Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Medlem

Ja precis som sagt ovan så menade jag en crosstrainer. Jag är i valet om jag ska börja försöka bli av med 3-4kg eller om jag ska bulka muskler. Har de senaste kört crosstrainer i 30minuterspass med tung belastning. Det jag undrar är hur min kropp kommer utvecklas utseendemässigt om man fortsätter träna denna typ av träning en bra tid framöver? Kommer musklerna att växa eller kommer fettet minska eller är det helt enkelt ren konditionsträning?

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkspear
Ja precis som sagt ovan så menade jag en crosstrainer. Jag är i valet om jag ska börja försöka bli av med 3-4kg eller om jag ska bulka muskler. Har de senaste kört crosstrainer i 30minuterspass med tung belastning. Det jag undrar är hur min kropp kommer utvecklas utseendemässigt om man fortsätter träna denna typ av träning en bra tid framöver? Kommer musklerna att växa eller kommer fettet minska eller är det helt enkelt ren konditionsträning?

allt handlar om ditt dagliga kcal intag.
hamnar du på ett kcal överskott trotts att du kört crosstrainer,så går du inte ner ett smack trotts att du trampat på den som en tok.
muskler växer ej om man inte ligger på kcal överskott och man går ej ner i vikt om man inte ligger på kcal underskott.
så man kan säga (som sagt) att det är kcal som avgör.
summan av kardemumman,man kan omöjligt säga hur du kommer utvecklas under en tids användande,mer än möjligtvis bättre kondition.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
allt handlar om ditt dagliga kcal intag.
hamnar du på ett kcal överskott trotts att du kört crosstrainer,så går du inte ner ett smack trotts att du trampat på den som en tok.
muskler växer ej om man inte ligger på kcal överskott och man går ej ner i vikt om man inte ligger på kcal underskott.
så man kan säga (som sagt) att det är kcal som avgör.
summan av kardemumman,man kan omöjligt säga hur du kommer utvecklas under en tids användande,mer än möjligtvis bättre kondition.

Jo jag är medveten om det men jag tänker främst på om man bygger större muskler eller om man bygger uthålligare muskler? Förutsatt att man har kcal+ då

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Har du tänkt köra 5 dagar i veckan?

Aa men behöver inte vara gym varje dag då jag tar svängen ner i cardiorummet å trampar lite cykel eller någon av dom andra maskinerna.

davidrone: inte helt utan men jag behöver inte köra så mycket, jag har sjukt mycket muskler på benen. dessutom håller jag igång dom på löpbandet/cykeln.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkspear
Ja precis som sagt ovan så menade jag en crosstrainer. Jag är i valet om jag ska börja försöka bli av med 3-4kg eller om jag ska bulka muskler. Har de senaste kört crosstrainer i 30minuterspass med tung belastning. Det jag undrar är hur min kropp kommer utvecklas utseendemässigt om man fortsätter träna denna typ av träning en bra tid framöver? Kommer musklerna att växa eller kommer fettet minska eller är det helt enkelt ren konditionsträning?

Står inför samma sak ungefär, vill förlora kanske 3kg. Förlora den extra vikten ger en mycket mer definierad kropp och du kommer omöjligt kunna träna upp dig tillräckligt för att kompensera upp den extra vikten med muskelmassa.

Jag kommer att satsa på att bibehålla musklerna och förlora lite vikt. Försöka prioritera upp en del kondition nu under sommartiden mot förlusten av att av gympassen.

Crosstrainer lär primärt ge dig cardio träning, i.e. du kommer inte bygga speciellt mycket muskler men kommer bränna fett och förbättra kondition. Men ligger du på energiöverskott kommer du kanske bygga en del muskler också, beror lite på hur din nuvarande fysik ser ut förstås.

(har ingen stenkoll på detta dock, någon mer kvalificerad får gärna inflika något / rätta mig)

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Aa men behöver inte vara gym varje dag då jag tar svängen ner i cardiorummet å trampar lite cykel eller någon av dom andra maskinerna.

davidrone: inte helt utan men jag behöver inte köra så mycket, jag har sjukt mycket muskler på benen. dessutom håller jag igång dom på löpbandet/cykeln.

