Permalänk
Medlem

Dual/Quad Socket

Servermoderkort har ju upp till 4 st CPU-platser och jag undrar varför inte åtminstone två st kommer till "spelmoderkort"?
Jag hade iaf tyckte att det vore kul att fläska på ordentligt med 2 CPU, ddr3 minnen och 2 grafikkort (fler i framtiden)...liksom bara för att och det borde väl kunna ge en boost?

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

ja det vore ganska fräckt

Visa signatur

Intel Core i7 12700K, 64GB RAM, 2TB SSD, RTX3080

Permalänk
Medlem

För spel är grafikprestandan allt, och det är väldigt nyligen som spel har börjat dra nytta av multicore.

Ytterst få spelare har intresse eller nytta av dual socket. Att utveckla moderkort för en i det närmaste obefintlig marknad gör moderkorten dyra = ännu färre än intresserade av att köpa.

Intel har gjort ett entusiastkort med dubbla sockets.
http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Skulltrail

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Abit BP6 var en klassiker på sin tid, själv hade jag dock ett MSI 6120 och två MSI 6905 slotket konverters. Dubbla 366MHz-proppar som gick att skrämma upp i 550, det var grejer det.

Sen var ju varken PII-bussen eller Celeron speciellt lämpade för fler CPUer än en.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk

Som sagt så utnyttjar spel inte flera kärnor, utan drar i princip enbart nytta av en högre klockfrekvens. Men även där är det egentligen inte särskilt relevant. Allt ligger i grafikkortet.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk

finns även workstations som hade dubbla cpuer bland annat dell hade det

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Som sagt så utnyttjar spel inte flera kärnor, utan drar i princip enbart nytta av en högre klockfrekvens. Men även där är det egentligen inte särskilt relevant. Allt ligger i grafikkortet.

Det stämmer ju i princip, men att spel utnyttjar två kärnor är självklart idag, att de utnyttjar fyra kärnor förekommer också - till exempel Supreme Commander - samt GTAIV som flyter på väldigt fint med t.ex. en Q9550. Där ligger inte allt i grafikkortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
[B]För spel är grafikprestandan allt, och det är väldigt nyligen som spel har börjat dra nytta av multicore.

Quake suportade en hel bröt med cpu om man hade det när det begav sej. tyvär hade jag ingen server då:(

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Medlem

Körde dualCPU med PPro en gång i tiden.
Det plus SCSI i maskinen så var man kung
Gick ju att både rippa MP3. Spela MP3 och bränna skivor samtidigt ...

Det var tider det .)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saturday_sun
Det stämmer ju i princip, men att spel utnyttjar två kärnor är självklart idag, att de utnyttjar fyra kärnor förekommer också - till exempel Supreme Commander - samt GTAIV som flyter på väldigt fint med t.ex. en Q9550. Där ligger inte allt i grafikkortet.

GTA är ju sämst optimerat på denna sidan 2000talet. så tt det flyter bra med en 4kärning highend rigg är väl inte så konstigt. eller rättare sagt konstigt..

Som de flesta säger så är det inte lämpligt i dagens läge, vill ha ha råk kraft så är det servermoderkort med flera sockets och sen flerkärnings processorer så man snabbt kan unrara filer mellan hårddiskarna

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av ZKYNET
[B]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
För spel är grafikprestandan allt, och det är väldigt nyligen som spel har börjat dra nytta av multicore.

Quake suportade en hel bröt med cpu om man hade det när det begav sej. tyvär hade jag ingen server då:(

Om vi talar om Q3 - Supportade - ja, men i praktiken var det ingen skillnad.
http://www.eurogamer.net/articles/a_smp
Det blev bättre med Q4 när SMP fått mogna en aning.
http://ixbtlabs.com/articles2/video/dualcore.html
Hmm, undrar om mitt Tyan Tiger MP fortfarande fungerar

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Dom sista SMP-riggarna var väl "på tapeten" när Socket A (Athlon MP, och XP-moddar) var som störst. Efter det så började ju multicore dyka upp, och SMP försvann från konsumentmarknaden.

Men det var ju en hel del som satt och lirade på sina XP-blyertsmoddade-till-MP-cpu.er i Tyan Tiger (se ovan ) moderkort. Fräckt på sin tid. Innan det var ju PII:or poppis. Men jag tror inte vi kommer se detta något mer på konsumentsidan, inte än på ett tag iallafall.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Va spelar det för roll om spel använder fler än en kärna?
Om jag vill ha trippla cpuer med arton kärnor så är det väl upp till mej vad jag vill att de ska dedikeras till?

Väldigt märkligt att det inte finns för oss dödliga entusiaster.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
Om jag vill ha trippla cpuer med arton kärnor så är det väl upp till mej vad jag vill att de ska dedikeras till?

Är väl ingen som hindrar dig. Köp en Mac Pro eller en workstation från Dell eller HP, då får du dina dual-socket-prylar. Mac Pron är säkert bland de billigare otroligt nog.

