Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad?

Hallå, har en rigg med följande specs: Athlon 64 X2 5000+@2,61 ghz, 2gb ram, 160gb samsung s166 och ett XFX Radeon 5750 och ska snart äntligen byta upp mig någorlunda. Tänkte köpa (på inet, ofc!) Phenom2 X4 905E 2,5Ghz, Corsair XMS2 4GB (2x2048MB) och Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB. Anledningen till processorn är att mitt moderkort inte klarar något bättre, tar bara strömsnåla AM3 (AM2+ kort igentligen). Så jag undrar, hur stor skillnad kan man vänta sig ungefär? Och lite off-topic, en anledning till att jag byter är att datorn "tar en paus" ibland, alltså slutar arbeta mer eller mindre helt och hållet en stund men vaknar till liv igen efter nån minut. Misstänker ram-minnena och har inte heller orkat formatera om men kan det bero på nåt annat också?

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Antielefant

Ditt "tar en paus ibland"-problem brukar vara hårddiskbaserat, dvs att hårddisken startar om vilket mer eller mindre fryser hela datorn.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Ditt "tar en paus ibland"-problem brukar vara hårddiskbaserat, dvs att hårddisken startar om vilket mer eller mindre fryser hela datorn.

Ok, la faktist märke till att hårddisken slutade "knastra" en stund senast. Tur att man ska byta den också då!

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk

Du har inte sagt åt Windows att snurra ned disken när den inte används? i Windows XP hittar man den inställningen i Kontrollpanelen -> Power Options -> "Turn off hard disks" -> välj "Never"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Du har inte sagt åt Windows att snurra ned disken när den inte används? i Windows XP hittar man den inställningen i Kontrollpanelen -> Power Options -> "Turn off hard disks" -> välj "Never"

Nej, ingenting sånt, och problemet har börjat komma ganska nyligen

Visa signatur

It's good to be bad