Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Jag sitter på en "kontorsdator" så jag utgår från mina egna behov som icke-gamer. Därför tycker jag att SSDn är en mkt bättre investering än t.ex. ett dyrt chassi, ett nätaggregat med gott om PCI-e-kablar, eller en dyr processor med L3-cache. Om målet hade varit en speldator hade alternativen varit annorlunda, då hade det bland annat krävts ett "tyst chassi" (för att kväva oljudet från grafikkortsfläkten), ett nätaggregat med PCI-e-kablar (för att ge tillräckligt med ström till grafikkortet) och L3-cache (för att få ut de där sista FPS'n från spelen), men en kontorsdator och en speldator är två vitt skilda ting.

Jag vet inte hur alla nätagg låter med det känns att det nätagget från corsair kommer att hålla längre och att jag kommer att kunna använda den vid senare uppgraderingar.

SSD disk låg i mina tankar vid jul, då kunde jag fått en trevlig dator med SSD för en billigare peng, men allt har blivit så mycket dyrare nu efter jul.
Sen vet jag inte hur mycket bättre det blir med en SSD, datorn bootar snabbare, program öppnar snabbare något mer?

Sen tycker jag att ett chassi skall vara bra och tyst, men sen beror det på hur stor skillnad det är, och då menar jag, låter det ena chassi betydligt mer? kommer jag kunna använda den senare och vara nöjd så att jag inte byter chassi nästa gång?

vet inte hur Cooler Master 334 är ljudmässigt och kvalitetsmässigt. jag hatar plastiga chassin som skramlar och gnisslar, det är den största anledningen att farsan vill ha en ny dator, chassit på hans dell låter väldigt mycket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort

Ja, du har redan fått förslag med den billigare processorn - Athlon II. Tyvärr är den för billig för många gamers ("om den är så billig kan den hju inte vara bra") men den enda skillnaden mellan Athlon II och Phenom II är att Phenom II utöver L2-cachen på 512kB/kärna (som båda har) oxå har 4-6 MB L3-cache.

Men det finns trots allt en fördel med Phenom II i det här fallet, iom att den speglar L2-cachen i L3-cachen kan den försätta kärnorna i djupare sleep-mode när den väntar på hårddisken/användaren.

Nu när du snackar om massor av L2-cache och L3-cache så fattar jag ingenting, men kommer det att påverka datorn vid vanlig användning? skall man ha 2 kärnig eller 4 kärning prolle om man bara surfar och använder chattprogram?

Är intels nya i3 eller i5 or något att kolla på? för jag föredrar faktiskt intel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort

Det går att styra chassifläkt och processorfläkt från BIOS, låt processor- och chassifläkt snurra upp när processorn används, och snurra ned när processorn idlar.

Kommer jag behäva att ändra det själv eller kommer det att vara inställt? för jag har aldrig gått in och ändrat i BIOS tidigare då jag alltid haft tråkiga märkesdatorer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Jag vet inte hur alla nätagg låter med det känns att det nätagget från corsair kommer att hålla längre och att jag kommer att kunna använda den vid senare uppgraderingar.

Ja, om du planerar att göra om datorn i framtiden till en speldator och lägga till ett strömslukande grafikkort är Corsair ett alternativ. Det finns dock hyffsat bra strömsnåla/-effektiva grafikkort i stil med 4770 som fungerar även med FSP-aggregatet. Skillnaden mellan aggregaten är att FSP-agget har en 6-pins PCI-e-ström-kontakt för grafikkort, Corsair har utöver det oxå en 8-pins. 6-pins kan leverera upp till ~75W, 8-pins upp till ~150W.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
SSD disk låg i mina tankar vid jul, då kunde jag fått en trevlig dator med SSD för en billigare peng, men allt har blivit så mycket dyrare nu efter jul.
Sen vet jag inte hur mycket bättre det blir med en SSD, datorn bootar snabbare, program öppnar snabbare något mer?

Ja, jag tycker att en bra SSD är den bästa uppgraderingen man kan göra i en kontorsdator när man väl har en modern processor. Och en Athlon II X3 425 som jag hade som förslag är definitivt en modern processor. Att istället lägga en tusenlapp på att gå upp till Phenom II tycker jag är ngt att kasta bort pengarna, skillnaden mellan Athlon II och Phenom II är inte särskilt stor när man inte är en gamer. I jmfrelse ger SSDn väldigt mkt mer tillbaka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Sen tycker jag att ett chassi skall vara bra och tyst, men sen beror det på hur stor skillnad det är, och då menar jag, låter det ena chassi betydligt mer? kommer jag kunna använda den senare och vara nöjd så att jag inte byter chassi nästa gång?

Ja, valet av chassi beror på vad man ska ha datorn till, och vilka delar som ska in. I en kontorsdator kan man låta BIOS styra chassi- och processorfläkten och när man surfar, ordbehandlar, chattar osv kommer då fläktarna vara riktigt tysta, det är först när man belastar systemet som fläktarna går igång.

I en speldator behöver man däremot mer ljuddämpning för där har man utöver processorn ofta ett strömslukande/värmalstrande grafikkort. Om man köper ett av de dyrare grafikkort drar de oxå ofta mer än processorn, och grafikkort har generellt sämre kylning (inte lika stora kylflänsar och mindre fläktar) vilket innebär mer oljud.

En källa till oljud i ett chassi är systemdisken som "hamrar" på när man använder den, med SSD försvinner det, men om man inte vill köra med SSD kan man ändå dämpa ljudet från hårddisken i ett billigt chassi (http://www.inet.se/artikel/5321158/nexus-doubletwin-ljuddampn...).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Nu när du snackar om massor av L2-cache och L3-cache så fattar jag ingenting, men kommer det att påverka datorn vid vanlig användning? skall man ha 2 kärnig eller 4 kärning prolle om man bara surfar och använder chattprogram?

Nej, skillnaden är inte så alls stor/märkbar vid vanlig användning.

