Permalänk

En liten fråga.

När ni klockar tar ni gpu och minne var för sig o ser vad dom maxar eller hur gör en erfaren clockare?

Och när ni väl vet vad som är stabilt, vilket program använder ni för att få in dom värdena i biosen? Själv försökte jag använda RBE men kollar man med GPU-Z så står både GPU clock och defult clock på samma värde detta gäller även memmory, ska det vara så? Använde mig av wizarden i programet.

En fråga till de program jag använt sen jag bytte till MSI biosen är CCC och Afterburner men verkar som det räcker med afterburner och 3D Mark Vantage för att kunna ändra och testa allt?

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ok den var bra, men nämner inget om volten, är det Afterburner som gäller för det då och är det då dax att höja volten när future mark börjar få prickar?

Och funkar då afterburner som rivatuner att man kan ha volten kvar efter reboot?

Och vid vilken temp är bra att inte överskrida med den belastning future mark ger?

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sabelström
Ok den var bra, men nämner inget om volten, är det Afterburner som gäller för det då och är det då dax att höja volten när future mark börjar få prickar?

Och funkar då afterburner som rivatuner att man kan ha volten kvar efter reboot?

Och vid vilken temp är bra att inte överskrida med den belastning future mark ger?

Jag brukar göra såhär:

1. Låt volten vara standard, låt CCC hitta maxklocken.
2. Testa 3dmark vantage, funkar det så var nöjd eller forsätt klocka med högre volt, fungerar det inte, höj volten mycket försiktigt ca. 50mV (0.05V) i afterburner. Testa 3dmark/furmark igen. Höj volten tills det fungerar.
3. Klocka mer, repetera volthöjning.
4. *Valfritt* Notera stabil maxklock samt volt, editera msi bios med rbe, spara, flasha om.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spefaktiv!
Jo jag brukar också köra Furmark. Låter den tugga i 2-3h, men efter att klocken klarat furmark brukar jag testa andra program också (e.g. vantage,3dmark06,crysis bench på loop) då även om kortet klarar sig igenom 2-3h furmark utan artifakter så kan det ändå förekomma i andra program/spel.

Angående temperaturer vet jag inte om 86c är ovanligt i load, men jag når runt 55-60c iaf på furmark osv. Högsta registrerade tempen jag fått har varit runt 70c. Idlar under 30c. Fast det är ju på gpun. Vrm når tamefan runt 90c efter nån timma i furmark.

Du kanske inte har så bra luftkonditionering i chassit? Vad vet jag :/

Sick...Har ju som sagt tagit av flänsen och lagt på ett fint lager med AS5 och sett till att skruva tillbaka flänsen ordentligt så att den får så bra kontakt som möjligt. Har ett Lian Li PC-7B så det finns en 120-fläkt i fronten, en 120-fläkt på sidan som blåser direkt på grafikkortet, sen en 120 på baksidan som suger ut varm luft brevid CPUn och sen har jag mitt HX520 nätagg som också den flåsar ut luft så jag tycker att jag ska ha ett bra luftflöde genom chassit. Passade även på att göra en effektiv kabeldragning när jag fick grafikkortet för att se till att få ett ännu bättre luftflöde i chassit. Fattar inte hur jag kan ha så brutal temperatur jämfört med dig. Jag antar att du har stock-kylningen och fläkten står på auto (tror den kör på 21% som lägst)?

