Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _deliverance_
Någon som har lust att upplysa mig om Optimus och vad jag missat?

"Slippa" manuella bytet mellan integrerade / dedikerade grafikkortet. Optimus känner av om programmet/spelet kräver directx/CUDA och sätter isåfall igång det dedikerade gfxet.

Detta har ju eg. både för och nackdelar. Men det hade ändå vart kul om det kunde fungera på VT modellerna också, speciellt då ASUS/Nvidia nu som sagt inte lär uppdatera VT-modellernas drivrutiner mer då de kört 100% optimus

Eg. är det väl till för att "vanliga svenssons" ska kunna/börja använda det dedikerade grafikkortet mer, då man kommit fram till att många helt enkelt struntar i att byta mellan de 2 olika och mestadels kör på det integrerade.

Jag tycker bara inte om principen som sagt.

Permalänk

okej, då var det inte så jätte allvarligt att det ej kommer till VT.
Men kommer dom verkligen inte att släppa någon ny drivrutin till VT? Känns riktigt illa i så fall, undra om det kommer finnas möjlighet att bara uppdatera det dedikerade kortet och strunta i det integrerade?

Permalänk
Medlem

Det "måste" ju komma en uppdatering med stöd för flash 10.1 iaf kan man tycka. VTn är en så pass populär produkt så jag hoppas de släpper något snart.

Permalänk

Jag går i tankar om vilken VT modell jag ska ha. ul50 har en dvd läsare vilket är ett plus tycker jag. ända fram tills nu har jag varit säker på att det är 15,x" jag vill ha men så slog det mig att både ul30 och ul50 kör samma upplösning, eller hur? Där med kanske man inte får ut så mycket mer med 15,x"?

Då är frågan om det kommer räcka med 13,x". Jag tänkte prova wow och lite andra äldre fps spel på den så jag är lite orolig att ul30:n inte kommer räcka till. Sen så sitter jag och surfar mycket och vill inte att det ska bli för slitsamt i längden.

Ska köpa en fullHD tv snart också som jag gärna skulle vilja testa wow på dom få gånger som barn&fru inte kommer använda den. Det är väl inga problem att ställa om upplösningen när man kör med hdmi till TV:n ? Datorn klarar ju inte ens av den höga upplösningen till att börja med.

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk

Nån som vet hur man tar sig in i BIOS inställningarna på de här modellerna?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Permalänk
Medlem

Är det nån annan affär än Expert som säljer den svarta versionen? Dvs UL30VT QX029V

Permalänk
Medlem

Jag glömde min laddare i skolan till ASUS ul30, vet inte riktigt vilken volt det är på laddaren.

Men jag har en 17V laddare hemma, tror ni det är någon fara att använda den?

Visa signatur

ASUS Rampage II Gene | i7 920 @ 3.8Ghz | 6Gb DDR3 1600Mhz | GF260GTX |

Permalänk

Det skulle inte jag våga göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sardaukar
Det skulle inte jag våga göra.

Precis vad jag trodde

Visa signatur

ASUS Rampage II Gene | i7 920 @ 3.8Ghz | 6Gb DDR3 1600Mhz | GF260GTX |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimball
Det verkar inte bli nå Optimus för VTs del... duktigt surt. Lär aldrig komma några uppdateringar då mao?! Lite snuvad känner man sig när man precis köpte en VT...
http://www.nvidia.com/object/optimus_win7_x64_notebook_asus.h...

ASUS UL50Vf with GeForce G210M

Vad står f för? Borde väl vara ungefär samma hårdvara i den som i ul30vt? Illa om det inte kommer till ul30vt kan man tycka..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin.mev
Jag går i tankar om vilken VT modell jag ska ha. ul50 har en dvd läsare vilket är ett plus tycker jag. ända fram tills nu har jag varit säker på att det är 15,x" jag vill ha men så slog det mig att både ul30 och ul50 kör samma upplösning, eller hur? Där med kanske man inte får ut så mycket mer med 15,x"?

Då är frågan om det kommer räcka med 13,x". Jag tänkte prova wow och lite andra äldre fps spel på den så jag är lite orolig att ul30:n inte kommer räcka till. Sen så sitter jag och surfar mycket och vill inte att det ska bli för slitsamt i längden.

Ska köpa en fullHD tv snart också som jag gärna skulle vilja testa wow på dom få gånger som barn&fru inte kommer använda den. Det är väl inga problem att ställa om upplösningen när man kör med hdmi till TV:n ? Datorn klarar ju inte ens av den höga upplösningen till att börja med.

Det hela avgörs ju eg. på om du "klarar dig utan" DVDn eller inte. 13" är inga som helst konstigheter att sitta lång tid med osv. 13"arn är väldigt mkt mer bärbar imho också, gränsen går där kring 13" för mig, sen blir det inte så mobilt som jag faktiskt vill ha en laptop, men det är ju upp till var och en.

