Uppgradering av en 3år gammal dator.

Permalänk

Uppgradering av en 3år gammal dator.

Hejsan!

Lillbrorsan skulle vilja ha en ny dator. Nu vill våra föräldrar inte spendera mer pengar på några nya datorer så vi får göra det bästa av situationen och uppgradera hans befintliga dator istället.

Den datorn han har är en hp köpdator med följande saker:

2st Barracuda 7200.10 320 Gbytes
Nätagg 385w
2gig Ram
8800gts 640mb
Amd Athlon 64 x2 Dual Core Processor 5400+ 2,80Ghz
19" Hp skärm.

Det som jag hade tänkt uppgradera är grafikkortet och skärmen. Eftersom han har två hdiskar av samma märke och storlek så fundera jag på att köra dessa i raid 0. Eftersom systemet ska ligga på på diskarna behöver jag väl kontrollerkort också? Vad kostar ett billigt sådant? Skärmen jag valt ut är en Benq Lcd 24". Och eftersom skärmen har en maxupplösning på 1920x1080 måste detta tas i beräkning när grafikkort väljs. Eftersom nätagget är rent ut sagt urselt så måste även grafikkortet dra lite ström. Hans krav är att kunna spela Battlefield Bad company 2. Han spelar även world of warcraft mycket så det måste också funka bra.

Är det orimligt att tro att man kan uppgradera för att klara spela battlefield Bad Company 2? Självklart kan man inte få massa ögongodis fast jag vill att datorn ska klara av upplösningen 1920x1080 i spelet.

När jag själv tittat så hittade jag ett Radeon HD 5750 512mb som verkade intressant. Det kostade 1000kr vilket var ett bra pris. Men frågan är om det är bättre än det vi redan har och isådannafall hur mycket. Kommer det klarar BFB2 osv. Många frågor som jag inte har några svar på. Men ni kanske kan hjälpa mig att svara på några ?

Och som ni säkert förstått så är det Best Bang For The Buck som gäller

Permalänk
Antielefant

Jag är osäker på om jag hade vågat lägga pengar på ett grafikkort utan att byta nätagg, men det beror lite på vad som sitter i. 385W ger mig dock inga höga förhoppningar om kvaliteten, utan låter som OEM-skräp.

Annars är skillnaden mellan ett 8800 GTS och ett 5750 inte jättestor, och resten av datorn blir fortfarande begränsande för en hel del spel. Vänta hellre tills ni kan byta hela datorkärnan (nätagg, moderkort, processor, minne, grafikkort) på en gång.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Köp en 22-tums skärm med 1920x1080 istället. Det blir billigare och bättre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Jag är osäker på om jag hade vågat lägga pengar på ett grafikkort utan att byta nätagg, men det beror lite på vad som sitter i. 385W ger mig dock inga höga förhoppningar om kvaliteten, utan låter som OEM-skräp.

Annars är skillnaden mellan ett 8800 GTS och ett 5750 inte jättestor, och resten av datorn blir fortfarande begränsande för en hel del spel. Vänta hellre tills ni kan byta hela datorkärnan (nätagg, moderkort, processor, minne, grafikkort) på en gång.

Aj då. Det var det jag var rädd för. Processorn kan ju lätt bli en flaskhals om man tar ett för bra grafikkort. Och sen så är det som sagt nätagget som är skräp. Synd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warzius
Köp en 22-tums skärm med 1920x1080 istället. Det blir billigare och bättre.

24" är ju så mycket häftigare Men om jag skulle valt 22" hade jag inte valt 1920x1080 upplösning eftersom det är dumt att ha så hög native upplösning på en så pass dålig dator som vi har. Så egentligen är det ju bättre att satsa på en 22" med 1680x1050 men på andra sidan tycker jag att en 24" är mera framtidsäker.

Permalänk
Antielefant

Nåt som är värt att tänka på är att ju större skärm, desto dyrare grafikkort behöver du.
För att få samma FPS i 1920x1080 som i 1680x1050 behövs ett 20% kraftigare kort.

Det är ett ganska bra sätt att hålla igen kostnaderna om man inte har jättemycket pengar, då skillnaden är rätt liten. De är ju faktiskt lika höga.

(22" 16:10 vs 24" 16:9)

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Det var inte stor skillnad. Fast nu var det heller inte samma bildförhållande. Blir det lika liten skilnad om båda hade varit tex 16:9 ? Jag har 22" själv och tycker faktiskt det räcker. Fast om jag hade köpt skärm idag hade jag nog satsat på en 24-27 skärm iallafall. Men man kanske ska tänka om och kolla på 22" skärmar till brorsan istället. Något bra budgettips där?

