Modem, vilket är bäst? finns det skillnader?

Permalänk

Modem, vilket är bäst? finns det skillnader?

Tja alla sköningar!

Har uppgraderat mitt gamla 0.25mbit/s till 24mbit/s nu och eftersom att detta gjordes genom ett företag så fick vi med ett nytt modem och jag är inte så hypad på det ämnet.

Innan jag bryter förpackningen så vill jag veta om det kommer att gå snabbare med det nya eller om jag kommer få ut lika mycket som nu.

Enligt bredbandskollen får jag ner ~10,1mbit/s när jag använder modemet:
Dlink DSL-320T ADSL2+

det jag ska byta mot är ett ZyXEL Prestige 660H Triple Play.

Både min router och mitt modem är för tillfället D-link, min erfarenhet utav märket är otroliga problem med värme. Blir ZyXELs modem lika varma?

Tack på förhand! Snabba svar är att föredra

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Ptja, det där D-link du har nu har ju fördelen att du behöver en dosa mindre iaf. Du måste ändå ha en router bakom Zyxel modemet, om du inte ska meka med det och byta firmware och liknande. Eftersom Telia, som jag antar att du har, inte ger mer än 1 ip så är det router som gäller för dig, om du vill ha mer än 1 dator.

Har själv aldrig provat den där modellen av D-link du har eller kört så värst vidare mycket med Zyxels modem. Men jag tror inte de gör så stor skillnad. Zyxel modemet är dock lite fult tycker jag.

Men om du bytte från 0.25 till 24 så borde de funnits en chans att du skulle komma upp i hyggliga hastigheter iaf, så runt 10 känns lite lite. Kunde du lika gärna ha nöjt dig med att uppgradera till 8 eller något liknanade. Vet du vad avståndet till stationen är?

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk

uppgraderingen var gratis för det var genom företag och jag använder router med d-linken också ju vi har 3datorer kopplade till nätverket. använder D-link DI-604 som router

Permalänk
Medlem

Hej
Lånar denna tråd lite

Har nu köpt ny router som jag och min bror ska ge till pappa i julklapp och kom just på att vi hade glömt att man behöver ett modem också då den nya routern, D-link DIR-655, inte har det inbyggt. Den routern vi har idag har ett inbyggt modem så nu när vi byter den så måste vi ju köpa ett extern modem va? Hur funkar det? Vad bör man tänka på när man köper ett? Hur kopplar man det? Vi har bara haft en router och det är den vi har nu så jag har aldrig funderat över detta.

Vi har Telia 24mbit om det nu spelar någon roll. Kollade på deras hemsida och dom säljer ZyXEL Prestige 660H Triple Play. Är det någon skillnad på den och ZyXEL Prestige 660H-D1 som säljs i andra butiker? Rekommenderar ni något annat modem?

Skulle bli glad om någon svarade på detta fort då det måste hinna inhandlar innan julen =). Blev nu en lite dyrare julklapp än vad vi räknat med.

Mvh Jakob

Permalänk
Medlem

Skillnaden är att Telia har sin egen programvara i TripplePlay varianten. Detta bland annat för att kunna stödja deras kabeltv.

Vill du ha det så enkelt som möjligt så ta Telias modem då deras support kan den modellen

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Har Telia f n och deras modem är ett ZyXEL Prestige 660H-D1 Triple Play.Det har stöd för adsl2+ med annex M.Annex M har stöd för 3Mbit uppströms.Telia uppger 2.5 Mbit upp för stationer som är uppgraderade till annex M.Gissar att de drar av lite pga av viss overhead som finns i trafiken så att endast de maximala reella värdena uppges.

Med mitt avstånd till telestationen uppnår jag 2.10 Mbit upp för Tcp/ip och 2.22 för UDP

Utgår ifrån att du får ett likadant eller bättre om du handlar hos Telia.

Permalänk
Medlem

Okej då får det nog bli Telias variant. Tack för svaren.

Permalänk
Medlem

det är väll bara att testa o se vad du får ut med telias. jag menar, det är ju omöjligt att sälja ett sådant modem, alla får ju ett modem när man tecknar abb.

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk

Vilket är bäst nu (januari 2010)?

Lånar tråden och bumpar för att se om någon har koll på vad som är det bästa modemet på marknaden nu i januari 2010.

Vad jag personligen är ute efter är ett modem rätt och slätt, inte någon router eller trådlös historia, bara ett modem som ger bästa möjliga prestanda på linan. (Om det nu innebär att man får router/brandvägg/etc i burken gör det i och för sig inget om modemfunkltionen är den bästa som går att få, men mitt mål är att bara använda modemfunktionen.)

Jag antar att det kan skilja lite i känslighet för olika tillverkare, om nu inte alla använder sig av samma chip...

ASDL 2+ gäller (eller om det nu kommit någon bättre standard som används i Sverige, såg att BBB har något >24 Mbit/s nu för tiden...).

Permalänk
Medlem

Bump. Söker också ett ADSL-modem. Hastighet och stabilitet är det enda som är intressant. Förslag?