Aspire 5738ZG vs Pavilion dv6-2003

Permalänk
Medlem

Aspire 5738ZG vs Pavilion dv6-2003

Hejsan!

Jag står vid ett vägval och jag har väldigt svårt att välja.

Vill ha en dator för gaming och videoredigering i mindre skala.
Den ska ha ganska pålitlig garanti, och gärna vara snygg vilket är plus i kanten.
Den här datorn ska ersätta min stationära.

Kommer prestandan på den bärbara vara mycket bättre än min stationära när det gäller spel och överhuvudtaget allt annat?

Viktigast av allt är prestadan.

Den behöver inte kunna klara senaste spelen på maxgrafik, men det vore skysst om den klarade vissa nya spel på low-medium.

Jag har letat och letat. och funderat.

Jag står vid vägskälet med dessa 2 datorer. Vilken är bäst tror ni och varför?

HP Pavilion DV6-2003so
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=498543

Acer Aspire 5738ZG 15.6"WXGA
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=573539

-----

Min gamla stationära dators spec:

Gainward GeForce 8800GTS 320MB GDDR3,

Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket

Corsair Value S. PC5300 DDR2 2GBx2

Tackar för alla svar på förhand!

Permalänk

Nej din stationära är snabbare.

Acern har högre prestanda än HP'n, på alla punkter.

Permalänk
Medlem

Hmm hur kan den vara snabbare?, är det pga processorn? Grafikkortet i den stationära har ju bara 320 mb och 500mhz busshastighet, medan den bärbara har 1gb 800 mhz.

Dessutom, ram-minnet i min stationära är ju segare än den bärbara:)

Och hur mycket bättre är Acern? Känns inte som om de har så bra rykte, att dom pajar, och det är just det jag inte vill ha mera, min stationära dator har pajat tillräckligt många gånger.

Hade även tänkt att köpa en dockningsstation till datorn, acer's docka kostar runt 1700kr, medans Hp's mindre variant kostar 700kr.

Hur mycket bättre är Acern egentligen, förutom Hårddiskutrymmet och att processorn är en Intel så är det ju ingen skillnad.
Så fajten kanske är mellan vilka processorer det är?

Permalänk

Acern e 5% bättre, läs tråden i forumet för svar kring den datorn. Ryktet Acer har fått beror på mestadels pga en misslyckad dator i Aspire serien, irrelevant alltså.

Och svar ja, den stationära är dubbelt så bra den bärbara (13k vs 6.5k poäng i 3dmark06 om man säger så, vid lite klockning)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RozZy
Hmm hur kan den vara snabbare?, är det pga processorn? Grafikkortet i den stationära har ju bara 320 mb och 500mhz busshastighet, medan den bärbara har 1gb 800 mhz.

Dessutom, ram-minnet i min stationära är ju segare än den bärbara:)

Och hur mycket bättre är Acern? Känns inte som om de har så bra rykte, att dom pajar, och det är just det jag inte vill ha mera, min stationära dator har pajat tillräckligt många gånger.

Hade även tänkt att köpa en dockningsstation till datorn, acer's docka kostar runt 1700kr, medans Hp's mindre variant kostar 700kr.

Hur mycket bättre är Acern egentligen, förutom Hårddiskutrymmet och att processorn är en Intel så är det ju ingen skillnad.
Så fajten kanske är mellan vilka processorer det är?

Ja det handlar till stor del om processorn i acern. Men acern har även DDR3 ram till skillnad från HP'n som har DDR2. Intel processorn blir inte lika varm som amd's vilket ger en något tystare dator.

Men som sagt din nuvarande stationära har ungefär dubbelt så hög prestanda i spel.

Permalänk
Medlem

Oj.

Men varför är min stationära bättre.. förlåt för min förvirring, alla speccsen på min stationära är sämre trots allt.

är bara ett frågetecken som jag vill räta ut innan jag ger mig in i den bärbara världen:)

Permalänk

Man kan inte jämföra mhz vs mhz om det inte rör sig om två likadana processorer/grafikkort eller vad det nu är.

Tex dom en Pentium 4, dom finns ju i hela 3,8ghz men är hopplöst långsammare än en core 2 duo på bara 2ghz.

Här är en länk till en sida där du kan jämföra olika GPU och CPU's prestanda. Dom har även massor av tester osv av olika bärbara.

http://www.notebookcheck.net

Vill du ha en bärbar som har bättre prestanda i spel än din nuvarande så får du räkna med att det kostar dubbelt så mycket som prisklassen du kollar på nu. Om du lägger samma summa på en stationär dator så får du mycket mera prestanda per krona, men som jag har förstått det så vill du ha bärbart helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Wow , nu har en ny värld öppnats upp:)

tack som fan för det Hajlaj och Thereal_twisted.

Verkar som om jag får utöka budgeten lite granna..

har gjort så att jag kan köpa en laptop för 10 000.

Men finns det en sådan dator som är bättre än min stationära?

Permalänk

Du behöver nog öka budgeten ytterligare för att få bättre prestanda än din stationära. När det gäller prestanda i spel alltså, det finns såna som har snabbare cpu och är snabbare för övrigt men är det bättre spelprestanda du är ute efter så får du nog som sagt öka budgeten till iaf 12000.

Jag har inte stenkoll på den prisklassen, det finns några trådar i denna forumdelen som efterfrågar ungefär det samma som du gör.

Denna tycks vara det vettigaste valet i nuläget..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=489444

Vad spelar du för spel och vilka inställningar kör du med i dom på ett ungefär?

Permalänk
Medlem

Hmmm 12000kr säger du:)

Men det bästa vore om man kunde ha en dockningsstation till, eftersom jag kör dual screen till tvn. men det kanske inte finns till asus datorer.

Kollade på denna. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323498#ProductTabs

Och den har bara 1x DVI

Permalänk
Medlem

Kollade runt lite till på Asusen du föreslog, den har bara HDMI utgång och inte DVI, vill ju använda den hemma också med skärmen:)

Finns det någon annan likvärdig dator med DVI+ hdmi utgång?

Eller är skärmen tillräckligt bra och stor för att köras bara på den?

Permalänk

Allt du behöver är en HDMI-DVI kabel. Eller en HDMI-DVI adapter om du redan har hdmi kabel.

[EDIT]
Om du inte redan har HDMI kabel så skulle jag rekommendera HDMI kabel + adapter. På så sätt kan du ju använda HDMI kabeln till att koppla in datorn till TV eller annan enhet med HDMI ingång.

Kabel

Adapter

Permalänk

När du ändå är uppe i dom prisklasserna och vill ha en gaming laptop mer eller mindre så ska du nog kolla på

http://www.notebookguru.de/index-language-en-norewrite-div.ht...

och

http://www.deviltech.de/deviltech.php/sid/95cfd9d93185fed89c3...

Det är många på forumet som har handlat från båda ställena och det är inga konstigheter. Du kan konfigurera datorn med olika komponenter också och det är ju en stor fördel.

Tänk på att välja svenskt tangentbord bara

Permalänk
Medlem

Jo men jag har alltid varit skeptisk när det gäller att köpa utomlands, är väldigt sträng på det här med garanti.

Glöm det jag skrev med sony vaio, ingen bra gamer dator precis:)
Den första Asusen är väl lite mer det jag är ute efter, dock väger den 4kg vilket är i det tyngsta laget verkligen och batteriet håller i 2h i minimal användning, vilket är otroligt lite för en dator som har ett extra batteri.

Permalänk

Nä sony har väl inga såna modeller vad jag vet. Dom som finns med vettig GPU kostar minst 5000kr mer än motsvarande asus eller acer.

Vill du köpa i sverige så är det nog Asus G60VX som gäller då.

Permalänk
Medlem

mmm det lutar sig mer och mer mot den.
ska googla runt lite om hur folk tycker om Asus när det gäller garanti osv.

Permalänk
Medlem

Jag glömde att fråga, på den där Asusen t.ex.
Kan man köra Dual screen?

dvs att jag sitter på laptopen och surfar sammtidigt som jag har igång en HD film på tvn?

Ändrade topic lite.

Permalänk

Asus har mycket bra kvalité, dom ligger bra till när det gäller driftsäkerhet vill jag minnas.

Det finns några trådar om den asusen här på forumer, sök.

Nej det ska inte va några problem att köra dual eller extended desktop.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för all hjälp grabbar, har hittat vad jag ska ha. det blir en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=529647

Som kommer ut om några dagar!.

känns som att tjänar mest på att ha den i längden=)

tack åter igen!

Permalänk

Det gör du helt rätt i! Jag trodde att det var betydligt längre tid kvar innan den skulle dyka upp på marknaden. Skriv gärna några rader när du fått den.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Det ska jag sannerligen göra!!

Permalänk
Medlem

Hmm en fråga angående dator..
på kompletts sida står det att datorn har GTS360 M
Och på andra sidor står det GTX 360M

Hmm, tror ni att komplett har fått fel eller bara att de har skrivit fel??
Det är samma produktnummer.