Gigabyte läcker klockfrekvenser för Phenom II X6

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte läcker klockfrekvenser för Phenom II X6

En biosuppdatering från Gigabyte avslöjar två av AMD:s kommande sexkärniga processorer för sockel AM3.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Smidigt att AMD inte byter sockel för varje ny processor som kommer

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Och det gör intel?

Du verkar glömma hur gammal och utdaterad socket 775 var, och hur mycket den begränsade systemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sir. Haxalot
Och det gör intel?

Du verkar glömma hur gammal och utdaterad socket 775 var, och hur mycket den begränsade systemet.

Citera. Citera. Citera.

Men för oss utomstående Intels direkta socklar så känns det lätt överväldigande när Intel så förhållandevis ofta byter sockel. Om inte bara då och då så i alla fall till nästan varje ny processorserie.

Permalänk
Medlem

Det förekom väl också att intel bytte enbart chipset för att kunna stödja nya processorer på sina 775 moderkort?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Avstängd

Generellt så har väl AMD fler olika socklar än vad INTEL har?

AMD
Socket A
774
939
AM2 AM2+
AM3 AM3+

INTEL
437
775
1156
1366

Missat nåt?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Sockets

Visst är det smidigt med AMD:s system att kunna slänga in en ny processor på ett äldre moderkort, men frågan är om den stora massan av användare egentligen utnyttjar det, eller om det bara är en liten klick datorentusiaster (typ folk här på Sweclockers).

Jag klagar dock inte. Har sparat många slantar på att slippa köpa nya moderkort

Permalänk
Medlem

Hoppas på humana priser.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Generellt så har väl AMD fler olika socklar än vad INTEL har?

AMD
Socket A
774
939
AM2 AM2+
AM3 AM3+

INTEL
437
775
1156
1366

Missat nåt?

AM2, AM2+ och AM3 är i rätt stor mån kompatibla med varandra. Sitter du med att AM2-moderkort är det absolut inte otroligt att en ny AM3-processor kommer fungera. AMD har uppdaterat sina socklar, deffinitivt, men bakåtkompatabiliteten är mycket god.

KiXeR:

Humana priser är nog rätt självklart. AMD kan inte konkurrera med Gulftown, och då blir det till att satsa mot "vanliga" i7 istället.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sir. Haxalot
Och det gör intel?

Du verkar glömma hur gammal och utdaterad socket 775 var, och hur mycket den begränsade systemet.

Njae, tänkte mer på att AM3-sockeln fungerar till alla AMD-processorer idag, enkelt för slutkund

Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Generellt så har väl AMD fler olika socklar än vad INTEL har?

AMD
Socket A
774
939
AM2 AM2+
AM3 AM3+

INTEL
437
775
1156
1366

Missat nåt?

Fast idag är det väl bara AM3 som är aktuell hos AMD, och 775, 1156 och 1366 som är aktuella hos Intel, något som kan skapa förvirring hos mindre erfarna användare

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valiumballong
AM2, AM2+ och AM3 är i rätt stor mån kompatibla med varandra. Sitter du med att AM2-moderkort är det absolut inte otroligt att en ny AM3-processor kommer fungera. AMD har uppdaterat sina socklar, deffinitivt, men bakåtkompatabiliteten är mycket god.

KiXeR:

Humana priser är nog rätt självklart. AMD kan inte konkurrera med Gulftown, och då blir det till att satsa mot "vanliga" i7 istället.

yes farsan har ett Gigabyte moderkrot med Nforce chipset. kostade 560kr på inet för 2 årsedan. Blev förvånad när jag fick uppgradera bios för att mobot vägrade boota koreckt med HD5850 eller 5870, gick men tog evigheter. Såg då att det AM2 moderkortet, ja AM2 inte AM2+ facktiskt klarade AM3 Phenom II 965 utan problem. Det är rätt nice. Mitt AM2 från asus pallar knappt en AM2+ processor. Skammligt.

Försökte lura på farsan en ny Phenom II men gick inte
Dock fungerar hans Ahtlon64 X2 6400+ 3.2Ghz bra så inte för den sakens skull.

socket 775 har ju gått från att ta prescott sedan behövdes nya 775 moderkort för att hantera C2D och C2Q då spänningen var inkompatibel. Sedan när man gick från 45 till 65nm så krävdes det ofta nytt moderkort igen om man hade ett för gammalt som inte kunde hantera nya spänningarna som krävdes mm.

Som sagt man kan råka ut för samma sak på AM2 och AM2+ MEN AMD är bra på att förvarna om vad som komma skall och dessutom utlåvar att det ska fungera så då får DOM anpassa processorerna där efter med villket dom är bra på. Som sagt AM3 processor går i många AM2 och AM2+ mobos om mobo tillverkaren varit generös av sig.

Men man får ju som sagt ändå kika på just ens mobo. Alla tillverkare lägger inte ner dom resurser som krävs för att göra det kompatibelt med framtiden eller ens bryr sig om att släppa bios som behövs även om AMD designat en processor för att fungerar på en äldre socket så har ändå mobo tillverkaren ett ansvar att fixa bios, bra spännigs reglering osv så att det faktiskt fungerar.

