Undersökning: Varför kör DU folding@home?

Permalänk
Medlem

Undersökning: Varför kör DU folding@home?

Hej kära Sweclockers-medlemmar!

Jag skriver för närvarande ett arbete om Folding@home och som en del i denna ska jag göra en undersökning.

Därför vill jag veta, gärna så utförligt som möjligt, varför just du foldar. Vad är ditt motiv?

Tänk på frågor såsom:
Vad tycker jag är så viktigt med Folding@home att jag bidrar?
Vad får jag ut av att jag foldar?
Varför fortsätter jag att folda, vad är det som håller kvar mig?
Hur ställer jag mig till ökad elkostnad på elfakturan, är det en "välgörenhetssumma"?
Hur pass viktigt är laget för mig?

Tack på förhand,
Sh1

Permalänk
Medlem

I motsata till Seti@home, som avkodar ljud från rymden, så finns det mest troligen inga resultat att vänta i snar framtid, men med folding@home så produceras det vetenskapliga artiklar som gynnar mänskligheten

Kul med statistik och gemenskap

"Tävling" mellan vänner och sweclockers medlemmar

Hur ställer jag mig till ökad elkostnad på elfakturan, är det en "välgörenhetssumma"?
försummbart, har andra datorer som ej foldar som står online 24/7

One Team to rule them all, One Team to bind them and One Team in darkness bind them

Permalänk

Jag känner mig lite stolt för att jag bidrar till nått som kan hjälpa andra människor, vem vet om när jag får barn (min flickvän) så kanske h*n föds med ett fel, men med min och många andras hjälp så kanske det finns ett botemedel
Sen så är de lite tufft att kunna säga att man har hjälp till lite =P

Hur ställer jag mig till ökad elkostnad på elfakturan, är det en
"välgörenhetssumma"?
Just nu är det inte jag som betalar för elen hemma, men när jag så småningom kommer göra det så är de pengar som kommer att komma till nytta Istället för att tex skicka in pengar till rädda barnen där man inte vet vart pengarna tar vägen.

Viktigt är det kanske inte, men det är alltid lite spännande att "tävla" mot andra, jag tycker att det får en att kämpa lite extra, tex så sover jag med en "dammsugare" bara för att försöka klättra lite mer

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Jag har utbildat mig till sjukhusfysiker och vill ägna mig åt forskning som kan lösa bl a cancerns gåtor. Foldingforskning är viktig för att förstå bl a hur små fel i DNA-sekvensen kan orsaka olika sjukdomar samt hur dessa sjukdomar kan botas.

En känsla av att vara med i något som är till gagn för mänskligheten.

Jag tänker vara med så länge jag kan (lever)

Så kan man kanske se det. I mitt fall bor jag i ett hus uppvärmt med direktverkande el, så det blir inte så stor skillnad under vinterhalvåret (för varje foldingmaskin kan ett elektriskt element stängas av). På sommaren blir det dock ganska varmt...

Laget producerar ca 9 gånger mer poäng än vad jag gör själv, så då är väl laget ca 9 gånger viktigare...

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

En chans att bidra till forskningen mot cancer och andra sjukdomar.

Att vara delaktig i något större än V75 gänget och en blek ursäkt för att ha alldeles onödigt mycket hårdvara för mina egentliga behov (ha ha).

Varför inte när det ändå rullar på?

Har aldrig haft mer än en tusing i elräkning per månad så det stör mig inte.
Värmen stör mer.

Ju fler vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans.......

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Jag håller på med Folding @ Home för att jag har folk i min närhet som HAR cancer bland annat och så har jag förlorat närstående pga cancer.

Den lilla kostnaden för att datorn ska stå på 24/7 gör mej inget.

Har en äldre dator med en AMD CPU och TVÅ Nvidia 7800 GTS kort i som är dedikerad till folding @ home 24/7/365.

