Permalänk

Dator låser sig, även i BIOS

Tjena!

Vi hade behövt eran hjälp.. har ett stort problem hehe...

Kompisens dator låser sig slumpmässigt.. gärna just efter start, även i BIOS! Den har fungerar klockrent förr, men den har stått i ca 2 månader, men efter han kom hem ifrån sin semester så var detta fel..

Ibland så startar den som den ska.. men ibland så varvar CPU fläkten som en galning och startar inte.. ja hoppas ni förstår

Ibland kommer den in i Windows XP (speciellt när den varit av ett tag) och laddar, men låser sig kort efter.. man hör hur hårddisken slutar jobba tvärt, dvs tvärlåser sig.. INGET går att röra, den startar inte om eller nått, utan helt enkelt TOKLÅSER sig.

Ibland så låser sig den bara i BIOS, dvs inget går att röra.

Vi har provat att byta:

RAMminnen
Nätagg
Hårddisk
DVDläsare
Grafikkort
Clear CMOS
tagit ut batteriet

Utan resultat..:down:

Datorn har vettig temp och allt verkar OK

Det enda vi inte har bytt är CPU och moderkort så det måste ju vara fel på nått av dom!

Spec:

Det är en AMD 4200+
MSI nått moderkort (AM2)
8800GTS
SATA 500 gb
NEC DVDbrännare
600Watt nätagg (Hiper)

Vad tror ni de kan vara? Ni som kan haha

Grymt tacksam för svar

/F

Permalänk

Det där är typiskt när cpu-kylaren inte har ordentlig kontakt med processorn och orsakar överhettning men om temperaturen är "okej" så skulle jag gissa på kortslutning någonstans på moderkortet.

Tex en droppe spilld läsk, eller en fettfläck från fingrarna som har torkat fast över någon krets.

Problemet är dock att den då brukar stänga av sig och inte bara "låsa" sig.

Det låter som ett tufft problem med den information som du har lämnat.

Permalänk

Jag förstår absolut... dock så bytte vi kylpasta på CPU också.. vi satt å kollade i BIOS tills den låser sig, å då är CPU ca 40c...

Kan jag lämna nån mera info som kan vara till nytta? Ge mig någon fråga så ger jag info direkt!!

Vad som helst bara man får problemet löst hehe

Edit: Sedan så kan jag lägga till följande:

Om datorn har varit avstängd i typ 10 min, då kommer man in i win, datorn kanske är igång ca 2 min, sedan låser den sig... ja då startar man om den.. då kanske den är igång bara i 20 sec istället.. typ när den laddar win... startar du om den igen så låser den sig i BIOS.. startar du om den igen så startar den inte alls, CPUfläkten bara varvar som fan...

Men slår man av den igen "och låter den kylas ner" så går det igen å tex komma in i windows.. men återgår till sitt vanliga mönster igen.. dvs låser sig med mindre o mindre mellanrum

Men det säger ju emot det jag sagt tidigare, att CPU är 40c...

Blä, skitproblem

Permalänk

Okej.
Processorn blir överhettad.
Du måste se över kylningen.
Jag vet inte hur du ser tempen på processorn men hur som helst så visar din mätmetod fel.

Vad har du för typ av kylare?

Knäpp en bild på moderkortet och kylaren, ladda upp den här: http://www.imageshack.us/ och sedan länkar du till bilden så man får en bättre uppfattning.

Du kan även ladda upp en bild där man ser hur du mäter temperaturen.

Permalänk

Jag ska fixa det så fort jag kan! Tack för info!

Vi kollar på tempen i BIOS, dvs PC health eller vad det heter..32-40c har vi sett när den låser sig.

Det är orginalkylaren på.

Men en sak till som är skumt, jag har också tänkt på att de är CPUn som blir för varm.. men om jag håller en hand på CPU kylaren så känns den inte ens varm.. alltså på själva kylflänsarna på CPUkylaren

Men det kanske inte går att känna tempen på kylaren?

/F

Permalänk

Exakt där har du problemet.
På vissa (framför allt äldre) kylare så mäter man temperaturen med en sensor i kylaren.
Du har helt rätt, om den hade ordentlig kontakt med cpu:n så skulle kylaren bli varm.
Lägg ner i alla fall någon timme på att se och känna att den har ordentlig kontakt med kylaren.
Prova även starta datorn utan kylare och se om den beter sig exakt likadant.
Då har du löst problemet.

Permalänk

Det kan vara piggarna till kylaren som inte sitter ordentligt ner i hålen runt processorn.
Och även annat som inte ger ordentlig kontakt.

Permalänk

Kylaren ska sitta stenhårt mot processorn och knappt gå att rubba alls.

Kom ihåg att posta här sedan om detta löser ditt problem så att du kan hjälpa andra.