En 2-kärning skulle fungera lika bra men jag tycker att AMDs 3-kärniga är mer prisvärd och framtidssäker (2-kärniga kostar 595:-, den 3-kärniga kostar 669:-, eller endast +13% mer). Den 4-kärniga kostar 983:- men kräver oxå att man använder program som kan utnyttja många trådar och är inte nödvändig för alla. Jag rekommenderar därför X3'an, med X4'an som alternativ om man ofta konverterar film, programmerar, redigerar väldigt stora video- och ljud-filer i Photoshop o.dyl. (inte att förväxlas med att leka runt med semesterbilder från digitalkameran), etc.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Är intels nya i3 eller i5 or något att kolla på? för jag föredrar faktiskt intel

Nej, det tycker jag inte, priset ligger alldeles för högt. Den billigaste i3'an kostar t.ex. 1175:-. Jag skulle säga att i3'an eller i5'an inte är prisvärd i en vanlig kontorsdator, möjligtvis om man skulle vilja bygga ngt riktigt smått (mini-ITX).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Kommer jag behäva att ändra det själv eller kommer det att vara inställt? för jag har aldrig gått in och ändrat i BIOS tidigare då jag alltid haft tråkiga märkesdatorer

Jappz, du måste gå in i BIOS och ändra inställningen manuellt för att aktivera det. När du startar upp datorn trycker du på -Del- knappen för att komma in i BIOS och aktiverar ngt som heter Q-Fan (liten beskrivning på hur det ser ut http://www.asus.com/999/html/events/mb/qfan.htm).

Permalänk
Medlem

Några notiser från mig till dig.

1. Ja, ett bra nätaggregat som är framförallt strömstart på 12 volts linan (dagens hårdvara nyttjar mer 12 volt än tidigare datorsystem) håller för det mesta länge och väl än ett budget nätaggregat som kanske går sönder efter 1-2 års tid och med risk för att det skadar datorsystemet då det också ofta saknar goda skyddskretsar mot överspänningar. Jag har varit med om datorsystem som skadas av dåliga nätdelar dock är det inte hos mina egna datorsystem.

Som exempel från mig. Jag hade ett Tagan 480 watts nätdel som användes i ca 7 års tid (nästan dagligen) innan den gav upp och började tappa andan. Jag har tidigare postat om denna nätaggregat. Så kontentan av det här att en bra nätaggregat kan hålla för flera datorsystem/uppgraderingar om man inte pressar nätaggregatet för hårt med ny hårdvara som t.ex. för kraftiga grafikkort som slukar ström under hårt arbete. Men en så kallad "kontorsdator" vanliga beskaffenhet är belastningen inom kontrollerbara nivåer över tid.

Jag och många andra forummedlemmar har sagt det tidigare och vi kommer säga det igen och igen - att välja ett bättre nätaggregat även fast det kostar lite extra pengar vid inköpet lönar sig i längden än att snåla på den viktiga punkten i ett datorsystem.

2. Ja, det är säkert roligt med en SSD-disk men som du kanske vet finns det nackdelar med tekniken som är ännu inte helt "rumsren" eller mogen om man så vill uttrycka sig. Tekniken utvecklas men dagens god SSD-diskar är fortfarande känslig för stora mängder tillskrivningar då den slits ut i förtid. Sedan fungerar inte alltid hårdvara i ett system helt bekymmersfritt med moderkorten och sedan har vi operativsystem och annan mjukvara att ta med i beräkningarna.

För den farsas skull (och dig själv får man förmoda) är det väl just idag mer lämpligt för ett budget datorsystem till kontorsbruk att göra det så enkelt och så funktionellt som möjligt - och det är fortfarande att använda en hederlig mekanisk hårddisk som det är "bara" att plugga in till moderkortet och sedan installera sitt operativsystem utan att behöva ta hänsyn till SSD-teknikens nackdelar. Ja, om några år kan kanske SSD- tekniken vara nog mogen att kunna användas mer bekymmersfritt för vem som helst på gatan men där är vi inte ännu...

3. Om det önskas en tyst datorlåda är nog inte den billiga CoolerMaster Elite-serien med 334 lådan i det här fallet, den första låda man ska välja. Vi pratar här om en budgetlåda med tunnplåt (omkring 0,6-0,7 mm tjock - tämligen mjuka dörrsidor [jag har byggt med dem]) och visst, det går att få den tystare med att klä den med t.ex. asfaltsmatta/akustikmatta men då är det inte direkt en budgetlåda längre sett till merkostnaden och det arbete man lägger ned på lådan (timmar?). Sedan är lådan lite trång i största allmänhet och inte minst på bredden vilket gör det svårt eller omöjligt att montera in de högsta/största torn-kylare med höjder på ca 160-170mm. Lådan har en effektiv bredd på ca 190mm när andra lådor (bättre?) har bredder på vanligtvis 200-260mm. Detta i fall man önskar nu eller senare skaffa sig en bättre och tystare kylare än vad som leverans som standard så kan det bli ett problem.

Så mitt råd titta efter en bättre låda... om du inte vill börja med modifiering av datorlådan men att välja låda är inte direkt lätt att göra då behov och personligt tycke ska vägas in [jag vet av egna erfarenheter inte minst].

Lådorna som även nämns i tråden är:
Antec Three hundred och Fractal Design R2

Kort notis om dem.
Antec lådan är lite mindre i formatet vilket gör det svårare att få dit långa grafikkort utan att offra hårddiskburen men lådan är tillräckligt bred för en större processorkylare.

Fractal lådan är rymligare i allmänhet och dess fördel som jag noterar är att det finns gott om plats för många hårddiskar i fall man behöver mycket framtida lagringsutrymme.

4. Det där med processorns uppbyggnad och funktion är inte en enkel sak att förklara med några enkla ord och på vad olika minnen/chache gör för olika typer av datoranvändning i olika typer av program etc. För att göra det mer komplicerat är det även olika mellan processor typer och mellan AMD och Intel.