Inga konstigheter å ställa in allting på tvn förmodligen, nope och wow klarar den alla gånger.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zart
ASUS UL50Vf with GeForce G210M

Vad står f för? Borde väl vara ungefär samma hårdvara i den som i ul30vt? Illa om det inte kommer till ul30vt kan man tycka..

Man tycker det, specsen är ju som sagt nästan identiska på maskinerna. Men jag vet inte, någongång tycker man asus borde tänka på ul30vt också. Är väl bara att vänta och se..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin.mev
Jag går i tankar om vilken VT modell jag ska ha. ul50 har en dvd läsare vilket är ett plus tycker jag. ända fram tills nu har jag varit säker på att det är 15,x" jag vill ha men så slog det mig att både ul30 och ul50 kör samma upplösning, eller hur? Där med kanske man inte får ut så mycket mer med 15,x"?

Då är frågan om det kommer räcka med 13,x". Jag tänkte prova wow och lite andra äldre fps spel på den så jag är lite orolig att ul30:n inte kommer räcka till. Sen så sitter jag och surfar mycket och vill inte att det ska bli för slitsamt i längden.

Ska köpa en fullHD tv snart också som jag gärna skulle vilja testa wow på dom få gånger som barn&fru inte kommer använda den. Det är väl inga problem att ställa om upplösningen när man kör med hdmi till TV:n ? Datorn klarar ju inte ens av den höga upplösningen till att börja med.

Jag har använt 50VT rätt mkt nu. Ja skärmen är ju större helt enkelt. Om du har synskärpa som en hök kanske du kan låtsas att UL30VT är 15 tum eftersom det är samma antal pixlar. Men man får en "förstorad upplevelse" med den större. Jag tror den kan bli i stort sett lika populär som 30VT. Jag har satt i en SSD i min så den är absolut knäpptyst.

Permalänk
Medlem

208 är släppt såg jag, för de som vill flasha om sin bios

http://support.asus.com/download/download.aspx?modelname=UL30...

Permalänk

Vad är det för nytt med den?

Permalänk
Medlem

Detta med icke-existerande info om vad som uppgraderas i BIOS är verkligen en dinosaurie-kvarleva där inget hänt sedan datorteknikens barndom. Någonstans finns det en BIOS-utvecklings-avdelning där allt bevarats precis som på 80-talet och inget får förändras.
Allt utvecklas med vanliga texteditorer och måste presenteras i text-gränssnitt. Finns någon release-info så får den bara beskriva en tredjedel av vad uppgraderingen i själva verket är till för att åtgärda.

Permalänk
Medlem

Hey ya'll,

Vill först och främst säga att jag är mycket nöjd med min Asus 30ULvt, som jag införskaffade här i veckan. Dock har jag ett litet problem, som jag skulle vilja dela med mig av, och förhoppningsvis se om någon vet vad det kan vara.

När jag spelar CS1.6 och recordar in demo samtidigt så får jag ett litet fryslagg ungefär varannan sekund. När jag inte spelar in demo flyter det kanonbra. FPSen påverkas inte heller när jag recordar demo, utan det är endast detta lilla, oerhört störande, fryslagg som tillkommer.

Givetvis kör jag på högsta prestandanivån, och man tycker ju att hårddisken ska klara av detta...

Någon som har en likadan Asusmodell och kan titta om ni har samma problem?

Tack på förhand!

/Nicke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nicke111
Hey ya'll,

När jag spelar CS1.6 och recordar in demo samtidigt så får jag ett litet fryslagg ungefär varannan sekund. När jag inte spelar in demo flyter det kanonbra. FPSen påverkas inte heller när jag recordar demo, utan det är endast detta lilla, oerhört störande, fryslagg som tillkommer.

Givetvis kör jag på högsta prestandanivån, och man tycker ju att hårddisken ska klara av detta...

Någon som har en likadan Asusmodell och kan titta om ni har samma problem?

Tack på förhand!

/Nicke

Jag har inte detta problem.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mellis
Jag har inte detta problem.

Har du rensat bort alla program som ligger med vid leverans eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nicke111
fryslagg som tillkommer.

man tycker ju att hårddisken ska klara av detta...

Den hänger nog inte med. Den snurrar bara i 5400 RPM så det kan bli svårt för en sådan hårddisk att skriva datan snabbare än vad som krävs för att bli laggfri.

När man filmar så kan det handla om flera MB i sekunden som skrivs. Exempelvis när man filmar med Fraps kan det skrivas över 1 GB på några minuter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin.mev
Jag går i tankar om vilken VT modell jag ska ha. ul50 har en dvd läsare vilket är ett plus tycker jag. ända fram tills nu har jag varit säker på att det är 15,x" jag vill ha men så slog det mig att både ul30 och ul50 kör samma upplösning, eller hur? Där med kanske man inte får ut så mycket mer med 15,x"?

Då är frågan om det kommer räcka med 13,x". Jag tänkte prova wow och lite andra äldre fps spel på den så jag är lite orolig att ul30:n inte kommer räcka till. Sen så sitter jag och surfar mycket och vill inte att det ska bli för slitsamt i längden.

