Permalänk
Medlem

Ändra tillbaka till NAT-type: open

Tjena. Jag kör mycket spel online på min dator och då är det viktigt att nat-type är open, då man kan hitta så många servrar som möjligt. Jag hade strict förut, men lyckades få open då jag kopplade ur brandväggen.
Nu har det kommit tillbaka, utan att jag gjort någonting.

Vad ska jag göra? Detta står det när jag har skrivt in min ip-adress i webbläsaren:

upnp: aktiverad
brandvägg: disabled
dynamisk dns: inaktiverad

Detta är väll rätt? Hur kunde det bara ändras tillbaka?
Vågar jag klicka på återgå till standardinställningar i bredbandet? Måste jag konfigurera om något som är väldigt krångligt då?

Just nu har jag konfiguration: bredband ---> dator. Inget däremellan.
Kom gärna med några förslag och råd om hur jag kan lösa detta.
Oerhört tacksam för alla svar!!

Permalänk
Medlem

Skulle hemskt gärna vilja få svar på detta ifall någon kanske har varit i samma situation tidigare och hur du då gjorde för att lösa det.

Såg precis en inställning i min bredbandsrouter att man kunde klicka på: återgå till standardinställningar. Vad tror ni det kan innebära? Om man måste hålla på att konfigurera om och hålla på så håller jag mig gärna borta från den knappen.
Annars borde det lösa mitt problem då jag inte har ändrat någonting för att den har ändrats till strict, så det måste vara något routern själv har gjort på något sätt. Då borde det bli löst genom att klicka på den knappen va?

Så vad händer om jag klickar på ''återgå till standardinställningar''? Förutom att det borde lösa mitt problem. Vad jag vet har vi inte själva lagt in några inställningar själva på routern.

Tacksam för alla svar jag kan få.

Permalänk
Medlem

Vad har du för router lr dslmodem/router?

Hursomhelst så låter det som du vill göra portforwardings från routern till din maskin, leta efter den inställningen i din router, använd google för att se vilka portar respektive spel/app behöver och forwarda dessa till din dators ip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cryptic:

Vad har du för router lr dslmodem/router?

Hursomhelst så låter det som du vill göra portforwardings från routern till din maskin, leta efter den inställningen i din router, använd google för att se vilka portar respektive spel/app behöver och forwarda dessa till din dators ip.

oj, det glömde jag att berätta. Jag har speedtouch.

Måste jag pilla med det? Och skriva in olika siffror mm.? Plus att jag måste skriva in olika för varje spel.
Räcker det inte med att återställa inställningarna i bredbandet till fabriksinställningar? Dock vill jag veta vilka mer konsekvenser det kommer få.

Permalänk
Medlem

Jag får intrycket av att du spelar mw2 som kräver några portar öppnade, men de flesta spel fungerar bra ändå.

Vad fabriksinställningar innebär exakt kan jag inte svara på, förutom att dom inställningar du gjort själv försvinner.

Du får leta upp en manual och läsa på lite (med all respekt).

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har fått NAT Type: strict efter att du har skaffat Crysis 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Det är inte så att du har fått NAT Type: strict efter att du har skaffat Crysis 2?

jo, det kan verkligen stämma. Har inte tänkt på det innan, men nu när du säger det kan det stämma, då jag bara fick strict helt plötsligt.

Hur kommer det sig att man får strict när man installerar crysis 2 på datorn? Berätta så mycket du vet om detta problem så kanske det löser sig för mig!