Vart blir det bäst att sätta fläkten?

Permalänk
Medlem

Vart blir det bäst att sätta fläkten?

Hallå!

Det är lite varmt i mitt R3 och jag undrar vart jag ska sätta min fläkt jag tänker sätta in.
Som inblås fram eller utblås i någon av platserna i toppen?
Har just nu en Slipstream 800rpm på inblås fram och en likadan inblås i botten. En tillhörande Fractal Design-fläkt som utblås bak.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Ta en till inblås tror inte att det gör någon större skillnad

Permalänk
Medlem

Mot taket

Bortsett från språkpolisen så är det nog optimalt att ha två in och två ut. Tre in och en ut stör nog balansen och luftflödet.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Jag hade kört utblås tak.

Permalänk
Hedersmedlem

Utblås.

Vet inte storleken på fläktarna eller hastighet på de medföljande men att ha en till som suger in kommer inte hjälpa luftflödet märkvärt. För bästa luftflöde(mer frisk och kall luft) så vill du få in ungefär lika mycket som försvinner ur burken.

Permalänk
Medlem

Utblås givetvis, annars kommer du ha ett tropiskt övertryck av varmluft

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Saken med Fractal chassit är att luftflödet från den främre fläkten hindras ganska kraftigt av frontluckan, dessutom försvagas både fläktarna av dammfiltret. Hur ser förresten kylaren på grafikkortet ut? Blåser det ut luft?

Jag föredrar dessutom att ha ett litet övertryck i min burk för att all luft ska gå genom dammfilter.

Visa signatur

Intel i7 2600K 4,2ghz, GTX 460 1GB SLI, 120GB SSD Intel 320, Asus P8P67-M PRO, 8GB ram, ANTEC TP 750W, Fractal Design R3, Noctua NH-U12P, 226BW Samsung 22' ,Win 7 64bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte80:

Saken med Fractal chassit är att luftflödet från den främre fläkten hindras ganska kraftigt av frontluckan, dessutom försvagas både fläktarna av dammfiltret. Hur ser förresten kylaren på grafikkortet ut? Blåser det ut luft?

Jag föredrar dessutom att ha ett litet övertryck i min burk för att all luft ska gå genom dammfilter.

Dörren ska väl knappast hindra insug. Sätt en hand eller ansiktet framför insugsfläkten så känner du att det inte är någon orkan direkt.
Kylaren på grafikkortet blåser inte ut luft, och det sitter längst ner i chassiet bara några millimeter ovanför nätagget men GPUn toppar 75 så det är väl lugnt på ett 5770 antar jag.

Nåväl. Ska jag sätta fläkten i den främre eller bakre platsen i taket? Sätter jag i den bakre blir det ju tre fläktar (bakre utsug, den bakre på processorkylaren samt den i taket då) väldigt nära varandra. Sätter jag i den främre hamnar väl den typ ovanför "insugsfläkten" på processorkylaren.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Läste något (sorry, ingen länk) test som pekade på att undertryck var att föredra, dvs lika många eller fler ut än in. Troligen något mer damm dock.. Testa gärna, och kom tillbaka med tempsen.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Dörren ska väl knappast hindra insug. Sätt en hand eller ansiktet framför insugsfläkten så känner du att det inte är någon orkan direkt.
Kylaren på grafikkortet blåser inte ut luft, och det sitter längst ner i chassiet bara några millimeter ovanför nätagget men GPUn toppar 75 så det är väl lugnt på ett 5770 antar jag.

Nåväl. Ska jag sätta fläkten i den främre eller bakre platsen i taket? Sätter jag i den bakre blir det ju tre fläktar (bakre utsug, den bakre på processorkylaren samt den i taket då) väldigt nära varandra. Sätter jag i den främre hamnar väl den typ ovanför "insugsfläkten" på processorkylaren.

Den bakre platsen hade jag kört på, men varför inte testa och se vad som ger bäst temps?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Den bakre platsen hade jag kört på, men varför inte testa och se vad som ger bäst temps?

Så pilligt att ändra om hela tiden. Jag är lat

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

en i taket är ju smidigt o ha som utblås då värmen stiger som sagt.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Flyttade upp inblåsfläkten fram så att den sitter i den övre platsen.
Satte fläkten i den bakre platsen i taket. Nu toppar CPUn 70 grader istället för 74-75. GPUn går några grader svalare också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare