Permalänk
Medlem

Blir det konstigt att surfa med 24"?

Sitter i dagsläget på en 19"

Funderar på att köpa antingen 22" eller 24"

Vilken skärmstorlek är dom flesta websidor tänkta för i dagsläget och tror ni detta kommer ändras inom 6-12 månader?

Ser det "konstigt" ut att surfa runt på 24" skärm? (sweclockers, aftonbladet, google, youtube, olika bloggar osv) ?

Kommer bli en hel del surfande nämligen så jag vill ha en skärm som är utmärkt för det... har som sagt bara kört 19" så är helt novis angående detta

Antar det finns nån övre storleksgräns där det helt enkelt är att föredra en mindre yta ? (ungefär som man föredrar en viss yta när man läser en bok jämfört med att alltid sitta med telefonkatalogen) eller

Permalänk
Medlem

Du är medveten om att internetsurfning inte är något man behöver göra i fullscreen va?

Permalänk
Medlem

nej det blir inte konstigt

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk

Tihi

Ingenting blir konstigt, även om du skaffar dig en större skärm vill du snart ha större igen...

Jag har en 20'' "på högkant" (1200x1600) bara för att kunna surfa med så många pixlar på höjden som möjligt (nästan alla sidor är ju byggda på höjden).

Ju större, desto bättre. KÖP!

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Större ju bättre kan ju omöjligt stämma. Då skulle vi ju sträva efter att ha större och större böcker att bläddra i också, förhållandet mellan avstånd, ögon etc måste ju spela in liksom det optimala formatet som websidorna är skapta för, av den som skapat dom.

Högkant är nog inget alternativ för mig, tvärtom vill jag snarare ha mer bredd så jag kan ha två fönster brevid varandra - t ex sweclockers till vänster, prisjakt till höger för att jämföra.

Permalänk

Grejen är att det inte funkar likadant med böcker som med datorskärmar, och detta pga upplösningen. En 19'' skärm har inte samma upplösning som en 24'' (du kan köra samma, men då missar du lite av poängen). Ponera att 24'' är dubbelt så stor, och du visar samma websida på båda datorerna. Du visar då inte samma yta med 24'' med dubbelt så stor text, utan du visar dubbelt så mycket av websidan!

Du får bättre överblick, kan läsa mer innan du behöver scrolla, kan köra flera fönster (som du själv föreslog) osv osv.

Ju större, desto bättre. KÖP!

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Re: Blir det konstigt att surfa med 24"?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sennagp
Sitter i dagsläget på en 19"

Funderar på att köpa antingen 22" eller 24"

Vilken skärmstorlek är dom flesta websidor tänkta för i dagsläget och tror ni detta kommer ändras inom 6-12 månader?

Ser det "konstigt" ut att surfa runt på 24" skärm? (sweclockers, aftonbladet, google, youtube, olika bloggar osv) ?

Kommer bli en hel del surfande nämligen så jag vill ha en skärm som är utmärkt för det... har som sagt bara kört 19" så är helt novis angående detta

Antar det finns nån övre storleksgräns där det helt enkelt är att föredra en mindre yta ? (ungefär som man föredrar en viss yta när man läser en bok jämfört med att alltid sitta med telefonkatalogen) eller

Du va en kul en du!

Ha det gött, och god fortsättning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mackansson
Grejen är att det inte funkar likadant med böcker som med datorskärmar, och detta pga upplösningen. En 19'' skärm har inte samma upplösning som en 24'' (du kan köra samma, men då missar du lite av poängen). Ponera att 24'' är dubbelt så stor, och du visar samma websida på båda datorerna. Du visar då inte samma yta med 24'' med dubbelt så stor text, utan du visar dubbelt så mycket av websidan!

Du får bättre överblick, kan läsa mer innan du behöver scrolla, kan köra flera fönster (som du själv föreslog) osv osv.

Ju större, desto bättre. KÖP!

Ja jag visar dubbelt så mkt av websidan, och då är frågan är det lyckat att göra det? Om den som gjort den har optimerat den för 22" och jag kör 24" blir det då inte konstigt? Eller är det så genialiskt uttänkt att alla hemsidor på hela internet anpassar sig efter vilken skärm man har så det inte bara ser bra ut, det ser magiskt bättre ut ju större skärm man har?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Blir det konstigt att surfa med 24"?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Du va en kul en du!

Ha det gött, och god fortsättning.

Tack för ditt bidrag, visst är jag kul.

Vad är det optimala för ögat? För användning? För läsning? För att ta till sig information? För att skriva? Rita? Besöka hemsidor? Spela? Fundera på det du ett slag, jag tvivlar på att "större är bättre" ger dig det korrekta svaret på dom frågorna...

Själv skulle jag välja helt olika storlekar beroende på om jag ska spela spel, se på film, skriva en roman, läsa en textfil, besöka websiter... men man måste kompromissa, frågan är då vad den optimala kompromissstorleken är...

Permalänk

Jag har kört 19 tum i 5 år bytte upp mig till 24 tum hade tänkt 22 men polarn sa ta 24 du kommer att ångra dig annars. fick den idag så jag har inte tittat på skillnaden men större dessto bättre det ända som bromsar i så fall är titt- avståndet till skärmen.

Visa signatur

Låda Chieftec LCX-01SL-SL-B + Nätagg bluestorm 500W P4: 2.90 Ghz Minne: 3 GB DDR Dual Moderkort: Abit IC7-G Graffe: Saphire 1950 Pro AGP Ljudkort: AC97 6-Kanals Högtalarsystem: Cambridge Soundworks FPS 1600

Permalänk
Hedersmedlem

Tror knappt det finns en enda modern webbsida som är anpassad efter en viss skärmstorlek.
För det första så kör ju folk alla möjliga storlekar och upplösningar, widescreen m.m.
Sen påverkas ju sidans helhet av vilken webbläsare man kör, vilket teckensnitt man har, vilken teckenstorlek man har etc. etc. etc.

Större skärm är en fröjd i mina ögon. Sitter själv på en 22", och dom gånger jag lånar syrrans 10.1" netbook så håller jag ju på att bli galen.
Ska man scrolla igenom en tråd på swec tar det ju evigheter, man måste scolla stora bilder i sidled för att se hela etc.

Men det enklaste sättet för dig att göra ett val är ju att surfa på nån annans dator som har större skärm, eller kanske be att få låna hem hela skärmen övr en dag av en polare för att få "känna" på den.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Avstängd

Jag kan säga att mitt surfande blev lite konstigt idag när jag fick hem 24an. Men det är en fröjd. Lyser upp hela rummet likt en liten stjärna en klar natt. Kör på en sådan.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem

Ja jag ska gå och känna lite på olika skärmstorlekar och testa, menidag är det så jävla kallt så jag kommer nog inte iväg

Permalänk

Men hörrö, jag förstår inte vad du pratar om. Optimala för ögat?

Du säger ju själv att du ska ha flera fönster. Så om du tycker att fönstret blir för brett eller stort eller vad du nu tror så är det ju bara att minska fönstret?

Om du tycker att texten blir för liten pga hög upplösning så kan du ändra upplösning eller zooma i browsern.

Större yta och högre upplösning ger bara större möjligheter utan att jag kan se några nackdelar alls.

Ju större, desto bättre. KÖP!

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Nackdelen är att jag kanske kan få en bättre skärm, t ex Dell's 22" för samma pengar.

Permalänk

Merparten av webbsidorna är fortfarande anpassade för 4:3

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Vill du köra flera fönster samtidigt så spelar det ju ingen roll.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Blir det konstigt att surfa med 24"?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sennagp
Tack för ditt bidrag, visst är jag kul.

Vad är det optimala för ögat? För användning? För läsning? För att ta till sig information? För att skriva? Rita? Besöka hemsidor? Spela? Fundera på det du ett slag, jag tvivlar på att "större är bättre" ger dig det korrekta svaret på dom frågorna...

Själv skulle jag välja helt olika storlekar beroende på om jag ska spela spel, se på film, skriva en roman, läsa en textfil, besöka websiter... men man måste kompromissa, frågan är då vad den optimala kompromissstorleken är...

Du får ursäkta mig, men jag förstår inte vad du är ute efter.

Den enda anledningen till att skaffa en "mindre" skärm skulle vara att/om du sitter på tok för nära den skärm du använder. Menar då ~ 1-2 decimeter då.

Ett "normalt" avstånd till arbetsytan berättigar inte en liten skärm, tvärtom i alla lägen!
Eller om du har ett klent gfxkort som inte orkar dra runt höga upplösningar/stor skärm.
Frågan/orna du ställer är märkliga.