Tips på överkroppsträning:
Simmning. Så du håller igång överkroppen. Nästan lika effektivt som cyklingen för benen.

Visa signatur
Permalänk

Riktigt skönt att börjat träna!
Kör 3 gånger i veckan och har gjort det i 2 veckor nu, går på sportlife och kör inte något speciellt schema utan jag brukar köra en maskin 3 gånger varje gång

Hur viktig är maten egentligen om man inte tränar så extremt seriöst utan bara vill ta bort några kilon och bygga på överkroppen?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Riktigt skönt att börjat träna!
Kör 3 gånger i veckan och har gjort det i 2 veckor nu, går på sportlife och kör inte något speciellt schema utan jag brukar köra en maskin 3 gånger varje gång

Hur viktig är maten egentligen om man inte tränar så extremt seriöst utan bara vill ta bort några kilon och bygga på överkroppen?

Vill man minska i kroppsvikt eller öka muskelmassa är kosten A och O.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgart
Vill man minska i kroppsvikt eller öka muskelmassa är kosten A och O.

Några tips? Lagar alltid mat hemma och äter Pizza m.m. väldigt sällan.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Några tips? Lagar alltid mat hemma och äter Pizza m.m. väldigt sällan.

Svårt att säga generellt då det är ett mkt stort ämne. Du måste hålla dig på kaloriunderskott.

För att veta att du gör det måste du dels ta reda på vad ditt basala energibehov är.

Det kan du göra tex här http://markazits.com/diet/bmi.php

Sen måste du veta att du äter under det. ca 500 kcal om dagen i underskott är vad jag ser folk föreslå mest.

Personligen skulle jag under viktnedgång hållt en kost på högt proteinintag. Eftersom du vid denna perioden vill behålla så mkt muskelmassa som möjligt.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson

Hur viktig är maten egentligen om man inte tränar så extremt seriöst utan bara vill ta bort några kilon och bygga på överkroppen?

maten avgör allt,oavsett seriöst eller oseriöst.
näst efter det kommer vilan.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
näst efter det kommer vilan.

Pratar vi energiförbrukning är ju mindre vila bättre. Eller menade du något annat?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Återhämtning är viktigt? Om man får för sig att mer alltid är bättre och står och bicepscurlar varje dag lär man inte få några grovfa armar.

Om man ligger på kaloriunderskott är det dessutom rimligt att anta att man hämmar återhämtningsförmågan ytterligare.

Men att kost och vila skulle vara de två viktigaste delarna vettefan, kanske att kosten är viktigast för viktnedgång men det som de flesta missar på är ändå för låg frekvens (man går och tränar lite då och då, någon gång varannan vecka) eller att man helt enkelt fistränar, att man inte vågar ta i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Pratar vi energiförbrukning är ju mindre vila bättre. Eller menade du något annat?

Tror han menar i muskelbyggande syfte.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
Återhämtning är viktigt? Om man får för sig att mer alltid är bättre och står och bicepscurlar varje dag lär man inte få några grovfa armar.

Om man ligger på kaloriunderskott är det dessutom rimligt att anta att man hämmar återhämtningsförmågan ytterligare.

Men att kost och vila skulle vara de två viktigaste delarna vettefan, kanske att kosten är viktigast för viktnedgång men det som de flesta missar på är ändå för låg frekvens (man går och tränar lite då och då, någon gång varannan vecka) eller att man helt enkelt fistränar, att man inte vågar ta i.

på gymmet bryter man bara ner musklerna,det är under vilan som man ger dom en chans att repareras och växa om man ger dom en anledning till att göra det,dvs att man sköter kosten ok.
men visst,själva styrketräningen är viktigt det med,tränar man fel,så blir ju resultaten lidande där med.
men oavsett vad,dålig träning eller bra träning,så är det kosten och vilan/återhämtningen som avgör om man får bra eller dålig muskeltillväxt.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
på gymmet bryter man bara ner musklerna,det är under vilan som man ger dom en chans att repareras och växa om man ger dom en anledning till att göra det,dvs att man sköter kosten ok.
men visst,själva styrketräningen är viktigt det med,tränar man fel,så blir ju resultaten lidande där med.
men oavsett vad,dålig träning eller bra träning,så är det kosten och vilan/återhämtningen som avgör om man får bra eller dålig muskeltillväxt.

