Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Medlem

CrystalDiskMark 2.2 (C) 2007-2008 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
--------------------------------------------------

Sequential Read : 266.745 MB/s
Sequential Write : 86.281 MB/s
Random Read 512KB : 214.600 MB/s
Random Write 512KB : 89.284 MB/s
Random Read 4KB : 22.460 MB/s
Random Write 4KB : 59.727 MB/s

Test Size : 1000 MB
Date : 2010/02/14 3:44:13

aldrig varit så nöjd med en disk innan, sjukt bra....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clyne
tack för infon! gjorde en C partition i vanlig ordning vilket man är van vid, rekommenderat för den var 22Gb någonting 22 för Win7Pro ultimate vart ~16Gb

Hur som helst blev C: väldigt fort full fast än jag knappt installerat några större applikationer på disken, Verkar som operativsystemet reserverar en hel del utrymme.

Du har inte tips om någon guide till det här du pratar om?

Finns nog otaliga via Google, t.ex.

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/disable-system-r...

http://www.sevenforums.com/tutorials/819-hibernate-enable-dis...

http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=35736

Permalänk
Medlem

tack så mycket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Targa85
CrystalDiskMark 2.2 (C) 2007-2008 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
--------------------------------------------------

Sequential Read : 266.745 MB/s
Sequential Write : 86.281 MB/s
Random Read 512KB : 214.600 MB/s
Random Write 512KB : 89.284 MB/s
Random Read 4KB : 22.460 MB/s
Random Write 4KB : 59.727 MB/s

Test Size : 1000 MB
Date : 2010/02/14 3:44:13

aldrig varit så nöjd med en disk innan, sjukt bra....

ser bra ut, gratulerar jag e såå sugen på att raida 2..

Vilket benchmark tool ger för övrigt bäst test resultat? kör lite med ATTO och HDtach

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clyne
Vilket benchmark tool ger för övrigt bäst test resultat? kör lite med ATTO och HDtach

Beror på vad du eftersöker. ATTO och HDTach visar både sekventiella läs- och skrivhastigheten. För att testa prestanda för "mer systemnära operationer" (små läsningar/skrivningar) skulle jag rekommendera Crystal Disk Mark (http://crystalmark.info/) och AS SSD (http://forums.legitreviews.com/about21729.html).

Permalänk
Medlem

Jag körde nyss senaste firmware för min Intel SSD vilket gick smärtfritt

När jag sen skulle göra det på min andra SSD disk så hittas den inte och jag funderar givetvis varför?

Jag gick in i bios och kolla vilka sata portar de är anslutna till och den disk som inte hittas ligger på sata 3 enligt bios, i enhetshanteraren står det dock location 2 på denna disk. 0-3 Native enligt FAQ, vad innebär det?

Jag kör inte diskarna i raid för tillfället.

Någon som vet vad detta beror på ?

Visa signatur

Win 7 Ultimate x64 | i7 860 | Asus pro | Intel X-25 | Corsair 4GB | XFX HD5850 | Corsair 750HX | CM Storm Scout | Noctua U12

Permalänk
Medlem

Fick min första idag och måste säga att än så länge är den helt underbar. Har funderat väldigt länge på om det är värt att skaffa en SSD eller inte, och jag ångrar mig inte alls

(bench direkt efter win7 installation)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tanner
Fick min första idag och måste säga att än så länge är den helt underbar. Har funderat väldigt länge på om det är värt att skaffa en SSD eller inte, och jag ångrar mig inte alls

http://img411.imageshack.us/img411/9716/72725473.png

(bench direkt efter win7 installation)

Ser riktigt bra ut. Min G2 80GB är nog den enda i forumet som får under 400 poäng nu.

EDIT: Ironin.. försökt flera gånger att komma över 400 poäng, första jag gjorde innan jag satt igång för att optimera var att dokumentera prestandan innan, och så får jag 415 poäng. Mission accomplished!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Ser riktigt bra ut. Min G2 80GB är nog den enda i forumet som får under 400 poäng nu.

EDIT: Ironin.. försökt flera gånger att komma över 400 poäng, första jag gjorde innan jag satt igång för att optimera var att dokumentera prestandan innan, och så får jag 415 poäng. Mission accomplished!

Vad var det för optimeringar du gjorde?

