SweCare - Folk som jobbar inom sjukvården

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jobbbin
Tjena!

Jag har haft lite små ryggproblem i några veckor nu. Tänker gå och kolla upp de snart om de inte blir bättre, men jag satt vid datorn och snubblade på den här tråden, så varför inte kolla här?
Ofta när jag sitter så blir det jobbigt för ryggen. Det gör liksom inte ont, men blir "ansträngd" eller vad man ska säga, så man måste byta ställning hela tiden.
Det är mest i nedre delen av ryggen, ländryggen eller vad det heter.
Kan tillägga att jag styrketränar en hel del, och jag har slutat göra situps på senaste tiden, då jag blir "ansträngd" i ryggen efter ungefär 20 reps. Så nu kör jag crunches istället som inte sliter på ryggen.
Aja, vet att ni är duktiga här på forumet så undrar om ni har nått tips eller liknande? Annars beger jag mig till sjukan om det inte blir bättre...
Kan tillägga att jag inte har dålig ergonomi när jag sitter.

Hej!
Det är ju rätt svårt att veta hur du menar; är det en brinnande/molande känsla/värk eller är det en skarp/huggande smärta som bara kommer ibland?
Hur ter det sig över dygnet, värre på morgonen/dagen/kvällen?
Korrelation till annan sak, tex träning?
Har du några domningar i benen?
När fick du besvären för första gången och var det trauma eller något speciellt?
Har du psoriasis eller någon reumatisk sjukdom? Frisk i övrigt?
Hur gammal är du, kille/tjej?
Haft ryggbesvär tidigare?

Många frågor att besvara

Permalänk
Medlem

Hej.

Det är så att jag var på provtagning för att lämna blod i Växjö. Dagen innan jag skulle lämna så ringer de och säger att de inte tycker att det inte är en så bra idé då jag har väldigt låga järn-depåer, strax under 30, och att jag skall återkomma inom ett år. Glömde dock att fråga vad det skulle ligga på normalt, men såg på wikipedia att det var ca 130–170 g/l för en man och för en kvinna 120–150 g/l.
Så jag stack snabbt iväg och inhandlade Blutsaft och juice för att fylla på med järnet.
Tror detta beror på att jag är halv-vegetarian men äter fisk ibland.

Men det jag undrar är hur snabbt fylls dessa depåer på?
Är 20mg järn om dagen lagom för att fylla på? (20ml är nämligen den rekomenderade dosen av Blutsaft, det är 10mg järn per 10ml saft.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piGGen
Hej.

Det är så att jag var på provtagning för att lämna blod i Växjö. Dagen innan jag skulle lämna så ringer de och säger att de inte tycker att det inte är en så bra idé då jag har väldigt låga järn-depåer, strax under 30, och att jag skall återkomma inom ett år. Glömde dock att fråga vad det skulle ligga på normalt, men såg på wikipedia att det var ca 130–170 g/l för en man och för en kvinna 120–150 g/l.
Så jag stack snabbt iväg och inhandlade Blutsaft och juice för att fylla på med järnet.
Tror detta beror på att jag är halv-vegetarian men äter fisk ibland.

Men det jag undrar är hur snabbt fylls dessa depåer på?
Är 20mg järn om dagen lagom för att fylla på? (20ml är nämligen den rekomenderade dosen av Blutsaft, det är 10mg järn per 10ml saft.)

Ack så tokigt det har blivit här sörru.

Antingen jämför du järndeåer med hemoglobinvärdet (två skilda saker) eller så har du missat en etta framför "30"? Du kan omöjligtvis ha ett Hb på 30 då det för en frisk normal människa är... döden kort och gott (du skulle må PYTON)

Frågan är således varför du har låga järndepåer, för vegetarisk/vegansk kost leder i sällsynta fall till anemi, så är med stor sannolikhet något annat (Gastrointestinal blödning, rikliga menstruationer, magsår, tumör, celiake and so on).
Visst går det att knapra i sig järn, men har du tex problem med upptaget så spelar det inte roll om du så skulle suga på en järnstav
Men du kan prova och ta blutsaft, men mitt råd är att du tar en tid på VC för att kolla dels vad du har i Hb och dels vad din anemi kan bero på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Ack så tokigt det har blivit här sörru.

