Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimppa72
Batteriet i denna är 4400mAh.
Kan de va detta som gör att priset skiljer 500kr?

Nej. 030 har även den ett batteri på 4400mAh.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem

Hej,

Ställer mig in i skaran som är intresserad av Asus UL30VT, verkar vara en mycket kompetent och trevlig 13".

Har 2 frågor som jag hoppas ni kan besvara.

1. Vilka program stödjer multitouch trackpaden? IE? FF? Safari? Bildbehandlingsprogram? CS4?

2. Hur många batteriversioner finns det till datorn? Specarna skiljer sig lite åt där på olika sidor, endel specar 10h andra 11h och några 12h. Självklart vill jag ha det största batteriet. Vad ska jag hålla utkik efter för beteckning då?

Ha de!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wham
Har du både minimum/maximum processor state på 100%?

Iofs inte men märkte oxo efter att kört datorn ett tag på Performance så verkade den vara stadig på 1700... Den kanske fattar trögt i början, lr??

Vad menas med minimum-inställningen egentligen?

Visa signatur

stationär: Athlon 64 X2 4400+ 2,3Ghz | Corsair 6400C4DHX 800Mhz 2Gb | GeCube HD3870 | Gigabyte GA-MA770-DS3 AM2+ | Corsair 550W | HP W2207H | Windows 7 x64
laptop: ASUS UL30VT

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Asus UL30VT-QX029V

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mellis
Är det någon som kan bekräfta detta? Att det bara är färgen som skiljer mellan QX029V och QX030V.

Fel av det handlade om andra versioner ( amerikanska namn till svenska).

Det kan fortfarande vara, kollat asus hemsida`?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Asus UL30VT-QX029V

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jontepo
Det kan fortfarande vara, kollat asus hemsida`?

Hitta inget alls om dom olika betäckningarna där. Men jag kan ha missat nåt.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Hur är det med li-ion batterier? Slits det mycket när man kör med strömkabeln i? Är så att min stationära har pajat och kör med bärbara inkopplad till datorskärmen, så det händer att den kan stå igång i några dagar. I Windows står det "ansluten men laddas inte". Finns det någon funktion som stänger av laddningen till batteriet när det är full laddat?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nypan83
Hej,

Ställer mig in i skaran som är intresserad av Asus UL30VT, verkar vara en mycket kompetent och trevlig 13".

Har 2 frågor som jag hoppas ni kan besvara.

1. Vilka program stödjer multitouch trackpaden? IE? FF? Safari? Bildbehandlingsprogram? CS4?

2. Hur många batteriversioner finns det till datorn? Specarna skiljer sig lite åt där på olika sidor, endel specar 10h andra 11h och några 12h. Självklart vill jag ha det största batteriet. Vad ska jag hålla utkik efter för beteckning då?

Ha de!

Multitouch simulerar en vanlig mus med scrollhjul och mittknapp.

Permalänk
Medlem

Nån som har hittat nått program för se till så att batteriet inte laddas mer än till t.ex. 80%?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mejpel
Iofs inte men märkte oxo efter att kört datorn ett tag på Performance så verkade den vara stadig på 1700... Den kanske fattar trögt i början, lr??

Vad menas med minimum-inställningen egentligen?

Jag vet faktiskt inte vad minimum-inställningen innebär. Kanske det kan vara någonting sådant att processorn klockas ner när full styrka inte behövs?

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nypan83
2. Hur många batteriversioner finns det till datorn? Specarna skiljer sig lite åt där på olika sidor, endel specar 10h andra 11h och några 12h. Självklart vill jag ha det största batteriet. Vad ska jag hålla utkik efter för beteckning då?

Hittills har jag inte sett en enda version av UL30VT med det starkaste batteriet på 5600mAh. De nuvarande modellerna verkar alla ha ett batteri på 4400mAh.