Eftersom det känns som en dum ide att uppgradera datorn kanske vi få skramla ihop lite pengar och köpa en okej budget dator istället. Hur högt måste man gå på processorn ? Räcker det med en billig processor och sedan ett bra grafikkort?
Ni kanske har lust sätta ihop ett billigt system med inga onödiga saker?

Permalänk
Medlem

Visste inte en budget, men satte ihop ett paket för strax under 5k

EDIT: Du hade ju två hårddiskar så det är inte med i paketet.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Hedersmedlem

raid 0 med två gamla diskar låter lite riskabelt, ta backup (som man iofs alltid ska göra)

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kRiLLo_the_only
Det var inte stor skillnad. Fast nu var det heller inte samma bildförhållande. Blir det lika liten skilnad om båda hade varit tex 16:9 ? Jag har 22" själv och tycker faktiskt det räcker. Fast om jag hade köpt skärm idag hade jag nog satsat på en 24-27 skärm iallafall. Men man kanske ska tänka om och kolla på 22" skärmar till brorsan istället. Något bra budgettips där?

22" 16:10 (1680x1050) vs 22" 16:9 (1920x1080 eller 1600x900)

Det du måste komma ihåg är att 16:9-skärmar inte är lika stora som 16:10-skärmar, eftersom 16:9-skärmar aldrig riktigt fyller ut sin skärmvidd.

Nämnd vidd vs faktisk panelvidd (standardupplösning)

19" 16:10 = 19" (1440x900)
19" 16:9 = 18.4" (1366x768)
22" 16:10 = 22" (1680x1050)
22" 16:9 = 21.5" (1600x900)
24" 16:10 = 24" (1920x1200)
24" 16:9 = 23.6" (1920x1080)
27" 16:10 = 27.5" (2560x1600)
27" 16:9 = 27" (1920x1080)

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonnti
Visste inte en budget, men satte ihop ett paket för strax under 5k

EDIT: Du hade ju två hårddiskar så det är inte med i paketet.

Nice. Det var helt okej. Men sen tänker jag alltid hur mycket bättre datorn skulle blivit om man "bara" skulle lagt tex 2500kr extra. Brorsan får ta sig en funderare. Man behöver nog nästan 7000-8000kr för en schysst dator känns det som.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
raid 0 med två gamla diskar låter lite riskabelt, ta backup (som man iofs alltid ska göra)

Det har du rätt i. Sen är nog den ena disken mera körd vilket är lite dumt. Är prestandan mycket bättre på en ny disk än en 3år gammal? Eller det vet jag att den är Men är det värt att köpa ny hdisk bara för prestandan kan vi fråga istället ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicxi
...

Schysst att du tog dig tid att förklara. Alltid kul att lära sig lite nytt Känns som 22" skärmar är det prisvärdaste valet idag.

Permalänk
Medlem

Ett paket för 8k. Du kan få bättre grafikkort, men då får du ta ett AMD paket. Skulle själv satsa på i5 för att sedan klämma in ett till graffe.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Välj en av skärmarna, strunta eventuellt i hårdisken men den är värd att lägga pengar på man kommer märka mycket på laddtider.
Dvd-läsare har han i den gamla.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kRiLLo_the_only
Nice. Det var helt okej. Men sen tänker jag alltid hur mycket bättre datorn skulle blivit om man "bara" skulle lagt tex 2500kr extra. Brorsan får ta sig en funderare. Man behöver nog nästan 7000-8000kr för en schysst dator känns det som.

Det har du rätt i. Sen är nog den ena disken mera körd vilket är lite dumt. Är prestandan mycket bättre på en ny disk än en 3år gammal? Eller det vet jag att den är Men är det värt att köpa ny hdisk bara för prestandan kan vi fråga istället ?

Schysst att du tog dig tid att förklara. Alltid kul att lära sig lite nytt Känns som 22" skärmar är det prisvärdaste valet idag.

Nej, köp en 40GB SSD när han får råd i framtiden eller så. Skulle köra raid1 med diskarna men å andra sidan skulle jag köra raid 1+5/5+1 om jag kunde (raid för den paranoide). Kan ju köpa en billig disk att ta backup på eller se till att ta backup i nätverket (kanske på din dator) eller på nätet.