Antingen jämför du järndeåer med hemoglobinvärdet (två skilda saker) eller så har du missat en etta framför "30"? Du kan omöjligtvis ha ett Hb på 30 då det för en frisk normal människa är... döden kort och gott (du skulle må PYTON)

Frågan är således varför du har låga järndepåer, för vegetarisk/vegansk kost leder i sällsynta fall till anemi, så är med stor sannolikhet något annat (Gastrointestinal blödning, rikliga menstruationer, magsår, tumör, celiake and so on).
Visst går det att knapra i sig järn, men har du tex problem med upptaget så spelar det inte roll om du så skulle suga på en järnstav
Men du kan prova och ta blutsaft, men mitt råd är att du tar en tid på VC för att kolla dels vad du har i Hb och dels vad din anemi kan bero på.

Ja jag kanske hörde på tok fel när jag pratade då jag vara ganska nyvaken, hon kanske sa strax under 130, och jag mår ju inte dåligt.
Rikliga menstruationer kan jag nog stryka direkt, då jag har problem att ha det pga av att fel maskineri har installerats i de nedre regionerna (kille).
Jag skall ta och boka tid hos VC.

Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Hur bestämmer vårdpersonal vilken arm dom ska ta blodtryck på? Dom har tagit på mej några gånger nu och först tog en läkare på vänster arm och sen en sköterska på höger och nu senast var det på vänster igen. Spelar det någon roll vilken arm man tar på ?
Senaste gången använde dom en automatisk mätare men dom andra gångerna har det vart manuell. Jag har hört tidigare att dom automatiska inte är lika pålitliga som dom manuella, har det blivit bättre nu eftersom man tydligen använder dom i vården?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk

Tjena alles.

Jag tränade i måndes biceps samt rygg. Sen i tisdes har jag inte kunnat ha armarna utsträckta, det går ungefär 120 grader. Jag har trott att det varit kraftig träningsvärk, men sen jag märkt att båda armbågarna/nedre delen av biceps är svullna så har jag blivit orolig. Jag har försökt sträcka ut armarna men det går verkligen inte. Behöver jag vara orolig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Hej!
Det är ju rätt svårt att veta hur du menar; är det en brinnande/molande känsla/värk eller är det en skarp/huggande smärta som bara kommer ibland?
Hur ter det sig över dygnet, värre på morgonen/dagen/kvällen?
Korrelation till annan sak, tex träning?
Har du några domningar i benen?
När fick du besvären för första gången och var det trauma eller något speciellt?
Har du psoriasis eller någon reumatisk sjukdom? Frisk i övrigt?
Hur gammal är du, kille/tjej?
Haft ryggbesvär tidigare?

Många frågor att besvara

Du glömde tarmbesvär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piGGen
Ja jag kanske hörde på tok fel när jag pratade då jag vara ganska nyvaken, hon kanske sa strax under 130, och jag mår ju inte dåligt.
Rikliga menstruationer kan jag nog stryka direkt, då jag har problem att ha det pga av att fel maskineri har installerats i de nedre regionerna (kille).
Jag skall ta och boka tid hos VC.

Tack för hjälpen.

Mycket möjligt att de sagt 130, låter rätt rimligt faktiskt. Men det beror otast på att man har lågt intag av järn så att försöka kompensera det med järntabletter eller blutsaft etc.
Det med VC var mer för en kontroll om du själv kände dig orolig över något

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xellofan
Hur bestämmer vårdpersonal vilken arm dom ska ta blodtryck på? Dom har tagit på mej några gånger nu och först tog en läkare på vänster arm och sen en sköterska på höger och nu senast var det på vänster igen. Spelar det någon roll vilken arm man tar på ?
Senaste gången använde dom en automatisk mätare men dom andra gångerna har det vart manuell. Jag har hört tidigare att dom automatiska inte är lika pålitliga som dom manuella, har det blivit bättre nu eftersom man tydligen använder dom i vården?

Det skiljer så pass lite mellan vänster/höger arm i tryck att det inte spelar någon roll, så blir ota vana eller möjligheten som avgör vilken arm trycket tas. Det som dock är mer av avgörande är om pat sitter eller ligger samt hur länge denne fått vila innan trycket tas.

De automatiska duger rätt ok om man snabbt vill få ett hum om trycket, själv föredrar jag dock manuella. Dock så är det sällan man behöver veta så exakt att de automatiska inte duger, och de är ju rätt enkla att ha att göra med, så det är därör de spridits så mycket

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googolplex
Tjena alles.

