Permalänk
Medlem

Kommer inte in i windows

Tja,

Igår när jag satt och spelade hängde sig grafikkortet, jag fick upp ett felmeddelande där det stod någonting om att det hade hängt sig sedan det nollställde alla inställningar. Jag återställde dom och allting gick bra igen. Datorn har stått på under natten. Idag startade jag om den och nu kommer jag inte in i windows. Jag kommer fram till att det blir blått och att loginskärmen ska komma fram, men där hänger den sig. Blir samma sak när jag försöker starta den i felsäkert läge. Vad tror ni kan ha hänt, är det hårddisken som har lagt av? Och det bara var en tillfällighet att grafikkortet hängde sig igår?

EDIT: Nu står det att det är fel i hal.dll och att jag ska reparera den. Någon som har nått tips?

Permalänk
Medlem

kan vara fel på hårddisken

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem

Xp. Tror inte att det är fel på hårddisken, jag for iväg och köpte en kabinett så att jag kan ha den som extern. Håller på att föra över mina filer som jag vill spara till den bärbara. Ska prova formatera om den senare ikväll och se om det hjälper. Jag provade att tre lösningar som jag hittade, men ingen av dom fungerade. Jag återkommer senare om hur det gick.

Permalänk
Medlem

Jag sitter nu och skriver på min stationära som det strulade med. När jag skulle installera xp fick jag ett fel när installationen kopierade filer från skivan. Det var oembios.ini (har jag för mig) som inte gick att kopiera. Jag googlade på filnamnet och där stod det att det kunde ha med minnena att göra. Har två stickor och plockade ut den ena. Körde memtest på den och den blev godkänd. Efter det gick det att installera. Ska köra memtest på den andra nu. Tror ni att datorn kan ha kraschat pga. dåliga minnen?

Permalänk
Medlem

Jag blir galen... Nu efter att jag kört memtest86 på båda minnena vägrar datorn starta.. Jag kommer dit när jag ska börja ladda windows sedan kommer det fram en blåskärm där det står någonting, men bilden är uppe i kanske 1ms så jag hinner inte läsa. Det borde väl vara minnena som är paj?

Permalänk

Låter som ett klassiskt fel på hårddisken, det ända du kan göra är väl att formatera om datorn.

Visa signatur

Dan från S:t Eriks PC-verkstad

Permalänk
Medlem

Det är fel minnet som jag fattar det, kanske du har skadat minnet när du har plockat ur de, prova med ett minne i taget eller resta moderkortet. Prova också att uppdatera bios om du kan få igång datorn.

Murad från S:t Eriks PC Verkstan

Permalänk
Avstängd

1: Om datorn klagar på att en fil saknas, eller är korrupt, kan man ersätta den - brukar finnas till exempel backup i servicepack av dom vanligaste filerna.

2: Kör Error-checking när du väl är inne i datorn, kryssa för bägge kryssen, och starta om.

3: Överkurs -> du kan boota upp datorn från XP skivan, och där välja att boota upp till en DOS prompt, kör där kommandot CHKDSK /F.
Glöm inte att välja svenskt tangentbord.

4: Överkurs 2 -> Om du vill föra över filer, utan att kunna starta XP, försök att få tag i en Linuxvariant som heter Knoppix.
Den går att boota upp direkt från CD, sedan kan man föra över & byta skadade filer, som man vill.

Lycka till!:)

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem

Har nu suttit och fipplat. Jag fixade disken med chkdsk och formaterade om och installerade xp på nytt. Det gick bra, kunde röra mig inne i windows. Testade att sätta in det andra minnet och det funkade. Men efter att jag suttit ett tag och fixat lite med msn/chrome/etc.. så började skärmen uppföra sig konstigt, tappade signalen och började tappa pixlar på olika ställen på bilder. Så det kanske är grafikkortet som är boven i dramat? Vilket iofs vore logiskt iom att det började bete sig konstigt härom kvällen. Går det att göra något test där man kan konstatera att det är grafikkortet som spökar?

Permalänk
Avstängd

Enklaste sättet att prova, är att låna ett grafikkort av någon annan.

Lite svårt att veta vad det rör sig om, felsökning på distans är inte lätt

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti