Permalänk
Medlem

Datorn startar bara ibland.

Tja!

De senaste månaderna så har min dator bara startat ibland. Det är som att den inte orkar starta. Fläktar och allting drar igång men skärmen står kvar i standby läge. Då måste jag starta om datorn flera gånger tills det fungerar.

Eftersom det var såhär så köpte jag nytt nätaggregat. Hade innan Corsair VX450W, så tänkte att det kanske inte räckte till. Då köpte jag ett Corsair HX650W istället, men problemet kvarstår!

Nuvarande spec:

Moderkort, Asus M4N72-E nForce750aSLI.
Grafikkort, LeadTek GF GTX 275.
CPU, AMD Phenom2 X4 940 3,2 GHz.
RAM, Corsair XMS2 DDR2 2x2048MB.
Nätagg, Corsair HX650.
HDD, Samsung SpinPoint 500GB och en WDC 250GB.

Någon som vet eller har erfarenhet om just detta problem? Ni kanske vet vilken komponent som kan spöka?

Ge lite tips på nya komponenter som man kan införskaffa sig, kan ju lika gärna köpa mer grejer när jag ändå är i farten. Är sugen på Intel och DDR3 minnen då det är något jag aldrig haft i ägo!

Tack på förhand, hoppas det inte vart för mycket text!

Permalänk

Jag har haft problem med felaktiga Corsair minnen som hängt datorn vid påslag.
Plocka ut ett minne (eller växla plats på dem) och testa några uppstarter.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Skall testas! Återkommer med svar.

Permalänk
Medlem

Bytte plats på minnena, bytte även plats på grafikkortet till andra PCI-E platsen. Det fungerade fyra gånger i rad nu, hoppas att det fortsätter så! Annars kommer jag tillbaka och spammar ner denna tråd igen