Datorbygge tips/råd eller andra förslag ?

Permalänk

Datorbygge tips/råd eller andra förslag ?

hallå sweclockers!

har tänkt mig att bygga en dator från scratch för första gången(jag vet hur man plockar ihop den osv) men första gången jag köper dator i delar till eget bruk och plockat ihop lite delar från inet

Dator

där har ni en bild på det jag har tagit en så länge lite tips på vad man kanske kan byta eller så ? eller ifall man ska vänta och se med de nya nVidia 470 o 480 korten vad dom gör mot 5850 eller 5970 ?

Tacksam för svar

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk

+ Det finns bättre SSD när det kommer till systemprestanda. Jag skulle valt antingen X25-V eller X25-M. Om det är hög läshastighet du är ute efter kan du raida två X25-V. Fördelen med X25-V jmfrt med den SSD du valt är att X25-V'an har mkt bättre systemprestanda (snabbare läs- och skrivhastigheter på de filer som används av systemet). Nackdelen är lägre skrivhastighet för väldigt stora filer (filerna måste dock vara större än 128kB för att det i teorin ska vara ngn skillnad).

+ Jag hade valt Samsung F3 för att vara säker på att få de modernaste diskarna (högst datatäthet med 500 GB/platta). WD är lite kluriga då de uppgraderar hårddiskarna utan att ändra modellnamn/-nummer så där måste du fråga inet om det är 500GB/platta eller 250GB/platta i de diskarna.

+ Har svårt att se att kylpasta inte skulle följa med H55-kylaren, skulle därför säga att kylpasta och rengöringskitet är onödigt. Möjligt att du valt det för att byta ut en förapplicerad kylpasta men är det verkligen värt 200:-?

+ Har du fler hårddiskar att koppla in och det är därför du har lagt till ett RAID-kort?

+ Får 5970 plats i Fractal-chassit (http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8915...)?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
+ Det finns bättre SSD när det kommer till systemprestanda. Jag skulle valt antingen X25-V eller X25-M. Om det är hög läshastighet du är ute efter kan du raida två X25-V. Fördelen med X25-V jmfrt med den SSD du valt är att X25-V'an har mkt bättre systemprestanda (snabbare läs- och skrivhastigheter på de filer som används av systemet). Nackdelen är lägre skrivhastighet för väldigt stora filer (filerna måste dock vara större än 128kB för att det i teorin ska vara ngn skillnad).

+ Jag hade valt Samsung F3 för att vara säker på att få de modernaste diskarna (högst datatäthet med 500 GB/platta). WD är lite kluriga då de uppgraderar hårddiskarna utan att ändra modellnamn/-nummer så där måste du fråga inet om det är 500GB/platta eller 250GB/platta i de diskarna.

+ Har svårt att se att kylpasta inte skulle följa med H55-kylaren, skulle därför säga att kylpasta och rengöringskitet är onödigt. Möjligt att du valt det för att byta ut en förapplicerad kylpasta men är det verkligen värt 200:-?

+ Har du fler hårddiskar att koppla in och det är därför du har lagt till ett RAID-kort?

+ Får 5970 plats i Fractal-chassit (http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8915...)?

+ SSDna tog jag för att tips av polare just om skriv hastigthet men kan ju dock koll på något annat. kollade nu men x25-v är ju inte snabbare än dom corsairna jag tog fram även på läs eller skriv, intels x25-v har 170/35 mb/sek medans den corsairen jag tog har 220/135 mb/sek läs och skriv skulle isf för snabbare läs ta x25-m isf men den är aningen dyr för att raida 2st xD

+ samma gäller WD diskarna polare som sa att dom var typ "snabbast" men kan kolla vidare på detta med.

+ kylpastan tog jag bara för att få ner x antal grader till på cpun för att kunna lägga till något mer oc än me stock pastan för hört att mx3an är en av de bästa.

+ tog raid kortet för trodde det är bättre att raida dom med raid kort ist för på mobot för att ta bort mer arbete från mobot/cpun med tanke på att raid kortet fixar det ist.

