Permalänk
Avstängd

Pascal + IRCclinet =?

Går det ens att skriva en IRCclient i Pascal?
(jag har turbo pascal 7 nu)
Om det går skulle det inte vara helt fel med lite hints (jag har läst trådar hur man gör en IRCclient... men jag vet bara inte hur man ska skicka medelande till servern och liknande i pascal)
den behöver inte vara avancerad...

Permalänk
Medlem

Turbo Pascal 7.0 är dos (korrect ?) vilket är rätt dött... vad jag vet så är det en pina och pest med TCP/IP under dos... du bör uppgradera dig till Delphi eller nått..

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matricks
Turbo Pascal 7.0 är dos (korrect ?) vilket är rätt dött... vad jag vet så är det en pina och pest med TCP/IP under dos... du bör uppgradera dig till Delphi eller nått..

men delphi är så mycket klicka och dra, ogillar sånt...

Permalänk
Medlem

gå över till typ c++ eller nått... skit enkelt att lära sig när man kan pascal... det var så jag lärde mig..

basic -> pascal/x86 asm -> C/C++

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

men delphi är så mycket klicka och dra, ogillar sånt...

gör inte det då. delphi är vad man gör det till, om du vill designa knappar och listboxar etc. med hjälp av kod så gör det. eller varför inte göra en textbaserad som kan köras i dos?

Visa signatur

Har du nhGPS? kolla detta.
Fotograferar lite ibland när jag har tid. Annars jobbar jag som fotograf.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pixas

gör inte det då. delphi är vad man gör det till, om du vill designa knappar och listboxar etc. med hjälp av kod så gör det. eller varför inte göra en textbaserad som kan köras i dos?

Yeah.. fattar inte varför folk gnäller över möjligheten att designa fönster i delphi. Även i VS kan man designa dialoger.

Delphi är precis vad man gör det till.. Vill man göra mini windows apps på ~10kb genom win32api calls så kan man naturligtvis göra det.

Borland kan kompilatorer - och Delphi kompilatorn skall så vitt jag vet t.o.m ge ut snabbare kod en deras c++ kompilator.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cure

Yeah.. fattar inte varför folk gnäller över möjligheten att designa fönster i delphi. Även i VS kan man designa dialoger.

Delphi är precis vad man gör det till.. Vill man göra mini windows apps på ~10kb genom win32api calls så kan man naturligtvis göra det.

Borland kan kompilatorer - och Delphi kompilatorn skall så vitt jag vet t.o.m ge ut snabbare kod en deras c++ kompilator.

jeje, men finns det ingen delphi tutorial som riktiar sig till folk som redan kan pascal?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cure

Deras c/cpp-kompilator är väl iofs inte så mycket att ha. Iaf inte om man jämför med MS' eller Intels (som dock är kass på AMD-burkar).

Permalänk
Medlem

www.freepascal.org

Är väldigt kompatibel med tp7 kod.
Och klarar ett antal plattformar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av assant
www.freepascal.org

Är väldigt kompatibel med tp7 kod.
Och klarar ett antal plattformar.

men det är alltså nya "commands" också?
finns det med en hjälpfil som berättar allt nytt?

Permalänk
Medlem

Öhm jo. Lite lustigt annars
Men om du vill använda dos-konsollen är det nästan samma.

Begin
Writeln('qwerty');
ReadLn;
End.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Öhm jo. Lite lustigt annars
Men om du vill använda dos-konsollen är det nästan samma.

Begin
Writeln('qwerty');
ReadLn;
End.

joooo, jag vet, har testat, lite... men vad är det nya?
föresten, visst borde programmen köras snabbare?

Permalänk
Medlem

Hmm, var ett tag sen man lekte med pascal. (det är lite sent också)
Det är inte snyggt

Men gör gärna en riktig klient.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Hmm, var ett tag sen man lekte med pascal. (det är lite sent också)
Det är inte snyggt

Men gör gärna en riktig klient.

tack! nu ska jag bara försöka förstå koden

Permalänk
Medlem

För info om själva IRC-protokollet så titta på RFC 1459 och de uppdateringar som kan vara av intresse. (http://www.rfc-editor.org/rfcsearch.html)