Permalänk
Medlem

fel på nätverkskablar? hjälp fort!

hjälp!

jag har köpt en 100m rulle med cat 6 kabel och RJ45 slutstycken mitt problem kom när jag hade klippt till kabeln och fäst den i slutstycket. mitt nätverk går väldigt långsamt att ladda sidor och ibland så laddar dom inte alls, har jag satt dom i fel ordning? (se bild nedan)

kabel: http://www.webhallen.com/hardvara/63510-deltaco_utp_cat6_inst...
slutstycke: http://www.webhallen.com/hardvara/94175-deltaco_tp-kontakt_rj...

så här fäste jag dom:
edit: dom blåa kablarna sitter fel men det har jag ändrat på, fortfarande samma resultat :/

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Rekordmedlem

Installationskabel brukar innebära att den är enkardelig, alltså en massiv kopparkärna i varje ledare, i krimpkontakterna ska du ha flerkardelig kabel, är det så att du har fel kabel kommer det att glappa, kabeln kommer dessutom troligen att gå av efter ett tag.
Var in på deltacos hemsida o kollade din kabel, det är fel sort, du har länkat till tp-45, den är solid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Installationskabel brukar innebära att den är enkardelig, alltså en massiv kopparkärna i varje ledare, i krimpkontakterna ska du ha flerkardelig kabel, är det så att du har fel kabel kommer det att glappa, kabeln kommer dessutom troligen att gå av efter ett tag.
Var in på deltacos hemsida o kollade din kabel, det är fel sort, du har länkat till tp-45, den är solid.

ajajaj =( men vilken kabel ska jag ha för att ha hemma i routern osv?

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Rekordmedlem

Patchkabel brukar de kallas om de är flerkardeliga, http://www.webhallen.com/hardvara/52934-deltaco_utp_cat.6_pat...
Jag tror det är din kabel som glappar, hur ser den ut om du skalar den? är det en massiv koppartråd eller flera små koppartrådar innanför isoleringen?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Patchkabel brukar de kallas om de är flerkardeliga, http://www.webhallen.com/hardvara/52934-deltaco_utp_cat.6_pat...
Jag tror idet är din kabel som glappar, hur ser den ut om du skalar den? är det en massiv koppartråd eller flera små koppartrådar innanför isoleringen?

den är massiv. F** vad jag har klantat till mig, vad kan man göra med installations kabel är den bra för någonting?

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Rekordmedlem

Ja den är jättebra för fast installation när man sätter upp vägguttag http://www.webhallen.com/hardvara/94163-deltaco_vagguttag_inf... eller patchpaneler http://www.webhallen.com/hardvara/94189-deltaco_patchpanel_ut... då ansluter man kabeln mot en "knivkontakt" med ett kroneverktyg, där funkar inte patchkablar.......
Men rätt kabel till rätt sak är bra om man vill ha god funktion utan glapprisk

Tar man fel kabel blir det ofta svåra att få bra kontakt mot kontaktdonet, samt att man på sikt riskerar oxider och att man kan böja av kabeln snabbare men kan man tex löda kontakterna så blir de ju fast anslutna, men det är inte lätt att komma åt att göra nått sånt, jag har själv gjort fel åt andra hållet första gången jag kopplade vägguttag, de var jobbiga att få igång, pga "lätt"glapp o det tog ett tag innan jag kom på att det var dålig kontakt i knivarna. det funkade ju "sådär" det är mycket lättare leta fel om det är avbrott.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja den är jättebra för fast installation när man sätter upp vägguttag http://www.webhallen.com/hardvara/94163-deltaco_vagguttag_inf... eller patchpaneler http://www.webhallen.com/hardvara/94189-deltaco_patchpanel_ut... då ansluter man kabeln mot en "knivkontakt" med ett kroneverktyg, där funkar inte patchkablar.......
Men rätt kabel till rätt sak är bra om man vill ha god funktion utan glapprisk

tack för hjälpen trots denna tid på dan. jag har ju redan uttag i hela mitt hus så jag får väll sälja kabeln för ett par hundringar om någon köper en 97m installations kabel lol

