Permalänk

floppy = knas

när jag stoppar i min floppy så vill datorn inte starta. Skärmen tänds inte och hårdisken stratar inte.

Jag har instalerat ett radeon 8500le 128 Mb DDR,

räcker inte strömmen till för att starta med floppy eller.

Jag har ett 300 watts PCU som följde med mitt Ciftech låda.

en floppy kan inte dra många watt.

thunderbird 1400 mhz
256 Mb minne
ABIT KT7A

jag tycker att strömen borde räcka.

Permalänk
Medlem

hmm det kan vara så att floppyn är trasig.. testa med en anna..

du kan oxå testa me en annan busskabel

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk

Kabeln kanske sitter fel?
Antingen sitter någon av kontakterna (kanske båda) upp och ned, eller så kanske kontakterna skall byta plats.

Edit: Var visst lite otydlig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av persson78
Kabeln kanske sitter fel?
Antingen upp och ner eller att ändarna sak byta plats.

Bestäm dig
Det är ju samma sak. Vänder man på ändarna har man ju vänt kabeln uppÅner.

EDIT: hehe.....du menade dom ändarna....jaja....jag var inne på kontakterna....

EDIT2: Asså....snurra på kontakten snackar jag om.....bara på en ände...då hamnar den upp och ned och även att ändarna på kontakten bytt plats...

Permalänk

Jag har testat med en annan floppy båda är knappat trasiga.

Floppy kabeln kan vara trasig har ingen annan att prova med.

Det går ju inte att sätta en floppy kabell fel. Du kan ju bara trycka i den på ett sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikaelkrantz
Jag har testat med en annan floppy båda är knappat trasiga.

Floppy kabeln kan vara trasig har ingen annan att prova med.

Det går ju inte att sätta en floppy kabell fel. Du kan ju bara trycka i den på ett sätt.

Jodå... på moderkortet kan man bara vända åt ena hållet men på samtliga mina diskettstationer går det att sätta kontakten fel (och det gör jag 80% av tiden, suck). Kanske inte går på din iofs, vad vet jag. Sen går det väl att vänta själva kabeln fel (alltså floppy-änden av kabeln i modekortet).

Permalänk

^ Samma här, cyr.

Permalänk
Medlem

det går å sätta floppykabeln på fel håll men det gör inte att datorn inte startar.. jag sätter oxå nästan alltid mina fel och upptäcker det för det mesta efter några veckor när man behöver diskettstationen

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

TIPS:
När det gäller hur IDE-kablar och Floppy-kablar skall sitta så är det nästan (läs: 80%) alltid så att den markerade sidan av flatkablen skall vara vänd mot strömkontakten på Hårddisken/CD-spelaren/diskettstationen...

En bra minnesregel som i princip alltid funkar (har hänt mig en gång att en diskettstation var kopplad tvärtom). Har väl byggt sisådär en 5-700 datorer och alla andra har det stämmt på..

Permalänk
Medlem

Björne

Jag skulle tro att det är cirka 99.8% i ditt fall oc inte 80%.. Ledsen att jag bryr mej men jag har inget annat att göra. (mattelektion)

Permalänk
Medlem

låter lite som att floppykabeln är vänd åt fel håll.. det händer mig typ.. jämt.. sen så köpte jag en roundcable till floppyn.. feltillverkad från början, det satt visserligen såna pluppar på kontakterna, men jag fick fila ner en av de så det gick att vända på kontakten.. noname är hemskt

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk

Fick bryta bort en bit på min floppy(som var till för specialfall) för att kunna sätta dit min rundade kabel.

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem