Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Envy Vs. Ipower ?

Precis som topic säger så sitter jag i valet o kvalet mellan de båda.
Då jag precis fick lämna tillbaka min gamla och fick pengarna tillbaka då de ej kunde reparera den så är jag tyvärr bunden till Elgiganten för mitt inköp (annars hade det varit en helt annan femma vilken dator jag hade tagit)

Ipower

vs

Envy

Envyn har i7, men verkar vara minimal skillnad enligt flera specs vid spelande etc, och om batteri tiden blir lidande för att i7 skulle dra mer ström verkar vara lite negativt.

något som talar för envyn dock är att den använder sig av 1333 minnen
och kan uppgraderas till hela 16gb (dock lite overkill just nu men helt ok att uppgradera till senare)

Mindre HD på envyn men snabbare, 7200 vs 5400, och då jag har extern hd på 1.5tb så är det väll inte så viktigt.

Min fråga är dock hurvida ATI Mobility Radeon 5830 står sig mot
nVidia GeForce GTX 260M.

läste att 5830 bara använde sig av ddr3 minnen, men spelar det någon större roll då det är sånna minnen som redan sitter i datorn eller har jag missat nånting?

och en sista fråga, envyn kör på 1920 x 1080, aka full hd...
men hur bra blir det egentligen på 15.6" ??
och är inte det egentligen negativt på gaming fronten då dess native upplösning är så pass mycket högre än ipowern?

Så vad tycker ni?
eller har ni någon annan model på lager som kanske skulle passa bättre?

dock bara på elgiganten

Permalänk

Båda cpu har tdp på 45w så dom borde dra ungefär lika mycket ström. Ipowern har betydligt mkt snabbare grafikkort, enligt uppgift så drar gddr3 minnet ner prestandan på 5830.

Enligt notebookcheck så gav 5830 endast 7410p i 3dmark 06, medans gtx260 ger dryga 10000p. 7410p för 5830 är väldigt lågt med tanke på att ett 5650 ger ungefär samma resultat i 3dmark06. Och enligt uppgift beror detta på att 5830 handikappas svårt av gddr3 minnet.

Permalänk
Medlem

Ajdå,
det var en sån skillnad...
så du hade alltså satsat på ipower istället?
alltså du tror att "overall" prestandan ligger tyngre på ipowern?
min förra dator var en hp, och var riktigt nöjd med servicen
(med tanke på att min AC adapter gick sönder och slutade med att jag fick pengarna tillbaka, helt ok goodwill enligt mig)

ATI Mobility Radeon HD 5830 4528

NVIDIA GeForce GTX 260M 4824
var de specsen jag fick fram.

en annan fråga, vad är "throttling"
nånting som tydligen drabbade dell xps men inte envy.

Permalänk
Medlem

Eller någon annan model som någon vet är värt att satsa på?

Permalänk

Tyvärr inte på elgiganten, men Ipoweren har ett bra spelgrafikkort så kör på den.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte någon erfarenhet av Ipowern men har varit sugen på en Envy ett tag nu och fick hem min igår. Innan jag köpte den har jag följt de trådar om den som finns på Notebookreviews forum och jag tänkte bidra lite till 3dMark-värdena här.

Denna tråd kan ju vara av intresse... http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=453084

Det är en där som fick 9663 med defaultvärden (iaf står inget annat) på en Core i7-720.
5830:n i Envyn verkar gå att klocka upp något och folk verkar inte ha några problem att köra den på 550-600 / 1050-1100 stabilt och då finns det de som kom över 10000 i 3dMark06.

Tyvärr han jag inte testa den så mycket igår själv men den är förbaskat fin. Skärmen har jag inget att klaga på, det är rätt trevligt med 1920x1080 på den lilla skärmen. Dessutom var färgåtergivningen i rätt snäva vinklar bra.

