Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Installera Linux på 5 minuter

I en test av 8 olika distro baserade på KDE så nämner de Sidux, som likt Ubuntu också är baserad på Debian Sid. Men till skillnad från de andra som verkar ta minst 20 minuter att installera så tar den här 5 minuter:

"The custom installer is fantastic, and it took under five minutes to create a permanent installation on our hard drive, which must be something of a record."

http://www.tech-news-daily.info/in-depth-8-of-the-best-kde-di...

Är det någon som testat Sidux? Eller har en ledig dator och 5 minuter över?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

kollade på youtube ocha det verkar vara xfce som tar runt 5min ren installtid på en virtuell burk.
KDE låg runt 10min, sedan är ju inte install det som tar tid utan alla apt-get eller konfigs man gör sedan.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Sidux är väl dock helt enkelt en snapshot av Debian sid, och inte riktigt någon "egen dist"? Jag undrar hur lång tid en vanlig debianinstall tar i jämförelse, alltså inte netinstall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

och vad spelar installationstiden för roll? är det inte kvalitén på os:et som är det intressanta?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
och vad spelar installationstiden för roll? är det inte kvalitén på os:et som är det intressanta?

Om man installerar om ofta så kan det vara intressant!

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker inte Ubuntu's 20 minuter är nåt att bråka om heller Det är värre med typ Windows, som man MÅSTE installera om då och då, som tar ett par timmar i anspråk...

Edit: Oj, vilken trollig kommentar det blev. Menar inte att flame'a. Men tror de flesta håller med mig ändå. Det tar längre tid och bör göras oftare, är min poäng

Permalänk

Debian har jag installerat tidigare på fem minuter, men jag kommer inte ihåg om jag körde in X med tillhörande program. Netinstall var det som gällde, dock hade jag ett lokalt speglat debianarkiv, annars hade det aldrig fungerat med den ADSL-linan jag satt på då

Ubuntu tar tyvärr längre tid att installera då det envisas med att läsa från skivan istället för att köra netinstall som standard, vilket är långsammare om man har tillgång till en snabb lina.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anti1oop
Om man installerar om ofta så kan det vara intressant!

vad finns det då för anledning att installera om linux? såvitt jag ser på det bara när man har klantat sig fullständigt och hur ofta händer det. Annars lever en linux installation mycket längre än en motsvarande windows installation.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Ja asså, det är inte tiden att göra OS-installationen som är kritiskt utan alla konfigurationsinställningar + ev efterinstallationer som tar tid.

Permalänk
Medlem

Det tar ju inte många minuter att installera standard Ubuntu från ett snabbt USB-minne...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk

Senast jag blåste in ubuntu mini ison tog det inte mer än ett par tre minuter att installera. Sure, knappt några paket och inget X men vad ska man med sådant till