Permalänk
Medlem

Är det någon som har stött på problemet att screen-brightnes ibland inte går att ändra med snabbknapparna, i p4g är det dock inga problem.

Permalänk
Medlem

Läste någonstans att batteriet endas laddas när kapaciteten understiger 95 %. Stämmer detta? Vågar man då köra med batteriet i hela tiden eller suger det ändå musten ur batteriet?
Min gamla bärbara har en batteritid på ca 15 min :P. Visst den är bra gammal men vill gärna behålla batteritiden på min nya UL30VT så länge det går!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nypan83
Hej,

Fick tag i en UL30VT-QX030 via Alina förra veckan för 6990:-

Har en fråga om hur man stänger av Turbo-läget i Power4Gear.

När jag går igenom de fyra lägena i Power4Gear (High Perfomance/Entertainment/Quiet Office/Battery Saving) så står det ju Turbo Mode Turbo längst ned i vänstra hörnet och där det sistnämnda Turbo är röd markerat på alla fyra lägen. Vad jag förstått så är då Turbo-läget aktiverat och processorn jobbar således i 1.73Ghz.

Nu vill jag ställa in så att Turbo-läget INTE är aktiverat när jag väljer Quiet Office eller Battery Saving lägena. Alltså enbart ha Turbo-läget på High Performance & Entertainment.

Är det då bara och klicka på den rödmarkerade texten Turbo och klicka OK på informationsrutan som kommer upp där Asus skriver nåt i stil med att de alltid vill optimera prestandan och om jag klickar OK så krävs en omstart.

Är det så jag stänger av Turbo-läget? Antar att jag måste göra så på både Quiet Office och Battery Saving..?

Tacksam för snabbt svar då jag ska iväg på resande fot imorgon fm..

Mvh / nypan

Bra fråga, har inte ens tänkt på det. Jag har lagt märke till att den klockar ner processorn till 1066 Mhz när man kör den på batteriet i quiet office eller battery saving, men turbo-knappen lyser ju fortfarande. Jag fattar inte riktigt hur folk menar med att den måste starta om för att kunna klocka upp/ner processorn, min verkar göra det bara jag byter energiläge i power4gear.

Antar att jag har missat något här.

Permalänk
Medlem

ate-bitt: Ringde supporten nu och fick veta att den röda Turbo knappen överklockar processorn till 1.73Ghz och således krävs en omstart. När man gjort detta dyker en Turbo off knapp när man öppnar Power4Gear igen. Man verkar inte kunna sätta Turbo för enbart High Performance läget utan har man slagit på det så gäller det för alla lägen.

Då va det under kontroll

Ha de!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nypan83
ate-bitt: Ringde supporten nu och fick veta att den röda Turbo knappen överklockar processorn till 1.73Ghz och således krävs en omstart. När man gjort detta dyker en Turbo off knapp när man öppnar Power4Gear igen. Man verkar inte kunna sätta Turbo för enbart High Performance läget utan har man slagit på det så gäller det för alla lägen.

Då va det under kontroll

Ha de!

Jag förstår inte varför min verkar ändra processorhastighet utan att starta om när jag byter mellan t ex high performance och quiet office?

Såhär ser det ut i high performance:

Såhär ser det ut efter att jag bytt till quiet office (ingen omstart):

Min turbo-knapp ser ut såhär:

Är den på eller av då?

Byter processorn verkligen hastighet utan att man rör turbo-knappen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ate-bitt
Jag förstår inte varför min verkar ändra processorhastighet utan att starta om när jag byter mellan t ex high performance och quiet office?

Såhär ser det ut i high performance:
http://bayimg.com/image/lakaoaacg.jpg

Såhär ser det ut efter att jag bytt till quiet office (ingen omstart):
http://bayimg.com/image/lakapaacg.jpg

Min turbo-knapp ser ut såhär:
http://bayimg.com/image/makaaaacg.jpg

Är den på eller av då?

Byter processorn verkligen hastighet utan att man rör turbo-knappen?

Om du inte har turbo läget på så kommer du bara att få 1.3 Ghz på HP och ca 0.8 Ghz på QO. så turbo läget ger en boost på alla lägen, och om jag förstått det rätt så måste du starta om datorn för att sätta på eller stänga av turbo. hoppas att det hela vart begripligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _deliverance_
Om du inte har turbo läget på så kommer du bara att få 1.3 Ghz på HP och ca 0.8 Ghz på QO. så turbo läget ger en boost på alla lägen, och om jag förstått det rätt så måste du starta om datorn för att sätta på eller stänga av turbo. hoppas att det hela vart begripligt

Ah, okej. Då stämmer allt, förutom att supporten sa till nypan82 att det ska finnas en "Turbo off"-knapp om den är överklockad, min är fortfarande "Turbo" trots att min är överklockad.

Bra info ändå, då vet jag att jag borde stänga av turbo OCH växla till "battery saving" om jag vill ha ut riktigt lång batteritid. Trodde växlingen till battery saving automatiskt drog ner processorn på lägsta förut.