Permalänk
Medlem

Jag har två fysiska pci-e 8x på mitt serverkort så det skulle va intressant att testa hur det funkar med 2st quad opterons i 3dmark

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger

Du kan ju börja här:

Och sen jobbar du på från där. Räcker inte det så kontakta Intel så kanske dom kan ordna något?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Du kan ju börja här:
http://rushdie.mine.nu/pics/skulltrail_stytxw.jpg

Och sen jobbar du på från där. Räcker inte det så kontakta Intel så kanske dom kan ordna något?

wow.. under 60 papp? rena fyndet

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!

Permalänk
Medlem

äsch, köp en 1Userver från Dell.. 20-30 papp

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk

Jag har ett dual P3 kort.
Verkar vara ett gammalt serverkort, för det finns ingen AGP-plats tyvärr. Har två stycken 1GHz i den och kör den som webserver.

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptenstjärt
Jag har ett dual P3 kort.
Verkar vara ett gammalt serverkort, för det finns ingen AGP-plats tyvärr. Har två stycken 1GHz i den och kör den som webserver.

Det var ju kul för dig. Men vems p**** är längst? Jag har en Sun Fire E10k. Den har 64st cpuer.

Permalänk

Har funnits ett antal dualmoderkort för en någorlunda vettig penning, men det blir ändå rätt dyra system i slutändan då man behöver två CPUer samt att moderkorten är något dyrare än ett "vanligt". Sen i dagens läge där quadcoreprocessorerna börjar bli vanliga så finns det inte heller samma behov. Tyvärr blir det också väldigt dyrt i dagens läge, då iaf Intels konsumentprocessorer inte går att köra i dual.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Om vi talar om Q3 - Supportade - ja, men i praktiken var det ingen skillnad.
http://www.eurogamer.net/articles/a_smp
Det blev bättre med Q4 när SMP fått mogna en aning.
http://ixbtlabs.com/articles2/video/dualcore.html
Hmm, undrar om mitt Tyan Tiger MP fortfarande fungerar

Jodå, viss skillnad är det i Q3, men ingen gigantisk procentuellt sett. Gjorde ett snabbt test nyss, r_smp 0 ger 593FPS och r_smp 1 ger 698FPS i det gamla testdemot "four"

Om man ser till äldre hårdvara som var det som gällde när Q3 kom kan jag mycket väl tänka mig att skillnaderna nästan var obefintliga. Q3 ställde stora krav på grafikkortet samt var minnesbussarna inte riktigt så snabba de behövde vara för att ge bra stöd åt två processorer.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
....
Jodå, viss skillnad är det i Q3, men ingen gigantisk procentuellt sett. Gjorde ett snabbt test nyss, r_smp 0 ger 593FPS och r_smp 1 ger 698FPS i det gamla testdemot "four"

Om man ser till äldre hårdvara som var det som gällde när Q3 kom kan jag mycket väl tänka mig att skillnaderna nästan var obefintliga. Q3 ställde stora krav på grafikkortet samt var minnesbussarna inte riktigt så snabba de behövde vara för att ge bra stöd åt två processorer.

Jodå...det gjorde allt skillnad. Men det berodde på vilken bana som man körde. Var det mycket saker igång då hade jag helt klart nytta av dubbla processorer. Jag hittade lite gamla testresultat från den tiden. Den tuffaste banan att testa då var NV15 bunker demo.

Min dator då jag gjorde testet:
2st P3 - 667MHz
768Mb
Geforce 2GTS

1 cpu: 81fps
2 cpu: 97fps

EDIT: Hittade lite fler tester

2st Opetron 250 - 2.4GHz
2Gb
Geforce 4

1 cpu: 100fps
2 cpu: 144fps

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saturday_sun
Det stämmer ju i princip, men att spel utnyttjar två kärnor är självklart idag, att de utnyttjar fyra kärnor förekommer också - till exempel Supreme Commander

Där skulle jag vilja vända på steken och säga att det stämmer i princip. När jag provade på min dator (i7) så verkade SupCom dock bara använda två kärnor. Det var i alla fall bara på två kärnor som det syntes något utslag på en grafisk CPU-användningsmätare.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Min första egna dator var en Opteron burk med dubbla sockel 940 och 2GB ECC/REG RAM (:

Valde mellan den och en 17" TFT (beg) eller en ny Athlon 64 burk med 1 GB RAM och CRT skärm. Valet var ganska enkelt

Den hade jag ända fram till 2008 och den fungerade alldeles utmärkt.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Sista "dualkortet" man kunde fuska och kora vanliga processorer med var val AMD:s 76x-baserade dualkort dar man kunde modda XP processorer till MP for att koras i dual. Pci32-prestandan ar helt kass medans pci-x 64bit prestandan var helt ok.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
Sista "dualkortet" man kunde fuska och kora vanliga processorer med var val AMD:s 76x-baserade dualkort dar man kunde modda XP processorer till MP for att koras i dual. Pci32-prestandan ar helt kass medans pci-x 64bit prestandan var helt ok.

åhh, vilka minnen. blyertpenna, lim och tejp moddar

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
åhh, vilka minnen. blyertpenna, lim och tejp moddar

harliga tider
Tempen sjonk med 10 grader i rummet nar jag dumpade min dual mp

Visa signatur