Själv var jag väldigt sen med att uppdatera firmware till min X25-M G2 men gjorde det idag och inkl trim så blev det en liten extra boost iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Vad var det för optimeringar du gjorde?

Själv var jag väldigt sen med att uppdatera firmware till min X25-M G2 men gjorde det idag och inkl trim så blev det en liten extra boost iaf.

Inget alls, var på väg att köra SSD Tweak Utility från OCZ-forumet men då jag körde AS SSD innan optimering för att kunna jämföra skillnader så visade det sig att prestandan redan var som den borde.

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?49779-...

cf256, kanske värt att lägga till den i FAQ?

Permalänk
Medlem

Har nu läst denna bra guide, min X-25 V 40gb kom med 02HB lyckas knappt hitta någon info om den.

Det som jag stör mig på är att min access tid är dålig men det kanske beror på att jag har 40gb och inte 80gb versionen?

Den har i alla fall TRIM aktivera i cmd.

Permalänk

Kan man installera några program ALLS på en hårddisk som inte windows är installerat på?
Hur fasiken kan man installera något på en hårddisk som inte har något OS??
Detta betyder att min 80GB SSD kommer bli full ganska snabbt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Kan man installera några program ALLS på en hårddisk som inte windows är installerat på?
Hur fasiken kan man installera något på en hårddisk som inte har något OS??
Detta betyder att min 80GB SSD kommer bli full ganska snabbt..

Nu fattar jag ingenting? Du måste såklart ha ett OS för att installera program på/i det. 80GB blir snabb fyllt upp (och förlorar hastighet när det börjar närma sig 10% kvar av disken

Själv väntar jag med spänning att diskarna ska falla i pris och bli större, då åker min 80GB:are över i min stationära.

Jag har min SSD i min bärbara - för det är den datorn jag alltid använder men får tyvärr oftast dras med en extern usb-disk, vilken e fine för lagring - Men om inte priserna faller snabbt - kanske redan till sommaren då blir de en NAS som lagring/mp3/backup så man slipper ha en USB-disk som påhang på min bärbara...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Fattar heller ingenting, varför skulle det inte gå att installera progs till en annan disk?

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Kan man installera några program ALLS på en hårddisk som inte windows är installerat på?
Hur fasiken kan man installera något på en hårddisk som inte har något OS??
Detta betyder att min 80GB SSD kommer bli full ganska snabbt..

När du installerar Windows väljer du att installera på SSDn.

Sedan när det kommer till att installera program är det så att de allra flesta installationsprogram låter Dig specificera var Du vill installera programmet, ibland måste du dock välja "Custom installation" (eller Anpassad installation på svenska, i det steg där Du väljer mellan Typical/Custom/Minimal eller Standard/Anpassad/Minimal installation) för att inte installationsprogrammet automatiskt ska installera på C:.

Permalänk
Medlem

jag köpte min intel X25-M G2 härom dagen.

jag har ett asus striker II formula med 780i chipset.
om jag har förstått rätt skulle inte TRIM funka korrekt i windows 7 när man har detta chipset.

nu har jag installerat windows 7 på den,
jag avaktiverade superfetch och chemalagd defragmentering
jag körde komandot i komandotolken för att se om trim är aktivt i windows och fick svaret disabledeletenotify = 0. alltså är denna aktiv.

så jag hajjar inte riktigt om jag borde installera intels programvara för att köra manuell TRIM eller om jag är "good to go" så att säga.

mvh lizzard8 (=

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av candyraver
Nu fattar jag ingenting? Du måste såklart ha ett OS för att installera program på/i det. 80GB blir snabb fyllt upp (och förlorar hastighet när det börjar närma sig 10% kvar av disken

Själv väntar jag med spänning att diskarna ska falla i pris och bli större, då åker min 80GB:are över i min stationära.

Jag har min SSD i min bärbara - för det är den datorn jag alltid använder men får tyvärr oftast dras med en extern usb-disk, vilken e fine för lagring - Men om inte priserna faller snabbt - kanske redan till sommaren då blir de en NAS som lagring/mp3/backup så man slipper ha en USB-disk som påhang på min bärbara...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
Fattar heller ingenting, varför skulle det inte gå att installera progs till en annan disk?

