Köpråd, vad ska jag satsa på ?
Jag behöver lite hjälp med mitt datorköp, ska köpa en bärbar och göra om min sationära till server.
Jag har googlat och knappat och läst tester och recensioner i flera veckor nu utan att komma fram till något vettigt!
Jag har också varit i flertalet butiker och knappat, vridit och vänt och bitit i hörnen, men jag är fortfarande fundersam på vad jag ska satsa på.Och här behöver jag lite tips och råd,
Det som jag har kommit fram till är i alla fall att:
Jag ska ha en 15", eller 15, 6/4/5 som det ofta är. Och priset någonstans kring 6500-7500 svenska riksdaler.
Jag kommer använda burken till bland annat att se film på (och koppla till tv/extern skärm), Photoshop, Flash, Dreamweaver, lite musikredigering och sen en jäkla massa skrivande med skolarbete och dylikt. Därför skulle jag vilja ha ett fullstort tangentbord.
Jag kommer tillbringa en hel del tid på buss och tåg,och i skolan, så batteritid är ju ganska viktigt.
Lagringsutrymme är inte jätteviktigt eftersom externa diskar är ju ändå relativt billiga o smidiga i dagens läge.
Däremot vill jag ha en burk som håller ett par år, så möjlighet att uppgradera till saker som 8Gb minne känns ju som en lockande tanke? Och DDr3 minnen hade ju också känts lite mer framtidssäkert.
Jag har tänkt mig LED skärm, mycket för att tjäna batteritid. Eftersom jag nästan inte spelar någonting alls så är ju inte grafikkort prio ett, men det ska ju inte vara värdelöst.
Sen är det ju processorn, det självklara valet för mig är en core 2 duo, har alltid gillat Intel bäst, och vad jag har förstått av alla tester så har inte amd kommit ifatt riktigt ännu. Tyvärr så verkar ju marknaden i den här prisklassen domineras av Intels dualcore processorer, kostar det mer än vad det smakar att lägga det där extra för att få en C2D ??
Några av Alla de modeller jag kollat på är :
Acer Aspire 5739G
.. Men inget känns som något klockrent val. Det känns som att alla har någon brist..
Så frågan är ju, vad ska jag satsa på? Är det möjligt att få en sådan dator med den budgeten? Är det kanske smartare att köpa en Amd och få ner priset lite för processorn, eller strunta i om det är DDr2 eller ddr3 och sen nöja sig med max 4GB?? Är det jätteskillnad på LED-skärm?
Blev en jäkla mass text, men det är bara att vräka på om ni har några tips eller idéer vad jag ska leta efter, jag kanske har tänkt helt fel.
Det viktiga är inte att det funkar bra, det viktiga är att det låter coolt.