Bärbar för musikbearbetning 8-9000

Permalänk

Bärbar för musikbearbetning 8-9000

Ska åka iväg på praktik om några veckor, därefter kommer sommaren och då bor jag hemma hos mamma. Saknar möjlighet att ta med min stationära älskling, så jag behöver införskaffa en bärbar så att man överlever dessa fem månader.

Datorn kommer främst användas för musikredigering. Självklart kommer jag slösurfa och så på den också och till hösten tänkte jag ha med den till skolan som pluggdator, men jag känner mig rätt säker på att det förstnämnda kommer vara det som först korkar igen alla eventuella flaskhalsar, så resten kan man nog ignorera vid datorvalet

Jag prioriterar processorkraft högst och batteritiden behöver inte vara extrem, men den får inte vara dålig. 4 gb ram kommer jag behöva, däremot grafikkort behövs inget mer än integrerat. Firewire är också nödvändigt.

Har främst försökt kika på någonting från SONY eller ASUS, då jag hellre betalar lite extra för en dator som jag vet kommer hålla ett tag och som är lite stadigare i konstruktionen. Och den får gärna vara snygg också!

Egentligen skulle jag kunna köpa en macbook, om det inte var för att de saknade firewire numera och för att jag behöver kunna använda vissa branschspecifika programvaror som bara finns till PC. Bootcamp känns som att det förstör syftet med att köpa mac och eftersom jag lärt mig älska windows 7 efter år med XP så känns valet rätt givet trots allt.

Nog pladdrat, vad bör jag kika in mig på? Någon speciell serie som kan tillgodose mina behov bra?

Alla svar tas emot med tacksamhet!

Permalänk
Medlem

Dell har erbjudande på Studio 15 nu, man får en i7 720qm, 4gb ram, 500gb 7200rpm hårddisk, HD5470, Full HD-skärm mm för 8000 med alla rabatter, sjukt prisvärt, ska beställa en strax själv!

Mvh

Permalänk

Du har inte möjlighet att skicka en länk? Det där priset var ju nästan för bra för att vara sant!

Permalänk
Medlem

jaa men tänk på att grafikkortet är mer eller mindre värdelöst... Men ska du bara hålla på med musik så..

Visa signatur

Clevo P150HM: I7 2630QM 2,0-2,9 GHz, 8 GB DDR3 1333 MHZ, 15,6" 1920x1080, ATI Radeon 6970M, Corsair Force 3 180GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jungbark
jaa men tänk på att grafikkortet är mer eller mindre värdelöst... Men ska du bara hålla på med musik så..

Spelande kör jag på min stationära, men det är ganska sällan det händer ändå. På laptopen kommer det på sin höjd bli CS 1.6 och Q3, så en integrerad krets skulle egentligen duga gott och väl. Men jag tycker det är ovärt att lägga pengar på en grafikkrets jag knappt kommer ha användning för, speciellt när det också drar ner batteritiden.

För övrigt, är det någon som vet hur lång tid det brukar ta för en dell-dator att anlända? Den 29:e måste jag flytta, så vart man ska beställa är ju en bra fråga...

Permalänk
Medlem

Vet inte om du har hittat sidan, här har du länk i alla fall!

http://www1.euro.dell.com/se/sv/hemanvandare/B%C3%A4rbara/lap...

Den nedersta konfigurationen.

Angående leveranstiden vet jag inte ännu. Jag beställde nyss, har fått kvitto och orderbekräftelse. När dom skickar den får man ett preliminärt leveransdatum, jag uppdaterar då!

Edit: Fått orderbekräftelse nu, preliminärt leveransdatum är 26/3 eller tidigare. Känns rimligt med tanke på att man byggt ihop burken själv!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perper
Vet inte om du har hittat sidan, här har du länk i alla fall!

http://www1.euro.dell.com/se/sv/hemanvandare/B%C3%A4rbara/lap...

Den nedersta konfigurationen.

Angående leveranstiden vet jag inte ännu. Jag beställde nyss, har fått kvitto och orderbekräftelse. När dom skickar den får man ett preliminärt leveransdatum, jag uppdaterar då!

Edit: Fått orderbekräftelse nu, preliminärt leveransdatum är 26/3 eller tidigare. Känns rimligt med tanke på att man byggt ihop burken själv!

Tack ska du ha! Verkar bli ett sånt paket, det är ju oerhört mycket för pengarna!

Permalänk

Absolut billigast du kan hitta med 720qm, och grafikkortet duger till lite casual gaming iaf.

Permalänk

Nu har datorn kommit! Prestandan verkar riktigt bra och den startar fort. Det som man kunde klaga på är ju ljudet, precis som alla recensioner också nämner. Av någon anledning anser de att SRS-skiten hela tiden ska aktiveras så fort man pluggar in ett par hörlurar och kan därför inte deaktiveras mer än tillfälligt. Skärmens upplösning är också ganska så extrem och det kan bli svårt att läsa vissa websidor, men i och med att tvåfingerzoom finns på pekplattan så blir det inte riktigt något problem, i alla fall inte för min del. Och upplösningen har flera andra fördelar som jag definitivt tycker väger upp nackdelarna.

Jag har lyckats avinstallera allt skit så att det låter som det ska och tänkte väl att jag kunde dela med mig lite som tack för tipset. Först måste man avinstallera Creative FX Audio och IDT Audio Control Panel ifrån "program och funktioner" i kontrollpanelen. Sen får man gå till enhetshanteraren och välja att avinstallera IDT High Definition Audio Device. Glöm inte att kryssa i "ta bort drivrutinerna". Sen kommer standarddrivrutiner installeras när datorn startas om.

Nu ska jag installera lite program, hare fint!

Permalänk
Medlem

Om du håller nere CTRL och scrollar i de flesta webläsare så får du större text.

Permalänk

Ja det är klart, men att göra det med ett enhandsgrepp är betydligt smidigare.

Permalänk

Är det DELL Studio 15 1558 detta gäller? Hittar den inte för 8000 på hemsidan.

9720kr blir det för mig inkl full-HD skärm. Innebär detta att erbjudandet ni diskuterar är borta?

Vore ju surt om de höjde priset med typ 20% från en dag till en annan.

Permalänk

Ja erbjudandet som jag köpte till gällde till den 5:e om jag minns rätt, men det är fortfarande billigt som det är idag. Googla upp rabattcheckar om du kan. Man kan bara använda en per köp, men har du tur så finns det någon aktuell kod som ger dig 10% rabatt.

Permalänk

Tackar. Hittade 10% så det blir ju fortfarande under 9k med full HD och 500gb 720-hårddisk. Känns som sagt fortfarande som en grym deal. Tänkte bara vänta tills måndag och höra perpers helhetsintryck.