Permalänk

Annars kan man ju bara ändra "maximum processor state" och "minimum processor state" så slipper man starta om...bara en tanke

Jag får ett skumt felmeddelande när jag överklockar grafikkortet, när jag ändrar klockfrekvensen på GPU till 734 eller mer får jag ett felmeddelande som säger: Ändringarna var ogiltiga och kan inte användas (eller något likn.)
Någon som har samma problem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mel0dy
Annars kan man ju bara ändra "maximum processor state" och "minimum processor state" så slipper man starta om...bara en tanke

Vafan gör Minimum-inställningen eg?

Visa signatur

stationär: Athlon 64 X2 4400+ 2,3Ghz | Corsair 6400C4DHX 800Mhz 2Gb | GeCube HD3870 | Gigabyte GA-MA770-DS3 AM2+ | Corsair 550W | HP W2207H | Windows 7 x64
laptop: ASUS UL30VT

Permalänk
Medlem

Beställde mitt ex från webhallen och då stod det den 20:e som datum då den skulle komma in igen. Nu är det ändrat till att det inte finns något datum. Är det någon som har koll på när nästa leverans till butikerna kommer in? Asus David kanske?

Permalänk

Enligt Komplett.se skulle den komma in idag men verkar inte som det eftersom det fortfarande (22:13) står samma status.

Dustinhome hade ett liknande datum förut men har nu ändrat till den 26 Februari.

Webhallen och Alina (tror jag) visar att det inte finns några hos leverantör.

Hur populär är den här datorn igentligen?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janne1
zeroshock köpte jag å det fanns i lager. Dessutom står det fortfarande pendling på min sida... 1,5 mån sen ja fick den

Alright, verkar vara posten som klantat något riktigt rejält här då jag idag fick mail om ännu en bekräftelse på att paketet skickades 1 feb från UK, dock skickas de ju utan trackingnummer, sådär smart kan man tycka... Det kunde ta max TJUGOFEM arbetsdagar fick jag till svar också, trots att det står 15 på hemsidan. Börjar bli lite less ändå, hade ju lätt betalat en extraslant för trackingnummer...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mejpel
Vafan gör Minimum-inställningen eg?

Precis som det låter...
Hur många % av original hastigheten cpu'n ska gå i som minst.
Den ändrar ju hastighet beroende på belastning.

Permalänk
Medlem

Alldeles nyss började hårddisken sitt klickande igen (http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=985...). Den här gången stannade all verksamhet i Windows upp under tio-femton sekunder medan klickandet (omkring tio tydliga klick per sekund, låter nästan som en dålig fläkt) höll på (musmarkören gick att flytta).

Felet är helt omöjligt att reproducera, Scandisk rapporterar inga allvarliga fel, dock tycker jag att det lite för ofta är så att Scandisk måste ordna med felaktiga index i NTFS, och utrymme som allokerats felaktigt. Enligt min åsikt är detta inte acceptabelt för en helt ny hårddisk.

Då till frågan, som inte fick svar tidigare, hur sköter Asus såna här garantifrågor? Jag har ingen större lust att skicka iväg datorn i vad som kan ta veckor, för att en hårddisk ska bytas ut, något jag själv fixar på några minuter. Har Asus i Sverige någon möjlighet till mejkontakt, eftersom jag inte har möjlighet att sköta telefonkontakt under kontorstid? Asus.David får gärna upplysa en vilsen själ.

Visa signatur

Core i5-760 | 4GiB Corsair Dominator DHX+ | Gigabyte GA-P55A-UD3 | Sapphire Radeon HD 5750 1GB Vapor-X | CM 690 II Advanced | OCZ ModXstream 600W | WD Caviar Black 1TB SATA3 | LG L226WTQ-PF
Asus UL30VT | 13.3" | C2D SU7300 1.3 GHz | 4 GiB DDR3 | 500 GB SATA

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fornell
Beställde mitt ex från webhallen och då stod det den 20:e som datum då den skulle komma in igen. Nu är det ändrat till att det inte finns något datum. Är det någon som har koll på när nästa leverans till butikerna kommer in? Asus David kanske?

UL30VT har blivigt super efterfrågad vilket är hur kul som helst, super roligt att så många gillar den här modellen...men de påverkar ju tyvärr också leveranstiden...men vi uppdaterar Distributör och Återförsäljare om leveransdatum varje vecka.
Ett visst antal kommer in estimerat nästa vecka och sedan kommer de in ett gäng till två veckor senare.
Kan tyvärr inte svara på hur fördelningen är på butiker då vi inte kan styra detta. De kommer in i den ordningen butikerna beställt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prs1ne
Alldeles nyss började hårddisken sitt klickande igen (http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=985...). Den här gången stannade all verksamhet i Windows upp under tio-femton sekunder medan klickandet (omkring tio tydliga klick per sekund, låter nästan som en dålig fläkt) höll på (musmarkören gick att flytta).

