Permalänk
Medlem

Photoshop och CAD dator

Hej!

Sitter och kollar efter en ny laptop och känner att jag inte riktigt har koll. Laptopen ska användas främst till Photoshop och CAD och får kosta MAX 15000 (helst mindre).

De två datorer jag för tillfället kollar på är HP Pavilion DV7-3090eo (11 886:-) och Acer Aspire 7738G-904G100Mn (LX.PFU02.090) (11 716:-)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=494292,506583

Processor:
HP:
1,6 GHz, Quad Core, Intel Core i7 720QM

Acer:
2,0 GHz, Quad Core, Intel Core 2 Quad Q9000

Har helt snöat in mej på att jag ska ha en med Quad Core processor. Gör jag rätt i detta eller är det bättre för mitt ändamål att köpa en dator med två snabbare processorer (och i så fall har ni nått förslag på en sådan?). Sen vilken av processorerna är bäst? (Antar att man inte bara kan kolla på hastigheten eftersom de är olika modeller)

Grafikkort:
HP:
GeForce GT 230M

Acer:
GeForce GT 240M

Stor skillnad mellan dessa?

Vilken av dem skulle ni välja?
Finns det bättre alternativ?

Permalänk
Medlem

CAD brukar inte klara av mer än 1-2 kärnor såvida du inte renderar för det stöder hur många kärnor som helst. Jag vet inte hur Photoshop fungerar så jag passar på den biten. Så istället för flest kärnor kanske du också ska tänka på vilken processor som är snabbast per kärna.

Men Photoshop har numera stöd för beräkningar genom grafikkortet. Jag tror Photoshop stöder vanliga gaming-kort men definitivt Quadro. För CAD är Quadro/FirePro(ex FireGL) 1000ggr bättre och det är ingen överdrivning, jag kan tänka mig att det är samma sak för Photoshop.

Både CAD och Photoshop älskar mycket minne.

Jag kollade lite snabbt på prisjakt och hittade ett par bärbara med Quadro-grafikkort under 15000kr. Du får kolla upp om vissa funktioner bara fungerar med Quadro i Photoshop, så är det med CAD-program.
Dell Precision har också Quadro under 15000kr.

Mellan dina två datorer är det nog sak samma, ta den billigaste och köp till en Intel X25-M G2 SSD.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.