Permalänk
Medlem

Ny spelmus!

Hejsan!

Då var det dags för en ny mus då den gamla håller på att lägga av xD

Prisklassen är väl omkring 300 skulle jag tro
det har jag spanat in på är:

Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0
https://www.inet.se/artikel/6102046/microsoft-intellimouse-ex...

Razer Diamondback 3G Frost Blue
https://www.inet.se/artikel/6101458/razer-diamondback-3g-fros...

SteelSeries Kinzu
https://www.inet.se/artikel/6900976/steelseries-kinzu

Kom gärna med fler förslag

Den ska främst användas till FPS och RTS och såklart sitta fint i handen

Tack i förhand =p

Visa signatur

Desktop Rigg
| Antec Ninehundred II | AMD Phenom II 810 @3.2GHz | NH-U12P | Asus M4A78T-E | 1024x3 1333mhz Corsair | Gigabyte HD4890 | Samsung Spinpoint F1 640GB | Corsair TX650W | Ur funktion för tillfället. Den överlevde inte frakten över atlanten xD

Permalänk
Medlem

Logitech MX518

Absolut bästa jag någonsin haft

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djjokke
Logitech MX518

Lägger också min röst på MX518 !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TechWolf
Lägger också min röst på MX518 !

ja jag med underbar mus! haft massa andra men denna slår fan allt

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!
_____________________________
http://listen.grooveshark.com/ som spotify fast utan nerladdning :)

Permalänk
Medlem

Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0, billig och en av de bästa jag har använt

Visa signatur

Battlefield3:SthlmDoe
Antec P280// Core i7 3930K @ 4.0ghz // 16 Gb Corsair Dominator // Asus Rampage IV Extreme// Asus GTX680 SLI // OS-disk Samsung EVO 250GB// 2x 750gb samsung spinpoint f1// Creative soundblaster X-fi titanium

Permalänk
Inaktiv

En till röst på MX518, världens bästa mus ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TechWolf
Lägger också min röst på MX518 !

lägger även min röst där !

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Tycker 3.0, helt klart ett säkert kort

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

Väl några motiveringar? ( går det att byta skal på mx518:an? xD )

Visa signatur

Desktop Rigg
| Antec Ninehundred II | AMD Phenom II 810 @3.2GHz | NH-U12P | Asus M4A78T-E | 1024x3 1333mhz Corsair | Gigabyte HD4890 | Samsung Spinpoint F1 640GB | Corsair TX650W | Ur funktion för tillfället. Den överlevde inte frakten över atlanten xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dracoth
Väl några motiveringar? ( går det att byta skal på mx518:an? xD )

Du kommer inte vilja byta skal på den, det är kärlek vid första ögonkastet/beröringen

Permalänk

prestandamässigt vinner helt klart ie 3.0 utav de mössen du föreslog.
mx518 har bäst prestanda utav de som nämnts och är även skönast enligt mig. dock har den "mouse prediction" vilket är jävligt synd.

Permalänk
Medlem

Väl just nu verkar MX518 vara det självklara valet men jag undrar om det är kanske värt att lägga på nån hundring för SS Ikari?

Visa signatur

Desktop Rigg
| Antec Ninehundred II | AMD Phenom II 810 @3.2GHz | NH-U12P | Asus M4A78T-E | 1024x3 1333mhz Corsair | Gigabyte HD4890 | Samsung Spinpoint F1 640GB | Corsair TX650W | Ur funktion för tillfället. Den överlevde inte frakten över atlanten xD

Permalänk
Medlem

tycker också om formen som använts vid 518. hade samma form på mösset då jag hade MX 3200 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=110372) keybord+mus och nu har jag nya mösset med samma form, g500. Otrolit bra med g500 är känslighets ändringen vid "vänsterklick", då ja lirar fps och att få ändra vikten är en bra egenskap med.

jag röstar på Logitech G500.

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djjokke
Logitech MX518

Absolut bästa jag någonsin haft

dem må vara bra men fy fruktansvärt vad ful den var.

3.0 är fortfarande bäst enligt mig. har haft 2 st och ska inhandla nr 3 snarast. köpte SS Ikari, va väl helt OK, men bytte tillbaka tillbaka till 3.0 ganska snabbt. har testat skit många möss och musmattor, och oavsett vilken matta du har så kommer 3.0 alltid va skön.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lithen
tycker också om formen som använts vid 518. hade samma form på mösset då jag hade MX 3200 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=110372) keybord+mus och nu har jag nya mösset med samma form, g500. Otrolit bra med g500 är känslighets ändringen vid "vänsterklick", då ja lirar fps och att få ändra vikten är en bra egenskap med.

jag röstar på Logitech G500.

Nja, vad säger du om detta test av denna mus från en annan Sweclockare.

http://www.youtube.com/watch?v=ys-S9u3wlgE

Han får både negativ och positiv acceleration och uppnår malfunction speed (dvs en hastighetsgräns där musen helt slutar reagera när du rör den snabbare än den) vid redan tämligen låga hastigheter.

