Permalänk

äckliga är va dom är, blir så trött. inte nog med att man köpen en tv (eller va det nu kan tänkas vara) för en jävla massa pengar, man ska också betala över 2k om året för att ha den.

Har läst att dom får provision dom små asen, kan det stämma eller drömde jag detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirTiner
äckliga är va dom är, blir så trött. inte nog med att man köpen en tv (eller va det nu kan tänkas vara) för en jävla massa pengar, man ska också betala över 2k om året för att ha den.

Har läst att dom får provision dom små asen, kan det stämma eller drömde jag detta?

Klart att de har såna som jobbar på provision.
De jobbar ju inte gratis.

http://vakanser.se/jobb/extrajobb+avgiftskontrollant+10/

Permalänk

Jo de är klart, finns ju bara 2 alt , jobba gratis eller på provision, eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirTiner
Jo de är klart, finns ju bara 2 alt , jobba gratis eller på provision, eller hur?

En googling sa att det är provision, inte så svårt eller hur?
Sen har väl typ alla krängarjobb provision.

Permalänk

Nu gjorde jag ingen google sökning, tvingade heller ingen att svara din lilla smartass.

Alla "krängarjobb" har inte provision.

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med bredbandstv? om man har en sån box till en projektor har man ju ingen "vanlig" tv mottagare. endast en "dator" med nätverksuttag och en hdmi utgång. jag kan ju inte få in några tv signaler med den, endast videostreamar över internet. Ska man betala tv-licens ändå?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pritect
Hur funkar det med bredbandstv? om man har en sån box till en projektor har man ju ingen "vanlig" tv mottagare. endast en "dator" med nätverksuttag och en hdmi utgång. jag kan ju inte få in några tv signaler med den, endast videostreamar över internet. Ska man betala tv-licens ändå?

Ja det antar jag. Är ju en sorts mottagare det med. Har du full tillgång till SVT så ska du betala för den.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Apropå regler. Säg att RT ser att du köpt ny tv(mottagare) (säljare är skyldiga att tillhandahålla info till RT). Någon månad senare kontaktar de dig om detta, och hävdar att du är skyldig att betala. Du säger att mottagaren inte var till dig själv. RT frågar vem den var till.

Nå:
(1)Är du skyldig att tala om vem den var till? (2)Inkluderar detta upplysning om personnummer?
(3)Vad händer om denna person hänvisar till någon annan, "som presenten egentligen var till"? (4)...som bor utomlands?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bartil
Apropå regler. Säg att RT ser att du köpt ny tv(mottagare) (säljare är skyldiga att tillhandahålla info till RT). Någon månad senare kontaktar de dig om detta, och hävdar att du är skyldig att betala. Du säger att mottagaren inte var till dig själv. RT frågar vem den var till.

Nå:
(1)Är du skyldig att tala om vem den var till? (2)Inkluderar detta upplysning om personnummer?
(3)Vad händer om denna person hänvisar till någon annan, "som presenten egentligen var till"? (4)...som bor utomlands?

Nej, vi har ingen angiverilag i Sverige.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pritect
Hur funkar det med bredbandstv? om man har en sån box till en projektor har man ju ingen "vanlig" tv mottagare. endast en "dator" med nätverksuttag och en hdmi utgång. jag kan ju inte få in några tv signaler med den, endast videostreamar över internet. Ska man betala tv-licens ändå?

Har du bara tillgång till tv-utbudet som finns via internet så behöver du inte betala tv licens. Men om din box KAN ta emot vanliga tv-signaler så är du skyldig att betala licens.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag kan inte ta emot vanliga tv signaler, däremot får jag in allt från svt, tv4, trean, femma, discovery osv. i princip dom kanaler som är med i ett vanligt boxerpaket.

Permalänk
Medlem

hahah de ringde mig nyss, jag äger ingen TV och sa till henne "nej, det är så jävla dåligt endå"

Hon svarade "jaha, det är ingenting som faller dig i smaken?"

"nope"

Det skulle tydligen kosta typ 170kr i månaden om jag skaffade tv. Det är ju bara skit på tv lol

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Helt stört egentligen att ha en hel myndighet vars enda jobb är att sätta dit folk.

Den hade inte behövts om folk var ärliga, men eftersom människor ljuger (och ägnar sig åt andra sorters olagligheter) så finns det behov av kontrollmyndigheter, såsom Polisen, Skatteverket och Radiotjänst. Det som är "stört" med Radiotjänst är att man inte har några kraftmedel för att genomföra sitt uppdrag, utan får hoppas på folks goda vilja. Det bästa vore att avskaffa RT och lägga medieavgiften på skattesedeln då Skatteverket har mycket större resurser och bättre medel för att genomdriva uppdraget.

Alternativet till att lägga medieavgiften på skattesedeln är att kryptera public service-kanalerna så att enbart de laglydiga medborgarna kan se detta. Betalningsviljan hade genast skjutit i höjden, med risken för att en del människor mister åtgången till viktig information samt en del tekniskt mankemang då man har fler mottagare i huset etc. Med andra ord inte en önskvärd lösning, men fullt möjligt.

