Permalänk
Medlem

8,00 GB (3,99 GB går att använda)

Har denna setup:

Moderkort: Asus P7P55D PRO
Nätagg: Corsair HX 650W
CPU: i5 750
GPU: XFX Radeon HD5870
Ram: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3

Windows 7 Ultimate 64-bitars

Fick hem ytterligare 4GB ram idag, exakt samma. Då jag går in i setup och kollar står det 8,00 GB (3,99 GB går att använda). Vad är problemet?

Hjälp!

Permalänk
Medlem

Får du ut allt i bios? Har du satt på memory remap?

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Vid alla mina tidigare ram-uppgraderingar har det bara vart att plugga in och köra, så tog för givet att det skulle gå bra även nu.

Jag har inte pillat ngt alls, vägled mig? (A)

Permalänk
Medlem

Memory remap bör finnas i bios nånstans, aktivera det så löser det sig

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Gick in i bios och Memory remap var redan enabled :S

"Memory remap feature [Enabled]

PCI MMIO Allocation: 4GB to 3072MB"

Står likadant vid [Disabled]

Hjälp!

Permalänk
Medlem

Hm... konstigt ladda ner cpu-z och ta en print på memory fliken och ladda upp här

Permalänk

Intressant. Jag har samma problem. Har inte hunnit kika på lösningar, dock.

Jag kör en i5:a på ett Asus Gene III mobo och har samma minnen.

CPU-Z visar 8Gb installerat och inga konstigheter, så vitt jag kan se.
http://img5.imagebanana.com/view/hgx02q5/CPUz.png

Ska kika vidare på lösningar, och om jag hittar nåt, posta här.

Permalänk

jag har lika problem har visserligen en i7 920. men med 6gb. den visar 4gb i windows 7 x64 men 6gb i cpu-z

Permalänk

Verkar som att mitt halva minne är "hardware reserved", om man kollar i Resource Monitorn. http://img5.imagebanana.com/view/1kykdfcg/hardwarereserved.pn...

Om jag kör dxdiag, rapporterar den att jag har 8gb installerat och att mitt GF GTX 275 har 2664 Mb - men den har ju bara 896 på kortet. Om det nu skulle vara det som var problemet: Hur kontrollerar man Windows hardware reserve? Har inte hittat nåt definitivt svar på det. Nån som vet?

I mitt googlande har jag också funnit att det skulle kunna röra sig om nåt så banalt som lite felaktigt isatta minnen. T.ex. http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20091016175544187&boar...

Ska testa att ta ur och sätta i dem igen, vid tillfälle.

Permalänk

Jag återupplivar den här gamla tråden för att berätta att jag löst mitt problem - eller rättare sagt: Problemet löste sig själv.

Jag hade inte jobbat så mycket med en lösning på det här på ett tag, men häromdan fick jag se i min taskmanager att jag hade 8 GB till mitt förfogande.
Det enda jag egentligen gjort sen senast är att jag installerat en ny version av iMON (sköter mediafunktioner, fjärrkontroll och frontpanel på mitt Antec Fusion-case).

Man kan spekulera i om det funnits nån slags "osynlig" hårdvarukonflikt nånstans, eller om iMON tidigare roffat åt sig halva mitt minne till nåt den tyckte va nödvändigt. Vore kul om andra som upplevt samma problem, och löst det, kunde rapportera in hur de gjort.

Permalänk
Medlem

Ja har samma problem här, har 4 gig i burken men Win7 tar bara 3..

I cpuz ser ja alla mina 4 gig men i taskmanager står de 3 och så även under "system".

Mycket frustrerande, kör självklart 64bits. Ingen lösning nån kommit fram till nu?

Visa signatur

Bomba.nu

i7 950 @ 4ghz | Asus P6X58D-E | Corsair 6GB 1600MHz XMS3 | Asus GTX 770 OC | 50 TB SSD

Permalänk
Medlem

Läs min tråd som jag skapade förut med samma problem. Finns massor av tips hur man löser detta.

För mig var det att en liten socket pinne var lite böjd. (helt nytt modekort).

Länk till tråden

edit: fixade länken, sorry

Permalänk
Medlem

jag kunde endast utnyttja 5 av mina 6 gig när jag upgraderade från en windows 7 beta till windows 7 rc , sedan tog jag och gjorde en ren installation , ingen upgradering , då funkade det prima.

har du provat att installera om?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

1. Har du testat Load Default i BIOS.
2. Uppdaterat BIOS.
3. Kollat Resource Monitor.
4. Testat Minnena en och en, så det inte är engåt tekniskt fel på minnena.?.
5. Kontaktat suport?

Visa signatur

i5 @ 2.7 (stock) | Asus Maximus III Formula | XFX 260 Gtx | 1 tb ( 2x500) green powa | Corsair 4gb 1600mhz |