Jag tränade i måndes biceps samt rygg. Sen i tisdes har jag inte kunnat ha armarna utsträckta, det går ungefär 120 grader. Jag har trott att det varit kraftig träningsvärk, men sen jag märkt att båda armbågarna/nedre delen av biceps är svullna så har jag blivit orolig. Jag har försökt sträcka ut armarna men det går verkligen inte. Behöver jag vara orolig?

haft liknande tidigare?
Frisk sen tidigare?
Är det värmeökat, svullet, rodnat i armbågarna?
Gör det ont hela tiden?

Låter konstigt att du har det i båda armar, men lutar ändå mest åt att det är ett resultat av träningen och att det bör gå över inom ett par dagar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XerXes
Du glömde tarmbesvär.

Hmm, vilken koppling tänker du på nu?

Permalänk
Medlem

Tänkte HLA-B27. Antar att fiskade efter bl.a. Bechterew. Den är ju stark associerad med bl.a. Ulcerös Colit. Minns inte exakta siffror dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XerXes
Tänkte HLA-B27. Antar att fiskade efter bl.a. Bechterew. Den är ju stark associerad med bl.a. Ulcerös Colit. Minns inte exakta siffror dock.

nice.

Hade glömt bort Bechterew faktiskt, men det är helt klart en diff!
UC kan ju utlösa Bechterews, men visste inte att det var starkt associerat, så där får du undervisa mig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
haft liknande tidigare?
Frisk sen tidigare?
Är det värmeökat, svullet, rodnat i armbågarna?
Gör det ont hela tiden?

Låter konstigt att du har det i båda armar, men lutar ändå mest åt att det är ett resultat av träningen och att det bör gå över inom ett par dagar.

En gång tidigare har det hänt ungefär samma sak, men jag minns inte om armarna var svullna, jag tror inte att de var det iallafall. Den gången tog det nästan en vecka för att det skulle gå över helt. Jag har varit frisk så länge jag kan minnas(nästan lol). Svullet är det utan tvekan, mest vid armvecket och nedre delen av biceps. Jag tycker inte det är varmare än vanligt runt området. Sålänge jag håller armbågen vinklad ungefär 90* så känner jag ingen smärta, men om jag trycker där så gör det lite ont.

Även jag har trott att det varit träningsvärk, men förstår inte varför områdena svullnat. Jag kanske går till sjuksystern i skolan, bara för att vara säker.

Kan även nämna att det var ett bra tag sen jag tränade sist..
Tack för svaret

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googolplex
En gång tidigare har det hänt ungefär samma sak, men jag minns inte om armarna var svullna, jag tror inte att de var det iallafall. Den gången tog det nästan en vecka för att det skulle gå över helt. Jag har varit frisk så länge jag kan minnas(nästan lol). Svullet är det utan tvekan, mest vid armvecket och nedre delen av biceps. Jag tycker inte det är varmare än vanligt runt området. Sålänge jag håller armbågen vinklad ungefär 90* så känner jag ingen smärta, men om jag trycker där så gör det lite ont.

Även jag har trott att det varit träningsvärk, men förstår inte varför områdena svullnat. Jag kanske går till sjuksystern i skolan, bara för att vara säker.

Kan även nämna att det var ett bra tag sen jag tränade sist..
Tack för svaret

Om du tränade biceps hårt så kan det vara triceps/bicepsenan/fästet som överansträngts... bara en chansning dock.

Hur länge sen var det du tränade då?

Permalänk
Medlem

Tjena! Första inlägget här, och med lite tur det sista. ;3

Har haft problem med min högra tumme sedan torsdag. I den främre högra delen (bild) så har jag ingen känsel, som när armen "somnat". Problemet började efter att jag klippte CD-skivor som skulle slängas då jag PRAOade, blev en hel del och ergonomin på saxen var väl inte den bästa. Bara det markerade området påverkas och min känsel är fin i resten av handen/armen/kroppen.

Antar att någon nerv kommit i kläm, har försökt att "masera" tummen utan framgång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zelaxe
Tjena! Första inlägget här, och med lite tur det sista. ;3

Har haft problem med min högra tumme sedan torsdag. I den främre högra delen (bild) så har jag ingen känsel, som när armen "somnat". Problemet började efter att jag klippte CD-skivor som skulle slängas då jag PRAOade, blev en hel del och ergonomin på saxen var väl inte den bästa. Bara det markerade området påverkas och min känsel är fin i resten av handen/armen/kroppen.

