Permalänk
Medlem

Lana på flygplan?!

Hej sweclockers!

Det är så här att jag och några vänner ska snart ut och resa runt lite i sydostasien och de flesta av oss har köpt så kallade mini pc´s och undrar om man får, eventuellt inte är dum i huvudet om man sätter upp en liten trådlös router på flygplanet ner? Vi hade tänkt lana age of empire=)

Flyget är 16 timmar med Airasia, kan nätverket störa något så det är förbjudet?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

de kommer ni helt säkert bli nekade,, men sitter ni sidan om varran kan ni köra med en vanlig switsh.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Inaktiv

Ring och fråga dom istället?! Ingen här kan svara på den frågan med säkerhet, det kan du nog lista ut själv.

Permalänk
Medlem

jag tror man får använda wlan när man har lyft...
vi fick använda mobiltelefoner när vi hade lyft med flygplanet.
men den smidigaste lösningen skulle kanske va o hitta en switch som gick på usb ström, då det är dåligt med eluttag på ett flygplan, (tror jag?)

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arowe17
jag tror man får använda wlan när man har lyft...
vi fick använda mobiltelefoner när vi hade lyft med flygplanet.
men den smidigaste lösningen skulle kanske va o hitta en switch som gick på usb ström, då det är dåligt med eluttag på ett flygplan, (tror jag?)

Tror det beror på vilket bolag man åker med.. finns ju flygplan med alla satans finesser som datorer inbyggda i sätena bara för att man ska ha något att göra under tiden så det ska nog finnas uttag.. Men hur är det med tullen och sånt får man ha med sig datorer och andra grejer ombord numera?

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sleten
Tror det beror på vilket bolag man åker med.. finns ju flygplan med alla satans finesser som datorer inbyggda i sätena bara för att man ska ha något att göra under tiden så det ska nog finnas uttag.. Men hur är det med tullen och sånt får man ha med sig datorer och andra grejer ombord numera?

Datorer är ok i handbagaget! Dock så får man ofta plocka upp dom och starta dom i säkerhetskontrollen för att visa att den verkligen fungerar och är en dator.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Citat:

Datorer är ok i handbagaget! Dock så får man ofta plocka upp dom och starta dom i säkerhetskontrollen för att visa att den verkligen fungerar och är en dator.

jo tack, de märkte jag när jag flög från amsterdam till kastrup i fjor.
Batteriet var slut på laptopen så vakterna tog in mig i ett rumm och skruvade ner datorn i alla dess delar:P fy fan vad de tog tid,, fick hjälpa dom att sätta ihop den så de gick snabbare

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
Batteriet var slut på laptopen så vakterna tog in mig i ett rumm och skruvade ner datorn i alla dess delar:P fy fan vad de tog tid,, fick hjälpa dom att sätta ihop den så de gick snabbare

lol

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

påminner lite om när jag var 12 och tog med mig en radiostyrd bil i handbagaget, ni kan ju själva gissa hur det såg ut, stor klump (batteriet) med massor av sladdar till sig som löpte från ett kretskort. Haha!

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1

Laddare?
Jag skulle om det finns strömuttag köpa en switch och köra med kabel(glöm inte tilldela statisk ip).

Permalänk
Medlem

"Ad hoc" nätverk kräver ingen switch. De sätts upp på nolltid, och har räddat mig många gånger.

Trådlöst nätverkskort<->Trådlöst nätverkskort

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dalathegreat
"Ad hoc" nätverk kräver ingen switch. De sätts upp på nolltid, och har räddat mig många gånger.

Trådlöst nätverkskort<->Trådlöst nätverkskort

http://kb.epson-europe.com/pf/12/webfiles/Article%20Images/Ne...

Hmm.. har aldrig hört om detta innan.. smidigt om det funkar bra!

Visa signatur

HTPC

Permalänk

Trådlöst nätverk på flygplan kan ni fetglömma. Det finns inte ett enda flygbolag i världen som tillåter detta.

Trådbundet nätverk däremot går säkerligen bra om flygbolaget bara tillåter att elektronisk utrustning används.

Annars kan man ju sova/läsa/dricka bärs/prata som de andra passagerarna gör.