Vore intressant om du kunde testa för samma sak för att bekräfta eller motsäga och se om det verkligen är musen detta beror på och inte någon dålig tygmusmatta eller något mjukvarurelaterat som orsakar detta.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Nja, vad säger du om detta test av denna mus från en annan Sweclockare.

http://www.youtube.com/watch?v=ys-S9u3wlgE

Han får både negativ och positiv acceleration och uppnår malfunction speed (dvs en hastighetsgräns där musen helt slutar reagera när du rör den snabbare än den) vid redan tämligen låga hastigheter.

Vore intressant om du kunde testa för samma sak för att bekräfta eller motsäga och se om det verkligen är musen detta beror på och inte någon dålig tygmusmatta eller något mjukvarurelaterat som orsakar detta.

Jag har gjort testet på andra musmattor och mitt träbord, man får alltid samma resultat. Det är inte mjukvarurelaterat, annars skulle mx518 i del 2 av testet ha samma problem.

Jag vet även att det finns många andra med samma problem med G500an: http://logitech.lithium.com/t5/G-Series-Mice/I-need-help-upda...
Jag har även hört om problemet från folk med andra möss med samma avago 9500 sensor som steelseries xai och g9x.

mitt tips om du ska köpa en gamingmus: håll dig väldigt långt borta från laser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dracoth
Hejsan!

Då var det dags för en ny mus då den gamla håller på att lägga av xD

Prisklassen är väl omkring 300 skulle jag tro
det har jag spanat in på är:

Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0
https://www.inet.se/artikel/6102046/microsoft-intellimouse-ex...

Razer Diamondback 3G Frost Blue
https://www.inet.se/artikel/6101458/razer-diamondback-3g-fros...

SteelSeries Kinzu
https://www.inet.se/artikel/6900976/steelseries-kinzu

Kom gärna med fler förslag

Den ska främst användas till FPS och RTS och såklart sitta fint i handen

Tack i förhand =p

Rekommenderar MX518. Har haft i flera år, och känns fortfarande som ny.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MikeHaggarKJ
Jag har gjort testet på andra musmattor och mitt träbord, man får alltid samma resultat. Det är inte mjukvarurelaterat, annars skulle mx518 i del 2 av testet ha samma problem.

Jag vet även att det finns många andra med samma problem med G500an: http://logitech.lithium.com/t5/G-Series-Mice/I-need-help-upda...
Jag har även hört om problemet från folk med andra möss med samma avago 9500 sensor som steelseries xai och g9x.

mitt tips om du ska köpa en gamingmus: håll dig väldigt långt borta från laser.

Jag är helt säker på att det du skriver inte stämmer för Naosen eftersom jag själv testat den.
Naosen är klart bäst i familjen av möss som har denna sensor.
Det finns dessutom saker som är unikt just för Naosen, såsom att kunna ändra avläsningshöjd för sensorn, vilket kan behövas beroende på underlag och hur höga musfötter man har.
På länken du ger verkar folk söka efter bättre firmware till G500:an. Dålig firmware kan mycket väl bidra till problemet.

Jag är väldigt kräsen vad gäller gamingmöss och Naosen ser jag som den klart bästa spelmusen på marknaden vad gäller allt (möjligen med undantag av priset).

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

vad jag läst i reviews så klarar g500's laser hastighet på 4m/s och acceleration på 30G, borde väl räcka?

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem

har haft massor av möss genom åren senaste 310,500,518.
3.0 hade jag bara i 2 veckor gillade formen men rent för plastig och lågbudget enligt min åsikt så jag köpte en adder istället samma sköna form som ms3.0 fast bättre kvalitet på optik,knappar,scroll etc..
mitt förlag blir addern

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=144059

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Lägger även min röst på MX518

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Disclose
dem må vara bra men fy fruktansvärt vad ful den var.

Smaken är som baken men jag håller med om att det finns snyggare..

Permalänk

Razer gör bra möss, men Diamondback 3G är tamigfan inget å hänga i julgranen. är inne på mus nr. 2 av den modellen (fick en ny efter att den första pajade) och nu sitter jag här, sedan 6 månader tillbaka med en mus vars scrollerhjul inte funkar. och såklart så får jag ingen scervice på den från razer heller eftersom att den inte var köpt via deras egna online butik.....

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk

Har inte exakt koll på hur mycket ikari optical kostar men den är helt underbar annars

Permalänk

Jag skulle också rösta på MX518. Det enda dåliga med den är att den är så vanlig...

Permalänk
Medlem

I prisklassen 300 kr så är det MX518 och Ikari optical som gäller om man vill ha det rent tekniskt bästa.
Har dock för mig att båda har sk prediction inbyggt, vilket sabbar en del för precisionen.
Jag har bara använt Ikari Optical. Det är i stort sett en bra mus. Formen är mycket skön. En nackdel är att den lätt blir klibbig om man har handsvett.
Byggkvalite'n verkar inte heller super. Ger ett lite plastigt intryck och har talas om mång amåndagsexemplar.