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem

jag tror de blå ska sitta brevid varandra i mitten
http://www.elec-intro.com/ethernet-rj45

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lüdde:

jag tror de blå ska sitta brevid varandra i mitten
http://www.elec-intro.com/ethernet-rj45

jo de ska dom men jag testade att ändra fortfarande samma resultat =/

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle360:

jo de ska dom men jag testade att ändra fortfarande samma resultat =/

hmm, såg på din bild att den inte stämmer med din bild. men har du testat med den "guiden" för jag såg att du hade satt den oranga fel också nu

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske är två fel, jag reagerade mest mot att sätta kabelkontakter på installationskabel, det brukar bli fel iom det, men det kan ju vara kopplingen också, fel kabel kan funka ett tag innan det blir glapp eller andra symptom, men man brukar få jobba när man ska montera kontaktdonen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lüdde:

hmm, såg på din bild att den inte stämmer med din bild. men har du testat med den "guiden" för jag såg att du hade satt den oranga fel också nu

neh den orangea sitter rätt först den vit/orangea sen hel orange

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle360:

neh den orangea sitter rätt först den vit/orangea sen hel orange

ahh, kollade på a och inte b lite trött ^^

Permalänk
Medlem

För korrekt koppling http://www.incentre.net/content/view/75/2/ .Använd T-568B.Vid dragning hemma har jag alltid använt solid kabel och riktigt klämverktyg.Aldrig glappat.

Edit även http://pinouts.ru/pin_NetworkCables.shtml

Permalänk
Medlem

Jag har crimpat ganska många RJ45or på solid kabel, och har hittills aldrig haft problem. Sätt ledarna i rätt ordning (rak 568B), och ta i ordentligt med pressverktyget så bör det fungera för dig.
Har du rätt ordning, och kabeln fortfarande fungerar dåligt, så sätt i kontakterna i pressverktyget en gång till och kläm hårdare.

Permalänk

Har Jobbat på 2-3 jobb med att i stortsett enbart dra och kontaktera tp kablar.

Man ska inte använda en installations kabel på rj45 kontakter. Dock har jag gjort det själv och de funkar. man får bara ta i lite extra med verktyget alt pressa två gånger en halv mm jämte första pressningen så sitter dra bra.
Det är en fördel om man har 'brytskydden' De brukar sluta rätt bra om installations kabel då patchkabel är tunnare.

Värt att tänka på att tp kablar överlag inte ska ha knivskarpa böjar eller klämmas i dörrar eller spikas fast med klammer eller strapsas och strapsas de så de de vara jäääävligt löst. 6-7gånger böjningsradien på kabelns storlek brukar man säga. Typ en snusdosa /tennisboll är max böjningsradie.

Jag struntade i T-568B eller T-568A här hemma..
Kontakterade
Brun
Brun/vit
Grön
Grön/vit
Blå
Blå/vit
Orange
Oragne/vit

Gick snabbare så på mina få enstaka patchkablar jag gjort med installations kabel då dvs.

Men vad är de för plastbit du har längst ut på kabel? eller är det tejp? Det ska du inte ha iaf när du trycker in kablarna i kontakten och se till så att alla kablar verkligen ligger i botten på kontakten.

Jag har även hört att folk har problem om det är 'fel' kontakterat i färgordningen men likadant i bägge ändar. varför vet jag inte känns inte som att de vore en flaskhals bara för att färgerna inte är enligt standarden så länge de är likadant kontakterat.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Har Jobbat på 2-3 jobb med att i stortsett enbart dra och kontaktera tp kablar.

Man ska inte använda en installations kabel på rj45 kontakter. Dock har jag gjort det själv och de funkar. man får bara ta i lite extra med verktyget alt pressa två gånger en halv mm jämte första pressningen så sitter dra bra.
Det är en fördel om man har 'brytskydden' De brukar sluta rätt bra om installations kabel då patchkabel är tunnare.