Här är några allmänna länkar om datorn hämtat på Internet som du kan söka dig vidare ifrån.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dator
http://sv.wikipedia.org/wiki/Datorhistoria
http://sv.wikipedia.org/wiki/Persondator
http://sv.wikipedia.org/wiki/CPU
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cacheminne

Sedan din undran om systemen: visst kan t.ex. Intel i5 system vara något att tänka på men... enligt mig (och många andra personer på forumet) är att det inbyggda grafikkorten på ett Intel-moderkort (i allmänhet) är (lite) sämre/svagare än motsvarande hos ett AMD-system med sitt nya 4200 kort som är t o m dugligt även för enklare spel och film (HTPC-system). Då budgeten är satt till ca 5000 kr finns det inga större marginaler för ett "häftigt" fristående grafikkort till det här systemet. Skulle man lägga till ett fristående grafikkort får man ta med i beräkningen att elförbrukningen ökar mot ett inbyggt grafikkort och likaså ljudnivån i fall grafikkortet är inte passivt kyld. Som fqvarfort skriver i sitt inlägg är ett AMD-system för det mesta lite billigare i inköp än motsvarande Intel-system men skillnaden blir större om man lägger in ett grafikkort i paket. Och för lite "växtmån" för framtiden är en X3 processor att föredra framför en X2 i en kontors och allrounddator och för tyngre sysslor är en X4 mer lämpad dock till en högre kostnad.

5. Lite mer allmän information om AMD Cool'n'Quiet finns här:
http://www.amd.com/us/products/technologies/cool-n-quiet/Page...

För att aktivera den här funktionen får man ställa in det i moderkortets Bios och i det operativsystem man använder.

Övrigt: om det blir aktuellt med kylarbyte i framtiden är här några alternativ:
CoolerMaster Hyper 212 Plus
Scythe Ninja II Rev. B
Scythe Mugen II Rev. B

När det gäller att tysta t.ex. en 3,5" hårddisk kan man montera den mjukt men för mer tystnad bör den i en inkapslad låda som t.ex. Scythe Quiet Drive SQD-1000 men nu är Samsung F3 (och F2) bland de tystaste diskarna i sina respektive klasser just idag bland de mekaniska diskarna. Ska det vara ännu tystare är det gå läge att gå över till ett annat lagringsmedium t.ex. SSD-disk.

/Saint25

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har:

Kontorsdator utan SSD
Privat dator med SSD
Diverse FSP agg sen många år tillbaka
Elitelådan i några olika versioner

Jag måste hålla med fqvarfort i det han skriver.
Kör på ett billigt AMD-system i elitelådan med fsp-agget så har du en dator som är ruskigt snabb där snabbhet värdesätts på kontoret.

FSP-agget kommer aldrig att svettas med de komponenterna och därför kommer det att gå knäpptyst.
Jag är hyfsat säker på att fsp-agget även klarar en framtida uppgradering av datorn så länge inget strömkrävande grafikkort monteras. Får till en ganska krävande processor för att bottna det i kontorsapplikationer.

SSD kommer att ge den där härliga schvungen(!) när han använder datorn. Det går inte att jämföra ett ssd-baserat system med oldschool hårddisk, det är liksom inte ens samma divison.

Elitelådan går att få tyst och solid om ni köper ni lite självhäftande asfalt på valfri biltillbehörsfirma. Klistra lite strategiskt inne i chassit när ni monterar datorn och den blir tyst. Det spelar inte så stor roll vilken låda du köper i den prisklassen, de är ganska tunna i plåten och därför resonansbenägna.
Efter den lilla uppgraderingen är elite-lådan riktigt prisvärd med bra luftgenomströmning. Tvivlar på att du ens behöver byta kylaren till cpu för att få en tyst burk tack vare det.

Intel känns inte prisvärt för dessa pengarna.

Editerat.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Troligtvis det absolut mest prisvärda datorpaketet. Eventuellt kan det bli aktuellt att införskaffa ett säkerhetsbälte till kontorsstolen.

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av multicore
Troligtvis det absolut mest prisvärda datorpaketet. Eventuellt kan det bli aktuellt att införskaffa ett säkerhetsbälte till kontorsstolen.

40 gb är nog i minsta laget för en hem-PC.

Editerade bort bilden från citatet, blev så mycket scroll

/ilstallione

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av multicore
http://img684.imageshack.us/img684/9058/kontorsmaskin.png http://img684.imageshack.us/img684/kontorsmaskin.png/1/w719.p...

Troligtvis det absolut mest prisvärda datorpaketet. Eventuellt kan det bli aktuellt att införskaffa ett säkerhetsbälte till kontorsstolen.

Jag envisas med att rekommendera amd-paket ihop med 80GB ssd.
Borde vara mer värt med större disk än grafikkort och fyrkärnig intel, det ska inte spelas på datorn.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

nu har jag läst lite mer om SSD diskar och wahahah, vill ha. fast frågan hur länge den kommer att hålla samma prestanda? Farsan har mycket skit på datorn så en 40gbs SSD + 500gb mekaniskdisk räcker tror jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av multicore
Troligtvis det absolut mest prisvärda datorpaketet. Eventuellt kan det bli aktuellt att införskaffa ett säkerhetsbälte till kontorsstolen.

Det bör nog sägas här att det skiljer mer mellan FSP 350W och FSP 400W än effektsiffran. 350W-agget är åtminstone en generation gammal och har ~70% effektivitet. 400W-agget ger stabilare spänningar, följer den senaste ATX-standarden*, uppfyller kraven för 80 PLUS Bronze*. Med högre effektivitet får man mindre energiförluster i agget, energiförluster som blir till värme, värme som måste flyttas ut ur agget av fläkten. 400W-agget är definitivt värt 35:- extra.

