Permalänk

Stänga av fläkt

Tja jag har 3 fläktar i min dator, en cpu fläkt, en chassi och en till grafikkortet.

Jag tänkte att jag kunde stänga av chassi fläkten eftersom det blir väldigt varmt, instängt (och så låter fläktrarna mkt) i mitt rum när jag har haft på datorn ett tag.

Undrar om man kunde stänga av chassifläkten, jag har ändå datorn öppen när jag kör så det blir väl inte någon temperaturförändring.

Det jag ville komma fram till var att om man kan stänga av en fläkt.

Tack i förhand!

Permalänk

vet inte om man kan stänga av den med hjälp av ett program men du kan göra som jag och löda en strömbrytare mellan sladdarna så har du ju en on och off knapp

Visa signatur

dator1: amd 5600+ @3.184 GHz, asus radeon 5770 1gb, corsair 450W, antec three hundred
dator2: intel q6600, radeon 4850 1 gb, be quiet E9 680W, fractal design define r4, intel 330 120gb ssd

Permalänk

Det finns program för att sänka hastigheten på fläktarna, till exempel speedfan, dock är jag inte helt säker på att du kan stänga av några fläktar med det. Annars så kan du alltid dra ut fläktens strömkontakt.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk

Dra bara ut kontakten?

Visa signatur

[Fractal Design Define R2, Svart] - [Corsair 650Watt] - [Asus P7P55D] - [Intel Core i5 @ 4GHz 1.4v] - [Scythe Ninja 2 Rev B] - [Corsair XMS DDR3 4GB @ 1600MHz] - [ASUS Geforce GTX 275] - [8 Diskar, Total 5.5TB~ Lagring] - [LG 32" FullHD]
3D Mark 06 : 21190 http://service.futuremark.com/compare?3dm06=12805441
3D Mark Vantage : 15139

Permalänk

jag drog ut kontakten och temperaturen ligger runt 55c - 62c är det okej?

Permalänk

Vad låg den på innan?

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cyberkyckling
Vad låg den på innan?

vet inte riktigt men ungefär samma tror jag men är 55 - 65c mkt? när jag spelar?

Permalänk

Personligen tycker jag inte det är en för hög temperatur, så länge du inte upplever några störningar så är det nog inga problem.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cyberkyckling
Personligen tycker jag inte det är en för hög temperatur, så länge du inte upplever några störningar så är det nog inga problem.

vad menar du med störningar? vid vilken temperuatur brukar en processor lägga av?

Permalänk

min processor i sign lägger av vid 124c.
Hade problem med värmen innan jag bytte kylare till en bättre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korvmannen
min processor i sign lägger av vid 124c.
Hade problem med värmen innan jag bytte kylare till en bättre.

124?! Hur fick du den så varm??
Slaktat kylaren eller??

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

upp till 70 det går bra, med störningar menar han att dator stänger sig av eller får BSOD eller system sänker hastighet på komponenter och den blir jätte slö.
men har du öppet sidan då chassi fläkt gör förmodligen ingen skillnad, fast det brukar vara bättre (lägre) temperaturer med stängd chassi med bra luft flöde och det blir ju tystare.
men under spel har du max 65C går det nog bra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cyberkyckling
124?! Hur fick du den så varm??
Slaktat kylaren eller??

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8956...
kolla min post där.

Har faktiskt ingen aning hur den kan ha blivit så varm.
fläkten snurrade på som vanligt, kylpasta på plats men ändå blev CPUn varm.

Det där med att det skulle vara instabilt vid hög temperatur stämmer inte för mig eller min processor.
Eftersom den inte klockar ner sig så kör den helt normalt ända till den når 124c då den stängs av.

Jag har spelet the last remnant och haft coretemp i bakgrunden som mätte upp tempen till 123c utan att stängas av.
Märkte inget lag eller någon form av instabilitet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korvmannen
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8956...
kolla min post där.