Det lilla jag hann testa var att installera World of Warcraft och det jag körde så flöt det på ganska bra. Iofs defaultinställningar (vissa saker på max, andra på min, andra på medium) i 1920x1080 så var fps:en låst till 60 med vsync på när jag flög runt ute i Northrend. Bara i Dalaran och Orgrimmar med skitmycket spelare så gick den ner.

Ska testa betydligt mer under helgen var den pallar med.

Permalänk

Intressant, det låter mycket mera rimligt.

Permalänk
Medlem

Elgiganten säljer väl inte Asus? Men annars hade du ju garanterat plockat denna maskinen när den kommer till Sverige :).

http://www.excaliberpc.com/595464/asus-g73jh-a2-17.3-notebook...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omii
Elgiganten säljer väl inte Asus? Men annars hade du ju garanterat plockat denna maskinen när den kommer till Sverige :).

http://www.excaliberpc.com/595464/asus-g73jh-a2-17.3-notebook...

i wish...
totalt värdelöst att dom inte säljer asus, dom kan ta in alienware med skit skumma specs, och självklart svin dyra...
men asus? nej inte det...

synd där, annars hade det blivit en sån

-Antipod: har du märkt några värme problem med din?
har läst jävlar mass ainlägg att när du spelar att den ska dra upp rejält jävla oljud med sina fläktar och att den vara obekvämt varm vid WASD handen

Permalänk

Jag skulle lätt ta envyn med tanke på att den har stöd för dx11, har också läst om att dom kan bli ganska varma. Inte konstigt när man klämmer in den hårdvaran i en såpass kompakt dator. Med lite klockning kan man nog få väldigt fin prestanda ur en sådan, gpu är ju ett nerklockat 5870 trots allt. 11k 3dmarks är nog inte så långt borta.

Man kan ju köra med kylplatta när man ska lira loss ordentligt

Permalänk

Ipowern enkelt lirar wow på max inställningar ungefär 100fps+ . I raids 20-80fps

Men då har jag ingen vsync . Med vsync stabila 70fps skulle jag tro!

Permalänk

Envyn är något snabbare än ipowern, plus dx11, i7-720QM osv

Permalänk

dx11 är ju alltid nice men med tanke på att kortet i ipowern är så mkt bättre som dte är så tror jag han skulle blir mer nöjd med gtx 260 helt klart! Mvh Tom

Permalänk

Nja, envy 15 ger drygt 10k i 3dmark06. Så det är ganska exakt likvärdigt med gtx260. Och prestandan kommer sannolikt öka när det kommer bättre drivare. Dom tidiga testerna med beta drivare gav 5830 typ 7k i 3dmark06. Ipowern har på tok för låg upplösning på skärmen också tycker jag.

När det gäller riktiga speldatorer så tycker jag det är rent utav dumt att köpa en som inte har stöd för dx11 i nuläget.

Personligen skulle jag fetglömma båda två och ta en MSI gx640, ännu bättre spelprestanda. Billigare dessutom, finns ej i lager i sverige fn. Men kan köpas från xoticpc tex.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=558227

Permalänk

Jag vill ej ha för hög upplösning , gillar ej det . Ipowern är perfekt för mig

Permalänk

Måste även tillägga , väldigt liten skärm på Envyn /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azure
i wish...
totalt värdelöst att dom inte säljer asus, dom kan ta in alienware med skit skumma specs, och självklart svin dyra...
men asus? nej inte det...

synd där, annars hade det blivit en sån

-Antipod: har du märkt några värme problem med din?
har läst jävlar mass ainlägg att när du spelar att den ska dra upp rejält jävla oljud med sina fläktar och att den vara obekvämt varm vid WASD handen

Borde kolla detta forum lite oftare så att jag ser när jag har saker att svara på!

Klart är att den blir varm när jag spelar.

Den är tämligen ljummen när jag bara surfar och lyssnar på musik etc i Windows och jag ställde om i BIOS att fläktarna inte ska vara på hela tiden vilket gör att den är ganska tyst generellt med enstaka gånger då fläkten varvar upp i tre sekunder och sen blir tyst igen.