Felet är helt omöjligt att reproducera, Scandisk rapporterar inga allvarliga fel, dock tycker jag att det lite för ofta är så att Scandisk måste ordna med felaktiga index i NTFS, och utrymme som allokerats felaktigt. Enligt min åsikt är detta inte acceptabelt för en helt ny hårddisk.

Då till frågan, som inte fick svar tidigare, hur sköter Asus såna här garantifrågor? Jag har ingen större lust att skicka iväg datorn i vad som kan ta veckor, för att en hårddisk ska bytas ut, något jag själv fixar på några minuter. Har Asus i Sverige någon möjlighet till mejkontakt, eftersom jag inte har möjlighet att sköta telefonkontakt under kontorstid? Asus.David får gärna upplysa en vilsen själ.

vill reservera mig lite här...detta gäller om de e garantifel på Hårddisken.
Normalt så plockar vi upp hela datorn med bud hos din dörr hemma och reparerar hos vårat service center i Uppsala. Samt levererar tillbaka till dörren.
De finns dock de butiker som är utvalda Asus Center som kan vid garantifel utföra byta av Hårddisk. De som händer då är att om butiken bekräftar fel så beställer de in en ny hårddisk till sig och sedan bestämmer en tid då du kan komma och få hårddisken utbytt.
För att vara neutral mot butikerna då jag inte vet vilka som vill marknadsföra detta så ring våran support så kan de vägleda dig eller ge dig lista på de butiker som erbjuder detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimball
Samma här, beställde 3 case.. kanske är det som fuckar upp då

Skulle bara meddela resten som kanske väntar på sin order att jag fick mina idag! 2v leveranstid är inga problem, men när normalleveransen sker på / de flesta får sina på 3-5 dagar blir man ju otålig/fundersam osv. Supporten var också slöa på sina svar när det väl tog extra tid, vilket är lite trist. Nu kanske det hela beror på posten och då kan jag väl eg. inte klaga på gearzap, men trackingnummer hade ju varit ett alternativ som sagt. Hursom KANON nöjd med mitt Casecrown case: http://www.gearzap.com/casecrown-12-13-3-classic-case-with-po... bra passform och ruskigt smidigt att lätt kunna ha kvar caset runtom datorn när man använder den (tex i föreläsningssalar osv).

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga angående minneskortläsaren. Det står att den stödjer Memorystick bl.a, men det är ju bara SD-kort som passar? Vad är det jag har missat?

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mel0dy
Annars kan man ju bara ändra "maximum processor state" och "minimum processor state" så slipper man starta om...bara en tanke

Då kan du ju bara ändra inom det intervall som bestäms av huruvida du har turbo på eller ej.

Permalänk
Medlem

Hej!

Tänkte köpa en sleeve till min UL30VT. Jag undrar hur passformen är på Cool Bananas? Det tillkommer inga andra utgifter bortsett från priset för produkten, jag tänker på frakt etc?

/S

Permalänk
Medlem

Hejsan! Jag undrar om ASUS UL30 (någon av modellerna) skulle klara av att spela WoW, CS1.6 och CS:S på lite mer än sämsta inställningarna?

I så fall vilken modell?

tack på förhand

Permalänk

UL30VT klarar CS:S på maxade inställningar med mycket god marginal. WoW har jag ingen erfarenhet av, men det finns de som spelat WoW med sämre laptops så du kan vara lugn.

Permalänk
Medlem

Okej, tackar för info!

Inte så att du vet någonstans man kan se hur asusen presterar för WoW?
Också, vilken modell är att föredra för att spela dem spelen, titta på film, surfa och skriva uppsatser:P ?

http://www.dustin.se/pd_5010372453.aspx kanske?

Permalänk

UL30A kan du inte spela såna spel på. Den har för dåligt grafikkort. Det är UL30VT som gäller för spel.

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden som gör så man kan spela på den ena och inte den andra?

Också, finns då UL30VT i svart?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vimax
Vad är skillnaden som gör så man kan spela på den ena och inte den andra?

Också, finns då UL30VT i svart?

VT modellen har två grafikkort, ett för enklare saker och när man vill spara batteri: GMA X4500MHD
Samt ett GeForce G210M som klarar av mer krävande saker så som spel.

Expert är en så länge dom enda som säljer den i svart.

Permalänk
Medlem

WoW lär funka utan större problem med GMA X4500MHD också dock.

Permalänk

Min touchpad reagerar inte ute i vänstra kanten. Någon som har samma problem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sculptured
Min touchpad reagerar inte ute i vänstra kanten. Någon som har samma problem?

Min funkar som den ska.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qwigz
Är det någon som har stött på problemet att screen-brightnes ibland inte går att ändra med snabbknapparna, i p4g är det dock inga problem.

Jag har samma problem, händer ingenting med Fn +F5/F6 =/
Har någon lösningen till detta? Via Controlldeck fungerar det dock..