Jag får själv ut drygt 3-6h med batteriet på 4400mAh vid normal användning och Turbo Boost påslaget. Ett batteri på 5600mAh skulle ge mig drygt 30min-1h extra i samma läge (battery saving är ett rent helvete att använda, vilket krävs för att få ut de 10-12 timmarna), plus ett vikttillägg på cirka 200g. Så för mig var det i alla fall självklart att välja datorn med 4400mAh-batteriet, då jag tycker att datorn med sina 1.7kg redan är i tyngsta laget, och 1.9kg är lite för mycket vikt för en 13.3" laptop.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem

Tydligen har de somnat på service i Uppsala haha. Min dator har nu varit där sen i måndags å står som repairing sen i tisdags.

Visa signatur

hej hej

Permalänk

Re: Re: Re: Asus UL30VT-QX029V

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mellis
Är det någon som kan bekräfta detta? Att det bara är färgen som skiljer mellan QX029V och QX030V.

kan ingen som bor nära expert gå ner och kolla vilket klistermärke som sitter på "Centrino inside" eller "core 2 duo" för det känns som om det ända som kan skilja 029 mot 030 är WLAN kortet, eller vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zart
Hur är det med li-ion batterier? Slits det mycket när man kör med strömkabeln i? Är så att min stationära har pajat och kör med bärbara inkopplad till datorskärmen, så det händer att den kan stå igång i några dagar. I Windows står det "ansluten men laddas inte". Finns det någon funktion som stänger av laddningen till batteriet när det är full laddat?

Klart att laddningen stängs av när batteriet är fullt! Men om du är orolig för slitage är det väl bara att plocka ur batteriet.

Permalänk
Relik 📜

Re: Re: Re: Re: Asus UL30VT-QX029V

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _deliverance_
kan ingen som bor nära expert gå ner och kolla vilket klistermärke som sitter på "Centrino inside" eller "core 2 duo" för det känns som om det ända som kan skilja 029 mot 030 är WLAN kortet, eller vad tror ni?

Har inte Asus.David redan bekräftat att skillnaden är just WLAN-kortet?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Asus UL30VT-QX029V

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Har inte Asus.David redan bekräftat att skillnaden är just WLAN-kortet?

Nej, han förklarade att WLAN-kortet är skillnaden mellan 030 och 008 som ligger på prisjakt...

Visa signatur

stationär: Athlon 64 X2 4400+ 2,3Ghz | Corsair 6400C4DHX 800Mhz 2Gb | GeCube HD3870 | Gigabyte GA-MA770-DS3 AM2+ | Corsair 550W | HP W2207H | Windows 7 x64
laptop: ASUS UL30VT

Permalänk
Medlem

Om det är bara är WLAN-kortet som skiljer mellan 029 och 030 också så är ju frågan om det är värt 500:- extra för 030.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Någon som lyckas få igång AC3/DTS över HDMI? Tacksam för hjälp isåfall!

Permalänk
Medlem

Har beställt min Asus idag från Expert,
jag beställde den från butiken i Sandviken.
Jag har en rabattkupong på 5% genom coop tror jag,
Summa 6650kr,
känns helt ok för dom pengarna!

Permalänk
Medlem

Har varit inne på Expert och lagt undan en QX029V idag. Kan meddela att det stod "Core 2 Duo" på klistermärket så det är väl ett WLAN-kort från Asus som sitter i den då antar jag.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk

Hejsan,

jag är rätt intresserad av den här datorn, men är tyvärr (i detta fall) inte boende i Sverige i dagsläget, utan i Tjeckien.

Jag har för mig att svenska sajter inte skickar utomlands, och visst skulle man kunna lösa det på annat vis, att familjen skickar eller liknande, men det känns som det sista alternativet.

Priserna är ungefär som i Sverige, men det jag funderar lite kring är en del praktiska saker med datorn. Det kommer ju vara tjeckisk layout på tangentbordet, men det är ju bara att skifta språk till svenska så kan man skriva så det glöder.

Det jag egentligen funderar mest på är angående det Windows 7 jag får med till datorn. Det kommer ju också vara på tjeckiska, men kan man göra en ominstallation med samma nyckel och välja annat språk - då svenska?