ATX-standarder: http://en.wikipedia.org/wiki/ATX
80 PLUS: http://en.wikipedia.org/wiki/80_PLUS

Permalänk
Medlem

Okej grabbar, hur ser detta ut?
Hade tänkt att försöka låsa upp de två sista kärnorna på denna prolle.
Har läst ytterliggare lite mer om SSD diskar och det verkar som att man måste lägga ner lite tid med inställningar för att den skall hålla sig i form. Så tar gärna emot lite tips redan nu

Sen undrar jag om det finns någon speciell hållare för SSD disken eller skall den bara ligga löst i chassit? ^^
Kommer jag kunna plugga in den direkt och bara installera windows på den? och sen plugga in den sista hårddisken som lagringsminne?

Passar moderkortet? kommer jag att ha någon chans att låsa upp de två resterande kärnorna? kommer SSDn att funkar bra tillsammans med allt annat som t.ex. chassi?

Permalänk

I sista inlägget:

NU kommer vad jag tycker efter att ha byggt med dessa komponenter.

Funderar bara egentligen på om inte R2 chassiet är att föredra?
Du skriver ju en hel del om just chassiet oxå.

Kanonkvalite känsla- tysta fläktar som ingår med fläktkontroller, upphängningarna till Hdd, mm.

Jag har bygggt med dessa chassien: CM- 333, 334 och 331?, Dominator 690. Samt Fractal R2.

Dominator 690 och Fractal R2 känner man ju att de är i en annan liga liksom,därmed oxå priset, man får vad man betalar för.
Gillar R2 mest av dessa, trots att jag själv har Dominator 690.

Byggde senast med samma moderkort men med en athlon2 -425. låste upp L3 cache, 4e kärnan ville inte.

Tyckte den processorn kändes rapp för prisklassen helt klart. Men visst, en upplåst Phenom2 x550 säkert en hel del vassare, dock endast klockfrekvenserna som skiljer då? rätta mig om jag har fel. Fick ju 7Mb? L3 på 425:an med när jag låste upp den.

Men kan rekommendera R2 chassiet, mycket trevligt jobba med.

Får hem ett sånt till på måndag, tillsammans med Asus moderkort och en i5-750 =)... hehe ville bara lägga till att killen som ska ha den bara ville ha när han såg förra bygget av R2 chassiet.....

40Gb SSD????? till vad?

Mitt Win7 Ult x64 med de vanliga programmen, inkl Adobe CS4 office 2007, Nod32, Ashampoo burning och lite sånt, med alla "User files" flyttade till nästa partition tar upp 37Gb... så jag skulle då aldrig kunna ha 40Gb Hdd till OP.

Visa signatur

Mac (Retina 5K, 27-inch, 2017) 3,5Ghz i5, 24GB RAM, RADEON PRO 575 4096MB, Flash 500GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dennis666
40Gb SSD????? till vad?

Mitt Win7 Ult x64 med de vanliga programmen, inkl Adobe CS4 office 2007, Nod32, Ashampoo burning och lite sånt, med alla "User files" flyttade till nästa partition tar upp 37Gb... så jag skulle då aldrig kunna ha 40Gb Hdd till OP.

Ja, du har säkert "ett antal GB" i systemåterställningspunkter, hibernation-filen och växlingsfil.

Det finns oxå program som kan visa dig var de övriga stora filerna gömmer sig...
http://www.jam-software.com/treesize_free/screenshots/EN/free...

Permalänk

Jo det är väl klart jag har, men det är väl tämligen ointresant här, helt nyinstallerat tar det över 30Gb..visst håller på med lite websidor så jag har lite program till sånt, och en hel del media program, men inte överdrivet, installerar inget jag inte använder då och då.

Och ingen kan väl tro att hans pappa ska sitta och rensa hela tiden?

Dessutom ju mer RAM, desta större blir just hibernation, följer ju RAM minnet. eller hur?

Och kör jag en helt vanlig diskrensning så finns det ju inget att ta bort, precis vad de flesta gör, ska jag rensa de systemfilerna så kommer du ju bara tillbaks igen....

Är det hållbart som kontorsarbete?

Kul att rensa en sådan burk och en massa lösenord mm försvinner, kostar mycket tid reparera ibland.

Säger bara att 40Gb kan vara lite väl lite. Ialf om han använder mycket program.

Visa signatur

Mac (Retina 5K, 27-inch, 2017) 3,5Ghz i5, 24GB RAM, RADEON PRO 575 4096MB, Flash 500GB.

Permalänk
Medlem

okej om vi säger såhär, hur mycket tar en ren installation av W7 Pro 64bits?
Han kommer inte installera så stor program, typ msn, skype, word 2007 och virusskydd.

Vad och hur stänger man av alla konstiga saker för att slippa alla dem saker du snackade om fqvarfort? min farsa kommer inte ha tid/inte kunnig att rensa saker från datorn. Rekkomenderar du fortfarande en SSD? eller bör jag avvakta och vänta tills de större hårddiskarna blir billigare?

Nu sitter jag och tänker om lite.
Skall jag chansa på att lyckas med att låsa upp två st kärnor med AMD Phenom II 550BE eller skall jag köra på en AMD Athlon II X4 620?
Vilken presterar bäst som dem är? alltså icke upplåsta. vilcken presterar bäst om båda kör på 4 kärnor?

Permalänk

OM man inte installerar för mycket stora program så räcker det säkert och visst vill man ha en SSD, jag med så småningom=).

Och så ser man till att användar filerna sparas på 500Gb disken.

Ang processor valet:

Kan inte svara vilken som presterar bäst överlag olåst. Beror ju på om något utnyttjar fler kärnor.

Men en upplåst phenom2 550 kommer säkert prestera bättre än en Athlonx4 620 pga mycket högre klock. =). Jag hade valt Phenom2, du kanske inte kan låsa upp alla 4(2till) kärnorna, men säkert ialf så den blir 3 kärnig, och redan då är den ju kanon för pengarna.

Lycka till.....

