Använda annat filsystem i Windows (letar efter port)

Permalänk
Medlem

Använda annat filsystem i Windows (letar efter port)

Hej! Lite ovanligt kanske att skriva just om windows i denna del av forumet, men jag tror att det är rätt ändå.

Jag undrar om det går att använda ett annat filsystem för en fysisk disk speficikt inne i Windows-miljö (Vista x64), som t ex ZFS, Btrfs, eller dylikt för att uppnå lite högre säkerhet för just den disken.

Dvs jag undrar om det finns portar för dessa filsystem till windows?

MVH

/Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Som systempartition är jag 99% säker på att du måste använda FAT eller NTFS. Däremot kan du ju ha datapartitioner i andra filsystem, och använda 3:e-partsprogram för att läsa dessa partitioner från Windows. ZFS eller Btrfs har jag dock ingen aning om det finns program för att läsa/skriva från/till i Windows.

Permalänk
Medlem

Jag går och väntar på den dag Microsoft förstår att filsystem som FAT och NTFS är föråldrade och byter ut det mot ett som sköter fragmenterningsproblemet bättre. Varför de ännu inte har gjort det och istället skeppar med MS defrag som är inställt på att lite då och då fragmentera istället är för mig en gåta.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjornie
Som systempartition är jag 99% säker på att du måste använda FAT eller NTFS. Däremot kan du ju ha datapartitioner i andra filsystem, och använda 3:e-partsprogram för att läsa dessa partitioner från Windows. ZFS eller Btrfs har jag dock ingen aning om det finns program för att läsa/skriva från/till i Windows.

Jo, det är till en backuppartition som jag tänkte mig köra ett annat filsystem. Jag vet att Ext2 finns det drivrutiner för, men prestandan är lite si och så med.

Anledningen är rätt enkel, jag har en 1.5 TB WD green disk som jag vill köra som backup och lagring i datorn, så det vore trevligt att ha något stabilare filsystem på den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Jag går och väntar på den dag Microsoft förstår att filsystem som FAT och NTFS är föråldrade och byter ut det mot ett som sköter fragmenterningsproblemet bättre. Varför de ännu inte har gjort det och istället skeppar med MS defrag som är inställt på att lite då och då fragmentera istället är för mig en gåta.

Jo, det är du nog inte ensam om. Fast det sägs att ntfs versionen i vista och fram skall vara aningen bättre - fast det är knappast något jag är inläst å.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Avstängd

Re: Använda annat filsystem i Windows (letar efter port)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert
Hej! Lite ovanligt kanske att skriva just om windows i denna del av forumet, men jag tror att det är rätt ändå.

Jag undrar om det går att använda ett annat filsystem för en fysisk disk speficikt inne i Windows-miljö (Vista x64), som t ex ZFS, Btrfs, eller dylikt för att uppnå lite högre säkerhet för just den disken.

Dvs jag undrar om det finns portar för dessa filsystem till windows?

MVH

/Regert

Du kan kanske köra OpenSolaris eller FreeBSD virtuellt via VMware och komma åt diskarna med ZFS. Men då måste ditt SATA kort stödja "pass-through" tror jag.

Du kan köra VirtualBox och installera OpenSolaris där och komma åt disken med ZFS, men det rekommenderas inte, pga VirtualBox har en del märkligheter för sig och då kan du tappa data pga ZFS blir förvånad över hur VirtualBox funkar.

OpenSolaris har ju CIFS och är en fullvärdig Windows server. Windows märker inget, din ZFS raid ser ut som en helt vanlig disk som du mappat upp i Windows, drag och drop etc. Allt funkar som en helt vanlig Windows disk. Men mycket säkrare förstås. (Samba är inte riktig Windows, det är lite strul. Det är endast CIFS som är fullvärdig windows)

Calimero visade bra länk om hur man sätter upp ZFS i OpenSolaris till Windows mha CIFS, via VMware:
http://irrationale.com/index.php/home-nas-with-opensolaris/

Permalänk
Medlem

Bör väl tilläggas att du bör ha lite ram över för din virtuella miljö; dels älskar ZFS ram, du kan inte mata det nog, och sen ska du ha en skvätt till OS också. Men har du +4GB i din burk ska det inte vara några problem. Du märker snart vad du kan avvara..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Det finns ju stöd för Ext3. Om det finns stöd för Ext4 har jag ingen aning om.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hund
Det finns ju stöd för Ext3. Om det finns stöd för Ext4 har jag ingen aning om.

Allt går som ext2 under windows, så det jo, det finns stöd för ext2,3 och 4.
Om det är (http://www.fs-driver.org/) vi pratar om iaf.

EDIT: Jag låter det vara osagt att det gäller för ext4, men tror mig minnas att jag läst en ext4 under windows

EDIT 2 :
Verkar som någon fått det att funka
(http://www.soluvas.com/read-browse-explore-open-ext2-ext3-ext...)

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Vila i frid

Det enda som är kompatibelt tillsammans med TrueCrypt verkar vara Ext2Fsd.