Permalänk
Medlem

Bra systemkamera

Tjena alla goingar, jo är redigt sugen på en system kamera, men noob som man är inom bild så undrar jag lite över en bra system kamera imellan 3000-5000:- kollade på en Canon EoS 450d men låg lite över det jag kan ge

Så några förslag?

Permalänk

http://www.dustinhome.se/pd_5010364678.aspx
Den kanske är nåt att ha?
Kit med optik, minneskort och hela köret.

Permalänk
Hedersmedlem

Skall du ha mest kamera för pengarna som möjligt för 5000kr så är det Sony A380 som ger mest.
http://www.dustinhome.se/pd_5010317714.aspx?

Det man kanske skall fråga sig är dock vilket system man skall välja och här är det Canon eller Nikon som har det största utbudet av objektiv. Själv är jag en vän av Pentax även då jag har Canon då jag tycker att Pentax gör de bästa kamerahusen fast detta är subjektivt.

Vad du än väljer så kommer resultatet på bilderna vara mycket lika oberoende av system du väljer idag.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har Sony A380 som inte Nikon D3000 har? Förutom mindre sökare och sopigt objektivutbud då... ?

http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?method=sideb...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Inte mycket men den har live view som D3000 saknar och sensorn har en högre upplösning och så hamnar man inom 5000kr. Den nya 18-55mm objektivet som följer med är inte av samma usla kvalité som den förra som följde med heller. En annan fördel är att när man köper bättre optik så kommer den högre upplösningen att ge mer detaljer vid lågt ISO så huset är bättre att växa med.

Men som sagt det var för att få så mycket för pengarna som möjligt som jag föreslog A380.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

Tror jag kommer spara ytterliggare och satsa på en canon eos 450D, tack för tipsen iallafall

Permalänk
Medlem

Tja du varför inte denna : mest pang för pengarna idag.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iId=9424995

Visa signatur

----------------------------------------------
Game on!

Permalänk
Medlem

Sorry men fick bara "finns ingen artikel" med den länken

Permalänk
Hedersmedlem

Nästa två kameror som man skall välja mellan är Nikon D5000 och Pentax K-x som är klart bättre än Canon 450D då de även har filmmöjlighet och klarar höga ISO bättre.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

Finns det ens någon kamera öht som kan matcha d90s prisvärdhet på 6000?

Permalänk
Hedersmedlem

Tror inte det finns för det priset men även om det gjorde det så ingår inte objektiv.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Tror inte det finns för det priset men även om det gjorde det så ingår inte objektiv.

Priset hos expert om jag inte missminner mig.. ett beggat 18-55 bör väl gå på en femhundring eller helst ett 50mm för 700 kronor. Ptja visst spränger det budget, men oj vad mycket för pengarna

Permalänk
Medlem

jag köpt en D90 på expert idag för 6000 plus objektiv, jätte nöjd

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hölmiz
jag köpt en D90 på expert idag för 6000 plus objektiv, jätte nöjd

Vart hittade du det erbjudandet? Ser inte det på deras site

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Hedersmedlem

Det var nog bara ett begränsat anatal man ville bli av med.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

Hmm... Hur stor är skillnaden mellan en D80 och D90? Värt att byta upp sig?

Edit: Skall användas med mina befintliga objektiv:
Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G VR
Nikkor AF-S 50mm f/1.4G
Nikkor AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Hmm... Hur stor är skillnaden mellan en D80 och D90? Värt att byta upp sig?

Edit: Skall användas med mina befintliga objektiv:
Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G VR
Nikkor AF-S 50mm f/1.4G
Nikkor AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED

Beror på vad man har för behov och vad man fotar

Ofta mycket mörka förhållanden: Ja byt upp
Vill kunna filma: Ja byt upp
Fotar i bra ljusförhållanden/använder blixt: Nej stanna kvar, köp ett fint objektiv istället

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Vad har Sony A380 som inte Nikon D3000 har? Förutom mindre sökare och sopigt objektivutbud då... ?

http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?method=sideb...

Till och med nikon användarna blev upprörda över att d3000 fick highly recomended hos dpreview. Något i stil med att det är den sämsta kamera som nikon någonsin släppt och att de borde skämmas över att ha gjort så.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är det att D3000 inte är något annat än en ny D40X/D60 i ny förpackning fast med bättre funktionalitet och det upprör en del men en bra kamera är det. Man får ner kostnaden då sensorn inte kostar lika mycket som den som sitter i D5000 och K-x och det är inte bara sensorn som är avgörande för hur bilderna blir och här har Nikon ofta varit lite bättre på att få ut max ur sensorn.

Sony gör numera nästan alla sensorer till de olika tillverkarnas kameror och Då tycker man att Sonys kameror borde vara bäst men så enkelt är det inte då de också valt att ha kvar en gammal sensor i A380 för att få ner kostnaden. Man försökte först att matcha den mot D5000 och K-x men där håller den inte riktigt så priset har börjat gå ner på den till en bättre nivå som jag tycker gör den till bästa köp för 5000kr. Men här kommer andra saker in som t ex Live View som jag värdersätter och på just Sonys kameror är autofokus i Live View läget lika snabbt som med den vanliga sökaren så det är mycket användbart i motsats till andra tillverkares lösningar.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Nästa två kameror som man skall välja mellan är Nikon D5000 och Pentax K-x som är klart bättre än Canon 450D då de även har filmmöjlighet och klarar höga ISO bättre.