Han blir garanterat nöjd med vilket som.

Visa signatur

Mac (Retina 5K, 27-inch, 2017) 3,5Ghz i5, 24GB RAM, RADEON PRO 575 4096MB, Flash 500GB.

Permalänk
Medlem

soft, och hur verkar moderkortet? några synpunkter? chassit? valde en Lian Li K-56, fått rätt bra betyg.

Juste, vart lägger man ssd disken någonstanns? och kommer min ssd disk att prestera lika bra som detta?

http://www.youtube.com/watch?v=T_Jz7IMwBt4

Vill ju att det skall gå snabbt att öppna program

Permalänk

+ Ultimate ska väl oxå vara särskilt stor? För det andra hittade jag dessa via google...

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/disable-system-r...

http://www.sevenforums.com/tutorials/819-hibernate-enable-dis...

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/understanding-wi...

+ Du vill oxå flytta "Mina Dokument"-mappen till den mekaniska disken...
http://blogs.zdnet.com/Bott/?p=215

Permalänk
Medlem

tack så mycket mannen

Inga mer kommentarer på det jag tänkte beställa? för annars visar jag detta för farsan och hoppas att han gillar det. ^^

EDIT: intel disken på 40gb stödjer TRIM om jag inte minns fel?

Permalänk
Medlem

Några notiser.
Angående lådan - Lian Li Lancool PC-K56, är en bra låda med nätdelen i botten av lådan (som jag ser som en fördel) men det finns en tydlig nackdel och det går inte att montera in långa grafikkort utan modifiering som t.ex. ATi 5970 kort med sin längd på ca 31cm men ska det inte in ett sådant grafikkort i framtiden så är det lugnt (gränsen går vid ca 29cm).

Här är en video på lådan:
http://www.youtube.com/watch?v=tYbSv554uMI

Nu vet jag inte om det blir aktuellt för dig men om du tycker att det är svårt att dra och koppla in moderkorts lilla 12 volt ATX-kontakt kan du kanske behöva en förlängningskabel. Här visar jag två olika modeller: http://www.deltaco.se/article.aspx?ItemID=SSI-43 och http://www.deltaco.se/article.aspx?ItemID=SSI-42 Dumt nog har inte Inet den i lager - kanske kan de ta hem den kabeln åt er om det finns önskemål om det?

Sedan finns det flera olika tips på hur man ska bl.a "slimma" sin W7a och göra en del olika trix för att den ska fungera väl på en SSD-disk och i synnerlighet om lagringsutrymmet är begränsat. Det finns mycket skrivet om det att söka upp på Internet för den som önskar få veta mer om den saken. Är man driven och duktig datoranvändare kan man få in W7an på 40GB SSD-disk (ca 37GB användbart utrymme) och har en möjlighet att underhålla datorsystemet regelbundet så att disken mår bra och inte blir för fylld av information för när disken börjar blir full påverkas ett datorsystem negativt. Så det krävs både allmän datorkunskap och ett visst mått av självdisciplin för att använda W7 64-bitar på den här Intel 40GB SSD-disken - är din far av den typen av människa?

Annars för så kallade "husfriden" ta en vanlig mekanisk disk idag och köp till en bra och större SSD-disk när det kan anses lämpligt och ekonomiskt försvarbart för en sådan disk. För en lagom storlek utan att behöva trixa och fixa med W7an då och då är annars en 64GB SSD-disk eller större utrymme. Ja, Intel SSD-disken stöder TRIM-funktionen med rätt mjukvara. Valet är nu ert.

När det gäller monteringen av en SSD-disk finns det redan olika färdiga monteringslösningar att köpa om man inte är påhittig och gör någon egen lösning för att få fast sin SSD-disk. Här följer ett exempel.

Scythe Twin Mounter 3,5" till 2,5" adapter
http://www.inet.se/artikel/6904220/scythe-twin-mounter-3-5-ti...

Moderkortet - Asus M4785TD-V EVO DDR3 har jag nu inte något att tillägga för stunden i all fall.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
Några notiser.
Angående lådan - Lian Li Lancool PC-K56, är en bra låda med nätdelen i botten av lådan (som jag ser som en fördel) men det finns en tydlig nackdel och det går inte att montera in långa grafikkort utan modifiering som t.ex. ATi 5970 kort med sin längd på ca 31cm men ska det inte in ett sådant grafikkort i framtiden så är det lugnt (gränsen går vid ca 29cm).

Här är en video på lådan:
http://www.youtube.com/watch?v=tYbSv554uMI

Nu vet jag inte om det blir aktuellt för dig men om du tycker att det är svårt att dra och koppla in moderkorts lilla 12 volt ATX-kontakt kan du kanske behöva en förlängningskabel. Här visar jag två olika modeller: http://www.deltaco.se/article.aspx?ItemID=SSI-43 och http://www.deltaco.se/article.aspx?ItemID=SSI-42 Dumt nog har inte Inet den i lager - kanske kan de ta hem den kabeln åt er om det finns önskemål om det?

Sedan finns det flera olika tips på hur man ska bl.a "slimma" sin W7a och göra en del olika trix för att den ska fungera väl på en SSD-disk och i synnerlighet om lagringsutrymmet är begränsat. Det finns mycket skrivet om det att söka upp på Internet för den som önskar få veta mer om den saken. Är man driven och duktig datoranvändare kan man få in W7an på 40GB SSD-disk (ca 37GB användbart utrymme) och har en möjlighet att underhålla datorsystemet regelbundet så att disken mår bra och inte blir för fylld av information för när disken börjar blir full påverkas ett datorsystem negativt. Så det krävs både allmän datorkunskap och ett visst mått av självdisciplin för att använda W7 64-bitar på den här Intel 40GB SSD-disken - är din far av den typen av människa?