Poängen är väl att man måste sköta alla delar vettigt om man vill ha goda resultat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
Poängen är väl att man måste sköta alla delar vettigt om man vill ha goda resultat.

exakt:)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Vila, d.v.s. 300grams Chipspåse, 2L coca cola & en bra film is the shit för en vältränad kropp! Det är just detta felet många gör

Skämt åsido jag håller på att deffar nu, det går bra. Det enda jag funderar på är om det är dumt att köra för hårt under deffen, kan detta ha negativ verkan? Jag bryter ner muskler, men energi till att bygga upp dem igen är det dåligt på.
Jag brukar inta något lätt under träningen så att jag inte ska känna av näringsbrist i form av yrsel.
*edit*
Ett problem jag har är att jag har svårt att göra något inom träning "halvdant"(jag kommer ej på ordet), vilket innebär att jag kanske deffar lite väl hårt. (vilket kan ha negativ verkan på mina små söta älsklingar) Men ändå att bara dra ner på lite kalorier tycker jag är svårare att dra ner på mycket, då resultatet går så sakta.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Vila, d.v.s. 300grams Chipspåse, 2L coca cola & en bra film is the shit för en vältränad kropp! Det är just detta felet många gör

Skämt åsido jag håller på att deffar nu, det går bra. Det enda jag funderar på är om det är dumt att köra för hårt under deffen, kan detta ha negativ verkan? Jag bryter ner muskler, men energi till att bygga upp dem igen är det dåligt på.
Jag brukar inta något lätt under träningen så att jag inte ska känna av näringsbrist i form av yrsel.
*edit*
Ett problem jag har är att jag har svårt att göra något inom träning "halvdant"(jag kommer ej på ordet), vilket innebär att jag kanske deffar lite väl hårt. (vilket kan ha negativ verkan på mina små söta älsklingar) Men ändå att bara dra ner på lite kalorier tycker jag är svårare att dra ner på mycket, då resultatet går så sakta.

Jag har aldrig deffat själv men generellt förestråkas väl tung styrketräning undertiden. Tunga vikter.

Detta för att behålla så mkt som möjligt av dina muskler under viktsänkningen.

Givetvis en deffkost också.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Tips på överkroppsträning:
Simmning. Så du håller igång överkroppen. Nästan lika effektivt som cyklingen för benen.

Har simmat och kloret är inge trevligt på kroppen.

Nu har det snart gått en vecka med förkylningen, när är det okej att hoppa in på gymmet utan att det kan ge några biverkningar så att säga
Öronen känns lite svullna och har förfärlig snuva med ganska trögflytande snor annars inte ont i varesig kropp, hals eller öron och ingen feber.

Lär fortsätta min dagliga dos av x antal vitlökar, vitaminer, bra mål av mat och minst någon liter vatten några dagar till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Har simmat och kloret är inge trevligt på kroppen.

Nu har det snart gått en vecka med förkylningen, när är det okej att hoppa in på gymmet utan att det kan ge några biverkningar så att säga
Öronen känns lite svullna och har förfärlig snuva med ganska trögflytande snor annars inte ont i varesig kropp, hals eller öron och ingen feber.

Lär fortsätta min dagliga dos av x antal vitlökar, vitaminer, bra mål av mat och minst någon liter vatten några dagar till.

Alla har nog olika gränser för det där. Antar att det du är rädd för är inflamationer. Själv drar jag gränsen vid typ feber, illamående.