Permalänk

då en 6 kärnig ph2 troligtvis kommer gå för mindre än 4 kärniga 930, så det blir högintresannt för många

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Njae, tänkte mer på att AM3-sockeln fungerar till alla AMD-processorer idag, enkelt för slutkund

Fast idag är det väl bara AM3+ som är aktuell hos AMD, och 775, 1156 och 1366 som är aktuella hos Intel, något som kan skapa förvirring hos mindre erfarna användare

Nähä du. Jag köpte ett s939 785G härom dagen

Fasen vilken vår vi har framför oss. AMD släpper thuban, nvidia släpper fermi.

Förhoppningsvis innebär detta ännu mer prisvärda amd-system om någon månad eller två!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

AM3+? Har jag missat nåt?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Avstängd

Kommer klia i fingrarna om den här landar kring priset av i7 930. Sedan älskar jag AMD för att det är möjligt att köra så många av deras processorer i mitt moderkort.
Min bräda har haft följande CPU:er
AMD 5000+ BE
AMD 7750+ BE
AMD 710
AMD 945

Kanske ska ta och toppa med en 6-kärnig

Visa signatur

AMD Phenon II 945 @ 3,8Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8 Gb Corsair XMS2 1080Mhz | Gigabyte + Asus GTX 275 (SLI) | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB | FD Define R2 | Corsair TX750 | Dell 22" IPS | Genuine Windows 7 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
Nähä du. Jag köpte ett s939 785G härom dagen

Fasen vilken vår vi har framför oss. AMD släpper bulldozer, nvidia släpper fermi.

Förhoppningsvis innebär detta ännu mer prisvärda amd-system om någon månad eller två!

men ska inte bulldozer dröja ett år till?

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av al0be
men ska inte bulldozer dröja ett år till?

jo, det är jag som inte fått i mig hela kaffekoppen än..

EDIT:

det var väl 8-serien av chipsets jag tänkte på misstänker jag

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Ser mycket bra ut med ny AMD Men det svider att jag köpte i7 - 930 några dagar sen

Visa signatur

Min är störst för jag kör BMW!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kelso
Ser mycket bra ut med ny AMD Men det svider att jag köpte i7 - 930 några dagar sen

Funnits nyhetsraporteringar på techsweden ett bra tag om detta. Specsen var ute där före swec med precis som mycket annat är. Vill man ha nyheter när dom är NYA så finns bättre källor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Generellt så har väl AMD fler olika socklar än vad INTEL har?

AMD
Socket A
774
939
AM2 AM2+
AM3 AM3+

INTEL
437
775
1156
1366

Missat nåt?

Intel hade även socket 378.

Visa signatur

P182|Phenom2 955BE@3.8Ghz|Asus CrosshairIII|Noctua NH C12P|OCZ 2x2Gb 1600Mhz DDR3|4890 VaporX|1Tb,500Mb,340Mb Hdd|BeQuiet Dark Power Pro 850W

Permalänk
Medlem

478 och 479 menar du väll och innan dess var det 428 och 370. Nån 437 har jag inte hört talas om. Fins även 661 och 771 för Xeon.

Amd har även socket 940 för Opteron och tidiga Athlon FX processorer. Sedan Sockel F för nyare Opteron och sedan G34 och uppkommande G36 typ om den inte redan är ute. Aja. Skit samma.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag är rätt säker på att den hette 378, men jag sätter inte mitt liv på det! Minnet har en tendens att bli lite klent med stigande ålder.....

Visa signatur

P182|Phenom2 955BE@3.8Ghz|Asus CrosshairIII|Noctua NH C12P|OCZ 2x2Gb 1600Mhz DDR3|4890 VaporX|1Tb,500Mb,340Mb Hdd|BeQuiet Dark Power Pro 850W

Permalänk
Medlem

Kommer X6:an att stödja DDR2 och 3 elller bara 3, nån som vet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att dom kanske ska prestera emot 4kärniga i7 ska de behövas 6 amd kärnor för att ta 4 intekärnor, dock har ju intel sin ht teknik lr va den nu heter, (så datorn tror de blir fler kärnor syftar jag på)l

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk

De va på tiden, känns som det går en miljon intel-cpu lanseringar emellan varje amd-nyhet.

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kelso
Ser mycket bra ut med ny AMD Men det svider att jag köpte i7 - 930 några dagar sen

Är inte det bara en 920 med högre klockfrekvens? Som nästan alla andra processorer i i7 serien..

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Vad tror ni priset kan tänkas hamna på?

Permalänk
Avstängd

Vilda gissningar: 2500-2800

Visa signatur

AMD Phenon II 945 @ 3,8Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8 Gb Corsair XMS2 1080Mhz | Gigabyte + Asus GTX 275 (SLI) | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB | FD Define R2 | Corsair TX750 | Dell 22" IPS | Genuine Windows 7 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ish
Är inte det bara en 920 med högre klockfrekvens? Som nästan alla andra processorer i i7 serien..

Exakt.. Men nu är de så att de fasade ut den gamla 920'an och satte dit 930 med samma pris fast lite bättre prestanda. För överklockare gör detta ingen till minimal ändring.

Permalänk

Hoppas priset blir bra och att den kan utmana i7 950/870.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I