Ännu en ny dator för 8-12 tusen...

Permalänk

Ännu en ny dator för 8-12 tusen...

Hej på er!!

För de som sett min tråd i supportforumet så har min gamla rigg totalt lagt av och då jag varken har tid, ork,
eller lust att felsöka och fixa min 4 år gamla burk hade jag tänkt att det är lägligt att skaffa ny.

Eftersom jag vet hur kunniga och hyggliga alla är här på forumet sen senaste jag köpte dator, tänkte jag än en gång be om råd

Tanken är att det ska vara en rätt hygglig dator för mellan 8 - 12 tusen, som ska användas till en del spelande, kanske inte världens absolut mest krävande spel, men vill åtminstone kunna köra kommande Skyrim på max inställningar.

Vad jag redan har som jag tänkt återanvända är, skärm, mus, tangentbord, ett gäng Noctua 120mm fläktar (om man inte ska ha nya), DVD-brännare och en tidigare 540 GB hårdisk.

Jag länkar till en kundvagn på inet där jag börjat pilla, den är med stockkylare för prollen, men jag kan tänka mig att en sån där Noctua kylare (den som alla gillar vad den nu heter kan vara aktuellt), men den har väl storleksproblem med Vengence minnena?

Är tacksam för input och råd, för att jag ska få ett så bra, relativt tyst luftkylt system som möjligt!

-Martin

http://www.inet.se/kundvagn/visa/451968/2011-05-18

EDIT: kom på att jag glömt lägga till processor i kundvagnen

Permalänk
Medlem

Om du inte skal driva med high end overclocking, så anbefaller jag heller en Hyper 212+ Kylare.
Då kan du också ha 2x4gb vengeance 1.5 @ 1600mhz i dimm slot 2 och 4 utan problem.

I5 2500K är en mycket prisvärd alternativ, ingen spel kan utnyttja funktioner i7 2600k erbjuder, så den är litt överkill, men ja.

Anbefaller också http://www.inet.se/artikel/6900281/xfx-xxx-edition-750w istället.

Jag gillar inte HD monteringen til p183, så valde en ljuddämpad r3a istället.
Du kan montera 1 fläkt i front, en på sidan för max luftflöde.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/452187/2011-05-18

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Om du inte skal driva med high end overclocking, så anbefaller jag heller en Hyper 212+ Kylare.
Då kan du också ha 2x4gb vengeance 1.5 @ 1600mhz i dimm slot 2 och 4 utan problem.

I5 2500K är en mycket prisvärd alternativ, ingen spel kan utnyttja funktioner i7 2600k erbjuder, så den är litt överkill, men ja.

Anbefaller också http://www.inet.se/artikel/6900281/xfx-xxx-edition-750w istället.

Jag gillar inte HD monteringen til p183, så valde en ljuddämpad r3a istället.
Du kan montera 1 fläkt i front, en på sidan för max luftflöde.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/452187/2011-05-18

OK! jag förstår dina funderingar, så processor kylaren Hyper 212 gör vad den ska helt enkelt?

Det är möjligt att man kör på i7 2600 processorn ändå bara för att det går

Slutligen, är Sabertooth moderkortet bättre än det jag valt? (det är i alla fall snyggare )

tack så långt..

EDIT: Blir en väldigt massa frågor här men hur som helst; Grafikkortet 6970, vilket är egentligen det bästa köpet, detta eller Geforce GTX 570? då de ligger i ungefär samma prisklass.

Permalänk
Medlem

Jag hade ju iallafall valt 2600K varianten, istället för 2600. :b

Permalänk
Medlem
Skrivet av whitelight:

OK! jag förstår dina funderingar, så processor kylaren Hyper 212 gör vad den ska helt enkelt?

Det är möjligt att man kör på i7 2600 processorn ändå bara för att det går

Slutligen, är Sabertooth moderkortet bättre än det jag valt? (det är i alla fall snyggare )

tack så långt..

EDIT: Blir en väldigt massa frågor här men hur som helst; Grafikkortet 6970, vilket är egentligen det bästa köpet, detta eller Geforce GTX 570? då de ligger i ungefär samma prisklass.

Alt är möjligt Om du har råd.

Sabertooth är snyggare. Jag valde den fordi den var snygg Kan inte säga at den är bättre. UEFI bios och at asus p8p67 pro var ej på lager då jag beställde är grunden at jag valde just den.

Hyper 212+ är inte lika bra som noctua, men för 230spenn så hittar du ingen bättre kylare. Och du får med extra brackets för att montera en fläkt til vid behov. Kylar min CPU bra, och jag är nöjd.

6970 vs 570 tja. Jag valde 6970 för den var billigare. Sparade nästan 800 spenn mot 570 i början av april.

Båda maxxar dagens spel utan problemer. Och presterar ungefär likt. Oavsett va du köper, så blir det ej fel

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Hyper 212+ är inte lika bra som noctua, men för 230spenn så hittar du ingen bättre kylare. Och du får med extra brackets för att montera en fläkt til vid behov. Kylar min CPU bra, och jag är nöjd.

Behövde du sandpappra basen på kylaren? Kommer ihåg att jag behövde det på min nuvarande TRUE 120 extreme

Permalänk
Medlem

Faktisk inte. Den kylpasta som kommer med är ganska tjock. Den sätter sig fint mellan basen och heat pipes. Fyllde på först med pasta i så alt var bra och jämt, så täckte jag resten med tynt tynt lag och monterade. Fungerar hur bra som helst. Idle ligger på ca 28 grader, load närmar sig 55, med prime95 så blir det ca 60. Då är kylaren inte längre tyst, men när jag spelar spel, knappt hörbar.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Faktisk inte. Den kylpasta som kommer med är ganska tjock. Den sätter sig fint mellan basen och heat pipes. Fyllde på först med pasta i så alt var bra och jämt, så täckte jag resten med tynt tynt lag och monterade. Fungerar hur bra som helst. Idle ligger på ca 28 grader, load närmar sig 55, med prime95 så blir det ca 60. Då är kylaren inte längre tyst, men när jag spelar spel, knappt hörbar.

Låter väldigt trevligt! Får nog bli en sån kylare..