Hade jag haft råd så hade jag haft fler grafikkort i datorn i sign plus en bättre CPU och foldat på oxå men som arbetslös så får sånna köp vänta till man fått jobb igen.

http://techreport.com/r.x/core-i7-980x/folding-total.gif

Min största anledning till att Folda är väll att jag själv kommer bli pappa om mindre än två månader och om jag då med hjälp av F@H kan öka oddsen till att de hittas sätt att bota olika sjukdomar så är de värt mer än pengar för mej. Pengar görs nya varje dag. Våra barn föds bara en gång.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Hej

Svar: Två anledningar. Sjukdomar som är relaterade till felvecklat protein går i min sambos släkt vilket gör att jag har en personlig relation till foldingen. Även mer generellt, som att skapa förståelse för proteinvecklingen är intressant.

Svar: Känns som jag är delaktig i viktig forskning samt vetskapen av att min datorkraft faktiskt snabbar på detta är mycket givande.

Svar: Kommer folda så länge stanford ger mig nya WU och de verkar inte ta slut än på ett tag. Ser ingen poäng i att hoppa av efter en viss tid. Det är ju ett långsiktigt projekt som tar år att genomföra. Snarare blir foldingen roligare med tiden med tanke på att hård och mjukvaran hela tiden blir kraftfullare och mer krut kan läggas på folding.

Svar: Jag har som sagt starka personliga motiv vilket innebär att den ekonomiska sidan av det hela känns mindre viktig. Ett par 100 eller 1000 lappar är det absolut värt i det långa loppet. Kan ses som en välgörenhetssumma ja, men mer tillfredsställande med folding än att donera pengar då det passar bra in på mitt teknikintresse samt att det är en kul "hobby" där jag hela tiden lär mig mer om folding.

Svar: För min egen del är det oviktigt (även om det är kul att se att jag klättrar på poänglistan). Är rätt ny här i Sweclockerslaget. Laget är viktigt för att andra skall bli motiverade att börja men framförallt fortsätta folda.

Mvh Rickard

Permalänk
Medlem

Tack för det fina intresset och svaren, finns det några fler som vill berätta om sina erfarenheter är det välkommet och uppskattas!

Trevliga foldingstunder önskar;
Sh1

Permalänk
Medlem

För mig är effektivitet viktigt
att låta mitt påkostade grafikkort ( när jag köpte det )
inte göra någon nytta är inget jag gillar
Jag spelar inte så ofta (undan tag på sista tiden )
Folding gör att mitt grafikkort fyller funktion jämt

Det kostar 30w extra med Folding viket inte är något att bråka om
Det gör mer nytta att ge data kraft
än att i stället ge de pengar som elräkningen ökar

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem

Jag kör inte folding@home, jag kör folding@work
Firman jag jobbar på sysslar med proteiner inom life-science.
Stanford Uni. är trogna kunder till oss när de kommer till att tjacka proteiner.
Så man måste ju supporta sina medspelare lite.

Permalänk

måna små bäckar

E-penis och prestanda testande av datorn

foldar då och då. slutar när det tar för mycket kraft och går för långsamt att komma någon vart. riktningen är väl topp 1000 på listan iaf sen få man se

Hade jag haft gratis ström så hade jag nog haft igång det mer och längre och på mer burkar

Som en E-penis kul att folk man inte känner gör samma sak sitället för att låta kraften vara oförbrukad och det kostar inte så många kronor extra. på vinten bidrar dator med värme på sommaren är det väl mer troligt att folk stänger ner pga att det är varmt.

Kör dock endast 3 'ID' st CPU på min AMD x4 940
Dock har jag satt igång det på en kompis 1-2st 'ID' E6400 och 1st GTX8800
Bör inbringa lite påäng under dagarna och helgerna då datorerna oftast är igång heladagarna och en bra stund in på natten.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Att min dator bidrar till vetenskapen. Förhoppningsvis bota sjukdomar som Leukemi.

Gott samvete, förhoppningar, förhoppningsvis en bättre framtid.

Hur svårt är det? Min SMP klient ligger igång 24/7 och när jag stängt den så kan jag öppna den lätt genom att klicka på knappen och så sköter den sig själv.

Jag behöver inte bry mig, eftersom jag bor hemma och jag inte betalar elräkningen.

Nja, sådär. Kul att tävla med andra i laget samt globalt med folk, men vetenskapen är viktigast.

Mvh Daniel