EDIT: Fö. så har jag aldrig fått en enda artefakt när jag klockat, utan istället har antingen skärmen frysts och efter en stund kommit igång igen med ballongrutan om att drivrutinen startats om, eller så fryser datorn stenhårt och man får trycka på reset-knappen.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
Sick...Har ju som sagt tagit av flänsen och lagt på ett fint lager med AS5 och sett till att skruva tillbaka flänsen ordentligt så att den får så bra kontakt som möjligt. Har ett Lian Li PC-7B så det finns en 120-fläkt i fronten, en 120-fläkt på sidan som blåser direkt på grafikkortet, sen en 120 på baksidan som suger ut varm luft brevid CPUn och sen har jag mitt HX520 nätagg som också den flåsar ut luft så jag tycker att jag ska ha ett bra luftflöde genom chassit. Passade även på att göra en effektiv kabeldragning när jag fick grafikkortet för att se till att få ett ännu bättre luftflöde i chassit. Fattar inte hur jag kan ha så brutal temperatur jämfört med dig. Jag antar att du har stock-kylningen och fläkten står på auto (tror den kör på 21% som lägst)?

EDIT: Fö. så har jag aldrig fått en enda artefakt när jag klockat, utan istället har antingen skärmen frysts och efter en stund kommit igång igen med ballongrutan om att drivrutinen startats om, eller så fryser datorn stenhårt och man får trycka på reset-knappen.

Yep, jag kör med stockkylning. Kör med profiler i afterburner, så när jag surfar osv så kör jag auto på fläkten (landar väl runt 20%) medan jag kör 42% när jag har oc igång. Troligtvis därför jag har bättre temperaturer. Är inte så kräsen med ljudet hehe För du verkar ha rätt bra luftkonditionering skulle jag vilja säga, enda skillnaden är väl att jag krämar mer på fläktarna (kör inte alltför hög volt heller på oc:n, 1.15v). Sorry för det, glömde nämna fläkthastigheten i förra inlägget, så blev väl lite förvirrande I guess.

Sen kan det hända att det fryser för mig också när jag har för hög oc. Har nog hänt fler gånger än artifakter tom. Menade mest att det inte duger att endast testa med ett program, då den lika gärna kan fela med andra program även om furmark gick igenom. Minns att allt fungerade klockrent på mitt 4870. Alla spel osv, sen en dag testade jag FarCry 2 och jävlar va artifakter det va där

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Permalänk
Medlem

Jag kör mitt Asus 5850 på 800/1200 på stockvolt. Kortet idlar väl runt 40grader med fläkten på 0%. I load hamnar den väl på 75-80 med fläkten på 25-30%. Tycker det blir ett lagom ljud.

Permalänk
Medlem

Jag har klockat mitt med ati overdrive till 850 / 1100 med standardvolt. Betyder det att jag fått ett bra exemplar?

Är väldigt ny på i princip allt som har med datorer att göra så tänkte att jag frågar när man vet hur mycket man kan överklocka utan att ändra volt? Och är det säkert att ligga på den frekvensen jag har nu (850/1100) 24/7?

Har testkört kortet i gpu-tool och efter att ha tuggat testprogrammet i runt 15 minuter så ligger kortet på 70*c, detta är väl inte för högt?

Tacksam för svar.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LoTex94
Jag har klockat mitt med ati overdrive till 850 / 1100 med standardvolt. Betyder det att jag fått ett bra exemplar?

Är väldigt ny på i princip allt som har med datorer att göra så tänkte att jag frågar när man vet hur mycket man kan överklocka utan att ändra volt? Och är det säkert att ligga på den frekvensen jag har nu (850/1100) 24/7?

Har testkört kortet i gpu-tool och efter att ha tuggat testprogrammet i runt 15 minuter så ligger kortet på 70*c, detta är väl inte för högt?

Tacksam för svar.

Hmm, 70grader? Vilken fläkthastighet kör du på då? Och ja, 850/1100 är safe för 24/7.

Permalänk
Medlem

fläkthastigheten är på auto men om jag inte minns fel står den på 25 till 30 % som mest.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LoTex94
fläkthastigheten är på auto men om jag inte minns fel står den på 25 till 30 % som mest.

Låter väldigt lite ;o

Permalänk
Medlem

aah blev förvånad själv faktiskt, har väl fått ett bra exemplar. Värt att nämna är väl att det är ett Asus, dem har väl annorlunda kylsystem, eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

cyklar. tror ja
mitt gör 850/1200 stock tror nog era gör de med.
Läste någon stans att de är ett 1200 minnen på men de är nerklockade och sänkt volt nu kanske ja cyklar också.

Permalänk
Medlem

Kör mitt Asus 5850 i 950/1165 @ 1,2v

men är riktigt less på fläkt ljudet under belastning..

någon med erfarenheter av Accelero S1 rev2 ? den ska tydligen passa.

Permalänk
Medlem

Vad hände? tråden tvärdog efter mitt inlägg

Permalänk
Medlem

Jag ska montera på en Scythe Musashi ikväll. Jag återkommer med resultat.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Jag ska montera på en Scythe Musashi ikväll. Jag återkommer med resultat.

Jag har skrivit lite om montage av Musashin i denna tråden, läs här:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Tror jag skrev lite om temperaturskillnader också, men det kanske bara gällde VRM-kylningen (musashi mot stock)?

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Får 850/1250 på mitt med stockvolt riktigt nöjd. Men kör ändå 850/1200 för det verkar som att det bara blir sämre prestanda efter 1200Mhz för minnet.

Permalänk
Medlem

Mina kort är lite skumma, får ingen prestanda ökning alls när jag klockar dom. Dock klockar dom rätt fint och gör 860/1200 på standard volt, men vad hjälper de när man inte får nån prestanda ökning. Får nästan mindre poäng till o med när jag klockar:S

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sipe46
Mina kort är lite skumma, får ingen prestanda ökning alls när jag klockar dom. Dock klockar dom rätt fint och gör 860/1200 på standard volt, men vad hjälper de när man inte får nån prestanda ökning. Får nästan mindre poäng till o med när jag klockar:S

Samma här.. mina går igenom 3dmark05 i 950/1200 på 1.25 volt utan ökning av poäng. Har fan testat ALLT inkl att flasha om korten. Nu rullar det olåsta Asus bioset i dom utan framgångar.

Korten är av referensdesign och märket är Powercolor.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem

Hejhej!

Har nu haft mitt XFX Black Edition i några månader, tänkte börja klocka nämnligen.. Men har ett problem som är följande:

Default är ju: 775/1125Mhz

Med AMD Clocktool TROR jag det går att ändra farten, men ja vill ju kunna spara dom och ha dom 24/7, en reboot så är ju allt på default igen.

Med MSI Afterburner kan jag inte ändra nåt, för så fort ja trycker "Apply" så åker själva "knappen" tillbaka till sitt ursprung, alltså default klockfart.

Med ATI Overdrive kan jag inte ändra nåt, där är kortet på "max" hastighet tydligen, kan inte öka nåt.. Har testat att köra Autotune/öka klockhastigheterna men de går inte ens.

Med Rivaturner kan jag inte ens komma in i den själva tabben man ska överklocka.

Nån som har ett "XFX HD5850 Black Edition" och vet hur man kan göra eller hur man gör vore kalas om du PM:a mig eller svarar här med så mkt hjälp som möjligt.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk

850GPU och 1150memory..är riktigt nöjd med mitt nya 5850 hittils, väntar på problem eftersom det har varit FÖR BRA

Visa signatur

520 watt Ace rawdeal... geforce GTS 250... asus M4A78 pro... 1tb budget hdd.. AMD phenom 945 @ 3458 Mhz.

Permalänk
Medlem

Resultat, 5850

Är detta bra resultat?:

3DMarks Score:
P17171

CPU Score:
17401

Graphics Score:
17096

XFX HD5850 Black Edition

Min setup står i SIGN

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Re: Resultat, 5850

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SIR_HanZen
Är detta bra resultat?:

3DMarks Score:
P17171

CPU Score:
17401

Graphics Score:
17096

XFX HD5850 Black Edition

Min setup står i SIGN

http://img194.imageshack.us/img194/7443/datorg.jpg

Lyckades du överklocka ditt grafikkort? hur gjorde du? har samma problem i MSIAfterburner som du nämnde.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Lyckades du överklocka ditt grafikkort? hur gjorde du? har samma problem i MSIAfterburner som du nämnde.

