Bästa förstärkaren till Dynavoice Dynamite 10 (v2)?

Permalänk
Medlem

Bästa förstärkaren till Dynavoice Dynamite 10 (v2)?

Har funderat ett tag och lyssnat på massor med högtalare och jag ska köpa ett par Dynavoice dyn 10, alternativt Dali Concept 10 om jag hittar beg.
Båda högtalarparen har dubbla 10" i sig och sen mellanregister + diskant.

Vilken stärkare lämpar sig bäst till dem här tros?
Har skrivit lite i minhembio.com men det är dåligt med svar där tyvärr.

Har kikat på följande:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=292821
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=143241

Finns det andra ni rekommenderar så är jag öppen för förslag.

Har ni även förslag på andra högtalare i prisklass runt 3-5 med samma specs kom gärna med förslag där med

Tack på förhand

Visa signatur

- Why AMD?
- Why NOT?

Permalänk
Medlem

Harman Kardon är jävligt bra, har haft en HK 3480 i snart 3 år som jag är grymt nöjd med!
Dock så har inga digitala kopplingar så hoppas du har bra ljudkort för annars lär det låta skit

REK: HK 980 + http://www.fynda.se/index.php?prodid=1540 halva priset riktigt bra ljud men basen kanske inte behagar tillräckligt. Du ska givetvis ha ett Creative X-fi eller bättre.

Dynavoice Dynamite 10 verkar riktigt feta med.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Creative X-fi redan påväg att inhandlas Självklart.
Har kikat på QLN också, men 6.5orna kommer nog inte behaga mig tillräckligt då jag ska köra utan SUB osv, tror jag måste ha lite större element då för att få bra ljud i filmer.

Visa signatur

- Why AMD?
- Why NOT?

Permalänk

Varför köpa ett creative-kort? ASUS ger betydligt bättre ljud för pengarna.

Permalänk
Medlem

HK 980

Har själv en HK 3490 som är riktigt kraftig för sin peng, och HK 980 är ännu starkare.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Har själv HK970, som jag driver mina dynavoice M-65 med.. HK 980 är nog ett bra val, de högtalare du tittar på ska vara ungefär samma driv eller lättare att driva än M-65 så.

Angående ljudkort etc:
Asus Essence ljudkorten är bättre än Creatives X-fi för rent stereoljud, ljudkortet är dedikerat för de med bland annat RCA utgångar (De enda som egentligen kommer närmare av Creatives sortiment är deras Elite Pro, för 2,5). Alternativt en ordentlig DAC som tex DacMagic. Detta helst med FLAC i källan för bästa ljud. Med 128kb mp3 i källan hjälper inte ljudkort så mycket

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Medlem

HK 970 driver M-65 mer än fullt ut och skulle även klara av att driva Dynamite 10 full ut skulle jag tro. Men ljudet lär ju ändå vara bättre i 980.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Håller jag med om.. ljudet är nog bättre i HK980, har bara kört med föregångaren 970, och den är jag nöjd med, Harman/Kardon gör bra saker i denna prisklassen..

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Medlem

alltså MINST creative X-fi, har jag själv funkar riktigt bra men skulle i dagsläget köpa ett Asus alla dagar (köpte mitt för ca 4-5 år sedan).

Creative X-fi ca 550-1200:- funkar bra inte mkt mer.
Asus DX ca 800:- prisvärt och mkt bra kort.
Asus Essence ST/STX ca 1600:- har inbyggd hörlurs förstärkare därav de dyra priset plus att de har lite bättre DAC än Asus DX.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Ok, fick X-fi för 200kr beg, det är nog värt Men tack för tipsen alla

Visa signatur

- Why AMD?
- Why NOT?

Permalänk
Medlem

En HK980 fick då bra fart på mina Dynavoice efter att ha kört ett tag med en T-amp. Den driver utan tvekan samtliga högtalare från fynda till bristningsgränsen om man så vill

Permalänk
Medlem

Kör dy dynamite eller?

Visa signatur

- Why AMD?
- Why NOT?

Permalänk
Medlem

Nope, då körde jag med den gammla challanger varianten (v.1?). Nu har jag bytt upp mig till ett par Klipsch

Permalänk
Medlem

Ok, tack för tipsen

Visa signatur

- Why AMD?
- Why NOT?

Permalänk
Medlem

Tjenare alla goa gubbar, tar o lånar tråden lite!

Sitter på ett par dynamite 10 v2 ( har hela surround paketet från fynda ) och jag funderar på en ny förstärkare, kör just nu en yamaha 465 men skulle vilja ha lite kraftigare, som kan trycka ut det där lilla extra ur frontarna när man väl vill dra på lite juvlig musik, jag ser att hk980 är en stereo förstärkare, finns det någon motsvarighet som kan komma i närheten av trycket på surround reciver sidan?

Tacksam för svar, ps, dynamite 10 dunkar på ganska bra!

Visa signatur

Sup?

Permalänk
Medlem

Har själv haft HK 970 och nu HK 3490, varit väldigt nöjd med båda. Fördelen med 3490n är givetvis digital ingång (optisk) - DACen är hyffsad.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Har HK 3480 som är ett monster för sitt pris men har nackdelen enbart analoga ingångar men det gör inget då X-fi presterar relativt bra, blir snart ett Essence ST (i sommar).

pixn: Dra till en Hi-Fi butik t.ex. fynda och be dem plocka fram Dynamite 10 och en förstärkare som dom tror presterar bra med högtalarna. Be dem om råd helt enkelt

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Det hade jag gjort på direkten om det inte vore så att det är waaaay too long väg att åka till närmsta butik som har ett par dynavoicare i butiken, tyvärr :(. Tänker höra mig av till fynda nästa vecka, men det skadar ju inte att höra efter på sin favorit sida heller

Visa signatur

Sup?

Permalänk
Medlem

En trevlig nad förstärkare kanske ? kostar ju lite mer men det är Mkt mer "tryck" i en nad än övriga nämnda.

den här kanske ? http://www.hifiklubben.se/produkter/hemmabio/receiver/nad_t73...

Visa signatur

Är man rädd för vargen.Har man inget i skogen att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fahrd:

En trevlig nad förstärkare kanske ? kostar ju lite mer men det är Mkt mer "tryck" i en nad än övriga nämnda.

den här kanske ? http://www.hifiklubben.se/produkter/hemmabio/receiver/nad_t73...

En budgetreciever som NAD T737 har ingenting att säga till om vad gäller varken tryck eller något annat om man jämför mot HK 3490/980 som är rena stereoförstärkare.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Smaksak det där skulle jag tro, nad har ju "rena" förstärkare med så
*missade att det hade svarats *

Visa signatur

Är man rädd för vargen.Har man inget i skogen att göra.