Annars för så kallade "husfriden" ta en vanlig mekanisk disk idag och köp till en bra och större SSD-disk när det kan anses lämpligt och ekonomiskt försvarbart för en sådan disk. För en lagom storlek utan att behöva trixa och fixa med W7an då och då är annars en 64GB SSD-disk eller större utrymme. Ja, Intel SSD-disken stöder TRIM-funktionen med rätt mjukvara. Valet är nu ert.

När det gäller monteringen av en SSD-disk finns det redan olika färdiga monteringslösningar att köpa om man inte är påhittig och gör någon egen lösning för att få fast sin SSD-disk. Här följer ett exempel.

Scythe Twin Mounter 3,5" till 2,5" adapter
http://www.inet.se/artikel/6904220/scythe-twin-mounter-3-5-ti...

Moderkortet - Asus M4785TD-V EVO DDR3 har jag nu inte något att tillägga för stunden i all fall.

/Saint25

Tack för att du tog dig din tid att skriva detta Saint25.
tack för informationen om SSD disken, tror nästan jag skippar den och väntar med den så får det bli en "uppgradering" till honom senare när priserna sänks. Han kan aldrig hålla reda på saker på datorn så jag tror inte han skulle klara att rensa disken osv.

Det där med förlängningskabel, hur vet jag vilken jag skall välja? Dustinhome och Misco är två butiker jag kommer att handla ifrån om någon dag så skulle du kunna länka en sådan kabel hos någon av dem butikerna?

Och angående längden på lådan är det lungt, bara han senare kan ha ett vanligt grafikkort om han skulle behöva nån gång, fast 5970 kommer inte ens jag att skaffa så det problemet är löst

EDIT: vad är det för skillnad mellan de olika förlängningskablarna du länkade till? hittade dem hos misco och den med 8pin fanns i lager

/Keng

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Tack för att du tog dig din tid att skriva detta Saint25.
tack för informationen om SSD disken, tror nästan jag skippar den och väntar med den så får det bli en "uppgradering" till honom senare när priserna sänks. Han kan aldrig hålla reda på saker på datorn så jag tror inte han skulle klara att rensa disken osv.

Det där med förlängningskabel, hur vet jag vilken jag skall välja? Dustinhome och Misco är två butiker jag kommer att handla ifrån om någon dag så skulle du kunna länka en sådan kabel hos någon av dem butikerna?

Och angående längden på lådan är det lungt, bara han senare kan ha ett vanligt grafikkort om han skulle behöva nån gång, fast 5970 kommer inte ens jag att skaffa så det problemet är löst

EDIT: vad är det för skillnad mellan de olika förlängningskablarna du länkade till? hittade dem hos misco och den med 8pin fanns i lager

/Keng

Tack själv för visat intresse för mina inlägg i tråden.

När det gäller SSD-diskar i allmänhet pratas det mycket om dess fördelar men sällan om nackdelarna för just dagens SSD-teknik. För att dagens konsument SSD-diskar ska ha någon livsläng att tala om värd namnet behöver man anpassa datorsystem och mjukvaran med operativsystemen efter dem. Att trixa med operativsystem och program är inte lätt och man behöver regelbundet avsätta en del tid för att hålla datorsystemet i gott trim.

Som några exempel: hämtar man sin e-post via sitt e-postprogram vad nu man använder för något program och som spar ned sina mottagna och skrivna e-brev och vad sker det som standard - jo på första partitionen eller C-enheten om vi pratar Windows (exempel hos XP) d.v.s. den skriver dit. Tar man ned ett fil eller program från t.ex. Internet, så spar den även där som första alternativ till första partitionen. Har man så kallade kommunikationsprogram program som MSN etc. så spar de ned på första partitionen. Så där kan man hålla på gång på gång... och den som är inte så kunnig på datorer vet inte hur man ska flytta t.ex. mappar, sökvägar och vad saker och ting ska sparas ned på datorn. Den vanliga datoranvändaren - "Svensson" tänker sällan på sådana saker utan när han eller hon tar ned saker och ting gör man det efter vad operativsystemet säger åt en vad man kan spara ned saker eller så får man upp olika dialogrutor på skärmen som han eller hon glatt klickar vidare på utan att tänka på vad man kanske gör och inte borde göra. Tar vi upp t.ex. växlingsfil, chache-filer, temp-filer etc. vet den vanlige "Svensson sällan även där vad de är för saker... och tar man upp att dessa filer etc. bör flyttas om man använder en SSD-disk (för att förlänga livslängden och minska på skrivandet till disken, för intensivt regelbundet skrivande till disken sliter på den onödigt mycket) så blir svaret ofta ett... "??" hos den vanlige "Svensson".

Det finns mer igentligen att ta upp om SSD-diskar men det låter jag vara i den här tråden. På din beskrivning låter det som din farsa är mer som den vanlige "Svensson" som inte kan eller förstår inte så mycket om datorer d.v.s. ursäkta uttrycket - "har tummen mitt i handen" när det gäller det tekniska eller praktiska saker kring datorer i största allmänhet.

Önskar man idag ha en dator som bara fungerar "rakt upp och ned" utan mycket krångel för användaren när han eller hon ska använda sin dator till "vardagsbruk" har den mekaniska SATA disken sin självklara plats fortfarande en tid till och i väntan på att annat lagringsmedium ska blir mer användbart och "rumsrent" så att mindre kunniga människor om datorer i största allmänhet kan använda den nya tekniken utan för mycket problem. Vi är inte där ännu riktigt, det är min åsikt när det gäller t.ex. dagens SSD-teknik med operativsystem och annan mjukvara som måste samverka mera för att den nya tekniken ska bli bra och användbar för fler människor.

Även jag som har en del kunskaper om datorer i största allmänhet ser naturligtvis fördelarna med SSD-diskar men även nackdelarna med dem. Tar vi upp de mekaniska diskarna så uppskattar jag enkelheten med dem trots att det finns olika nackdelar med den gamla tekniken. Så till en vanlig "vardags och arbetsdator" så kan man inte räkna bort dem ännu.