Antar att någon nerv kommit i kläm, har försökt att "masera" tummen utan framgång.

Blivit bättre/sämre eller varit densamma under tiden?
Har du någon känsel alls eller är det nedsatt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Blivit bättre/sämre eller varit densamma under tiden?
Har du någon känsel alls eller är det nedsatt?

Dock så förstår jag ite hur du höll i saxen för att få problem i det området...

Den har varken blivit bättre eller sämre.
Känseln är svårbeskrivlig; jag kan känna smärta men i övrigt så känns knappt någonting, området är väldigt koncentrerat så resten av tummen känns normal.

Höll i saxen som jag alltid (och antar att andra) håller i den, satt ifs ganska länge och skivor är sega att klippa igenom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zelaxe
Den har varken blivit bättre eller sämre.
Känseln är svårbeskrivlig; jag kan känna smärta men i övrigt så känns knappt någonting, området är väldigt koncentrerat så resten av tummen känns normal.

Höll i saxen som jag alltid (och antar att andra) håller i den, satt ifs ganska länge och skivor är sega att klippa igenom.

Hur känns det området mot andra tummen?

Jag har svårt att se vad man ska kunna göra åt det där, men vet att man vid andra känselnedsättningar säger att det kan ta upp till år innan känseln blivit återställd. Men det viktiga då är att man uteslutat "farliga" saker.
Om det nu i ditt fall verkligen beror på saxen (och att trycket skadat nerven) så finns där inte mycket att göra, och det blir som sagt tiden som får läka det.
Vill du dock ha lite bättre råd så vet du svaret på det där; läkaren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Hur känns det området mot andra tummen?

Jag har svårt att se vad man ska kunna göra åt det där, men vet att man vid andra känselnedsättningar säger att det kan ta upp till år innan känseln blivit återställd. Men det viktiga då är att man uteslutat "farliga" saker.
Om det nu i ditt fall verkligen beror på saxen (och att trycket skadat nerven) så finns där inte mycket att göra, och det blir som sagt tiden som får läka det.
Vill du dock ha lite bättre råd så vet du svaret på det där; läkaren

Rent känselmässigt känns det förhårdnat typ, men för andra personer så kändes min tumme helt normal när de tryckte på den.

Får väl se hur lång tid det tar innan det läker, känns inte riktigt motiverat att gå till en läkare för att tummen känns lite konstig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Om du tränade biceps hårt så kan det vara triceps/bicepsenan/fästet som överansträngts... bara en chansning dock.

Hur länge sen var det du tränade då?

Det var i måndes jag tränade. Sen igår har jag kunnat hålla armen nästan helt rakt(165 grader typ), så det känns som om det är påväg att försvinna, även om det inte är helt botat än.
Tack för svaren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zelaxe
Rent känselmässigt känns det förhårdnat typ, men för andra personer så kändes min tumme helt normal när de tryckte på den.

Får väl se hur lång tid det tar innan det läker, känns inte riktigt motiverat att gå till en läkare för att tummen känns lite konstig.

Det kan bero på ett par olika saker som jag kan komma på på rak arm och inga av dem går att direkt behandla bort, iaf inte nu i det akuta skedet.
Så du får se om det förbättras på några veckor och gör det inte det kan det vara värt att kolla upp det om det känns som att det är ett problem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googolplex
Det var i måndes jag tränade. Sen igår har jag kunnat hålla armen nästan helt rakt(165 grader typ), så det känns som om det är påväg att försvinna, även om det inte är helt botat än.
Tack för svaren

Använd armarna till den nivå att detbörjar göra ont, gör det ont så minskar du bara intensiteten lite men du slutar inte röra på armarna.
En ordnetlig träningsvärk kan ju hålla i sig rätt många dagar, men i ditt fall lär det vara något lite mer än så, något som dock håller på och går tillbaka.

Permalänk
Medlem

Fick sådär skoj igen att jag fick ont i bröstet och en arm som är som om den sover. Åkte faktiskt in då men det visar sig att det verkade inte va nått.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Fick sådär skoj igen att jag fick ont i bröstet och en arm som är som om den sover. Åkte faktiskt in då men det visar sig att det verkade inte va nått.

