Bärbara datorer med glasögonfri 3D i andra halvåret 2011

Permalänk
Melding Plague

Bärbara datorer med glasögonfri 3D i andra halvåret 2011

Japanska Toshiba kan vara på väg att sy ihop bärbara datorer med stereoskopisk 3D som inte kräver glasögon. Lanseringen väntas äga rum i det andra halvåret 2011.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Låter dyrt

Permalänk
Medlem

Verkar inte fungera att rösta men nej det vill jag inte. 3D hör hemma på bio, och även på vanliga bio salonger så tycker jag fan inte att 3D effekterna är riktigt bra.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagel:

Verkar inte fungera att rösta men nej det vill jag inte. 3D hör hemma på bio, och även på vanliga bio salonger så tycker jag fan inte att 3D effekterna är riktigt bra.

Det betyder ju inte att det inte kan bli bättre...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller säger dom "nörtbook" vid 2:18?

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Låter dyrt. o.O

240000yen för 20"-versionen.. motsvarar drygt 17850SEK, inte så farligt faktiskt!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Väldigt tveksamt om den här tekniken någonsin blir bra eller nödvändigt i det formatet.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Inget för mig. Håller med en ovanstående, jag ser gärna 3D på bio de få filmerna jag ser per år, ser jag 3D hemma så faller charmen snabbt med det och blir "vanligt" och inget spännande längre.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Väldigt tveksamt om den här tekniken någonsin blir bra eller nödvändigt i det formatet.

Någonsin är en väldigt lång tid (=
i framtiden så kan jag verkligen se att detta blir standard, precis som färgtv! dröjer nog ett tag, men utvecklas måste det ju.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk

Ingen som förstår att det här är ett steg i rätt riktning för att få full 3d filmer(hologram) eller iaf en väg ditåt.
Jag är 100% på att köpa en 3D tv utan glasögon men det är ju också upp till dem som gör spel/film om det kommer se bra ut i 3D

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

tycker det verkar ganska coolt. Slipar dem lite på det kan det säkerligen bli en ny spelupplevelse.

Visa signatur

Som en chef!!

Permalänk
Medlem

3D med brillor är en flopp, men slipper man dem, så skulle jag absolut kunna tänka mig att lägga lite pengar på det. Men som sagt tekniken kan och kommer att bli bättre

Visa signatur

APLUS Case CS-Twin # XFX 750W 80+ Bronze # ASUS P6X58D Premium # i7-920 # Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB # Corsair SSD Performance 64GB # WD caviar black 640GB # WD caviar black 500GB # 2st XFX HD5870 1GB Crossfire # Samsung 22X DL # win7 Home

Permalänk
Medlem

Får ge det ett par år sen kanske...

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

3D ftw! Men sålänge det blir havla upplösningen och man måste sitta helt stil blir det med glasögon.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av plexorg:

Ingen som förstår att det här är ett steg i rätt riktning för att få full 3d filmer(hologram) eller iaf en väg ditåt.
Jag är 100% på att köpa en 3D tv utan glasögon men det är ju också upp till dem som gör spel/film om det kommer se bra ut i 3D

Du menar väl inte såna hologram som man ser i science fiction filmer eller? För att i så fall är det här inte ett steg på väggen dit då dom inte har så mycket gemensamt rent tekniskt..

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Tråkig & enkelspårig inställning folk har, jag menar först var det färgtv, sen plattskärmar & nu tror iaf jag att 3D är nästa nya grej som kommer. Tänk på att Rom byggdes inte på en dag heller & det tog ett bra tag innan färgtv blev standard i de svenska hemmen oxå. Varför döma ut en produkt bara för att det inte i dagsläget finns någon riktigt bra funktion/användning av 3D? Ge det lite (mkt?) tid, så ska ni se att det här kan nog vara något att räkna med i framtiden that's my 50c iaf

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Det låter intressant även om jag själv inte är vidare intresserad av att punga ut pengar för tekniken.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Om det redan finns hem med 3d tv så borde fan i mig fixa glasögonfri 3d också, jag håller med som99 att 3d förlorar charmen när man har det hemma men iaf det finns redan folk med 3d tv och nötar med glasögonen, skulle passa fint med glasögonfri tv.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Fail... kollade på en stor tv på dustin expo med glasögonfri 3d, det såg horribelt ut. Kollade på andra 3dlösningar också och kan verkligen inte tänka mig att det kommer bli nått stort förns dom kan fixa hologram a´la scifi.
Ögat kan ju inte fokusera på sakerna som sticker ut/sjunker in så det blir bara mupp och jobbigt för ögonen

Permalänk
Skrivet av Tomas_88:

Du menar väl inte såna hologram som man ser i science fiction filmer eller? För att i så fall är det här inte ett steg på väggen dit då dom inte har så mycket gemensamt rent tekniskt..