För en "lek och speldator" och till en del andra sammanhang där man söker bl.a. robustheten och snabbheten med SSD-tekniken, så har SSD-diskarna sina poänger i de sammanhangen men då får man ta i tu med dess nackdelar. Kan man bemästra de nackdelarna som finns med dagens SSD-teknik så har man möjlighet till ett bra med dyrt lagringsmedium till sitt datorsystem.

Tänker vi oss att din din farsa skulle nu skaffa sig en SSD-disk idag lär du bli "gråhårig" och rent av tunnhårig i förtid med att regelbundet agera support med kanske flera timmar i månaden varje månad med att hålla datorn i gång på ett bra sätt. Jag tror knappast att du vill spendera onödigt med tid med farsans dator eller hur?

Jag har skrivit nog om det här men du förstår nog min och andra personers tankar nu kring SSD-tekniken bara på detta forum d.v.s. att den passar inte ännu till alla personer sätt att använda en vanlig dator på.

Nu till dina övriga funderingar...

Här är länkarna först.

4-pin 12 volt ATX kontakt
http://www.dustinhome.se/pd_5010072095.aspx
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=511202&hbx_...

8-pin 12 volt ATX kontakt
http://www.dustinhome.se/pd_5010072094.aspx
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=663987&hbx_...

Alternativa kontakter
http://www.dustinhome.se/pd_5010072090.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_5010080120.aspx
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=400731&hbx_...
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=400616&hbx_...
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=400308&hbx_...

Nu har du lite valmöjligheter... och vad användes de här förlängningarna eller kontakterna på moderkortet undrar du?

Det finns nu två olika standarder - den gamla 4-pin och den nya 8-pin som användes på extra strömkrävande datorsystem.

På det moderkort du har tittat på: ASUS M4A785TD-V EVO har jag lagt upp en bild nedan.

Källa: http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=fcsXWSxnhzZE9rnR

Tittar du på bilden - högst upp, till vänster om processorns plats, förbi den grå raden av fyrkantiga saker (har med spänningen att göra till processorn) - bredvid den grå raden finns en blåfärgade aluminium kylaren för spänningsregulatorerna och ovanför den blå kylaren så finns där en liten blå kontakt med 4-pinnars stift, en hankontakt. Det är den 4-pins 12 volt ATX kontakten som jag har skrivit om i tråden. Med lite fantasi kan du kanske ana att det kan bli svårt om nätdelen är i botten på lådan att kabeln kan räcka till ända uppe i taket på datorlådan/moderkortet. För billiga nätaggregat har många gånger för korta strömkablar (det är min erfarenhet från ett flertalet olika datorbyggen) och man kanske vill också göra en snygg kabeldragning där kablarna är väl undanlagda i lådan. För har man nätdelen i taket på en datorlåda gör det inte något om strömkablarna är korta eller hur?

Sedan finns det en 24-pins allmän strömkontakt nere vid moderkortsplatsen men den ska du inte behöva ha en kabelförlängare till.

Jag vill bara vänligen upplysa dig om det här så att du kanske upptäcker tråkigt nog vid byggandet att den lilla 12 volts ATX kontaktens kabel inte räcker till eller att den måste dras dumt så att den ligger som ett spänt "snöre" från nätdelen till kontakten. Då kan det bli svårt att skaffa sig ett nytt grafikkort och montera in i lådan om en kabel ligger i vägen. Nu vet jag inte om den nya FSP-nätdelen har tillräckligt lång strömkabel för de gamla modellerna var det ibland lite si och så med. Men man kan inte alltid förvänta sig att billigare nätdelar ska ha lika långa och lika många strömkablar som dyrare nätdelar har för något får man betala för med de dyrare nätdelarna.

Så för det här moderkortet från Asus räcker det med en liten 4-pins kontakt men byter ni moderkort som har en 8-pins kontakt får du skaffa dig en sådan förlängare eller adapter kabel.

Ja, slutligen det är en bra låda för pengarna den här Lian Li Lancool PC-K56 lådan så länge som man inte försöker sig på att stoppa in de längsta grafikkorten som t.ex. ATi 5970 kortet och mot förmodan även kommande Nvidia korten utan modifiering. Men då ni inte ska använda lådan och det nya datorsystemet till en extrem spelplattform är det då lugnt för de mer vanliga grafikkorten kommer man få in i den här lådan utan problem.

Jag hoppas du blev lite mer upplyst men vad ni väljer för delar i slutändan är nu upp till er och det möjliga behov med önskemål ni har på det nya datorsystemet. Vi medlemmar på t.ex. SweClockers forum kan bara komma med allmänna tips och råd på datordelar och datorsystem.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Tack för ditt långa inlägg igen!

Har kommit fram till att jag plockar bort SSDn tills den tekniken har blivit större och de flesta "Svenssons" vet hur man använder dem.

Nätaggregatet bytte jag ut mot ett Corsair 400W då det fanns i lager hos misco och så får jag väl plocka en 30 cm 4pins kontakt

Aja, tack så mycket för all hjälp. kommer att beställa det jag listat ovanför fast jag plockat bort SSD disken och bytt ut nätaggregatet till ett Corsair 400W.

EDIT: bytte även ut ramminnen till http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=657495&SL_S... eftersom det inte fanns andra i lager.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Tack för ditt långa inlägg igen!

Har kommit fram till att jag plockar bort SSDn tills den tekniken har blivit större och de flesta "Svenssons" vet hur man använder dem.

Nätaggregatet bytte jag ut mot ett Corsair 400W då det fanns i lager hos misco och så får jag väl plocka en 30 cm 4pins kontakt

Aja, tack så mycket för all hjälp. kommer att beställa det jag listat ovanför fast jag plockat bort SSD disken och bytt ut nätaggregatet till ett Corsair 400W.

EDIT: bytte även ut ramminnen till http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=657495&SL_S... eftersom det inte fanns andra i lager.

