Permalänk
Medlem

c64 Out of memory

Plockade nyss upp den gamla c64an jag köpte en gång på ett loppis. Dock när jag försöker starta dragons lair så får jag medellandet ?Out Of Memory Error".

kör med kasset.

visst ska man bara skriva load, sen trycka på play?

tack på förhand!

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Ja

Och ett ännu enklare sätt finns det: Håll ner Skift och tryck på Runstop

Permalänk
Medlem

Kanske är fel på kassetten efter lång lagring så den buggar ?

Testat andra band ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Kanske är fel på kassetten efter lång lagring så den buggar ?

Testat andra band ?

har provat 3-4 olika band, original band och några piratband(antar jag, de är vanliga kasetteband iaf:P )

kan det vara fel på läsaren? i Dragons lair var det enda som stod rätt namn när den hittade spelet, då står det "Found Dragons Lair", dock med ett H någonstans

kan man prova ramet på något sätt? rätt mängd ram står iaf i bootup sekvensen.

hade ju tänkt användad en för att skapa musik på med MSSIAH, men kanske bättre då att köpa en nyare c64? denna köpte vi ju för runt 20kr innan för ett tag sen, så kan ju faktist vara så att den är sönder :/ och det vore ju lite tråkigt

ni har inga knep vad man mer kan göra för att prova om det fungerar? vore iof sschysst att prova en diskettstation med eller en cartridge , men känner nog ingen som har något sådant

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Öppna chassit och kolla så alla chip sitter ordentligt nedtryckta i sina socklar är väl en bra början, sen rengöra tonhuvudet och ställa in det, finns guider på nätet om du söker hur man kan göra det

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Låter def. som om tonhuvudet måste justeras. Bara att ta fram skruvmejseln

Visa signatur

Digital Equipment 386SX/16MHz | 640KB+4MB minne | 40MB HDD | MS-DOS 6.22/Slackware 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Öppna chassit och kolla så alla chip sitter ordentligt nedtryckta i sina socklar är väl en bra början, sen rengöra tonhuvudet och ställa in det, finns guider på nätet om du söker hur man kan göra det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eloj
Låter def. som om tonhuvudet måste justeras. Bara att ta fram skruvmejseln

Tack för svaren!
Ska öppna upp den när jag får hem den ni får kanske hjälpa mig med detdäringe tonhuvudet ni pratar så mycket om

är det en svår procedur att justera det? och vad gör man?

fick en kodsnutt ifrån ett annat forum som provar sidchipet i basic som jag även ska prova är ju mest sidchipet jag är intresserad av egentligen hehe

tack för svaren igen!

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Du behöver inte[0] ta isär den för att justera tonhuvudet, det finns ett litet hål du kan stoppa ned skruvmejseln i. Klart, har man aldrig gjort det kanske det är svårt. Jag har själv inte gjort det sedan 80-talet.

Ivf, om du känner att skruvmejseln "tar" i trimpoten där inne så kan du bara testa att justera i kvarts- eller halv-varv och testladda efter varje ändring. Om den slutar hitta programnamnet eller du får LOAD ERROR och liknande så är du antagligen på väg åt fel håll, så justera tillbaka så många kvartar du gått och börja sedan åt andra hållet.

På min tid brukade jag justera efter hur flimmret såg ut i turbon när den laddade, men den konsten kan man inte lära ut online.

Lycka till!

PS.
http://noname.c64.org/csdb/release/?id=49944

[0] Okej, alla modeller har inte det hålet. Jag hade 1530, http://en.wikipedia.org/wiki/File:Commodore-Datassette.jpg -- hålet syns tydligt ovanför 'MO' i 'COMMODORE'.

Visa signatur

Digital Equipment 386SX/16MHz | 640KB+4MB minne | 40MB HDD | MS-DOS 6.22/Slackware 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eloj
Du behöver inte[0] ta isär den för att justera tonhuvudet, det finns ett litet hål du kan stoppa ned skruvmejseln i. Klart, har man aldrig gjort det kanske det är svårt. Jag har själv inte gjort det sedan 80-talet.

Ivf, om du känner att skruvmejseln "tar" i trimpoten där inne så kan du bara testa att justera i kvarts- eller halv-varv och testladda efter varje ändring. Om den slutar hitta programnamnet eller du får LOAD ERROR och liknande så är du antagligen på väg åt fel håll, så justera tillbaka så många kvartar du gått och börja sedan åt andra hållet.

På min tid brukade jag justera efter hur flimmret såg ut i turbon när den laddade, men den konsten kan man inte lära ut online.

Lycka till!

PS.
http://noname.c64.org/csdb/release/?id=49944

[0] Okej, alla modeller har inte det hålet. Jag hade 1530, http://en.wikipedia.org/wiki/File:Commodore-Datassette.jpg -- hålet syns tydligt ovanför 'MO' i 'COMMODORE'.

ah men såntdär hål var det i den! det minns jag då ska jag bara få föräldrarna att köra hit det igen med lite annat stuffs då! Det verkar ju inte vara allt för svårt, eller?
Tack för hjälpen iallfall! återkommer om jag får mer beskymmer

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Liten update nu, fick precis tillbaka c64an och började genast mecka! efter lite googlande med era tips kom jag till denna sidan http://folkvagn.commodore64.org/kassettjustering.htm och där hittade jag detta:

Har du problem med att du inte längre kan ladda gamla program lagrade på kassett? Prova då att skriva och spara ett enkelt BASIC-program, t.ex.:

10 PRINT "HEJ!"
SAVE "HEJ!"

Spola sedan tillbaka bandet och ladda programmet med:

LOAD "HEJ!"

Om det fungerar att ladda programmet ovan men du inte kan ladda gamla program så har med största sannolikhet tonhuvudet i bandspelaren blivit feljusterat ("felalignat" på "svengelska").

har precis gjort det och det fungerar gjorde en omstart emellan med har dock ingen skruvmejsel som är så liten att den kommer in där så kan tyvärr inte prova just nu

Tänkte leta lite efter en basic kod som kan få c64an att ljuda lite så jag ser ifall sid chippet fungerar Fick en kod ifrån ett forum innan men lät inget, så vet inte om ma nska göra något mer ska prova det i en emulator och se vad den säger.

stora tack för hjälpen iaf!

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Kul när folk hittar användningsområden för de här gamla sakerna, lycka till!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Hedersmedlem

Piratkopierad mjukvara får ej diskuteras.
*låst*