TSMC fördubblar kapaciteten för 40 nanometer

Permalänk
Melding Plague

TSMC fördubblar kapaciteten för 40 nanometer

Halvledartillverkaren TSMC har problem med övergången till 40 nanometer. Fabrikerna har helt enkelt inte kapacitet nog att tillverka tillräckligt många kretsar. Detta kan dock komma att ändras mot slutet av året.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Efter 28 nanometer planerar TSMC att gå över tilll 22 nanometer, men detta sker först år 2010. Under tiden måste företaget se till att öka kvaliteten på kretsarna för att konkurrera med Globalfoundries, som tillsammans med IBM har lång erfarenhet av att producera komplexa kretsar."

Gå över till 22 nanometer men detta sker först 2010...

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Citat:

Efter 28 nanometer planerar TSMC att gå över tilll 22 nanometer, men detta sker först år 2010.

2011 måste man väl mena?

EDIT:Wyver hann före.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem

Lättare sagt än gjort...
Vi kommer nog att få se ytterligare problem och förseningar med den inställningen. Tillverkarna kan inte fortsätta att minska linjebredderna på samma sätt som förut, för tekniken blir alldeles för dyr (det går inte att massproducera på samma sätt som förut).
Nej - Nu är det nog upp till konstruktörerna att göra smartare saker istället för att bara klämma in mer och mer transistorer på kiselskivorna. Parallelprocessningsmöjligheterna måste utnyttjas mycket bättre i framtiden.

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk

Oväntat stor efterfrågan? Det är väl TSMC som gör 40nm för både AMD och Nvidia och då kan de ju räkna ut med lilltån att efterfrågan på deras kretsar kommer bli stor. (särskilt med tanke på att äldre kretsar fasas ut)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Bättre kapacitet vid slutet av året?
Vilka goda nyheter.. NOT.
Ett år är jäkligt lång tid, dessutom har HD5xx redan varit ute lång tid, vi behöver bättre kapacitet NU.
Och så behöver vi bättre kapacitet nu pga. Fermi..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carl_XII
Lättare sagt än gjort...
Vi kommer nog att få se ytterligare problem och förseningar med den inställningen. Tillverkarna kan inte fortsätta att minska linjebredderna på samma sätt som förut, för tekniken blir alldeles för dyr (det går inte att massproducera på samma sätt som förut).
Nej - Nu är det nog upp till konstruktörerna att göra smartare saker istället för att bara klämma in mer och mer transistorer på kiselskivorna. Parallelprocessningsmöjligheterna måste utnyttjas mycket bättre i framtiden.

Hur menar du nu?
Jag förstår verkligen inte alls.
Det är ju just fler transistorer som ger möjlighet att göra fler saker?
Vad menar du med parallelprocessningsmöjligheterna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Bättre kapacitet vid slutet av året?
Vilka goda nyheter.. NOT.
Ett år är jäkligt lång tid, dessutom har HD5xx redan varit ute lång tid, vi behöver bättre kapacitet NU*.

*för 4 månader sedan.

Rättat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maltek
2011 måste man väl mena?

EDIT:Wyver hann före.

Det står 2012 nu...

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carl_XII
Lättare sagt än gjort...
Vi kommer nog att få se ytterligare problem och förseningar med den inställningen. Tillverkarna kan inte fortsätta att minska linjebredderna på samma sätt som förut, för tekniken blir alldeles för dyr (det går inte att massproducera på samma sätt som förut).
Nej - Nu är det nog upp till konstruktörerna att göra smartare saker istället för att bara klämma in mer och mer transistorer på kiselskivorna. Parallelprocessningsmöjligheterna måste utnyttjas mycket bättre i framtiden.

jag skulle snarare vilja veta hur mycket beräkningskraft som går till spillo av att använda högnivåspråk och dålig kod. där tror jag det finns mycket att hämta =/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naton
jag skulle snarare vilja veta hur mycket beräkningskraft som går till spillo av att använda högnivåspråk och dålig kod. där tror jag det finns mycket att hämta =/

Om vi fortfarande skulle skriva mjukvara i maskinkod (vilket man gör ibland när det är försvarbart) så skulle vi inte vara där vi är idag. Det är helt enkelt bättre att göra det dåligt än att inte göra det för att det skulle ta för lång tid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Bättre kapacitet vid slutet av året?
Vilka goda nyheter.. NOT.
Ett år är jäkligt lång tid, dessutom har HD5xx redan varit ute lång tid, vi behöver bättre kapacitet NU.
Och så behöver vi bättre kapacitet nu pga. Fermi..