Permalänk
Medlem

Ja om man inte förstår så framstår ju så klart mina frågor som märkliga, och förstår man inte kan man inte rimligen diskutera eller ge svar heller, då får man nog avstå och leta upp en annan tråd...

Permalänk
Avstängd

Dock kan skärmar som dessa göra att bilden/surfsidan blir "avhuggen i vänster och höger kant.:P

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=589288&SL_S...

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Håller med alla om att "Ju större, desto bättre"
Hemsidor som är optimerade för en större storlek tex, slipper du scrolla i sidled, du får mycket bättre överblick över hemsidan när mer får plats på skärmen.

Inte som jag då som har en 27 tummare xD fast upplösningen 1366x768

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Tycker att om upplösningen är mindre än 1200 punkter på höjden så blir det lite obekvämt att surfa, smärtgränsen är 1024 eller 1050 för mig, nu har jag ju en 24" 1920x1200 men om jag bara skulle surfa och inget annat kunde väl en 4:3 också funka med 1600x1200.
En liten skärm som 19" är också obekväm att använda tycker jag, 22" är minsta möjliga för mig, eller om 4:3 21"

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sennagp
Ja om man inte förstår så framstår ju så klart mina frågor som märkliga, och förstår man inte kan man inte rimligen diskutera eller ge svar heller, då får man nog avstå och leta upp en annan tråd...

Eller ställa frågor som folk förstår. Inte ensam om att undra vad du vill...
Större chans att du får bättre svar om fler inser vad det handlar om.

Lämnar tråden.
God fortsättning.

Permalänk

Trådskaparen vill undvika "internetproblem" (varning för hemska bilder).

Permalänk
Medlem

Ja exakt, det där är vad jag menar att det ser konstigt ut att hålla på och zooma verkar ju omständigt.

Går det att ställa in en upplösning i firefox, chrome eller vad man nu använder så den på ett utomordentligt sätt anpassar sig till upplösningen och att alla siter man besöker ser fantastiska ut? Eller får man leva med att det av och till blir rörigt smått och störigt?

Jag letar alltså skärm för I HUVUDSAK surfande! läsa forum, bloggar osv så detta är ingen liten detalj utan själva vitsen... visst lär det bli en och annan film men 90% surfande 9% film och 1% spel typ...

Permalänk
Medlem

var lite skillnad att gå från 15" 1440x900 till 24" 1920x1200, men inga som helst problem att smurfa runt i den upplösningen.

sen behöver man inte ha ögat ända in i skärmen.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd

Jag minns när man tittade på en 28" fet-TV och mamma sade att jag skulle sitta så långt borta från apparaten att en knuten näve sträckt framför mig täckte hela bilden. Annars kunde jag få fyrkantiga ögon.
Hur är det med er nu då?

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wereaz
Jag minns när man tittade på en 28" fet-TV och mamma sade att jag skulle sitta så långt borta från apparaten att en knuten näve sträckt framför mig täckte hela bilden. Annars kunde jag få fyrkantiga ögon.
Hur är det med er nu då?

Problemet på tjockTV apparaternas tid var att man inte skulle sitta för nära, då dessa är allt annat än lågstrålande, men som storleken av en knuten näve låter väl litet. Vidare så är det ju så att huset/lägenheten/det aktuella rummet har ju en viss storlek och man sitter på ett visst avstånd till TV:n oavsett vad man har för storlek på TV:n och att på den tiden man köpte 28" tjock TV så var detta den i princip alenarådande standarden bland svennsons.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
var lite skillnad att gå från 15" 1440x900 till 24" 1920x1200, men inga som helst problem att smurfa runt i den upplösningen.

sen behöver man inte ha ögat ända in i skärmen.

Jag gick nyss 15" 1280x800 -> 23" 2048x1152, det var en riktig skillnad i typ 3h.
Sen blir man van och tänker inte på det mer, förän man provar gå tillbaka UUUCH!

Man kan gå upp man fan inte ner

Jag har löst bredden så att jag har något annat program 25% av bredden på vänstersidan och firefox 75% resten, då hamnar swec och andra sidor i mitten så man slipper sitta snett.

På vänstersidan har jag olika saker typ VLC, iTunes, Msn, FF med Facebook osv.

iTunes atm

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Hur är det att surfa i 1680x1050 upplösning på en 22" skärm ? Är det att föredra framför 1920x1200 på en 24" skärm?

Permalänk

nej det är det inte.

Visa signatur

Huvv´e dumt får kroppen lida