Ska köpa en fullHD tv snart också som jag gärna skulle vilja testa wow på dom få gånger som barn&fru inte kommer använda den. Det är väl inga problem att ställa om upplösningen när man kör med hdmi till TV:n ? Datorn klarar ju inte ens av den höga upplösningen till att börja med.

För att ytterligare krångla till ditt val så finns UL80VT med 14" skärm och DVD. Fast det kanske är ett bra mellanting?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xatu
Den hänger nog inte med. Den snurrar bara i 5400 RPM så det kan bli svårt för en sådan hårddisk att skriva datan snabbare än vad som krävs för att bli laggfri.

När man filmar så kan det handla om flera MB i sekunden som skrivs. Exempelvis när man filmar med Fraps kan det skrivas över 1 GB på några minuter.

En GB på några minuter låter inte speciellt mycket i mina öron. Jag tror inte det är hastigheten på disken som är boven. Jag upplever liknande fenomen sedan jag skaffade windows 7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xatu
Den hänger nog inte med. Den snurrar bara i 5400 RPM så det kan bli svårt för en sådan hårddisk att skriva datan snabbare än vad som krävs för att bli laggfri.

När man filmar så kan det handla om flera MB i sekunden som skrivs. Exempelvis när man filmar med Fraps kan det skrivas över 1 GB på några minuter.

Tidigare hade jag en LG P1 Express, sämre prestanda på allting, och även denna HDD hade 5400 rpm. Dock klarade den av att spela in demo i CS1.6 utan några som helst problem....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naesa
En GB på några minuter låter inte speciellt mycket i mina öron. Jag tror inte det är hastigheten på disken som är boven. Jag upplever liknande fenomen sedan jag skaffade windows 7.

Jo, man misstänker ju att det är något med Win7, tyvärr, då jag annars gillar OS:et i övrigt.

Som sagt, om någon annan, som kör med denna Asusmodell, och även har CS 1.6 installerat, är jag mycket tacksam om ni kan titta snabbt om ni får samma laggbekymmer vid inspelning av demo, som jag får.

Cheers

Permalänk
Medlem

vilken ul30?

någon som kan redo göra lite snabbt för mig vad skillnaderna är mellan dom olika valen och prismässigt?

vilken ska jag ha om jag vill ha 13 tum me bästa prestandan, hittar den på flera ställen men skilljer ju en del i pris.

ul30vt = den som sweclockers hade på video föredrag?

och en sista fråga är de lätt att byta till en ssd?
bör la bli en reäl prestanda skillnad

Visa signatur

johan572

Permalänk
Medlem

Hur bra klarar den av att spela upp 1080p och mata ut till tv via HDMI?
Det är viktigt för mig att den utan problem spelar upp även krävande 1080p scener. Har hört om att den klarar dvxa osv så den borde ju klara det.
Vill bara ha det bekräftat!

Visa signatur

.

Permalänk

En entusiast på notebookreview har precis lagt upp en guide hur man integrerar nyaste Nvidia Forceware 195.62 WHQL i den medföljande Hybridversionen. Guiden finns här. Självklart uppgraderar man på egen risk.

Testade just själv på min UL30VT-QX029V och det verkar fungera bra. Har dock inte haft mer än några minuter att kunna testa. Nvidias kontrollpanel rapporterar rätt version 195.62, växla grafikkort fungerar, samt CUDA-program identifierar numera grafikkortet.

Visa signatur

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m

Permalänk
Medlem

Jag såg den innan och jag var på väg att testa, men det framgår inte riktigt om det innebär stöd för flash i HD eller inte. Har du testat Generalen?

Prestandamässigt så är det ingen jätteökning heller, men likväl en ökning. Jag väntar in ASUS ett tag till och ser om de kommer med något. Flera verkar säkra på att det inte kommer fler drivers, men det känns lite sjukt om de skulle sluta släppa drivers innan de ens har slutat sälja datorn. Jag hade tänkt ha min i 2 år till

Angående grafikkorten och sådär så har jag upptäckt att jag inte kan koppla in en extern skärm om jag kör intel, men det går bra med nvidias kort. Använder HDMI. Nån som har märkt samma sak eller vet lösningen?

Permalänk
Medlem

Är det många som har gjort en ominstallation av Win7, och hur gjorde ni det isf, med en ren Win7 på USB-sticka eller via recovery-partitionen.

Hur pass stor skillnad är det mellan originalinstallationen vs. recovery vs. ren installation?

Vilka drivrutiner är nödvändiga för att få dator att fungera som den ska (med grafikbyte osv)?

Jag har använt min VT i ett par veckor nu utan att det känns som att Win7 slöas ner av all bloatware, men är det att föredra att göra en installation iaf?

Tack på förhand

Permalänk

Jag tyckte datorn var tillräckligt rapp från början. Så jag har bara avinstallerat allt bloat. Tror inte det skulle göra någon skillnad prestandamässigt att installera en ren Win7 faktiskt.