Varför köper du inte ett Fermi om du tycker det är bättre?
Eller aaaahaaa, det är "vi" och "dom" som gäller, inte köpa vad som är bäst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carl_XII
Lättare sagt än gjort...
Vi kommer nog att få se ytterligare problem och förseningar med den inställningen. Tillverkarna kan inte fortsätta att minska linjebredderna på samma sätt som förut, för tekniken blir alldeles för dyr (det går inte att massproducera på samma sätt som förut).
Nej - Nu är det nog upp till konstruktörerna att göra smartare saker istället för att bara klämma in mer och mer transistorer på kiselskivorna. Parallelprocessningsmöjligheterna måste utnyttjas mycket bättre i framtiden.

Sandy bridge kommer att vara mer optimerat då de ska minska storleken på kretsen, då antagligen även på antalet transistorer. Prestanda ska trots det vara bättre. Till råga på det ska man slänga in dubbla gpuer så det lär få Fusion att svettas.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Varför köper du inte ett Fermi om du tycker det är bättre?
Eller aaaahaaa, det är "vi" och "dom" som gäller, inte köpa vad som är bäst.

Va?
Var sa jag att ja tycker Fermi är bättre?
Jag förstår ingenting.
Det är klart som korvspad att jag köper det som är bäst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Va?
Var sa jag att ja tycker Fermi är bättre?
Jag förstår ingenting.
Det är klart som korvspad att jag köper det som är bäst.

För 3 1/2 år sen hade AMD övertaget med dåvarande Athlon och X2 serien.

Sen kom Intel core duo processorerna och dominerade. Sen har Intel inte släppt "taget" om marknaden.

Vissa personer är mer för AMD/ATI och en del för Intel eller Nvidia.

Jag köper det som passar mig bäst. Jag är inte så märkesbunden.

Vi får se vad AMD kontrar med, när Fermi kommer.

2012=22nm, parallelprocessning, större bandbredd, stöd för USB 3.0 och SATA III 6.0Gbit/s samt mer integrerad grafik i moderkortet.

Var ska det sluta?

//AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orka16605
Om vi fortfarande skulle skriva mjukvara i maskinkod (vilket man gör ibland när det är försvarbart) så skulle vi inte vara där vi är idag. Det är helt enkelt bättre att göra det dåligt än att inte göra det för att det skulle ta för lång tid.

Jag instämmer till fullo.

Vill även tillägga att det inte finns någon vits med att "uppfinna hjulet på nytt" genom att skriva allt från grunden i en assembler. Bättre att bygga moduler som kan interagera med varandra, såsom högnivåspråk fungerar helt enkelt. Självklart är det _eftersträvansvärt att koden ska vara optimerad, men hellre enkel att förstå och enkel att modifiera._

Visa signatur

Tiden uppenbarar allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Hur menar du nu?
Jag förstår verkligen inte alls.
Det är ju just fler transistorer som ger möjlighet att göra fler saker?

Han kanske syftar på att det inte går att krympa mer snart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Han kanske syftar på att det inte går att krympa mer snart.

Vad menar han för "smartare saker" och "parallelprocessningsmöjligheter" som man ska satsa på istället för att att krympa tillverkningsteknikerna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Vad menar han för "smartare saker" och "parallelprocessningsmöjligheter" som man ska satsa på istället för att att krympa tillverkningsteknikerna?

Undrar jag med faktiskt.

Permalänk

Dagens kompilatorer är väldigt bra på att optimera kod och gör det i de allra flesta fallen långt mycket bättre än vad någon kan skriva koden i assembler.

Det kompilatorer inte kan optimera är däremot dåliga algoritmer, det är programmerarnas jobb att slipa på dem. så de blir effektiva.

Sen ska man komma ihåg att bara för att man har massa kärnor är det inte säkert att man kan använda dem ändå då de problem ska lösa helt inte är möjliga att tråda upp, eller snarare det ger inte någon vinst att tråda upp.

för att ta två exempel.
1. jag ska rita upp en 10 cirklar på skärmen: jag skapar 10 trådar som ritar en cirkel var, detta funkar eftersom det funkar att skriva till olika delar av grafikminnet sammtidigt utan prestanda förlust.

2. jag ska skriva 10 filer till disken. jag skapar en tråd som skriver filerna i ordning. Att tråda denna funktion har inte mycket till prestanda vinst att hämta på att trådas upp. Eftersom filerna måste skrivas i sekvens, samt att läshuvudet bara kan befinna sig på ett ställe i taget.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Walkerboh
Dagens kompilatorer är väldigt bra på att optimera kod och gör det i de allra flesta fallen långt mycket bättre än vad någon kan skriva koden i assembler.

Det kompilatorer inte kan optimera är däremot dåliga algoritmer, det är programmerarnas jobb att slipa på dem. så de blir effektiva.