Permalänk
Medlem

Sist jag åkte till asien spenderade jag tiden med att sova och läsa en bok. Tro mig sover man inte
så är man helt slut när man kommer fram och tidsskillnaden slår hårt mot en om man ligger i fel tidsfas.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

är ni bara två kan ni köra en korsad kabel bara.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Jag behövde inte starta mim dator vare sig på arlanda, london heathrow, hongkong eller i Kaohsiung , även om lappen var i "sleep" merparten av gångerna:P

Klart som fan ni borde få kunna lana på flygplanet, bara stäng av allt som har med trådlöst å göra:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Sist jag åkte till asien spenderade jag tiden med att sova och läsa en bok. Tro mig sover man inte
så är man helt slut när man kommer fram och tidsskillnaden slår hårt mot en om man ligger i fel tidsfas.

Jo, jag försökte det på 12 timmars resan till hongkong men det gick fan inge bra å sova, satt ju "precis bakom" vingen

Sov max timme på planet till taiwan istället..

Kul skämt: höhö ni tar lanandet till nya höjder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad

Kul skämt: höhö ni tar lanandet till nya höjder [/B]

hahaha... u just made my day...

Permalänk

Inte för att sabba stämningen men varför inte bara läsa en bok, njuta av känslan att vara på väg bort, köpa en drink till ockerpris och softa?

Permalänk

Snacka om datanörderi... skaffa en bok eller kortlek för bövelen eller använd munnen att prata med för att fördriva tiden :S

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

Låter som 10 000-metersklubben, fast för nördar; LANa på 10 000 meters höjd...
Underbar idé. Kör med korsad nätverkskabel som någon sade innan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Inte för att sabba stämningen men varför inte bara läsa en bok, njuta av känslan att vara på väg bort, köpa en drink till ockerpris och softa?

+1

så super beroende e ni väl endå inte att ni måste lana på ett plan?

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad Habit
Snacka om datanörderi... skaffa en bok eller kortlek för bövelen eller använd munnen att prata med för att fördriva tiden :S

Phht när jag var yngre så lirade jag och en polare gameboy i 6 timmar.
Hade lätt lanat på flyget om jag hade en bärbar dator! Jag försökte läsa bok på flyget till thailand men det går inte... plan låter förjävligt och skakar hela tiden, sedan så är det oftast dåligt ljus med.

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roonz
hahaha... u just made my day...

Kul att man kan roa nån

Ja, som sagt, ni har underhållning på flyget faktiskt, så ta med er nåt att läsa eller liknande eller försök sova:p

Permalänk
Medlem
Citat:

Hahahaha! Din humor påminner om min pappas! När jag bröt nyckelbenet för några månader sen konstaterade han att jag kommer få en "låsning" i ryggen, rätt kul faktiskt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krippe91
Hahahaha! Din humor påminner om min pappas! När jag bröt nyckelbenet för några månader sen konstaterade han att jag kommer få en "låsning" i ryggen, rätt kul faktiskt.

Underbart tråkig humor egentligen

Nåväl, ja hade med mig laptopen på flyg med musik å film såklart men orkade fan inte ta upp lappen. Ok en gång iaf men inte länge.

Permalänk
Medlem

Fan vilken fin idé!

Ska genomföras med antingen ad hoc/kabel nästa gång det är läge

Permalänk

Köp ett varsitt usb-nätverkskort och brygga den med eraat interna kort och sen kör med korsad kabel mellan varje dator. Blir lite sämre prestanda men funkar bra som tusan.

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk

Varför hålla på att krångla med USB-switchar osv? Kör med en vanlig korsad kabel bara.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Inaktiv

.....jag och några vänner.....

Läs innan du skriver

Permalänk
Medlem

det trådlösa stör inte utrustningen på planet (såg på Mythbusters när de testade) men det finns tyvär så många som tror det och säger att man inte kan ha det igång

Citat:

påminner om min svenskalärares humor för när han hade läst i tidningen att en älg hade brutit sig in i en telia-affär på helgen sa han: den trodde att det var helg öppet.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | Gigabyte RTX 2070 | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Seagate FireCuda 520 1TB | Fractal Design Newton R3 600W | Windows 11 |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
Google Pixel 8a