Är jag snuvig bryr jag mig inte. Men det är givetvis sammanhanget som avgör. Man måste ju känna sig sugen på att träna med, det får ju inte vara så att ens stundande hälsa är jobbigare än vikterna på gymmet när man är där.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk

Ett par chinsfilmer:

Slarvig 4a på KV+50kg:

Bättre 5a på KV+30kg utan remmar, set 5 av 8:

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Ett par chinsfilmer:

Slarvig 4a på KV+50kg:

Bättre 5a på KV+30kg utan remmar, set 5 av 8:

Grymt!
På mitt gym så var vi ett redskap där man kan dra av några kilo från sin kroppsvikt med samma övning, denna hade jag glömt bort. (Det är en platta under som hjälper till och lyfter.)
Det blir den på nästa pass, kanske jag klarar lika många reps med -50kg

Nej detta är något som jag vill kunna, först då min egen vikt. Ingen aning om vad jag klarar idag, mer än att jag med redskap som man drar ner klarar min kroppsvikt. Men det blir kanske lite krångligare med denna.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgart
Alla har nog olika gränser för det där. Antar att det du är rädd för är inflamationer. Själv drar jag gränsen vid typ feber, illamående.

Är jag snuvig bryr jag mig inte. Men det är givetvis sammanhanget som avgör. Man måste ju känna sig sugen på att träna med, det får ju inte vara så att ens stundande hälsa är jobbigare än vikterna på gymmet när man är där.

Simma är bra träning, när jag simma var det alltid 20x pensionärer där som simma på bra sen när dom gick upp ur badet fick dom kräla in i omklädningsrummet i princip, kloret är ingen höjdare fick utslag kunde bara simma var 3e dag vilket kändes bittert och slöseri med pengar.

Vem är inte rädd för inflamationer när det kommer till träning? , har för mig jag läste att om man har ont i kropp, näsa eller öron eller har feber så ska man direkt avstå annars är det pefekt med lättare träning då förkylningen går över fortare.
Har som sagt spelat x antal basketmatcher under ungdomen med lättare förkylning, fick knarka haldtabletter under matchens gång så man kunde andas
Blir nog 1timma på motionscykeln imorgon då anstränger man inte hjärtat för hårt iaf då pulsen ligger runt 120-130.

Permalänk
Medlem

Alright, har en liten fråga här bara.
Hur långt kommer man med två stycken hantlar med x i vikt på varje.
Kan jag träna det mesta med dom? t ex armar, bröst, axlar, rygg? Har en bänk också.
Ska precis flytta så inte så nära till gymmet längre.
Har inte tänkt att bli någon biff, utan bara ha lite mer koll på kroppen (överkroppen).

Så vad tror ni, går det att göra något med hantlar blandat med diverse chinsövningar, armhävningar o situps?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sebbeharry
Alright, har en liten fråga här bara.
Hur långt kommer man med två stycken hantlar med x i vikt på varje.
Kan jag träna det mesta med dom? t ex armar, bröst, axlar, rygg? Har en bänk också.
Ska precis flytta så inte så nära till gymmet längre.
Har inte tänkt att bli någon biff, utan bara ha lite mer koll på kroppen (överkroppen).

Så vad tror ni, går det att göra något med hantlar blandat med diverse chinsövningar, armhävningar o situps?

Du kan träna det mesta med hantlar. BIceps, triceps, ländrygg, övre rygghalvan, lats, traps, axlar,

ben kan du också träna men ben kan bli lite trist att köra med hantlar .Jag tränade själv hemma med hantlar och skivstång (dock utan bänk) för något år sen innan vår lilla by fick ett gym. Jag kände mig dock rätt begränsad. Men jag hade å andra sidan ingen bänk, en bänk gör mkt. Men om du redan har en bänk hade jag skaffat mig en skivstång också.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Halloj, skulle behöva lite råd från bättre vetande.
Jag tänkte att jag skulle börja träna för att gå ner rejält i vikt, men efter att ha läst runt lite på internet så ska man tydligen till min förvåning endast gå på diet när man ska tappa vikt.

Jag har alltid trott att maten + träningen ger effekt, och så är det väl, eller? Antar att de som skrivit så tror att man äter mycket mer av samma kost som man ätit innan för att man blir hungrigare när man tränat?

Hade i alla fall tänk att börja lugnt med två pass på gymmet i veckan (mest för att jag inte har tillgång till mer) och så jogga någon morgon eller två innan frukost, då det tydligen ska ge bättre effekt då kroppen inte har någon föda att förbränna.