Sen ska man komma ihåg att bara för att man har massa kärnor är det inte säkert att man kan använda dem ändå då de problem ska lösa helt inte är möjliga att tråda upp, eller snarare det ger inte någon vinst att tråda upp.

för att ta två exempel.
1. jag ska rita upp en 10 cirklar på skärmen: jag skapar 10 trådar som ritar en cirkel var, detta funkar eftersom det funkar att skriva till olika delar av grafikminnet sammtidigt utan prestanda förlust.

2. jag ska skriva 10 filer till disken. jag skapar en tråd som skriver filerna i ordning. Att tråda denna funktion har inte mycket till prestanda vinst att hämta på att trådas upp. Eftersom filerna måste skrivas i sekvens, samt att läshuvudet bara kan befinna sig på ett ställe i taget.

Om SSDn va standard så hade man kunnat tråda...kan jag tänka mig iaf

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

Första 40nm grafikkortet (4770) Släpptes ju för snart ett år sen (April 2009) så tycker de borde fått igång produktionen på 40nm vid det här laget...

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Walkerboh
Dagens kompilatorer är väldigt bra på att optimera kod och gör det i de allra flesta fallen långt mycket bättre än vad någon kan skriva koden i assembler.

Förstår inte varför så många har en sådan uppfattning om assembler, en helt felaktig bild av assembler dessutom. Dagens kompilatorer kan inte på ens komma i närheten av vad en ovan assemblerprogramerare kan, speciellt om man tittar på senaste VC.

Utvecklings tiderna på assemblerprojekt är inte speciellt mycket längre än för andra utvecklingsplattformar. Tror att det stora problemet är att många tror att assembler verktygen fortfarande är av 80-tals standard.

/Morkul

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ScrewFearMe
Om SSDn va standard så hade man kunnat tråda...kan jag tänka mig iaf

Nja, i vissa fall. Lite mer än idag säkert.
Men han tar hårddisken som det enklaste exemplet, bara fördröjningar med att vänta på L3 cachen eller ram-minnet kan göra trådning ineffektivt pga det.

Sen finns det ju många andra saker som gör att trådning inte alltid är den bästa lösningen, men, det kommer att bli mer och mer av det antar jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morkul
Förstår inte varför så många har en sådan uppfattning om assembler, en helt felaktig bild av assembler dessutom. Dagens kompilatorer kan inte på ens komma i närheten av vad en ovan assemblerprogramerare kan, speciellt om man tittar på senaste VC.

Utvecklings tiderna på assemblerprojekt är inte speciellt mycket längre än för andra utvecklingsplattformar. Tror att det stora problemet är att många tror att assembler verktygen fortfarande är av 80-tals standard.

/Morkul

Nu utvecklar ju mest inbyggda system i C och lite i C++ så jag har väl inte full koll på vad som har hänt i assemblervärden, så mitt uttalande var kanske lite taget ur luften, men den erfarenhet jag har av assembler är att jag spenderar 3-4 ggr så lång tid att lösa ett problem som jag lika bra hade kunnat löst i C. Där jag då dessutom får en kod som är portabel till andra plattformar.
De enda gångerna jag de senaste åren har använt mig av assembler har varit för att skriva delar av interrupt hanterare och lite inline kod för att sätta lite olika register som jag inte har kunnat sätta på annat sätt.
Det på PIC, Infinion, Freescale, ARM, och x86 cpuer.
Till det har jag använt bland annat använt kompilatorer från tasking, microchip, GCC och VC.

Jag tror inte att jag har kunnat få bättre prestanda på de applikationer jag har skrivit som har varigt försvarbart med att tiden för projekten hade 3-4 dubblats. Men jag kan ha fel. Så du får gärna upplysa mig om vilka assembler verktyg jag har missat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Första 40nm grafikkortet (4770) Släpptes ju för snart ett år sen (April 2009) så tycker de borde fått igång produktionen på 40nm vid det här laget...

AMD lanserade till och med mobila kretsar till och med tidigare än så, tror de kom vid mars och 4770 lanserades väl vid maj, juni någon gång. Om jag minns rätt dvs.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
AMD lanserade till och med mobila kretsar till och med tidigare än så, tror de kom vid mars och 4770 lanserades väl vid maj, juni någon gång. Om jag minns rätt dvs.

Nää, 4770 släpptes i april.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klimpen2
Nää, 4770 släpptes i april.

Men det var väl inte speciellt lätt att få tag på dem förrän någon gång i juni.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Men det var väl inte speciellt lätt att få tag på dem förrän någon gång i juni.

Nää, jag köpte mitt i augusti och då fanns det inte många.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000