Du måste gå till din katalog där du installerat MSIAfterburner, sen letar du upp "MSIAfterburner.CFG" och öppnar den och sen ändrar du detta:

[ATIADLHAL]
EnableUnofficialOverclocking = 1

Svårare är de inte

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Har kört mitt 5850 i 850/1200 sen ja fick de på stock volt och har haft en fin och stadig tempratur på 72-74 grader när ja stress testat. Men nu har ja bara lirat BF bad company 2 ett tag och inte gjort så mkt bench och tempratur mätningar och så men helt plötsligt har ja fått blå skärm efter någon timmes lir.

Har märk att tempen går upp mot 90C och tror ja har lite för mkt damm i kortet så ja undrar och har för mig ja så någon posta en bild någon stans vilka skruvar man ska ha den för att få bort plasten. Jag tog nyligen ut kortet och titta för ja tänkte skruva den skiten men vill inte chansa för vet inte om kylflensarna släpper om ja skruvar bort fel. Och vill inte applicera ny kylpasta under dom efter som ja inte har någon.

jag har försökt blåst bort dammet men de är svårt utan att montera ner den och har ingen tryckluft hemma just nu.

om ja skruvar upp skalet är de lugnt och bara blåsa som en idiot me tryckluften eller bör man va väldigt försiktig? för de blir ju endå rätt bra tryck.

eller kan de vara något annat som gör att min överklock inte är stabil längre. Har testat ställa ner till stock men tempen blir nästan den samma.

Permalänk

denna var bra att läsa

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eawo:

Har kört mitt 5850 i 850/1200 sen ja fick de på stock volt och har haft en fin och stadig tempratur på 72-74 grader när ja stress testat. Men nu har ja bara lirat BF bad company 2 ett tag och inte gjort så mkt bench och tempratur mätningar och så men helt plötsligt har ja fått blå skärm efter någon timmes lir.

Har märk att tempen går upp mot 90C och tror ja har lite för mkt damm i kortet så ja undrar och har för mig ja så någon posta en bild någon stans vilka skruvar man ska ha den för att få bort plasten. Jag tog nyligen ut kortet och titta för ja tänkte skruva den skiten men vill inte chansa för vet inte om kylflensarna släpper om ja skruvar bort fel. Och vill inte applicera ny kylpasta under dom efter som ja inte har någon.

jag har försökt blåst bort dammet men de är svårt utan att montera ner den och har ingen tryckluft hemma just nu.

om ja skruvar upp skalet är de lugnt och bara blåsa som en idiot me tryckluften eller bör man va väldigt försiktig? för de blir ju endå rätt bra tryck.

eller kan de vara något annat som gör att min överklock inte är stabil längre. Har testat ställa ner till stock men tempen blir nästan den samma.

Har EXAKT samma problem! Har du löst de?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Hej såg att ni snackade om 5850 undrar en sak, när jag klockar min 5850 så fryser allt och sen blir skärmen vit och sedan svart och sen startar den om. Sen står det att drivrutinerna har kraschat och har återställts. Vart kan problemet sitta? har laddat hem nya drivrutiner och tagit bort och skaffat dom igen.
Klockade mitt 5850 till gpu clock 890 mhz och minnen var på 1200, standard 1.09v
Någon som vet problemet? säg om ni vill ha mer info

Visa signatur

Intel i7 930 4Ghz | GIGABYTE RADEON HD7970 3G | ASUS P6T Deluxe V2 | CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE 1600MHZ, 6x4BG | Corsair HX 1000W PSU | 6 tb S-ata, Kingston SSD | Windows 7 Ultimate 64-bit