Vad gav de för förklaring?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Vad gav de för förklaring?

De gav inte en förklaring, de sa att det kan bero på stress, någon del av bröstmuskeln som kan göra ont, eller ett hjärtfel som bara syns på ultraljud (som de inte gjorde utan sa att jag kan gå till vårdcentral och göra om jag får så igen). EKG och så såg bra ut och de tyckte inte det verkade bero på hjärtat i sig men kunde inte veta säkert.

Det enda jag fick veta var att EKGn visade att jag verkade ha ett större hjärta än normalt vilket kunde bero på att jag förut löptränade ganska mycket. Låg puls men kraftiga slag var vad jag fick veta

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
De gav inte en förklaring, de sa att det kan bero på stress, någon del av bröstmuskeln som kan göra ont, eller ett hjärtfel som bara syns på ultraljud (som de inte gjorde utan sa att jag kan gå till vårdcentral och göra om jag får så igen). EKG och så såg bra ut och de tyckte inte det verkade bero på hjärtat i sig men kunde inte veta säkert.

Det enda jag fick veta var att EKGn visade att jag verkade ha ett större hjärta än normalt vilket kunde bero på att jag förut löptränade ganska mycket. Låg puls men kraftiga slag var vad jag fick veta

Ah okej. SKönt at det inte var något.
Problmet är, inte bara när det gäller hjärtat utan många andra sjukdomar, att man måste upptäcka dem när de sker.

Men bra att du kollade upp det, nuvet du åtminstone att det inte är något allvarligt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Använd armarna till den nivå att detbörjar göra ont, gör det ont så minskar du bara intensiteten lite men du slutar inte röra på armarna.
En ordnetlig träningsvärk kan ju hålla i sig rätt många dagar, men i ditt fall lär det vara något lite mer än så, något som dock håller på och går tillbaka.

Häjsan.
Jag tränade armarna idag(eller igår). Smärtan är och var mer eller mindre helt borta. Men jag märkte en väldigt konstig sak; jag var svag som en femåring, jag kunde inte lyfta mer än hälften av min normala maxkapacitet. Kan inte spänna armarna riktigt hårt.

Ville bara påpeka det, om du är intresserad av att veta. Kan vara bra att veta(om jag minns rätt så är du doktor/läser till det?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googolplex
Häjsan.
Jag tränade armarna idag(eller igår). Smärtan är och var mer eller mindre helt borta. Men jag märkte en väldigt konstig sak; jag var svag som en femåring, jag kunde inte lyfta mer än hälften av min normala maxkapacitet. Kan inte spänna armarna riktigt hårt.

Ville bara påpeka det, om du är intresserad av att veta. Kan vara bra att veta(om jag minns rätt så är du doktor/läser till det?)

Kan röra sig om en form av tendinit, dvs inflammation i sena, som du har. Om jag inte missminner mig så ska dessa göra ont när muskeln de fäster i belastas samt om man trycker på själva senan.

Vet dock inte hur det är med nedsatt muskelstyrka...

Tendiniter brukar läka ut helt av sig själva på ett par veckor vanligtvis, blir de för svåra så kan man prova med antiinflammatoriska medel.

O jo, jag pluggar till läkare.

Permalänk
Medlem

Hej igen

Jag har nu c:a i en vecka haft smärtor typ vid midjan, fast lite över och på vänstersidan, mot ryggen. Jag har tidigare haft njursten 4-5 ggr och denna smärtan är inte lika intensiv, denna är mer irriterande än ont. Det känns som någon petar rätt hårt där ungefär.

Jag har även funnit blod i urinen så tanken om njursten har ju varit där, men då borde det gjort mer ont, eller kan man ha så det gör lite ont med?

Sist jag var hos läkaren så sade han att jag inte behövde komma in nästa gång jag misstänkte jag hade njursten, utan avvakta mer( har jag för mig han sa, minns inte riktigt exakt).

Jag har inte kännt något behov ännu att behöva ta de smärtstillande jag har (Diklofenak i 3 olika styrkor typ).

Finns det något jag kan göra åt det mer än att dricka vatten? Jag vill inte heller utesluta ryggen då den är sne, men tror mest på något med njuren.

blev kanske lite rörigt men men

Tacksam för svar!

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Av det du beskriver låter det som njursten även om du inte känner igen smärtan riktigt.
Urinröret har tre trånga partier och det är här många stener ger upphov till smärta, skulle stenen vara precis så stor att den kan ta sig genom dessa partier så brukar man inte ha några större smärtor och då kan man även kissa ut dem.
Blodet kommer troligen från att stenen mekaniskt skadat urinröret på sin väg.

Att dricka mycket är viktig när man har stenproblematik, man bör då ligga på en 2-3l om dagen helst.

Vad är det som får dig att tro att det är ryggen som orsakar smärtan förutom att den är sned?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Av det du beskriver låter det som njursten även om du inte känner igen smärtan riktigt.
Urinröret har tre trånga partier och det är här många stener ger upphov till smärta, skulle stenen vara precis så stor att den kan ta sig genom dessa partier så brukar man inte ha några större smärtor och då kan man även kissa ut dem.
Blodet kommer troligen från att stenen mekaniskt skadat urinröret på sin väg.

Att dricka mycket är viktig när man har stenproblematik, man bör då ligga på en 2-3l om dagen helst.

Vad är det som får dig att tro att det är ryggen som orsakar smärtan förutom att den är sned?

Tack för svaret och det är mest det jag haft som misstanke, vad kan man göra egentligen, mer än att dricka? går ju spränga med infraljud det vet jag, fast det ville dem inte göra sist, kanske var för små bitar? Mor min åkte på en fet njurinfektion för ett tag sen som berodde på en sten och fick ligga inne ett par veckor, är rädd att det ska vara samma

Anledningen till jag misstänker ryggen är för jag sitter fel, mycket fel det vet jag, och min vardag består mest av sittandes vid datorn, även i skolan.

Alla tips du kan komma med hur jag göra för det ska bli bättre är jag väldigt tacksam för

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

För att ge sig på stenen med ultraljud (ESWL) har de iaf här uppe i umeå vissa krav. Dels så måste stenen vara räntgentät, dvs synas på räntgen (alla gör inte detta). Dels så måste den vara stor nog för att man inte ska kunna låta stenen passera utan ultraljud. Sen har vi kostnaden med, ligga där i maskinen, i vissa all i timmar, kostar pengar och precis som all annan behandling måste man ha gränser/krav/vilkor för dem. Alla njurstenar behöver inte behandlas, man ger NSAID-preparat och det brukar lösa problemet. Men vissa leder till akuta tillstånd eller man vet att de omöjligtvis kan passera och då kör man ESWL.

Lite beroende på vad som orsakat stenen har vi olika mekanismer som sten kan uppkomma på och således förhindra. Allt är inte helt känt, men för lite vätskeintag, vissa sjukdomar samt för mycket intag av vissa ämnen (tex så gissar man att för mycket vit c/d kan orsaka njurstenar) är saker man gissar kan orsaka njurstenar.Därför är det allmänna rådet: urinproduktion på över 2l, dvs du ska dricka minst 3liter vatten om dagen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
För att ge sig på stenen med ultraljud (ESWL) har de iaf här uppe i umeå vissa krav. Dels så måste stenen vara räntgentät, dvs synas på räntgen (alla gör inte detta). Dels så måste den vara stor nog för att man inte ska kunna låta stenen passera utan ultraljud. Sen har vi kostnaden med, ligga där i maskinen, i vissa all i timmar, kostar pengar och precis som all annan behandling måste man ha gränser/krav/vilkor för dem. Alla njurstenar behöver inte behandlas, man ger NSAID-preparat och det brukar lösa problemet. Men vissa leder till akuta tillstånd eller man vet att de omöjligtvis kan passera och då kör man ESWL.

Lite beroende på vad som orsakat stenen har vi olika mekanismer som sten kan uppkomma på och således förhindra. Allt är inte helt känt, men för lite vätskeintag, vissa sjukdomar samt för mycket intag av vissa ämnen (tex så gissar man att för mycket vit c/d kan orsaka njurstenar) är saker man gissar kan orsaka njurstenar.Därför är det allmänna rådet: urinproduktion på över 2l, dvs du ska dricka minst 3liter vatten om dagen.

ok tackar ska dricka mycket vatten, försöker alltid ha med mig en halvliters flaska fast det är inte alltid sålätt hehe. Åter igen tack, man måste bara älska denna tråden

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)