Permalänk
Hedersmedlem

Prova med ett annat nätagg.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Prova med ett annat nätagg.

Han beskriver dock ett klassisk överhettningssymptom.

Detta styrks särskilt av att problemet uppstår fortare ju kortare nedkylningstid den har fått.

Strömproblem ger helt andra symptom.

Permalänk

Jag ska absolut kolla upp det! Hade jag kunna kolla CPU temp på annat sätt så hade jag gjort det, typ via smartfan eller så, men svårt som fan när man inte ens kommer in i Win

Jag ska absolut kolla upp detta, inga problem! Jättebra du ger info så jag vet "i vilken ände jag ska börja" iallafall haha

Låter som en jättebra ide å kolla upp om den beter sig likadant om jag tar bort fläkten.. men dock så känns de som vi TRIPPELKOLLAT så fläkten är på plats, men åter igen, tås att kolla en 4de gång!

Meddelar hur de gått!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danielinterius
Det kan vara piggarna till kylaren som inte sitter ordentligt ner i hålen runt processorn.
Och även annat som inte ger ordentlig kontakt.

Detta tror jag också kan vara ett problem.. det känns inte som CPUn går helt ner.. typ anordningen som ska spänna ner CPUn verkar lite koko

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Prova med ett annat nätagg.

Det står i mitt första inlägg det är gjort

Permalänk

Du ska inte bara ta bort fläkten, du ska ta bort hela kylaren. Inklusive fläkt.
Och sedan testa.

Permalänk

Jo ursäkta jag menade rubbet! Dvs kylaren o fläkten

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DomkallarmigFred
Jo ursäkta jag menade rubbet! Dvs kylaren o fläkten

Kolla även vad du får för temperatur i bios då, om datorn vägrar starta utan kylare och fläkt så kan du stoppa in bara cpu-fläkten i kontakten och låta den "hänga löst" om du förstår hur jag menar?

Permalänk

Japp jag förstår precis vad du menar!

Permalänk
Hedersmedlem

Var detta ett bättre nätagg än Hiper? Det du kollade med?
Dum fråga, men har du tagit bort ev plastskydd från kylaren?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Var detta ett bättre nätagg än Hiper? Det du kollade med?
Dum fråga, men har du tagit bort ev plastskydd från kylaren?

"Den har fungerar klockrent förr"

Skriver han ju...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64

/.../Dum fråga, men har du tagit bort ev plastskydd från kylaren?/.../

Jag tror att han hade kännt den brända plastlukten om så var fallet, kompisen alltså

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk

Det var ett Corsair nätagg.. men jag understryker att de är inte nätagget det är fel på när vi testat ett annat..

Datorn har fungerat klockrent i 1 år.. så jag lovar att plasten är borta

Permalänk
Hedersmedlem

Ja är det inte kylningen på prollen så är det nog moderbrädan som börjar muppa, har du/ni kollat efter tecken på svullna kondingar ev "brända" detaljer?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Nix har inte kollat upp alls än, imorrn så ska jag kolla! Återkommer när jag kollat närmare vad felet kan vara

Permalänk

Nu har jag hållt på länge som fan med dehär skiten... svurit å fan

Jag har kommit nånstans nu, men ändå inte...hehe

Jag började med att kolla upp allt.. att allt satt som den skulle, ja de gjorde de..

Dock så startar inte datorn ALLS nu.. datorns fläktar varvar upp och sedan inget mera, men samma sak händer om jag tar bort cpun! Dvs tokvarv på fläktarna.. så jag misstänkte CPU såklart..

Tog lös CPU, kollade alla piggar å allt såg bra ut o sedan satte jag tillbaka CPU å spänner själva prollan fast i moderkortet... men när jag gör det, så blir det ett högt *KLICK* ljud, som att de går trög som fan å sen släpper.. Tog då bort cpu å testade utan, å då inge klickljud... dvs lätt som de ska.

Verkar som att CPU inte får kontakt med moderkortet.. för om jag trycker ner CPUn hårt som fan medans jag vrider så kommer datorn lite längre.. den laddar CDläsaren men fortfarande ingen bild.. o tokvarv på fläktarna...

Hade varit pefekt om någon i Gällivare-området hade haft ett AM2 moderkort som man fått testa på hehe

Vad tror ni det kan vara? Tror ni på moderkortet också?

/F

Permalänk

En grej som hände mig en gång var att jag hade en skruv som låg emot moderkortet och orsakade kortslutning. Det ledde till att datorn gick in i strömsparläge/startade om sig helt random ganska ofta.

Du kan ju kolla om det har blivit någon kortslutning någonstans. Om du har tillgång till tryckluft så kan du spreja runt lite med det, kanske har det hamnat nåt skit på moderkortet som gör kortslutning.

Dessverre verkar det som om moderkortet eller processorn är paj :/

Lycka till, jag håller tummarna