+ för 5970 så är jag inte säker att det får plats men polare sa att det är bara och modda till HDD burarna och plocka bort den sektionen där man sätter GFXen så det ska nog fixa sig endå

men tack för tips

*edit*

angående XFX HD5970

måtten är

Bredd 3.8 cm = 38mm
Djup 30.5 cm = 305mm
Höjd 11.1 cm = 111mm

R2 Define
Bredd 207 mm
Höjd 440 mm
Djup 521 mm

bodde ju klara sig men då är det ju och kolla hur pass mycke HDD burarna tar plats, om inget annat tips på ett annat chassi isf för någonlunda penning som skulle passa med 5970 ?

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nothingtoxic
SSDna tog jag för att tips av polare just om skriv hastigthet men kan ju dock koll på något annat. kollade nu men x25-v är ju inte snabbare än dom corsairna jag tog fram även på läs eller skriv, intels x25-v har 170/35 mb/sek medans den corsairen jag tog har 220/135 mb/sek läs och skriv skulle isf för snabbare läs ta x25-m isf men den är aningen dyr för att raida 2st xD

Det är skillnad på prestanda "på pappret" och prestanda "IRL". Den hastighet som anges i spec ("på pappret") gäller bara om du läser/skriver väldigt stora filer. När man läser/skriver "små" filer (eller stora filer som är fragmenterade) sjunker hastigheten rejält och man begränsas av kontrollern. Med "små" storlekar menas här allt under 128kB. Jag skulle nog likna det vid de hastigheter som anges för Mobilt Bredband, i teorin stämmer de men man ser inte röken av dem i praktiken. Ett tips är att se benchmarktest i Crystal Disk Mark eller AS SSD, då de två programmen visar hastigheten för "mindre" filer. Om du inte hittar tester på hjust Corsair X32 är OCZ Vertex 30 GB i praktiken identisk (samma kontroller och samma flashminne).

Två länkar:
http://spreadsheets.google.com/pub?key=t7b7oLHzHrwQyhd9Kzyb_C...
http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=84885 (där finns ett test på X64).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nothingtoxic
samma gäller WD diskarna polare som sa att dom var typ "snabbast" men kan kolla vidare på detta med.

Hja och nej, WD Black har lite bättre accesstid (ngt tio-tal procent) men som sagt finns det två revisioner ute, en med låg datatäthet (250GB/platta) och en med hög datatäthet (500GB/platta). Överföringshastigheten demellan skiljer ett par tio-tal procent (~30%). Vilken som är snabbast av WD Black och Samsung F3 beror därför på vilken revision du får av WD Black, kanske går det att fråga inet efter serienummer för att googla vidare på det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nothingtoxic
tog raid kortet för trodde det är bättre att raida dom med raid kort ist för på mobot för att ta bort mer arbete från mobot/cpun med tanke på att raid kortet fixar det ist.

Nu får ngn gärna rätta mig men jag har tolkat det som att de billigaste raid-korten använder processorn, precis som den inbyggda raid-kretsen på moderkortet. För att avlasta procesorn måste du köpa ett riktigt dyrt raid-kort.

Jag har oxå sett att Intel nyligen har släppt drivrutiner med TRIM-stöd för deras inbyggda ICH10R-kretsar, det är särskilt viktigt för SSD med enklare design (X32) med hög write-amplificaton.

ICH10R har oxå bättre prestanda för SSD än de billigaste raid-korten, om du ska raida SSD med det separata raid-kortet är det viktigt att googla för att vara säker på att raid-kortet leker snällt med SSDs.

Permalänk
Medlem

Vad är grejen med 40mm-fläkten?

Permalänk
Medlem

5970 får inte plats i FD R2... Det är 30 cm från bakkant till HD-bur, jag har mätt på mitt chassi. OM du ska få in 5970 får du ta fram kaptrissan och ta bort en del av buren!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuppel
Vad är grejen med 40mm-fläkten?

ifall du checkar på sabertooth Mobot så får man med en fläkt uppsättning för antingen 40 eller 50mm fläkt till ram minnerna för luft flödes ströming över dom

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knakmupp
5970 får inte plats i FD R2... Det är 30 cm från bakkant till HD-bur, jag har mätt på mitt chassi. OM du ska få in 5970 får du ta fram kaptrissan och ta bort en del av buren!

jo jag läste det och kollade runt men som sagt får kapa av en del av HDD buren men kommer endå inte ha typ 10 HDDs i datorn endå xD, men dock ifall nu det är 30cm(300mm) från bak kant till HDD buren och 5970n är 30.5cm(305mm) så är det isf inte ens mycket man behöver kapa upp så det ska nog fixas.

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]