Permalänk

Frågor om Netgear WNR3500

Jag har några frågor om min nya Netgear WNR3500 Rangemax router.

Hade tidigare några olika D-link (524 och 634 tror jag att dom hette)
Till gamla routrarna fungerade det utmärkt att använda en gammal D-link switch för att möjliggöra inkoppling av fler datorer än 4. Men nu med WNR3500 så funkar inte det längre. Jag har fast IP mot Bredbandsbolaget men DHCP internt (tillhandahållet av routern).
Någon som vet varför detta krånglar nu?

Vidare undrar jag om WNR3500 har någon spärrfunktion för vissa IP adresser eller MAC adresser på datorer som försöker koppla upp sig. Det fanns lätt tillgängligt på D-link routrarna men jag hittar inget motsvarande på Netgear.

Tack på förhand.

Permalänk
Hedersmedlem

* Fråga utbruten från annan tråd *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Det borde fungera, var noga med att du använder en korsad kabel när du kopplar ihop dem. Om det finns en dedikerad uplink port på switchen så använd den. Det borde inte spela någon roll vilken kabel du använder då de flesta switchar idag har Auto MDI/MDX, men det kan vara en felkälla.

Den enda begränsningen jag kan tänka mig när det gäller ip-adresser är att DHCP range är nedställd till endast några få adresser, kolla det.

Har en WNDR7000 och där fungerar det utmärkt.

Permalänk
Hedersmedlem

Sätt din internetanslutning i WNR3500:s WAN-uttag, sätt din switch i en av de övriga fyra portarna och koppla på ytterligare enheter som du vill. Du skriver inte om din switch har en dedikerad uplink-port, men isf så använd den, eller testa att inte använda den (det ska inte göra någon skillnad i praktiken).

Skulle tro att WNR3500 kan låsa IP-nummer till MAC-adresser genom inställningsinterfacet, det är nog bara att leta vidare.

Skrivet av cre80r:

Det borde fungera, var noga med att du använder en korsad kabel när du kopplar ihop dem. Om det finns en dedikerad uplink port på switchen så använd den. Det borde inte spela någon roll vilken kabel du använder då de flesta switchar idag har Auto MDI/MDX, men det kan vara en felkälla.

Allt som det står "Gigabit" på kan man utgå ifrån kör Auto MDI-X, så en korsad kabel är inget jag skulle råda att spendera pengar på för den sakens skull. Finns det någon liggande så skadar det inte att prova så klart. Om D-Link-switchen mot förmodan inte skulle stöda Auto MDI-X så skulle det ju kunna vara problem med en av kablarna mellan switchen och de anslutna enheterna, men då borde det inte ha fungerat med andra routrar tidigare heller.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Jag kan låsa IP till MAC-adresser på min WNR834v2 som väl är en äldre variant av 3500. På min ligger det i webinterfacet under Advanced - LAN Setup

Permalänk
Medlem
Skrivet av tommyengman68:

Jag har några frågor om min nya Netgear WNR3500 Rangemax router.

Hade tidigare några olika D-link (524 och 634 tror jag att dom hette)
Till gamla routrarna fungerade det utmärkt att använda en gammal D-link switch för att möjliggöra inkoppling av fler datorer än 4. Men nu med WNR3500 så funkar inte det längre. Jag har fast IP mot Bredbandsbolaget men DHCP internt (tillhandahållet av routern).
Någon som vet varför detta krånglar nu?

Vidare undrar jag om WNR3500 har någon spärrfunktion för vissa IP adresser eller MAC adresser på datorer som försöker koppla upp sig. Det fanns lätt tillgängligt på D-link routrarna men jag hittar inget motsvarande på Netgear.

Tack på förhand.

Om jag inte minns fel när jag ögnade igenom intefacet innan jag flashade min WNR3500L med DD-WRT då fanns det möjlighet skapa regel utifrån IP eller mac adresser, på det trådlösa så kan man till exempel ange att bara vissa datorer med ett visst MAC kan ansluta, den funktionen har i princip alla trådlösa routrar

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"