Är det något annat jag bör tänka på när jag köper en tjeckisk UL30VT?

Tackar och bockar, och trevlig helg!

mvh

Robert

Permalänk
Relik 📜

Måste säga att det oroar mig lite med Asus otroligt sega uppdateringar av grafikkortsdrivrutinerna.

Nu är det ju inte hela världen eftersom de som är nu fungerar "hyfsat", men att inte lansera en enda uppdatering till en färsk produkt på över fyra månader är katastrofdåligt. Är det samma "service" som gäller om mer kritiska problem dyker upp?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Nu har Asus UL30VT-QX029V börjat ramla in hos några Expert-butiker. En av butikerna här i Linköping säger sig kunna få hem den på 2 dar om jag vill. Dock säger de att det enbart är den svarta modellen som kommer till Sverige. Vet att de fick det svaret från sitt huvudlager men vet ej om de hört efter direkt med Asus också.

Är det någon här som vet om den silvriga modellen också är tänkt att släppas här? Asus.David kanske har ett svar på det?

Ha de!

Permalänk
Medlem

Är det någon skillnad mellan Asus UL30VT-QX029V och 030 modellen förutom färgen? Vet att denna fråga dykt upp tidigare, men verkar inte som att det varit något säkert svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nubbe
Ett nytt bios uppe som låter en överklocka i bios.

Någon som kan bekräfta detta?
Har inte fått min ännu så kan inte kolla själv...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mel0dy
Någon som kan bekräfta detta?
Har inte fått min ännu så kan inte kolla själv...

kolla längre bak i tråden?

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Måste säga att det oroar mig lite med Asus otroligt sega uppdateringar av grafikkortsdrivrutinerna.

Nu är det ju inte hela världen eftersom de som är nu fungerar "hyfsat", men att inte lansera en enda uppdatering till en färsk produkt på över fyra månader är katastrofdåligt. Är det samma "service" som gäller om mer kritiska problem dyker upp?

Vad är det för problem med de nuvarande grafikrutinerna? Och måste man vänta in Asus? Kan man inte bara ladda ner drivrutinerna från Nvidias hemsida? Eller är du mer allmänt orolig?

Har inte riktigt koll på hur det fungerar - har inte köpt en laptop på över 5 år...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janne1
kolla längre bak i tråden?

Har läst hela tråden...
Hittar inga fler inlägg ang. överklockning i bios.
Eller menade han bara att man kan ändra till turbo-läge i bios?

Permalänk
Medlem

Var och köpte en ul30vt på expert igår, är riktigt nöjd kan jag säga. Jag har letat på internet efter den svarata modellen ,men inte funnit något. Och av en ren slump gick jag in på expert och hittade den ståendes där för 6999 kr. Jag blev självklart skeptiskt och undrade om det bara var färgen som skiljde. Men det var wlan kortet ocskå qx0029v har ett wlan kort från atheros. För övrigt så är det nog likadana komponenter i.

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kurai
Var och köpte en ul30vt på expert igår, är riktigt nöjd kan jag säga. Jag har letat på internet efter den svarata modellen ,men inte funnit något. Och av en ren slump gick jag in på expert och hittade den ståendes där för 6999 kr. Jag blev självklart skeptiskt och undrade om det bara var färgen som skiljde. Men det var wlan kortet ocskå qx0029v har ett wlan kort från atheros. För övrigt så är det nog likadana komponenter i.

Nice! Hur är det med fingeravtryck? Har bara hållt i den svarta med skyddsplast på men det känns ju som att den svarta borde dra åt sig en del.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Soetis
Är det någon skillnad mellan Asus UL30VT-QX029V och 030 modellen förutom färgen? Vet att denna fråga dykt upp tidigare, men verkar inte som att det varit något säkert svar. [/QUOTE

det som skiljer dom åt är nätverkskortet,030 har intel och 029 atheros