Jag menar hur kan man installera nåt program på en hårddisk som inte har ett OS..
Man kan ju inte installera nåt program på en tom hårddisk..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
När du installerar Windows väljer du att installera på SSDn.

Sedan när det kommer till att installera program är det så att de allra flesta installationsprogram låter Dig specificera var Du vill installera programmet, ibland måste du dock välja "Custom installation" (eller Anpassad installation på svenska, i det steg där Du väljer mellan Typical/Custom/Minimal eller Standard/Anpassad/Minimal installation) för att inte installationsprogrammet automatiskt ska installera på C:.

Ok aa som jag trodde då..

Permalänk
Medlem

Jo, man kan installera till en tom disk..

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lizzard8
jag köpte min intel X25-M G2 härom dagen.

jag har ett asus striker II formula med 780i chipset.
om jag har förstått rätt skulle inte TRIM funka korrekt i windows 7 när man har detta chipset.

nu har jag installerat windows 7 på den,
jag avaktiverade superfetch och chemalagd defragmentering
jag körde komandot i komandotolken för att se om trim är aktivt i windows och fick svaret disabledeletenotify = 0. alltså är denna aktiv.

så jag hajjar inte riktigt om jag borde installera intels programvara för att köra manuell TRIM eller om jag är "good to go" så att säga.

mvh lizzard8 (=

Vad får du för siffror i AS SSD? och kan du posta en screenshot?

Att få disabledeletenotify = 0 betyder enbart att windows registret är aktiverat för TRIM, INTE att automatisk TRIM faktiskt utnyttjas eftersom det beror på vilka drivrutiner som används. Allt förklaras i fråga 3.6 och 3.5 i FAQ:en.

Att installera Intel's SSD Toolbox och köra manuell TRIM en gång i veckan är alltid ok och lämpligt.

EDIT:

@anders.149

Lägger till ditt länktips i FAQ:en och det finns med vid nästa uppdateringsomgång.

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem

körde testet en gång:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lizzard8
körde testet en gång:
http://www.isk.kth.se/~dennyh/asssd.png

Att få 319 poäng med IDE mode är helt ok, eftersom 780i chipset inte stödjer AHCI mode. Det är enbart 4K-64Thrd som är lägre och allt annat är klart OK. Fråga 6.2.2 i FAQ:en förklarar vad "4K-64Thrd" är för något.

I AS SSD framgår det även att du använder Nvidia's SATA drivrutiner, "nvstor", vilket innebär att du enbart får manuell TRIM via SSD Toolbox. Om du upplever problem att använda SSD Toolbox finns lösningen i fråga 2.6 i FAQ:en.

En uppgradering till senaste fw skulle förmodligen inte göra så stor skillnad eftersom du använder IDE mode.

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cf256
Att få disabledeletenotify = 0 betyder enbart att windows registret är aktiverat för TRIM, INTE att automatisk TRIM faktiskt utnyttjas eftersom det beror på vilka drivrutiner som används. Allt förklaras i fråga 3.6 och 3.5 i FAQ:en.

disabledeletenotify = 0 betyder väl i verkligheten absolut ingenting? Alla W7 datorer som jag har testat på har det satt till 0, vare sig de har SSD eller inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sir. Haxalot
disabledeletenotify = 0 betyder väl i verkligheten absolut ingenting? Alla W7 datorer som jag har testat på har det satt till 0, vare sig de har SSD eller inte.

Om du får resultatet disabledeletenotify = 1 i Windows 7 så kan du glömma automatisk TRIM med MS SATA ursprungsdrivrutiner. Så visst har det betydelse!

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cf256
Om du får resultatet disabledeletenotify = 1 i Windows 7 så kan du glömma automatisk TRIM med MS SATA ursprungsdrivrutiner. Så visst har det betydelse!

Ja men varför skulle det vara en etta där?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Ja men varför skulle det vara en etta där?

Det ska inte vara en etta i inställningen. Jag bara vände bara på argumentet för att informera att siffrorna har betydelse för automatisk TRIM i windows 7.

Jag vill inte skapa något nytt missförstånd utan menar bara att få disabledeletenotify = 0 är bra och leder till automatisk TRIM om man använder en SSD tillsammans med MS SATA ursprungsdrivrutiner i Windows 7.

