klarar min dator ett 5850? 5770?

Permalänk
Medlem

klarar min dator ett 5850? 5770?

Hej

undrar om min dator/psu pallar med ett nytt graffe..
Har ett corsair 450W agg och en c2duo E6550, 1 hd, 2gb ram..

Vad tror ni? klarar den av ett 5850 eller 5770?

läste på guru3d där rekomenderade dem minimum 500W, men påstod även att deras system troligtvis var strömslukande.

"Our test system is a power hungry Core i7 965 / X58 based and overclocked to 3.75 GHz. Next to that we have energy saving functions disabled for this motherboard and processor (to ensure consistent benchmark results).

Our ASUS motherboard also allows adding power phases for stability, which we enabled as well. I'd say on average we are using roughly 50 to 100 Watts more than a standard PC due to these settings and then add the CPU overclock, water-cooling, additional cold cathode lights etc.

Keep that in mind. Our normal system power consumption is much higher than your average system.

* System in IDLE = 168 Watts
* System with GPU in FULL Stress = 348 Watts "

Visa signatur

Kan de inte bara funka...

Permalänk
Medlem

5850: På gränsen, väldigt, skulle inte satsa på det. Dessutom skulle nog din dator flaska en del. Nästan värt att sälja det du har och köpa helt nytt om du vill uppgradera.

5770: Borde gå, men inte säkert att det är värt heller.

Visa signatur

Gigabyte P55-UD4 | XFX 5850 + VTX3D 5850 CF | Corsair 650 W | 4 GB corsair XMS3 @ 1520 Mhz | Intel i5 750 3.8 Ghz | Corsair H50 | Fractal Design R2 | Benq T2200HD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av morbus
5850: På gränsen, väldigt, skulle inte satsa på det. Dessutom skulle nog din dator flaska en del. Nästan värt att sälja det du har och köpa helt nytt om du vill uppgradera.

5770: Borde gå, men inte säkert att det är värt heller.

Om du snackar om att nätagget inte tar det så är du helt borta. Titta bara på swec egna test, där drar en i7 950 och 5850 i cf bara 385w

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk

Det ska nog gå bra. Men som morbus sa, dina andra delar kan inte matcha sig med kortet. Ungefär som att trycka in en V8 i en gammal bubbla.

Permalänk
Medlem

cpun ångar på i 3ghz, så den presterar i princip som en e8200.

Vet inte om jag skulle vilja ligga och mata ut 400W ur mitt 450w agg dock...

Tack för svar! kör nog på ett 5770 jag är ju äldre än en vic20 och skiter i princip i grafiken bara det går att spela. Vill bara ha ett grafikkort som funkar ett bra tag.

Visa signatur

Kan de inte bara funka...

Permalänk

Corsair orkar HD5850/HD5870 utan problem med en strömkrävande CPU. Jag kör ett någorlunda strömkrävande system och nätaggetsfläkten varvar knappt upp under belastning.

Du kan ju även läsa denna recension där de lyckas klämma ur 570W ur det:
http://www.hardwaresecrets.com/article/540/8

Eller bara att läsa någon av sweclockers senare recensioner där de testar effektförbrukning på hela system:

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6212&page=8

En överklockad i7 samt crossfire HD5870 drar 437 från väggen. D.v.s. dra bort cirka 15% på det så får du ungefär vad nätaggregatet belastas av. Visar bara hur löjligt uppblåst "watt" hysterin är på nätaggregat.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem

Skulle man tok pressa mitt nättagg (chifteac 450w) med ett 5850 i burken?:)

Permalänk

Ja, det kommer att fungera ^^

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk

Tänk på att nätagg även blir slöare efter ett tag(även beroende på tillverkare) och tappar effektivitet, så att vara på gränsen är inte alltid att rekommendera. Sedan beror det ju på hur många hdds du har, hur många fläktar osv osv, om du klockat osv osv..

Permalänk

Det kommer funka med vilket som, Men om du inte spela super mkt så ta ett 5770.

5850 finns ju knappt att få tag på heller...

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Jag kör med ett HD 5770 med en E6600 och ett Hiper 580W aggregat.
Det sägs att mitt aggregat presterar likvärdigt med ett Corsair 450W som du har (som är ett kvalitetsaggregat).
Jag fick en rejäl prestandahöjning från att ha använt X1900XT innan jag bytte graffe. Dock flaskar processorn grafikkortet rätt mycket (trots att jag överklockat min till 3 GHz), men det är ändå värt det enligt mig.

När jag testar att överklocka grafikkortet hjälper det inte mycket vad gäller fps oavsett hur mycket jag klockar. Klockningen från 2.4 till 3.0 GHz på processorn medförde dock en stor prestandaökning.
Det torde väl vara ett bra bevis för att det är processorn som flaskar, antar jag.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Jag kör SLi med två 8800GTS G80 med ett Cougar 400W 80+
Så för andra gången, JA ditt agg klarar av det kortet ^^

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Avstängd

fattar inte heller denna watt hysterin???

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem

Jag kör systemet i sign med ett zalman 500w utan problem

Visa signatur

3900X | 2080 TI | 64GB RAM | 1TB NVME Pcie4 | C49RG90

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damiano
fattar inte heller denna watt hysterin???

Inte jag heller, den måste vara skapad av nätaggstillverkarna/återförsäljarna.

Kör följande rigg på zalman 600w:

phenom2 940
2x 4890
1 wd caviar black 640gb
1wd caviar green 640gb
5 fläktar
och lite småkrafs.

Skulle dock inte drömma om att köra detta på ett ace 600W dock

Permalänk

Som redan nämnts ett flertal gånger, så har ett Corsair VX450 inga som helst problem med din burk och ett HD5850.

Se t.ex. på Sweclockers test, där de med ett effekthungrigare system och ett HD5850 drar 265W från väggen vid belastning med Vantage (vilket rätt bra speglar spelbelastning). Eftersom det är på primärsidan man mäter, så får vi dra av för effektförluster i nätaggregatet. Vid 85% effektivitet i omvandling mellan AC/DC fås att 225W dras från nätaggregatet av komponenterna.

Kan någon vänlig själ förklara för mig varför man skulle behöva ha mer marginal än dubbla effekten som faktiskt dras? (trådskaparens system drar ju dessutom mindre än det i Sweclockers test)

Visst går det att få systemet att dra mer från aggregatet om man anstränger sig. Med Furmark + Prime 95 igång samtidigt, kommer man säkert upp till 300W, men varför skulle man dra igång det? Vem kör Prime 95 eller Furmark medan man spelar?
Vid vanligt spelande kommer aldrig lasten överskrida 250W någonsin.

Jag skulle kört på ett HD5850. Visst kommer processorn att flaska lite, men inte på långa vägar så mycket som vissa här tror.

http://www.legionhardware.com/document.php?id=775&p=0
Testet ovan visar olika processorer och ett GTX280 i olika spel och upplösningar. Visserligen presterar ett HD5850 en del bättre än både GTX280 och GTX285, men man kan se tendensen ganska klart.

Trådskaparens E6550@3GHz motsvarar en E6850 i testet.

Det verkar som att folk tror att alla gamla processorer plötsligt är helt värdelösa så fort det kommit något nytt.
Det är väl i stort sett bara i GTA IV som tvåkärniga processorer funkar dåligt i dagsläget.

I 90% av uppgraderingsfallen riktat mot spel, tjänar man mycket mer på ett nytt grafikkort än en ny processor, om man sitter på en halvhyfsad processor redan.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket för alla svar

Visa signatur

Kan de inte bara funka...