Kinzu avråder jag ifrån. Har hört hemska historier och sett test där skipping, negativ och positiv acceleration förekommer rikligt..

Intellimouse explorer 3.0 avråder jag också ifrån pga dess dåliga tekniska kvalifikationer. Låg polling rate och DPI och redan i slutet av 2006 var den hästlängder efter dåtidens bästa möss(tex Mx 518) vad gäller malfunction speed och dylikt i det enorma mustest som gjordes av Esreality då.

Diamondback vet jag för lite om. Har hört folk både risa och rosa den.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Man kan ändra polling raten även om musen inte stöder det officiellt (googla det).
inte för att det gör någon skillnad på de flesta möss (det är tekniskt omöjligt att märka skillnaden mellan lagg av an 125hz och 1000hz mus på en 120hz skärm och givetvis då också på 60hz skärmar). Men på IE3.0 ökar det faktiskt max tracking rates så på den är det nödväntigt för de flesta.
Den låga DPIn skadar endast om man kör med mycket hög sens.

IE3.0 är en fantatiskt mus.

Permalänk
Avstängd

Kinzu utav dom om du inte behöver sidoknapparna. Utan tvekan.
518 är en bra mus om du tycker om formen. Jag HATAR formen på den och får ont i näven efter någon timme.

IE3.0 är en gammal trotjänare man spelade många år men. Men för RTS, inte en chans att jag skulle spela med den musen.

G500 är skit om du är lågsens. Kör du hög sens kvittar det nästan vilken du väljer då du inte kommer uppleva tracking problem.

Jag har i runda slängar 12 möss lr något hemma.
Mina favoriter är Deathadder V1 (Respawn har problem) och Xai (Kinzu bättre men vill ha sidoknappar till spel som wow)
Xai har småproblem men fungerar bra på 9HD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Kinzu utav dom om du inte behöver sidoknapparna. Utan tvekan.
518 är en bra mus om du tycker om formen. Jag HATAR formen på den och får ont i näven efter någon timme.

IE3.0 är en gammal trotjänare man spelade många år men. Men för RTS, inte en chans att jag skulle spela med den musen.

G500 är skit om du är lågsens. Kör du hög sens kvittar det nästan vilken du väljer då du inte kommer uppleva tracking problem.

Jag har i runda slängar 12 möss lr något hemma.
Mina favoriter är Deathadder V1 (Respawn har problem) och Xai (Kinzu bättre men vill ha sidoknappar till spel som wow)
Xai har småproblem men fungerar bra på 9HD.

Jag såg någon på youtube testa Kinzu angående skipping och positiv och negativ acceleration. Han fick bedrövliga resultat och med vad jag såg så skulle det innebära att musen var helt oanvändbar i spel.
Men eftersom du verkar gilla den och verkar kunna en del så undrar jag lite om du kan återskapa problemet eller om det usla testet jag såg berodde på annat såsom underlag, andra hårdvaraproblem och mjukvaruproblem.

Jag undrar lite eftersom det verkar som att folk säger så totalt olika saker om samma möss (inte bara just i detta fall, utan även vad gäller andra möss).

Vi har ju också G500 där MikeHaggarKJ här på forumet gjort ett test på youtube där G500 får lika dåliga resultat som Kinzu. Att få accelerationsproblem med G500 verkar dock vanligt, men även här verkar det variera otroligt mellan användare.

Sedan skriver du att du gillar Xai som bygger på samma sensor som G500.
Därför vore det också intressant att jämföra dessa och se om resultaten bli desamma för mössen, vilket låter konstigt om du gillar den ena med säger att den andra är skit (för lågsens).

Vad jag egentligen försöker komma fram till är om det finns något rättvist sätt att jämföra möss vad gäller negativ+positiv acceleration, max perfect control speed, malfunction speed, skipping osv.

Att bara ta en godtycklig dator och godtyckligt musmatta och ta den mjukvara + firmware man råkar ha + de mjukvaruinställningar man råkar ha och testa ger inte en rättvis bild för fem öre.
Olika typer av möss läser av olika bra på olika mattor. De läser av olika bra beroende på sensorns avstånd till underlaget och om man har extra glides eller inte. Olika "dolda" eller glömda inställningar i mjukvaran/drivarna kan göra att mössen fungerar radikalt olika.
Det blir lite som att nu ska vi jämföra en traktor, en porsche, en beach buggy och en skoter vad gäller hur bra deras vägkontakt är. Vi väljer att utföra testet på en åker...

Om man skulle kunna enas om någon bra testmetod skulle man kunna göra ett stort test här på sweclockers där folk verkligen kan läsa vad olika möss presterar. Sånt mer objektivt saknas tyvärr i de flesta rescensioner där man bara kan läsa "Den här musen känns bra osv.."

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.