En obligatorisk medieavgift är ett mycket smidigare tillvägagångssätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
En obligatorisk medieavgift är ett mycket smidigare tillvägagångssätt

Inte för oss som inte har någon TV.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Du har ju uppenbarligen tillgång till internet. Tittar du aldrig på SVT? Aldrig på SVT Play? Du lyssnar aldrig på SR? Det tror jag du gör någon gång ibland, även om du helst inte medger det. När alla är med och betalar kommer avgiftens storlek dessutom att minska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Inte för oss som inte har någon TV.

Som alla andra skatter mao.

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem

Givetvis är det enda rätta att ta bort avgiften och lägga det på skatten. På så vis kommer ju alla att indirekt betala och avgiften per person kan bli mindre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Du har ju uppenbarligen tillgång till internet. Tittar du aldrig på SVT? Aldrig på SVT Play? Du lyssnar aldrig på SR? Det tror jag du gör någon gång ibland, även om du helst inte medger det. När alla är med och betalar kommer avgiftens storlek dessutom att minska.

Nu är det ju så att radio är avgiftsfri.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Visst är den det, men varför kan man fråga sig. TV-avgiften går även till radio, även om man inte behöver anmäla radioinnehav. Just på grund av dessa förvirrande motsättningar och den ökade tillgänglighet som medförs med ny teknik tycker jag det är logiskt att skrota begreppet "TV-avgift" och införa en medieskatt istället.

Som en parentes kan vi nämna att i Storbritannien, vart efter vi modellerat vår public service och TV-avgift, är denna en skatt och försök till att kringgå den är olagliga. BBC står själva för insamlingen av dessa medel och för att driva in dem har man anlitat inkassoföretag. Det är också ett sätt att gå, även om det känns något buffligt.

Permalänk

tv-tjänst var precis här, har ingen "tv" men vi snackade ett tag och han sa att regeringen var väldigt nära på att klubba igenom att tv-avgift ska gälla för alla datorer också!

Måste fråga om någon här vet mer, det är ju skandal :(!
Usch ........

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Lägg det på skatten? då slipper man extremt mycket administrationskonstnader samt att det är vettigare ur ett nyttoperspektiv.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

tv avgiften skulle bli sjukt mkt billigare om man la den på skatten, för då skulle alla betala och man slipper bekosta alla kontrollanter.

Permalänk
Medlem

Hittade denna text om en person som skapat en hyfsat bra text om varför han inte kommer betala för den medieavgift vi förmodligen snart kommer ha i Sverige. Jag tyckte i alla fall texten var ganska rolig att läsa och bör ju ge en ett bra försvar mot en medieavgift.

Går att läsa på följande sida.

http://docs.google.com/Doc?docid=dchwsf6k_1g2dvjwgc

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
Hittade denna text om en person som skapat en hyfsat bra text om varför han inte kommer betala för den medieavgift vi förmodligen snart kommer ha i Sverige. Jag tyckte i alla fall texten var ganska rolig att läsa och bör ju ge en ett bra försvar mot en medieavgift.

Verkligen inte. Han försöker på något vänster attackera tv-avgiften inom juridikens spelrum. Det är att skjuta sig själv i foten när man inte kan något om juridik över huvud taget. Pfft. "Negativ avtalsbindning". Skyldigheten är given av lag, inte av avtal, stoopid.

Permalänk
Medlem

Jag har fått för mig att det konstrueras jobb som inte behöver utföras. Som en följd av ekonomisk/teknologisk utveckling, måste/kan inte alla i åldern 25-65 jobba 40h/v i rika länder. Men samtidigt mår många dåligt av att vara helt utan förpliktelser (jobb). Däri ligger (till exempel) Radiotjänsts funktion.

Det är den enda rimliga förklaringen jag kan tänka mig till Radiotjänsts existens.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Verkligen inte. Han försöker på något vänster attackera tv-avgiften inom juridikens spelrum. Det är att skjuta sig själv i foten när man inte kan något om juridik över huvud taget. Pfft. "Negativ avtalsbindning". Skyldigheten är given av lag, inte av avtal, stoopid.

Nja, en del av det han säger har ju vissa poänger.
Det är reglerat i lag ja, men det är deras val att lägga ut det på nätet. Det är ett helt ensidigt beslut som vi tvingas betala för utan möjlighet till att säga nej.

Hade det bara gällt tv/radio så är det ju störtlöjligt att ens nämna negativ avtalsbildning, men när det gäller datorer är det ju frågan då den utrustning vi har knappast är inköpt för att titta på SVT.

Samma sak gäller det han säger ang. tekniska specifikationer för det är ju någonting som saknas idag. Det är bara en massa flummiga och otroligt luddiga hippie-uttryck gjorda för att kunna tvinga icke-användare att betala ändå. Ska det räcka med möjlighet till TCP/IP-kommunikation? Då är min gamla Qtek 2020 kvalificerad trots att den omöjligt kan visa SVTs kanaler via internet (den är inte kapabel att strömma video av den kvalitén). Ska det betalas för den ändå? Trots att det inte går at titta på den men för att den enligt deras fluffiga uttryck kan sägas ingå i den typ av uttrustning som teoretiskt kan visa det hela?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nja, en del av det han säger har ju vissa poänger.
Det är reglerat i lag ja, men det är deras val att lägga ut det på nätet. Det är ett helt ensidigt beslut som vi tvingas betala för utan möjlighet till att säga nej.

