Permalänk
Medlem

PSU/MB konstigt ljud :/

Hej !

jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det här ljudet som kommer ifrån min dator.
Men varje gång jag scrollar i Internet Explorer så kommer det Sprak/gnissel/tjutande ljudet.
Samma gäller om jag gör om bilder i Gimp , paint osv. Jo sen lyser en lampa på moderkortet varje gång ljudet kommer..

det roliga är att det låter inte så i firefox när man skrollar
Lägger upp en Video så ni får lyssna...

VIDEON

Vad ska jag göra ?
Uppdatera moderkortet ?
fel på PSU ?
fel på något annat i datorn ?

Alla min komponenter står i mitt "slogan"
Takc för hjälp på förhand !

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem

Har du USB mus / USB tangentbord och vilken av dem är det du skrollar med?

Blev det bara så en dag eller är datorn nybyggd?

Är du säker på att det inte är något in Windows?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Har du USB mus / USB tangentbord och vilken av dem är det du skrollar med?

Blev det bara så en dag eller är datorn nybyggd?

Är du säker på att det inte är något in Windows?

använder deathadder usb och usb tangentbord.

Den är nybyggd sen 1 månad sedan typ men börja märka av det för 2 veckor sedan..

kan det ha något med spänningar att göra ?

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem

Kan det vara något med typ Green power som jag kolla i bios ? att den inte har alla cores aktiverade men aktiverar dom när det behövs ? , för de blå dioderna är för core power vad jag läste i manualen

ska jag prova stänga av greenpower ?

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem

Testa med andra tangentbord och mus. Tex trasiga USB tangentbord kan t.o.m hindra datorn från att starta så att datorn verka död tills man tar bort dom. Även om du använder PS/2-USB adapter så är det fortfarande USB och kan ge problem.

Du kan alltid nollställa bios men då är det bäst du har gamla vanliga tangentbord så att du kan sätta på USB stödet igen. Ställ in andra saker du vill och spara bios inställningarna.

Permalänk
Medlem

Jag är inte så bra när det gäller bios bara :/

jag har provat att byta mus och dra ur tangentbordet men det låter endå

jag antar att det är PSU:n ?

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem

Det är bättre att ta och lyssna ordentligt från vilken del ljudet kommer ifrån. Skruva loss nätagg, hårddisk etc så att det blir lättare att ta ut och lyssna.

Om du redan har ett annat nätagg kan du förstås testa.

Nollställa bios Tex genom att ta bort det rund platta batteriet en stund. Glöm inte att ta bort EL kabeln från datorn så att den är helt utan ström när du gör det. Ta god tid på dig.

Efteråt måste du gå in i bios och sätta på stödet för USB tangentbordet (Ledtråd, står på engelska). Då behöver du ha ett riktigt PS/2 tangentbord med sladd.

Permalänk
Medlem

Jag har tagit ur och lyssnar på det , jag kan lägga upp en video till

NYA VIDEON !!

HÄR

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem

Jag har pratat med fractal och dom har pratat med sina ingengörer och hjälpt mig mkt , jag provade byta till mitt gamla 500w och då pep det inte det minsta eller bursta så ant blir det att få ett nytt agg !

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem

Har precis monterat in mitt nyinköpta F.D Newport R2 650. I windows funkar det prima men när man börjar spela så börjar det låta.

Skulle väl helt enklet villa säga att "ljudet" startar när det kärvs ström. Körde samma komponeter i datorn förutom att jag använde ett Antec Neo power 480 framtills att jag bytte.

Visa signatur

"Finns det svenskt kaffe på hotellet?"

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma symptom med min burk, det skränar även när jag dra igång spel. Då brummar det mer och det blöder även över i hörlurarna samt mikrofonen, det leder till alla man har i andra änden i xfire/steam/teamspeak hör samma brummande som mig.

Är det säkert att det endast är PSU relaterat, har ett Corsair TX 650.

Någon som har erfarenhet om det går bra att reklamera en PSU för dessa symptom?

Visa signatur

----------------------------------------------
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P; AMD Phenom II X3 720 BE(upplåst till x4);Saphire Radeon HD 6870 1GB ; LENOVO THINKVISION L220X;Corsair XMS3 DHX DDR3 1600MHz 4GB CL9 2st.

Permalänk
Medlem

Händer samma sak här, började märka det när syrran spelade sims 3, trodde först det var CPU-fläkten som lät

Visa signatur

RTS :D