Har faktiskt ingen aning hur den kan ha blivit så varm.
fläkten snurrade på som vanligt, kylpasta på plats men ändå blev CPUn varm.

Det där med att det skulle vara instabilt vid hög temperatur stämmer inte för mig eller min processor.
Eftersom den inte klockar ner sig så kör den helt normalt ända till den når 124c då den stängs av.

Jag har spelet the last remnant och haft coretemp i bakgrunden som mätte upp tempen till 123c utan att stängas av.
Märkte inget lag eller någon form av instabilitet.

Det verkar ganska konstigt att den kunde stiga till den temperaturen utan att gå sönder... Är du säker på att programmet du använde visade rätt?

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cyberkyckling
Det verkar ganska konstigt att den kunde stiga till den temperaturen utan att gå sönder... Är du säker på att programmet du använde visade rätt?

tror inte att sensor fungerade rätt, kanske ny bios ska hjälpa eller bara fel på sensor eller moderkort :P, man kan bli säkert att CPU har bränt sig vid så höga temps o den skulle ju ha störningar mycket innan och vad är konstig att själva cpu med inbyggd skydd har inte stängd sig av vid denna temperaturen
Det bara stämmer inte med verklighet

Permalänk

Men efter Att ha bytt kylare till temperaturen så ligger den på 65c i load. Förra bios som jag hade visade samma temp. När jag sedan bytte till senaste bios visade den fortfarande samma temps.
Notera att processorn är gjord i 90nm, 90nm blir väldigt varm.
Om jag kör med öppen sidoplåt och känner på heatsinken efter automatiskt avstängvis är den svinvarm.
Men allt har fixat sig efter att jag bytt kylare.

Permalänk
Medlem

Men det blir ju lika varmt i ditt rum även om du har datorfläkten på, skillnaden är att istället för att snabbt transportera ut varmluften i ditt rum, så stannar den först kvar i datorn, och överhettar nästan datorn, innan den sedan tar sig ut i ditt rum.

Summa summerumma så blir det fortfarande lika varmt i ditt rum, men datorn kommer vara som en bastu, och få förkortad livslängd...

Permalänk
Medlem

Precis som guos89 säger så blir inte rummet kallare av att du tar bort en fläkt, du bara förkortar livslängden på datorn. Bästa är väll att öppna ett fönster eller köpa en fläkt för att kyla dej?

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Håller med. Öppna ett fönster eller köp en fläkt/aircondition

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korvmannen
Men efter Att ha bytt kylare till temperaturen så ligger den på 65c i load. Förra bios som jag hade visade samma temp. När jag sedan bytte till senaste bios visade den fortfarande samma temps.
Notera att processorn är gjord i 90nm, 90nm blir väldigt varm.
Om jag kör med öppen sidoplåt och känner på heatsinken efter automatiskt avstängvis är den svinvarm.
Men allt har fixat sig efter att jag bytt kylare.

Tur att problemet är löst nu iaf

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk

Köp ny kylare till CPUn och en ny tystare fläkt till chassit så är problemen lösta utan att datorn får lida.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Håller med. Öppna ett fönster eller köp en fläkt/aircondition

jo men det är så att om jag håller handen framför chassi fläkten så känner jag att det blir varmt alltså att fläkten gör värme... så jag vet inte riktigt hur jag ska göra :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bokemon90
jo men det är så att om jag håller handen framför chassi fläkten så känner jag att det blir varmt alltså att fläkten gör värme... så jag vet inte riktigt hur jag ska göra :/

Fläkten alstrar ca 1W, datorn 150W, vilken av dom tror du värmer upp rummet mest? Det enda fläkten gör är att föra ut de 150W i rummet så att värmen inte stannar kvar i datorn och värmer upp komponenterna, så skillnaden mellan fläkt och inte fläkt är att ifall du inte har fläkt så dröjer det ca 5 minuter innan ditt rum börjar värmas upp (lika mycket som innan) och komponenterna blir mycket varmare.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro