Bärbar för musikbearbetning 8-9000
Ska åka iväg på praktik om några veckor, därefter kommer sommaren och då bor jag hemma hos mamma. Saknar möjlighet att ta med min stationära älskling, så jag behöver införskaffa en bärbar så att man överlever dessa fem månader.
Datorn kommer främst användas för musikredigering. Självklart kommer jag slösurfa och så på den också och till hösten tänkte jag ha med den till skolan som pluggdator, men jag känner mig rätt säker på att det förstnämnda kommer vara det som först korkar igen alla eventuella flaskhalsar, så resten kan man nog ignorera vid datorvalet
Jag prioriterar processorkraft högst och batteritiden behöver inte vara extrem, men den får inte vara dålig. 4 gb ram kommer jag behöva, däremot grafikkort behövs inget mer än integrerat. Firewire är också nödvändigt.
Har främst försökt kika på någonting från SONY eller ASUS, då jag hellre betalar lite extra för en dator som jag vet kommer hålla ett tag och som är lite stadigare i konstruktionen. Och den får gärna vara snygg också!
Egentligen skulle jag kunna köpa en macbook, om det inte var för att de saknade firewire numera och för att jag behöver kunna använda vissa branschspecifika programvaror som bara finns till PC. Bootcamp känns som att det förstör syftet med att köpa mac och eftersom jag lärt mig älska windows 7 efter år med XP så känns valet rätt givet trots allt.
Nog pladdrat, vad bör jag kika in mig på? Någon speciell serie som kan tillgodose mina behov bra?
Alla svar tas emot med tacksamhet!