Däremot när jag spelar så är fläktarna på hela tiden. Men, det är inte så farligt faktiskt. De går inte på högvarv för det mesta (som när de varvar upp i de sekundrarna ovan) men visst, lite låter de ju. Tror dock det är oundvikligt för de flesta datorer med liknande hårdvara. Kylsystemet i Envyn är ganska bra.

Dock så blir det ganska varmt för WASD-handen. Anledningen är ju att CPU:n sitter precis undertill. Dock är det inte där den blir som varmast utan vid utblåset i övre vänstra delen av datorn. Med tanke på att chassit är av metall så leder den ju värme rätt bra med. Dock har jag till 80% spelat med externt tangentbord och monitor så jag har inte erfarit det så ofta!

Däremot tycker jag inte att den blir varm vid GPU:n. Har inte testat att överklocka den något ännu men den ska ju gå att klocka upp från 500/800 till 550-600/1000-1100 och vara stabil. Det är mitt projekt för helgen det... har varit för upptagen med att jobba och sen varit upptagen i WoW på vardagskvällarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tompa1122
Jag vill ej ha för hög upplösning , gillar ej det . Ipowern är perfekt för mig

När det gäller skärmstorlek och upplösning så är det nog mer en smaksak. Då jag använder en extern monitor för det mesta har jag hellre en mindre formfaktor och en skärm med hög upplösning på den bärbara.

Dock är det sant det du skriver om att gtx260 är snäppet vassare än ett 5830. Nu vet jag inte hur bra 260:n är att överklocka men ifall man överklockar 5830:n till 550/1000 (där den är stabil) så blir prestandan ungefär likvärdig.

I kort skulle jag nog ändå säga att det som borde avgöra valet mellan dem är hur mycket vikt man lägger på formfaktorn och skärmen. Vill man ha 17" bör man ta Ipowern. Vill man ha en lite mindre och lättare dator så tar man Envyn (väger ju ändå 1.8kg mindre).

Permalänk

Skulle satsat på Envyn om jag vore du. Lite mindre och lättare samt dx11 och i7-720QM

Visa signatur

HP Pavilion dv6756eo > Core 2 duo T7250 > 2 gb 667Hz ram > 250 Gb 5400 rpm Hdd > Geforce 8400 M GS 256 mb

Permalänk

Hög upplösning är väl bara bra, den går ju att sänka. I windows kör man ju helst native uppl. men i spel så ser det ju inte risigt ut om man sänker. I win kan man ju öka storleken på ikoner osv om man tycker det blir för litet.

Det jag har lite svårt för med ipowern är att a både cpu är förra generationen och gpu har inget dx11 stöd, ingen led bakbelyst panel heller. Allt känns liksom lite gammalt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azure
Eller någon annan model som någon vet är värt att satsa på?

Varför inte satsa på grymma saker när man är i den prisklassen ?

min favorit Alienware
http://www.alienware.com/microsite/m11x/m11x.aspx?tab=laptops

eller en Asus

http://www.b-ray.se/index.php?main_page=product_info&cPath=1_...

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk

Tyvärr så var det endast på elgiganten han skulle köpa. Annars vore det ju en helt annan femma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thereal_twisted
Tyvärr så var det endast på elgiganten han skulle köpa. Annars vore det ju en helt annan femma

sry dålig läsning av mig

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem

Har kört min Envy nu i några timmar, måste säga att det är en rätt värdig dator för 16k... Bra prestanda och inte ens i närheten så högljudd som min Msi GT628 trots den fläskigare CPUn. Kvalitetskänslan är väldigt god för att vara PC, något av det bästa jag känt på.

Nu har jag inte ens sett en Ipower i verkligheten så jag gör inga jämförelser, men Envyn verkar vara soft iaf.

Visa signatur

Stulen slö sked