Mybad menar snarare att det är en hologram liknande tv, alltså där du kan betrakta hela 3D filmen spelet med 180grader efter som Sci-fi hologram är 360 grader. (Har för mig att det är 3D projektorer som är en del av vägen dit)

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Har inte provat tekniken själv, men jag gillar verkligen 3d-bio. Bara för att något skulle bli mindre exklusivt om man fick hem det, betyder ju inte det att det skulle vara tråkigt, många sitter ju med wide screen TV och surroundsystem hemma idag.
Glasögon eller inte, jag tycker att det är lite märkligt att många reagerar så starkt på just 3d-glasögon framför skärmen. I min mening är det inte direkt värre än att sitta med hörlurar som idag är tämligen space:ade.

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Medlem

Har inte koll på hur tekninken fungerar..Men den erfarenheten jag har av 3d från tv:n säger mig att man behöver en rätt stor skärm för att det skall bli bra effekt på det hela. Särskilt när saker kommer "mot en" eller "ur skärmen". Däremot kan jag tänka mig att man kan ha nytta av ett större djup på mindre skärmar. Så 3d-effekter tillsammans med ett grymt gränssnitt tror jag skulle kunna bli rätt användbart.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagel:

Verkar inte fungera att rösta men nej det vill jag inte. 3D hör hemma på bio, och även på vanliga bio salonger så tycker jag fan inte att 3D effekterna är riktigt bra.

Det beror på att 3D effekterna på bio är sämre än de hemma på Dator/TV där du har riktiga aktiva glasögon för 1000spänn styck istället pappersglasögon för 10spänn styck.

Samt att det fortfarande bara finns en film som är filmad i 3D från grunden (Avatar), och de animerade då förstås. I resten av biofilmerna är 3D effekterna ett hafsverk som försöker rida på Avatars framgång och slänger in 3D bara för sakens skull.

Permalänk
Medlem

nörtbook?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Inget för mig. Håller med en ovanstående, jag ser gärna 3D på bio de få filmerna jag ser per år, ser jag 3D hemma så faller charmen snabbt med det och blir "vanligt" och inget spännande längre.

Haha, det var ju samma sak när tvn kom. Skulle man då strunta i att köpa den för att inte bio skulle bli tråkigt eller? Det lär ju komma något efter. Typ hologram teater \m/

Nästa pc skärm köp blir en med glasögonfri 3d!

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Det beror på att 3D effekterna på bio är sämre än de hemma på Dator/TV där du har riktiga aktiva glasögon för 1000spänn styck istället pappersglasögon för 10spänn styck.

Samt att det fortfarande bara finns en film som är filmad i 3D från grunden (Avatar), och de animerade då förstås. I resten av biofilmerna är 3D effekterna ett hafsverk som försöker rida på Avatars framgång och slänger in 3D bara för sakens skull.

Håller med dig om att dom flesta filmer som är 3D och inte teknat ser dåliga ut oftast då dom inte är gjorda för 3D från början.
Sedan 3D hemma vid tv'n är mycket bättre än den på bio.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag tycker att 3D är kul, när det implementeras bra, som i typ Avatar där man inte märkte av 3D-effekterna om man inte tänkte på det. Det är så det ska vara.

Annars tror jag mer på att öka pixeldensiteten. Om jag skulle köpa en stor datorskärm idag och fick välja mellan antingen en 4K-panel eller en som har bra 3D så hade jag valt 4K alla dagar i veckan. Helt enkelt för att 3D-tekniken inte är tillräckligt bra än.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Det blir inte 3D på mig föränn vi får något som liknar Holodeck i StarTrek

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Lovande riktning.

Ostoppbar utveckling.

Inte dumt.

Permalänk
Medlem

Jag ser hellre att skärmarna till bärbara blir bättre, än att det blir 3D. Det seplar ingen roll om det är 2D eller 3D om inte betraktningsvinkeln är <100grader. Dessutom skulle inte transreflektiva skärmar (som de gamla IBMarna) skada. Kvalité >>> 3D