Ja och tack själv. Sedan jag ville bara upplysa dig i all välmening om att det finns fortfarande nackdelar med SSD-tekniken som kanske inte alla människor kan lära sig att behärska på rätt sätt och då du skriver att din farsa är inte så kunnig med datorer är det min åsikt att avvakta med ett sådant köp tills tekniken och tiden är bättre för att passa gemene man. På köpet spar man en del pengar som kan användas till något annat.

Så du bytte ut nätdelen, okej och nu har du sett och förstår (?) att du kan kanske behöva en förlängning eller en kabel adapter till den lilla 12 volt ATX kontakten för att man ska kunna göra en bra kabeldragning i lådan.

Ja, det datorpaket ser bra ut (jag får hoppas att det går att låsa upp processorn dock är det ingen garanti på att det lyckas) och tydligen är det bra pris på högprestanda Corsair ram-minnen på Misco (men jag är inte så inläst på alla nya minnen som finns där ute). Är du student kan du få lite rabatt hos Misco och Dustin men det känner du väl till gissningsvis?

Hoppas det går bra med beställningen med olika datordelar hos Misco och andra ställen du nu planerar dina inköp ifrån.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
Ja och tack själv. Sedan jag ville bara upplysa dig i all välmening om att det finns fortfarande nackdelar med SSD-tekniken som kanske inte alla människor kan lära sig att behärska på rätt sätt och då du skriver att din farsa är inte så kunnig med datorer är det min åsikt att avvakta med ett sådant köp tills tekniken och tiden är bättre för att passa gemene man. På köpet spar man en del pengar som kan användas till något annat.

Så du bytte ut nätdelen, okej och nu har du sett och förstår (?) att du kan kanske behöva en förlängning eller en kabel adapter till den lilla 12 volt ATX kontakten för att man ska kunna göra en bra kabeldragning i lådan.

Ja, det datorpaket ser bra ut (jag får hoppas att det går att låsa upp processorn dock är det ingen garanti på att det lyckas) och tydligen är det bra pris på högprestanda Corsair ram-minnen på Misco (men jag är inte så inläst på alla nya minnen som finns där ute). Är du student kan du få lite rabatt hos Misco och Dustin men det känner du väl till gissningsvis?

Hoppas det går bra med beställningen med olika datordelar hos Misco och andra ställen du nu planerar dina inköp ifrån.

/Saint25

Hej, Måste jag byta till en annan förlängningskabel för kabeldragningen då jag valde att byta nätaggreggat? I såfall vilken? Vet nämligen ingenting om sådan hade tänkt att beställa allt imorgon så att jag kan börja att montera på onsdag eftermiddag
Och jag är studentrabatt hos Misco och dustin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Hej, Måste jag byta till en annan förlängningskabel för kabeldragningen då jag valde att byta nätaggreggat? I såfall vilken? Vet nämligen ingenting om sådan hade tänkt att beställa allt imorgon så att jag kan börja att montera på onsdag eftermiddag
Och jag är studentrabatt hos Misco och dustin

Seriösa nätaggregatstillverkare som t.ex. Corsair följer den moderkortsstandard och datorlådsstandard som vi har idag, så de byter inte ut kontakterna till några egna saker utan det som jag tog upp tidigare är om moderkortet har en 4-pins eller 8-pins kontakt. Nu ska du använda dig av ett moderkort för 4-pins kontakt så då är det bra med en sådan förlängning och byter du moderkort med en annan kontakt får du skaffa dig då en annan förlängare.

Jag tittar lite på mina olika nätaggregat jag har hemma och ser att den lilla 4-pins ATX 12 volt kabeln har en ca längd på mellan 45-50 cm. Tittar man på den datorlåda som ni har valt ut Lian Li Lancool PC-K56 har den en höjd på ca 46 cm och om du kan lite matte så kan du säkert se att det blir svårt att få dit den där lilla kontakten uppe i hörnet på moderkortet på ett snyggt sätt utan en förlängare på kabeln.

Så bra då för som student finns det någon krona här och där att spara på ett större datorköp.

Jag får nu hoppas att det går bra med din beställning på det här datorpaketet du har funderat på och bollat idéer på forumet.

/Saint25

Permalänk
Avstängd

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323200 jag tror du klarar dig på det

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem

Bygger datorn just nu, men kablarna från vissa saker (HD audio + ena fläktkabeln) når inte till moderkortet, vad skall man göra då?

EDIT: fick ändra lite och nu funkade det för HD audio och AC97, men vilken skall man använda HD audio eller AC97?
Fläkt kabeln fortfarande förkort.

Permalänk
Medlem

HD Audio (High Definition Audio) är det nya - här från VIA, som finns på Asus moderkortet och AC97 (Audio Codec och kom ut 1997) är en äldre ljudkortstandard från Realtek som en del moderkort har kvar. Du får titta mer i manualen (och hos ASUS eller hos VIA som kan kanske har nyare drivisar) till att börja med.

När det gäller fläktkabeln. Kan du inte lösa det hela med det du har får du försöka få tag på en sådan förlängre (3-pin eller adapter) för bygger man datorer lär man sig med tiden att det kan gå åt mer saker än vad man räknar med och fläktkablar är ofta förkorta som standard, något som man får ofta räkna med.

Kul annars att se att byggandet är igång... och jag hoppas det löser sig med bygget i sin helhet.

Edit: Till VIA: http://www.viaarena.com/Home.aspx

/Saint25

Permalänk
Medlem

tack så mycket, nu funkar allt som det ska! fast har ett problem, jag kommer inte in på BIOS. står att man skall klicka på TABB och det gör jag, antingen startas windows som vanlig eller så får jag en svart ruta som jag kan starta windows 7 med eller en minnesdiagnostik eller något liknande :S

Permalänk
Medlem

har testat att hålla in DEL, TABB och (4 för att aktivera ACC) fast inget funkar. har även testat att klicka på dem, fast då händer inte heller något :S