Enkel laptop - 1001HA / 331c-1000SO

Permalänk
Medlem

Enkel laptop - 1001HA / 331c-1000SO

Tjenare!

Behöver en väldigt enkel laptop för följande:

• Surfa

• Youtube

• Mail

• Chat --> IRC/MSN

• DVD filmer då och då

• Flash-applikationer och kanske flash-spel

Tänkte först på 1001HA, en Asus Netbook: ~2300 SEK.

Senare såg jag att Compaq Mini 311c-1000SO är cirka 700 kr dyrare men innehåller Nvidia Ion och större skärm. (~3000 SEK)

Är det värt 700 kr mer för detta? Har ni någon erfarenhet av dessa två laptops?

Permalänk

Re: Enkel laptop - 1001HA / 331c-1000SO

Citat:

Ursprungligen inskrivet av qsx
Tjenare!

Behöver en väldigt enkel laptop för följande:

• Surfa

• Youtube

• Mail

• Chat --> IRC/MSN

• DVD filmer då och då

• Flash-applikationer och kanske flash-spel

Tänkte först på 1001HA, en Asus Netbook: ~2300 SEK.

Senare såg jag att Compaq Mini 311c-1000SO är cirka 700 kr dyrare men innehåller Nvidia Ion och större skärm. (~3000 SEK)

Är det värt 700 kr mer för detta? Har ni någon erfarenhet av dessa två laptops?

Äger sedan igår en 311c och är väldigt nöjd!

Kan tyvärr inte jämföra med 1001ha då jag inte suttit vid en sån förut.

Om man är väldigt känslig för fläktljud och glansig skärm så bör man leta efter någon annan. Nu låter ju inte fläkten så överdrivet mkt men man märker att den öka i varv rätt ofta.
I övrigt så är det riktigt stabil, inte plastig även om den ser lite grann så ut. Tangenterna är ganska platta så för vissa kanske det kan vara lätt att trycka fel. Men å andra sidan så är tangenterna stora(92% av ett vanligt t-bord om jag inte minns fel) så det är ett stort + enligt mig.

Har inte spelat något på den så jag kan inte uttrycka mig om den biten.

Har läst att batteriet håller ca 3,5h om man kollar på film. Dock inget som jag själv kan bekräfta.

Det jag var ute efter var en lite smidig dator som hade hdmi som gjorde att valet föll på denna dator.

+Skarp skärm(dock glansig)
+Fixar hd-filmer utan problem
+HDMI(underbart när man ha plasma eller lcd)
+Inget knakande eller brakande även om första intrycket kan vara att den ser lite plastig ut

-Kanske lite högt fläktljud
-Glansig skärm(om man nu stör sig på det)

Så om det är värt 700:- är upp till var och en att avgöra. Jag ångrar mig iaf inte då jag tycker att den här är piggare än andra netbooks som jag har testat.

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | Dell Alienware AW3225QF 4K QD-OLED | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Sennheiser HD 560S med V-MODA BoomPro Mikrofon |
Keychron K4 Pro QMK/VIA RGB Hot Swap K Pro Brown | Logitech Pro X Superlight | Keychron K4 Pro QMK/VIA RGB Hot Swap K Pro Brown | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III