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem

Alla win7 visar en nolla (0) default, visar ju bara att systemet klarar/är redo för trim, sen beror det på firmware att fixa biffen, svårare än så är det väl inte Blackbird_CaD_?

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Medlem

Jag kan välja mellan fl. för min Intel SSD X25-M G160GB:
1.Köra SSD´en genom nVidia sydbryggan (IDE) och få låga 257 i score. Seq Read 235MB/sec,
4K-64Thrd 68MB/sec med nVidia drivrutin. Kan köra TRIM med "Standard Dual Channel PCI IDE styrenhet".

Eller
2. Köra SSD´en genom PCIexpresskort SIL3132(1X)
Och får: 322 i score. Seq Read är dock bara 158 MB/sec, men
4K-64Thrd 102MB/sec. Kan inte köra TRIM eftersom expresskortet uppenbaras som en SCSI-enhet.

Vad väljer man?

Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cf256
Att få 319 poäng med IDE mode är helt ok, eftersom 780i chipset inte stödjer AHCI mode. Det är enbart 4K-64Thrd som är lägre och allt annat är klart OK. Fråga 6.2.2 i FAQ:en förklarar vad "4K-64Thrd" är för något.

I AS SSD framgår det även att du använder Nvidia's SATA drivrutiner, "nvstor", vilket innebär att du enbart får manuell TRIM via SSD Toolbox. Om du upplever problem att använda SSD Toolbox finns lösningen i fråga 2.6 i FAQ:en.

En uppgradering till senaste fw skulle förmodligen inte göra så stor skillnad eftersom du använder IDE mode.

Jag tycker det verkar som AHCI är aktiverat för kör man i IDE-emulerat läge så får man samma resultat både på 4k och 4k-64thrd.

Jag kör AHCI-läge och får något lägre resultat på 4k-64thrd (125 MB/s) men allt annat ser fint ut. Jag kan ju visa mitt resultat förresten. Endast text för jag orkar inte ladda upp en bild:

AS SSD Benchmark 1.2.3577.40358
------------------------------
Name: INTEL SSDSA2M080G2GC ATA Device
Firmware: 2CV102HD
Interface: IDE
Size: 74,53 GB
Date: 2010-02-20
Note: Win7-x64 RTM | MS AHCI-driver | SB600 | Phenom X4 9850 @ 2,4 GHz | Trim
------------------------------
Sequential:
------------------------------
Read: 249,68 MB/s
Write: 79,40 MB/s
------------------------------
4K:
------------------------------
Read: 18,82 MB/s
Write: 35,81 MB/s
------------------------------
4K-64Threads:
------------------------------
Read: 125,29 MB/s
Write: 57,05 MB/s
------------------------------
Access Times:
------------------------------
Read: 0,101 ms
Write: 0,124 ms
------------------------------
Score:
------------------------------
Read: 169
Write: 101
Total: 355
------------------------------

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

@Humbuk
Jag hade valt alt 1 eftersom du har möjlighet att utnyttja TRIM och Seq läs/skriv samt 4K läs/skriv ger bra resultat.

Alt 2 försämrar Seq läs hastigheten och dessutom kan du inte utnyttja TRIM. Att få bättre totalpoäng och högre 4K-64Thrd tycker jag inte är tillräckliga fördelar.

Alt 3 är ju annars att köpa ett nytt Intel baserat moderkort.

@m3tr0
Om AHCI mode hade varit aktiverat hade man fått en totalscore kring 400 poäng. 780i chipset har tyvärr inget stöd för AHCI mode.

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem

i guide stor inget om 02HB men att 02HA och 02HD stödjer TRIM i hårdvara.

Jag skulle gissa att 02HB också stödjer då den borde vara nyare än 02HA?

Skadar det något om jag kör TRIM via mjukvara en gång i vecka utöver den automatiska TRIM som borde finnas i min dator?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brolles
Alla win7 visar en nolla (0) default, visar ju bara att systemet klarar/är redo för trim, sen beror det på firmware att fixa biffen, svårare än så är det väl inte Blackbird_CaD_?

Det är ju det jag säger.. jag vet hur det funkar.
Eftersom ALLA W7 datorer har en nolla där så är ju hela grejen helt värdelös, den där disabledeletenotify grejen borde inte ens nämnas på forum, det är en myt eller nåt..