Problem med grafikrelaterad lagg

Permalänk

Problem med grafikrelaterad lagg

Hej.

Efter att Batman: Arkham Asylum och Borderlands startar upp utan problem, och körs laggfritt de första 5-10 minuterna laggar det, mycket.

Antingen så hoppar spelet ut till skrivbordet, och tillbaka in i spelet -> detta förlopp sker på under 10 sekunder.

Eller så blir min skärm svart och visar meddelandet: "No Signal Detected" (precis som om sladden hoppa ur...), därefter hittar den signalen igen efter ca 5-10sekunder.

Jag har ingen aning vad som inte stämmer. Har googlat en del och rådfrågat vänner. Men ingen lösning är funnen...

Hoppas därför på er hjälp här

//Malifiecent

Permalänk
Hedersmedlem

System?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Ahh, ofc.

Geforce 8800GT
AMD Athlon 2, quad core @2,6GHz
DDR2 1*2GB @800MHz
Asus M4N78-AM Motherboard

Windows 7 (x64)

Permalänk
Hedersmedlem

Temps?
Nätagg?
Ta hem GPU-Z och Everest UE och kolla vad de visar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Nätagg är på 550W... svarar jag sålänge.

Ska kolla programmen under morgondagen.

Tack så mkt för hjälpen

(ska iväg nu, återkommer som sagt imorrn)

Permalänk

Märke på agget? Bör inte vara några problem, om det inte är ett riktigt skräpagg.

Permalänk

LC Power Super Silent LC6550 V2.0 (550W)

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ajaj nu kan vi konstatera att ditt grafikkort blir överhettat, har du överklockat det så sänk överklockningen. Se även över luftflödet i burken, kolla så att inte kablar blockerar och att det är fritt från damm i fläktar och i kylflänsar på grafikkortet.

Vad har du för chassi?

edit: det verkar som GPU fläkten snurrar i 50%, har du ställt in den manuellt någonstans?

Permalänk

Jo, det är lite överklockat. Jag köpte det överklockat från en affär (med garanti på överklockning ofc). Jag har aldrig själv försökt mig på någon överklockning.

Jag försöker på en underklockning med hjälp av: RivaTuner (tips på kanske bättre sätt att underklocka grafiken?)

Städa/göra rent fläkten låter som en logisk idé. Det testar jag. Ska även försöka köpa mig en kylfläns (Min polares grafikkort (också 8800gt) ligger på runt 50, innan låg det på 90 ^^)

Chassit är: Compucase MIDI Black ATX W/O

Permalänk

Jag har nu ställt in fläkten på 65%, vilket leder till att min temp endast är runt 80 grader.
Detta löste dock inte problemet, Batman hoppar fortfarande fram och tillbaks.
Jag hann 'fånga' denna bild: http://i1010.photobucket.com/albums/af225/Malifiecent/DriverN...
som bl.a. säger: Display driver stopped responding and has recovered.

Hur löser jag detta? Jag provade att installera om drivrutinen, men det löste ingenting....

(Jag spenderade en halv timme för att städa/torka bort allt damm på grafikkortet också)

Permalänk
Medlem

har du mycket läsa sladdar runt fläktarna i lådan?

som så ofta när det är sådana problem så låter det ju som ett värme problem

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem som du beskriver. "No signal detected" och allt fryser under några sekunder, sen startar skärmen upp igen...

Datorn är helt ny förutom grafikkortet som köptes ett par månader tidigare...

Vad kan vara fel?

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4