230w nättagg och nytt grafikkort?

Permalänk
Medlem

230w nättagg och nytt grafikkort?

Hej, Jag har en kompis I England som har köpt ett nytt grafikkort för innan det hade han bara den inbyggda grafikkretsen på 64 mb. Problemet är att det står på lådan till grafik kortet att man bör ha ett nättagg på minst 400w men han har ett på bara 230w. Då kommer frågan måste han köpa ett kraftigare nättagg eller går det bra ändå? Han har en cpu på 2,5ghz intel 4 och det nya grafik kortet är på 512 mb pci 576Mhz. En sista fråga vad händer om man koplar in det och nättagget är för klent? Inget eller mer än att man får starta om datan utan grafikkortet eller börjar det lukta bräntxD ?

Permalänk
Medlem

Vad är det för grafikkort?

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

allt i datorn kan ryka om man har riktigt otur.
det beror helt på vad han köper för grafikkort, och hur törstigt det är.
köper han ett utan extra strömförsörjning så kommer det nog inte vara något problem.
han bör inte köpa så törstigt kort med andra ord...

lycka till, räcker inte nätagget så kan han ju t.ex köpa ett 450w corsair eller ett 400w FSP

//Rasmus

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ~ Asus M4A78-E ~ Powercolor HD5850 1Gb ~ AMD Phenom II 965 ~ Thermalright True Black ~ Corsair XMS2 @ 1066mhz

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren och han har redan köpt det nya grafikkortet och det är ett "PNY GeForce 8400GS 576Mhz 512MB PCI VGA/DVI-I". Då blir det för han att köpa ett nytt nättagg dåe.

Permalänk
Medlem

det grafikkortet ska nog inte dra mer än 70w eller nåt ^^
bör nog inte vara några problem.

men jag står inte för om nåt går sönder

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ~ Asus M4A78-E ~ Powercolor HD5850 1Gb ~ AMD Phenom II 965 ~ Thermalright True Black ~ Corsair XMS2 @ 1066mhz

Permalänk
Medlem

Nee man tycker ju inte att datorn borde dra mer än 230w men på packetet står det minst 400w. Tror dom att man har en intel i7 cpu med det grafik kortet eller:P

Permalänk

Det kan stå på kortet att det rekommenderar 400w eller liknande, för det är antagligen en "uträkning" av skaparna vad de tror en dator med ett sådant grafikkort kan behöva. Finns nog inte något grafikkort alls som själv drar 400w, iaf inte som jag vet.

Men han måste köpa nytt nätagg, köp 400w om han inte ska uppgradera datorn något i framtiden, men jag rekommenderar ett 500w iaf, endast ca 100 kr dyrare men kan spara mycket pengar då han slipper köpa nytt nätagg i framtiden om han ska köpa nya bättre delar, som behöver starkare nätagg.

Ett tips är att han håller sig till de kända märkena, corsair rekommenderar jag.

Visa signatur

Desktop: AMD Phenom2 X4 955 @ 3,6Ghz - Gigabyte 6870 @ 960/1140MHz - A-DATA SSD 510-series 120 GB - Corsair 8GB 1600MHz - Asus M4A785TD-V EVO - Corsair VX 550W 80+ - Lian Li Lancool PC-K56