Hade det bara gällt tv/radio så är det ju störtlöjligt att ens nämna negativ avtalsbildning, men när det gäller datorer är det ju frågan då den utrustning vi har knappast är inköpt för att titta på SVT.

Samma sak gäller det han säger ang. tekniska specifikationer för det är ju någonting som saknas idag. Det är bara en massa flummiga och otroligt luddiga hippie-uttryck gjorda för att kunna tvinga icke-användare att betala ändå. Ska det räcka med möjlighet till TCP/IP-kommunikation? Då är min gamla Qtek 2020 kvalificerad trots att den omöjligt kan visa SVTs kanaler via internet (den är inte kapabel att strömma video av den kvalitén). Ska det betalas för den ändå? Trots att det inte går at titta på den men för att den enligt deras fluffiga uttryck kan sägas ingå i den typ av uttrustning som teoretiskt kan visa det hela?

Det handlar inte om varför man har utrustningen. Du kan ha en TV men aldrig vilja se på SVT för den delen. Det handlar om att du kan ta emot sändningar och att den kan användas till det. Det är så lagen är utformad. Det blir bara löjligt om man försöker slingra sig undan då lagen är alldeles rak och exakt på vad som menas.

Man kan givetvis kritisera lagen, det tycker jag verkligen. För den är idiotisk, jag ska inte behöva ta till mig något så pass onödigt som SVT om jag inte väljer det själv då en TV kan användas till annat. Vi har aldrig haft möjlighet att säga nej , varken med mediaavgiften eller med den traditionella tv-avgiften. Lika mycket som du kan säga att du inte ser på SVT med TVn (nej den är inte konstruerad att se på SVT) så kan du göra det med mediaavgiften. Det blir bara mer tydligt hur idiotisk lagen är från första början. Inget annat.

djonn är för övrigt juridiskt utbildad så jag tror nog du kan lita på att han kan uttala sig om skillnaden på avtal och lag. Jag tror till och med du kan gissa dig till skillnaden. Eller menar du att lagen är i själva verket ett ingånget avtal?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det handlar inte om varför man har utrustningen. Du kan ha en TV men aldrig vilja se på SVT för den delen. Det handlar om att du kan ta emot sändningar och att den kan användas till det. Det är så lagen är utformad. Det blir bara löjligt om man försöker slingra sig undan då lagen är alldeles rak och exakt på vad som menas.

Man kan givetvis kritisera lagen, det tycker jag verkligen. För den är idiotisk, jag ska inte behöva ta till mig något så pass onödigt som SVT om jag inte väljer det själv då en TV kan användas till annat. Vi har aldrig haft möjlighet att säga nej , varken med mediaavgiften eller med den traditionella tv-avgiften. Lika mycket som du kan säga att du inte ser på SVT med TVn (nej den är inte konstruerad att se på SVT) så kan du göra det med mediaavgiften. Det blir bara mer tydligt hur idiotisk lagen är från första början. Inget annat.

djonn är för övrigt juridiskt utbildad så jag tror nog du kan lita på att han kan uttala sig om skillnaden på avtal och lag. Jag tror till och med du kan gissa dig till skillnaden. Eller menar du att lagen är i själva verket ett ingånget avtal?

Jo men en TV har ju ändå tv-tittande som primär funktion. De är liksom byggda för det (notera att jag pratar om vanlig tv, inte mottagarlösa monitorer). Kanske inte att titta på specifikt SVT, men de är gjorda för att se på utsända program. Detta kan knappast sägas om en dator även om det är möjligt. En dator byggd för samma funktioner har ju en tv-mottagare och är radan nu inkluderad i vad man måste betala för.

Att djonn vet vad han pratar om vet jag också, jag menade bara på att i allt det nonsens som killen häver ur sig i hans galet långa krigsförklaring finns ett par rätt bra poänger som helt klart är värda att fundera på oavsett vad lagen säger. Sen att man ändå måste följa lagen är ju en annan sak.

Vidare är lagen långt ifrån tillräckligt rak och exakt för att den i nuvarande form ska kunna tillämpas på datorer rakt av. Eller ja, tillämpas kan den ju, men det är ju knappast som att den skulle fungera så som det är tänkt om man gör det. Sätter jag mig t.ex. vid min server här hemma som kör en headless debian-installation så har jag ju tekniskt sett möjlighet att ta emot en sändning om den går via TCP/IP eftersom den är kopplad till nätverket, men jag har inte möjlighet att titta på SVT för det eftersom X inte är installerat. Då blir jag alltså betalningsskyldig för användandet av någonting jag inte kan använda...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Kan det duga att "magasinera" sin TV i vardagsrummet?

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Visst är den det, men varför kan man fråga sig.

För att man är i princip skyldig att ha en radio då det används som informationsmedium i händelse av krig.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.