Men D5000 och K-x ska väl snarare jämföras med 500d som har förbättrats på just de punkterna du nämner

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Hehe har nog ändrat mig igen, tack för alla inlägg föresten, trevlig debatt, men blev väldans sugen på canon 500d, verkar vara en bra kamera som även kan ersätta vår gamla dv kamera

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Men D5000 och K-x ska väl snarare jämföras med 500d som har förbättrats på just de punkterna du nämner

Ja helt klart men 500D ligger ytterligare en tusenlapp uppåt i pris så frågan är om det är värt merkostnaden. Canon är marknadslenande när det gäller sålda kameror och de tycker sig kunna ta ut mer än de andra men andrahandsvärdet är då även bättre så man får själv avgöra om det är värt det. I den prisklass finns även Sony A500 som är en riktigt bra kamera så i slutändan är det nog systemet i sin helhet man skall titta på och vart man vill komma med sin fotografiska framtid.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

Beg D80. /thread

Känn på kamerorna innan du köper. Själv kan jag aldrig hålla i en Canon (förutom de allra dyraste). Och inte heller nikons nya budgetmodeller, aldeles för små, ingen top lcd etc.

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=967...

Där har jag skrivit om mina och sambons upplevelser när vi bestämde oss.
Tilläggas bör även att EOS 500D släcker displayen automatiskt när man sätter kameran till ögat. Det gör inte Nikon D5000 och vi upplevde det som ganska störande, särskilt vid fotograferande i mörka miljöer. Vet dock inte hur Pentaxen är med detta, aldrig fotat med den.

Malo: Det skiljde 500kr när jag handlade, ser att det glidit isär lite mer nu. Personligen hade jag dock lagt till pengarna, jag anser den större skärmen på 500d vara ett såpass bra hjälpmedel för en nybörjare som mig

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=967...

Tilläggas bör även att EOS 500D släcker displayen automatiskt när man sätter kameran till ögat. Det gör inte Nikon D5000 och vi upplevde det som ganska störande, särskilt vid fotograferande i mörka miljöer. Vet dock inte hur Pentaxen är med detta, aldrig fotat med den.

Malo: Det skiljde 500kr när jag handlade, ser att det glidit isär lite mer nu. Personligen hade jag dock lagt till pengarna, jag anser den större skärmen på 500d vara ett såpass bra hjälpmedel för en nybörjare som mig

Ja ett tillfälligt Canonpris kan välja systemet åt en.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ja ett tillfälligt Canonpris kan välja systemet åt en .

Jag prutade dock på Mediamarkt

Var experts superpris på D90 temporärt eller tror ni det kommer tillbaka? Verkar vara en superkamera annars, särskilt om man kan få den för 6000kr.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jag prutade dock på Mediamarkt

Var experts superpris på D90 temporärt eller tror ni det kommer tillbaka? Verkar vara en superkamera annars, särskilt om man kan få den för 6000kr.

D90 var lite före sin tid men de andra har kommit ikapp och särskilt i videoläget är t ex Pentax K-x bättre men D90 har andra fördelar som gör den en klass bättre.

Till och med jag som Pentax fanatiker måste vidhålla detta.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

D90 var lite före sin tid men de andra har kommit ikapp och särskilt i videoläget är t ex Pentax K-x bättre men D90 har andra fördelar som gör den en klass bättre.

Till och med jag som Pentax fanatiker måste vidhålla detta.

Mjo, D90 känns dyrare på något sätt.
Kan ju tillägga till TS att det tog en dags fotograferande för min del innan jag kom på att ljusstarka objektiv är mycket roligare än det som följer med.

Köpte ett billigt Canon av fast modell och vilken skillnad, går ju nästan att fotografera var som helst nu utan blixt

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31827

Ska nog komplettera kit-objektivet med något med liknande zoom-omfång men ljusstarkare. Är det tamrons nya som gäller?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=491816

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

[url]

Köp inte en kamera baserat på sånna här dumma funktioner. Håll ner avtryckaren halvvägs och så släcks skärmen. Jag vill inte behöva trycka ögat framför displayn för att den ska slockna.

Basera ditt köp på system (Canon, Nikon etc. Vilket du vill använda, inte bara vilken kamera), ergonomi och bildkvalité. Jag föredrar Nikon själv. Skulle aldrig gått med Pentax, men det är väl personligt (lättare att hitta objektiv etc. begangnat till större system).

Men men. Orkar inte disskutera mer.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Köp inte en kamera baserat på sånna här dumma funktioner. Håll ner avtryckaren halvvägs och så släcks skärmen. Jag vill inte behöva trycka ögat framför displayn för att den ska slockna.

Basera ditt köp på system (Canon, Nikon etc. Vilket du vill använda, inte bara vilken kamera), ergonomi och bildkvalité. Jag föredrar Nikon själv. Skulle aldrig gått med Pentax, men det är väl personligt (lättare att hitta objektiv etc. begangnat till större system).

Men men. Orkar inte disskutera mer.

Vad som är dumma funktioner i min värld avgör jag bäst. Det var samma reaktion både från mig och min sambo angående släckning av display. Och hör och häpna, vi insåg också att skärmen slocknade av att hålla ner avtryckaren halvvägs på D5000 men föredrog att den slockande av sig själv som på 500D.
Tror du verkligen att det var den detaljen som avgjorde vårt köp eller spelar du bara dum?

Visa signatur