Permalänk
Medlem

Mp3 programmering?

Skulle vilja lära mig lite om att programmera mp3 osv! Men jag har inte hittat nån bra sida med information om hur man spelar upp osv. Jag har tänkt att använda det till c++ så inget vb eller Delphi!

EDIT: Jag är kass på att förklara men det jag vill göra är att spela upp mp3 som typ winamp! Alltså en mp3 spelare!

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Hedersmedlem

Programmera mp3??
Vill du göra en spelare? (typ winamp...)

har för mig att det finns lite kod för att spela up mp3:or plus lite annat på www.gametutorials.com . Vet dock inte hur det funkar eller så...

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det finns kode till en mp3-decoder nån stans..kommer inte bara ihåg var

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Liten lätt varning. Det finns en massa patent och sånt som kan få en att hamna i massa trubbel..

Saxat från fmod.org
Note that FMOD does not include a free license to distribute MP3 in your product. In an agreement with Thompson Multimedia, FMOD is allowed to distribute the mp3 decoder as long as the end user has made the necessary royalty payment to Thompson. More information is at http:// www.mp3licensing.com. There is now a 'game license' which only costs $2500 per title. Note that FMOD supports ogg vorbis and wma which are valid alternatives to mp3. (and better quality)

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matricks
Note that FMOD supports ogg vorbis and wma which are valid alternatives to mp3. (and better quality)

Rätt kul att fmod blivit så förbannade på Thomson att de faktiskt rekommenderar wma framför mp3. Att wma skulle låta bättre är ju knappast sanningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Rätt kul att fmod blivit så förbannade på Thomson att de faktiskt rekommenderar wma framför mp3. Att wma skulle låta bättre är ju knappast sanningen.

Dom syftar nog på ogg vorbis

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel

Tja man har ju hört att 64kbits wma ska låta rätt acceptabelt jämfört med 64kbits mp3...

Ibland får man kompromissa lite för att spara på filstorleken... Har börjat rippa i 96kbits till min cd-mp3-spelare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matricks
Liten lätt varning. Det finns en massa patent och sånt som kan få en att hamna i massa trubbel..

Saxat från fmod.org
Note that FMOD does not include a free license to distribute MP3 in your product. In an agreement with Thompson Multimedia, FMOD is allowed to distribute the mp3 decoder as long as the end user has made the necessary royalty payment to Thompson. More information is at http:// www.mp3licensing.com. There is now a 'game license' which only costs $2500 per title. Note that FMOD supports ogg vorbis and wma which are valid alternatives to mp3. (and better quality)

Alltid är det nåt som ska hindra en från att slutföra sitt projekt!
Och stackars Thompsons som tror att lilla jag tänker paya dom en massa pengar för att använda fmod. Aldrig i livet!!!!!!! Då skriver jag hellre en egen decoder i assembler *LOL* än betalar dom!

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opteron

Alltid är det nåt som ska hindra en från att slutföra sitt projekt!
Och stackars Thompsons som tror att lilla jag tänker paya dom en massa pengar för att använda fmod. Aldrig i livet!!!!!!! Då skriver jag hellre en egen decoder i assembler *LOL* än betalar dom!

Jomen det är tydligen så att själva avkodningen använder sig av nåt som är patenterat så du kommer inte undan om du så sjunger låten med utgång från datat sparat i mp3-filen...

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Hedersmedlem

Eller så använder man öppna och fria format så som Ogg Vorbis som dessutom är bättre.

Permalänk

mp3 har inte så jävla bra qvalitet som folk tror, jämför noga med en vanlig cd spelare så hör man skilnaden, om man inte är lite smått tondöv förstås...

Visa signatur

Våga inte ens prata filosofi med mig...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IamFenster
mp3 har inte så jävla bra qvalitet som folk tror, jämför noga med en vanlig cd spelare så hör man skilnaden, om man inte är lite smått tondöv förstås...

Beskriv skillnaden. vid vilken bitrate gäller detta? vilken encoder är använd? hur är spåret rippat? vilken decoder används? vilket ljudkort används? är de kopplade på samma sätt till stereon?

Och jämför hellre wav vs. mp3, annars är det för mycket annat som kan skilja..

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quizor
... Ogg Vorbis som dessutom är bättre.

Därom tvistar de lärde må jag säga.

IamFenster: Att jämföra ljudkvaliteten på en MP3:a genom en dators ljudkort mot ljudet från en CD i en professionell ljudanläggning är ganska meningslöst. Rippa en skiva med EAC, komprimera den till MP3 med Lame (använd en vettig preset), konvertera om den till wave och bränn ner den på en audio-CD. När du sen jämför denna skiva med originalet tror jag inte du är så övertygad längre. Faktum är att en CD-skiva innehåller betydligt mycket mer information än vad våra relativt dåliga mänskliga öron kan tyda.