Värt att tänka på att tp kablar överlag inte ska ha knivskarpa böjar eller klämmas i dörrar eller spikas fast med klammer eller strapsas och strapsas de så de de vara jäääävligt löst. 6-7gånger böjningsradien på kabelns storlek brukar man säga. Typ en snusdosa /tennisboll är max böjningsradie.

Jag struntade i T-568B eller T-568A här hemma..
Kontakterade
Brun
Brun/vit
Grön
Grön/vit
Blå
Blå/vit
Orange
Oragne/vit

Gick snabbare så på mina få enstaka patchkablar jag gjort med installations kabel då dvs.

Men vad är de för plastbit du har längst ut på kabel? eller är det tejp? Det ska du inte ha iaf när du trycker in kablarna i kontakten och se till så att alla kablar verkligen ligger i botten på kontakten.

Jag har även hört att folk har problem om det är 'fel' kontakterat i färgordningen men likadant i bägge ändar. varför vet jag inte känns inte som att de vore en flaskhals bara för att färgerna inte är enligt standarden så länge de är likadant kontakterat.

den där plast grejen sätter man i kablarna först sen trycker man i den i RJ45 och krymper den med verktyget men. det kan väll hända att mina kontakter och kabeln är en hel miss match?

förövrigt vet du vad man kan få en bra mängd RJ45 till ett bra pris webhallen säljer ju bara 20 pack för 95kr =/

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem

RJ45 modularkontakter finns i 2 utföranden.För flatkabel samt för rund kabel.De för rundkabel är aningen vidare i innerkanten på mitten av modularen.Ser lite urfasat ut.Ungefär som profilen på en halvrund fil.Detta gör det lättare att föra in kabeln,speciellt om man använt solid kabel.Kablar man flyttar ofta i professionell miljö tex ett stativ, bör vara av patchtyp både för smidighet samt för undvikande av framtida brott eller glapp.I hemmiljö flyttar man ju inte runt kablarna flera gånger om dagen och där funkar den solida kabeln bra.Även en amatör kan lyckas bra med den.Betydligt svårare för den mindre vane hemmapularen att lyckas med flertrådig patchkabel.

Permalänk

Aldrig sett såna kontakter

Ja du pris vet ja inte.. för mig är de inte varda många kronor då jag köper billigt från jobbet för några kr st per näve

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Jag har även hört att folk har problem om det är 'fel' kontakterat i färgordningen men likadant i bägge ändar. varför vet jag inte känns inte som att de vore en flaskhals bara för att färgerna inte är enligt standarden så länge de är likadant kontakterat.

Det är ett stort fel. Speciellt vid längre sträckor. De är tvinnade i par av en anledning. Och om man inte gör efter standard kan ju två olika signaler bli tvinnade med varandra.

Skrivet av -=FULLMOON=-:

Aldrig sett såna kontakter

Jag har använt sådana. De är rätt smidiga på så vis att man får rätt på färgerna utanför kontakten, sedan kan man klippa kablarna så de blir lika långa. Sedan bara sticka in allt och crimpa.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.7
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Glöm inte att paren får vara otvinnade max 13 mm.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Glöm inte att paren får vara otvinnade max 13 mm.

vad kan hända om dom inte är det?

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av olle360:

vad kan hända om dom inte är det?

Man får lägre bandbredd, på samma sätt som om man delar partvinningen men kopplar rätt. gör man det långa sträckor så slutar det fungera pga alla omsändningar som kommer att ske.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle360:

tack för hjälpen trots denna tid på dan. jag har ju redan uttag i hela mitt hus så jag får väll sälja kabeln för ett par hundringar om någon köper en 97m installations kabel lol

Hör med ÅF eller nån lokal firma ang detta. Iochmed att det är på rulle å såpass nyköpt så torde en köpare inte vara svår å finna.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.