Hur låter mitt resonemang för en ung kille som skulle klassa in på den grova överviktsdelen på vågen? Har rätt dålig baskondition men brukar ha lätt för att träna upp den, i alla fall var den det när jag spelade fotboll för 2-3 år sedan

Något kosttilskott eller dy. tror jag inte jag vågar mig på, och det behövs väl inte i min omfattning, men ska börja äta mer fett och försöka dra ner på kolhydraterna så mycket som möjligt.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

Vill du behålla muskelmassan när du går ner i vikt så är det styrketräning+diet som gäller. All form av konditionsträning kommer bryta ner musklerna (HIIT möjligtvis till mindre grad).

Hursomhelst så är dieten det viktiga. Personligen kör jag intermittent fasta och det passar mig perfekt.

Permalänk

1mike20:

Det handlar väl om vad man har för definition på ordet diet.

Enligt ne så är inte kostvanor med minskat kalorienivå en diet:
http://www.ne.se/diet/1136476

Annars bör alla se över maten oavsett vilket stadium man är i, maten är det viktigaste för att både bygga muskler och kunna gå ner i vikt. (äter man för mycket så klarar man inte av att "bränna bort" det)

Mitt råd till de som ska hårdbanta är att göra allt som bränner kalorier, visst finns det metoder som är bättre för musklerna än andra, men man måste inse att man inte är i den bästa formen.

Angående kosttillskott, så kan det inte vara dumt att ha en bantningsdiet hemma, i reserv om man skulle känna av yrsel/mycket hunger och snabbt behöver få i sig något.
Annars går det lika bra att äta mindre.

Mitt tips till grövre överviktiga är att gör allt vad ni kan för att bränna kalorier, jogga, gå, cykla etc. Var dock inte dum och börja stenhårt med något och få skador, utan börja lugnt. Sedan är det ofta bättre att ta en promenad varje dag än en skitlång en dag och därefter vila i några dagar. Inte för att det skulle förbränna mer fett, utan att man troligen orkar mer.

Angående dra ner på kolhydrater och äta mer fett så är det LCHF metoden och den går hitta lite information om, jag själv är tveksam till denna och fördrar kalorie in - kalorie ut metoden.
http://www.fitnessgym.se/artikel/lchf-metoden

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
1mike20:

Det handlar väl om vad man har för definition på ordet diet.

Enligt ne så är inte kostvanor med minskat kalorienivå en diet:
http://www.ne.se/diet/1136476

Annars bör alla se över maten oavsett vilket stadium man är i, maten är det viktigaste för att både bygga muskler och kunna gå ner i vikt. (äter man för mycket så klarar man inte av att "bränna bort" det)

Mitt råd till de som ska hårdbanta är att göra allt som bränner kalorier, visst finns det metoder som är bättre för musklerna än andra, men man måste inse att man inte är i den bästa formen.

Angående kosttillskott, så kan det inte vara dumt att ha en bantningsdiet hemma, i reserv om man skulle känna av yrsel/mycket hunger och snabbt behöver få i sig något.
Annars går det lika bra att äta mindre.

Mitt tips till grövre överviktiga är att gör allt vad ni kan för att bränna kalorier, jogga, gå, cykla etc. Var dock inte dum och börja stenhårt med något och få skador, utan börja lugnt. Sedan är det ofta bättre att ta en promenad varje dag än en skitlång en dag och därefter vila i några dagar. Inte för att det skulle förbränna mer fett, utan att man troligen orkar mer.

Angående dra ner på kolhydrater och äta mer fett så är det LCHF metoden och den går hitta lite information om, jag själv är tveksam till denna och fördrar kalorie in - kalorie ut metoden.
http://www.fitnessgym.se/artikel/lchf-metoden

Håller med om allt du skriver men tänkte bara flika in att kalorie in - kalorie ut gäller fortfarande även om du går på LCHF-metoden, för vissa personer (som inte blir lika mätta av fett) så fungerar t.o.m. LCHF sämre än ett vanligt kostupplägg. Hursomhelst så är det alltid bra att dra ner på snabba kolhydrater då dessa mättar dåligt (om du inte precis kört ett träningspass och behöver fylla på glykogenförrådet).